Magdalena1
30-03-2013 om 21:02
Mijn dochter doet het niet goed op school
mijn dochter van 12 zit op het VWO (plus). Altijd al een pittig type geweest dat heel goed kan leren/voorliep en vorig jaar cito score van 550 had.
Maar nu gaat het helemaal niet goed op school. School klaagt over de motivatie en gedrag van mijn dochter, haar cijfers kelderen, en er is nu sprake van dat ze naar de havo moet. De mentor had het zelfs over vmbo als ze zo doorgaat. Wij zitten met onze handen in het haar. Volgens school is het grootste probleem dat mijn dochter helemaal niet gemotiveerd is. Ik twijfel daar over omdat ik mijn dochter wel zie leren. Ik vind dat school ook wel erg negatief over haar is. Ik heb dat eerder ook niet zo meegemaakt. De basisschool was altijd positief over haar.
Ik weet niet wat ik moet doen. Wie heeft er raad?

Vic
30-03-2013 om 21:58
Wat vindt ze er zelf van?
Waardoor denkt je dochter dat haar cijfers zo laag zijn? Zijn het bepaalde vakken waar ze op uitvalt, en doe je zelf iets aan begeleiding? Mijn dochter had in de brugklas best wel wat sturing en begeleiding nodig, ondanks dat het op de basisschool altijd vanzelf ging. De brugklas is gewoon een stuk moeilijker.

Relithe
30-03-2013 om 23:24
Sturing
Hier is de oudste zoon ook afgezakt van VWO plus naar Havo, erg frustrerend omdat wij er behoorlijk achter aan gezeten hebben toen we merkten dat hij niet gemotiveerd was..
Ze hebben het op de basisschool te gemakkelijk gehad en dan moeten ze op het VO ineens aan de bak, dat valt niet mee als puber zijnde.
Mijn ervaring is dat je er als ouders heel weinig aan kunt doen, je kunt zeuren, motiveren, positief doen of boos doen wat je wilt, ze moeten het zelf willen en er zelf achter komen.
Mijn zoon is inmiddels zover dat hij na de Havo zijn VWO gaat doen, alles om in Amerika te kunnen studeren
Of hij het gaat doen is nog de vraag maar hij heeft nu een doel
Ik denk dat veel dingen vanzelf op hun pootjes terecht komen, dat heb ik inmiddels wel geleerd.

seanna
31-03-2013 om 01:02
Magdalena1
Allereerst is het zoeken naar de oorzaak denk ik. De reactie van school klinkt me zo ook wel kort door de bocht. Als ze niet gemotiveerd is, of negatief gedrag laat zien, lijkt me toch stap 1 onderzoeken hoe dat komt. Want dat probleem kan ze toch op de havo of vmbo net zo goed hebben? (of kan nog erger worden?)
Kan zij zelf aangeven hoe het komt dat het slecht gaat?
Wat vindt ze van school, wat vindt ze leuk, wat vindt ze niet leuk?
Herken jij de klachten over haar gedrag ? Is dat thuis ook zo?
Tot nu toe is ze dus gewend geweest dat alles haar makkelijk af ging. Hulp vragen is ze in die zin misschien ook niet gewend?
Kan het probleem er in zitten dat ze niet goed weet hoe ze moet leren? Dat heeft ze mogelijk nooit eerder hoeven doen?
Plannen en organiseren van huiswerk is ook best even wennen. Slim zijn is geen garantie om dat goed te kunnen, hier is een ander talent voor nodig.
Hoe pakt ze dat tot nu toe aan? Heb jij daar zicht op? Heeft school daar zicht op? (Niet alleen óf ze het doet, maar of ze weet hóe het moet?)

