Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-01-2012 om 19:34
Hallo allemaal,
Ik ben een moeder van 2 meiden. Nu is een dochter (12) erg onzeker over dingen die ze denkt of doet. Ik zal een voorbeeldje geven: Als ze helpt met de afwas dan is ze erg precies en is ze bang dat het niet goed droog wordt en er iets schuim achterblijft,ze poetst tot ze er gek van wordt.Ik ben zelf netjes maar niet zo pietje precies. De andere keer is ze er opeens niet zeker van dat ze een bepaald iets heeft gezegd ( dat kan van alles zijn ), en is ze bang dat ze iets staat te verzinnen. Al tijden praat ik er met haar over en zeg haar dat het nog nooit is voorgekomen dat haar "onzekere stemmetje" het bij het goede eind had, toch komt het telkens weer terug. Natuurlijk blijf ik haar helpen,maar ik ben erg benieuwd of er meer ouders zijn die dit herkennen en misschien tips hebben om hier mee om te gaan? Is het normaal dat pubers onzeker kunnen zijn? Ze heeft een goed niveau en een leuke vriendenkring, ze voelt zich verder op en top, dus ik vraag me werkelijk af of ik me nu teveel zorgen maak om iets of niets?
Groetjes Ster
08