Anne
31-03-2013 om 15:15
Leert ze echt?
Je schrijft "Ik twijfel daar over omdat ik mijn dochter wel zie leren."
Weet je zeker dat ze leert? Of zit ze op haar kamer (of aan tafel) met haar boeken voor zich?
Ik hoor en lees nl. vaker dat kinderen wel aan het leren zijn, maar in wezen gedachtenloos in de boeken staren of (als er geen toezicht is) met smartphone of laptop met andere dingen bezig zijn.
Met de voorgangster ben ik eens: eerst uitzoeken waar het aan ligt.
En wat je dochter er zelf van denkt en wat ze wil.
Als ze echt niet wil leren, dan lijkt het mij heel moeilijk. Al zou ik dan nog wel willen weten waarom ze niet wil leren. Onderzoek ook of ze faalangst heeft, want als dat meespeelt (nooit haar best hoeven doen), is er via die weg wellicht nog winst te halen.
Een vriendin van mij heeft haar slimme, maar niet gemotiveerde, dochter, die afgezakt is (van Havo/VWO geloof ik) tot VMBO laten zien welke banen je met een dergelijk diploma+vervolgstudie kan krijgen (en wat je dan verdient) en wat met Havo en VWO diploma's en vervolgstudies. Daar raakte die dochter in elk geval gemotiveerd door, dus die is nu opeens harder aan het leren om in elk geval Havo te kunnen gaan doen (en wellicht nog VWO daarna).
Tot slot weet ik niet wat voor type jouw dochter is. Ik weet van een jongen die op de havo/vwo (brugklas) zat en daar weinig aansluiting had met de jongens in zijn klas. In de tweede kon hij naar het VWO en had daar als snel vrienden. Dus ook dat argument (leukere meisjes/vriendinnen die beter bij haar passen dan de meisjes op de Havo of het VWO) kunnen wellicht nog helpen?
Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen VMBO of Havo, maar denk dat voor veel kinderen het fijner is om in een klas te zitten op hun "eigen" niveau.
Sterkte ermee.

zebra
31-03-2013 om 15:22
Erachter komen
wat ze er zelf van vindt, wat vindt ze leuk op school en wat juist niet. Welk gedrag vertoont je dochter dan op school? Wat betreft slechte prestaties kan het goed zijn dat je dochter niet weet hoe ze het leren voor proefwerken aan moet pakken, zeker omdat alles haar op de basisschool makkelijk afging. Hulp bij het plannen van leerwerk lijkt me zinvol.

Magdalena1
01-04-2013 om 08:02
Motivatie
Ze heeft naar mijn idee minder aansluiting dan voorheen. Haar gedrag valt ook op in deze klas. Naar mij idee is zij niet zo zeer veranderd maar haar omgeving. Ze zit tussen stille, rustige kinderen die heel taakgericht zijn en zij houdt van kletsen in de klas. Men vind dat mijn dochter de andere kinderen afleidt. Op de basisschoo had men daar blijkbaar toch minder last van. Daar vond men haar gezellig en sociaal, hier vind men haar ongemotiveerd en afgeleid.
Qua cijfers zit ze nu op de rand van havo en vwo. evenals andere kinderen maar zij heeft nu havo advies vanwege haar gedrag (wat ook oneerlijk is vind ik)
Mijn dochter vind leren niet zinvol. Ze geeft aan dat ze later wil gaan backpacken en dan heb je weinig salaris nodig.. (dat salaris plaatje had ik haar ook al voor gehouden, dat werkt dus niet..).
Ik vind haar ook geen type om later de wetenschap in te gaan, maar het lijkt mij gewoon niet goed voor haar als ze te zeer onder haar niveau functioneert.

MerelR
01-04-2013 om 10:39
Op haar plekje.
'Ik vind haar ook geen type om later de wetenschap in te gaan, maar het lijkt mij gewoon niet goed voor haar als ze te zeer onder haar niveau functioneert.'
Maar wat vind je dochter hier zelf van? Vindt zij het een probleem als ze naar de Havo moet. Het lijkt me vooral belangrijk dat ze op haar plekje zit en gelukkig is.

HelenaW
01-04-2013 om 11:56
Ze leidt de boel toch af?
Je schrijft zelf dat je dochter houdt van kletsen in de klas. Ja sorry hoor, vind je echt dat de leraren haar daardoor niet ongemotiveerd mogen vinden? Ze leidt de andere kinderen af, andere kinderen die wel willen leren. Ik snap wel dat de docenten vinden dat ze niet op t VWO thuishoort. Daar willen ze namelijk graag kinderen die hun best doen, die iets willen leren.

Koolmees
01-04-2013 om 12:09
Grote verandering
Het is toch wel een grote verandering. Ik heb een paar gedachtes.
Ten eerste zou ik willen weten, dat er niet iets gebeurd is. Heeft je dochter iets indrukwekkends, iets naars mee gemaakt? Misschien iets waar je als ouder niet van weet. Waardoor ze ineens anders over school is gaan denken.
Ten tweede vraag ik me af, of deze school wel bij haar past. Onze dochter zit op het vwo en daar is het echt niet zo, dat de hele klas geconcentreerd zit op te letten. Er wordt wat afgekletst en gerommeld in de klas. Dus misschien is dit een school die te serieus en te stilletjes is voor je dochter. Hier in de buurt zijn er twee vwo scholen. De een is veel schoolser, de ander is veel losser. Dat maakt toch wel veel uit in sfeer.
En ik zou naar de manier van huiswerk maken kijken. Het was verbijsterend, maar onze dochter kwam er in twee vwo pas achter dat er in haar lesboeken 'samenvattingen' en 'proeftoetsen' stonden. Ook het feit dat juist de dikgedrukte woorden en de teksten in de kaders van belang waren, had ze zich niet gerealiseerd. Ze dacht dat het net als bij een reclame de stukjes waren die je over kon slaan. Ook het besef dat je de dingen die je nu (niet) leert, voor de volgende toets nodig kunt hebben, was nieuw.
Nou ja, dat zijn mijn dingetjes.

zebra
01-04-2013 om 16:46
Over kletsen
onze zoon zit op havo en ergert zich ook vaak groen en geel aan het vele geklets rondom hem terwijl hij wilt opletten tijdens de les. En dat terwijl het thuis een enorme kletskous is.

Maylise
01-04-2013 om 18:08
Mee aan de slag
Je zal eerst inzicht moeten zien te krijgen in wat er nu precies niet goed gaat. Is het echt alleen omdat ze het huiswerk niet maakt of zijn er ook dingen die ze niet snapt? Kan ze goed plannen? Heeft ze goede leer strategieën ontwikkelt? Om dat inzicht te krijgen zal je met haar aan de slag moeten.
Ik zou gewoon regels instellen met betrekking tot huiswerk maken. Vanaf nu maakt ze elke dag van zo tot zo laat huiswerk. Jij controleert of het goed is gemaakt. Als het probleem daarmee is opgelost dan was er blijkbaar gewoon sprake van te weinig investering van haar kant in studeren. Merk je bij het overhoren/controleren dat er alsnog problemen zijn dan kan je vervolgens uitzoeken waar de moeilijkheden zitten en die vervolgens gaan oplossen.
Haar interne motivatie is blijkbaar niet erg groot. Dat is helemaal niet erg. Dat geldt op die leeftijd nog voor veel kinderen. Jij bent haar externe motivatie. Ik zou haar een aantrekkelijke beloning in het voor uitzicht stellen als ze haar cijfers nu alsnog op VWO niveau weet te krijgen. Gewoon iets wat ze echt graag wil hebben of graag wil doen.
Het kletsen in de klas kan je weinig aan doen maar ik neem aan dat de school dit adequaat oppakt. Zo moeilijk moet het niet zijn voor de leraren om één wat drukker kind onder controle te houden binnen een verder rustige klas.
Wel zou ik een gesprek aangaan met haar over hoe gedrag bij leraren overkomt en dat het veel beter is om een beetje mee te veren en je goed te gedragen omdat uiteindelijk je dit veel meer vrijheid geeft. Het is echter moeilijk om kinderen dat in te doen zien. Ik probeer dit ook altijd mijn zoon uit te leggen maar om de een of andere reden dringt het niet goed door. Hij klaagt dat de leraren altijd hem moeten hebben en dat ze altijd van het slechtste uitgaan bij hem. Dat geloof ik ook wel maar daar zit ook van alles achter. Ik probeer hem uit te leggen dat hoe beter hij zich gedraagt hoe minder de leraren op hem zullen letten en uiteindelijk hoe meer vrijheid hij zal hebben.
In elk geval zou ik wat huiswerk betreft gaan controleren en overhoren zodat je zeker weet dat het wat dat betreft goed zit.

IngridT
03-04-2013 om 11:21
Tja
1. haar cijfers zijn op het randje
2. Ze laat op school zien dat het haar niet echt boeit
3. Ze roept thuis dat ze leren niet zinvol vindt
4. Jij vindt haar geen 'type cvoor de wetenschap'
Op basis hiervan lijkt me een VWO advies een heel slecht plan.
Als jij denkt dat dat toch beter voor haar is, VWO (wat best kan, want van onder je niveau presteren worden sommige kinderen alleen maar NOG ongemotiveerder, baloriger en drukker in de klas) dan zul je samen met je dochter moeten proberen om iets te doen aan haar mindset.....
groet,
Ingrid

IngridT
03-04-2013 om 14:18
Oh, en samen iets doen aan haar mindset.....
dat kan natuurlijk ook best de maylise methode zijn....er bovenop zitten & een hele erge vinger aan de pols houden. Eisen stellen, sancties, you name it. Ik vind 14 eerlijk gezegd ook wel wat jong om op basis van wat wazige backpack-toekomstvizioenen je opleiding dan maar min of meer aan de wilgen te hangen....lijkt me dat je dan als oude nog wel mag ingrijpen...
Ingrid
(enne---neem die VMBO opmerking van school wel serieus....het gebeurt echt hoor, zelfs kinderen met een Cito van 550 kunnen ver afstromen als ze er echt niks voor doen. Miriam kan dart altijd ook wel leuk uitleggen...op het VWO heb je over het algemeen naar verhouding MEER aan je inzicht, terwijl je op het VMBO meer moet 'stampen'. En zelfs een atheneum plus kind zal daar 'iets' voor moeten doen, voor dat 'gewone' stampwerk.)

Tihama
03-04-2013 om 17:39
Leren leren
Ik denk dat dit een probleem is voor veel meer 550-ers. Als je op de basisschool nog nooit wat hebt hoeven doen, vind je alles waar je moeite voor moet doen al te veel.
En als je eenmaal achterloopt, is het nog moeilijker om je motivatie te vinden, want dan lijkt de berg huizenhoog. Plannen is nu eenmaal zelden de sterke kant van een puber.
Dan zoek je graag argumenten waarom je er ook niets meer aan hoeft te doen.
Het zijn dus geen losstaande problemen, maar juist gevolgen van elkaar.
Complete self-fullfilling prophecy.
Ik herken mezelf in je dochter. Net zoals ik mezelf in mijn zoon herken. Daarom heb ik zoon vanaf dag 1 in de brugklas begeleid zoals Maylise beschrijft. Behalve dat dit goed voor hem was om te leren leren, leverde het mij ook geweldige inzichten op in hoe hij dacht en wat hem drijft.
Ik zou dus echt de diepte ingaan met je dochter. Hou er wel rekening mee dat dit je uren gaat kosten, maar ik vind het zelf nog steeds alles waard.
Ik zou dus pleiten voor de aanpak van Maylise, maar dan moet je dus ook echt zelf flink gemotiveerd zijn om in elk geval de komende 3 maanden veel tijd en veel geduld op te brengen.
Tihama

Magdalena1
05-04-2013 om 06:28
Advies
Ik denk dat ik voor de maylise methode ga. Ze heeft nooit hoeven opletten op de basisschool en had letterlijk de afspraak dat zij iets voor zichzelf mocht doen als de meester iets uitlegt. En dan wordt haar nu verweten dat ze niet gemotiveerd is want ze let niet op. Dat heeft ze dus nooit geleerd. Heel lastig allemaal.
Ik denk dat afzakken naar de havo alleen maar meer problemen oplevert, dus vandaar de vwo wens. School vind dat ze naar de havo moet als ze haar werkhouding niet veranderd, ondanks dat haar cijfers voldoende zijn voor vwo (wel op het randje). Weet iemand of dit zo maar mag? Ik vind dit een hele rare. Cijfers goed genoeg maar wel naar de havo?

Magdalena1
05-04-2013 om 06:44
En nog een aanvulling
Ik wil extra begeleiding voor haar gaan regelen want ik merk inderdaad dat ze heel ongestructureerd leert. Ik heb nog geen idee waar, of wat overigens.
Daarnaast zit ze door alle schoolperikelen niet zo lekker in haar vel. School was het item dat altijd prima ging en waar ze kon opladen. Thuis zijn er wel wat problemen, haar vader is chronisch ziek en is afgelopen jaar 3 maanden opgenomen geweest. Ze is dit soort perikelen gewend maar dan nog kan ik mij zo voorstellen dat dit invloed heeft.

Koolmees
05-04-2013 om 12:47
Grote verandering 2
Dat haar vader ziek is en opgenomen is geweest, dat is nu precies zoiets als ik bedoelde.
Dat zij dit 'gewend' is, lijkt mij niet gelijk een reden om het onder de mat te schuiven. Kinderen op deze leeftijd veranderen snel. Dus ook wat ze 'gewend' zijn en wat 'normaal' is. Dat is typisch in de puberteit. Dingen die eerst helemaal verwerkt leken en geen enkel probleem opleverden, moeten ineens weer opnieuw verwerkt worden.
Onze dochter had dat ook met een chronisch probleem hier in huis.
Is school op de hoogte van de zieke vader? Weet de mentor dat, en de jaarleiding? Dat moet je echt vertellen hoor. Dat kan grote invloed hebben op hun beoordeling.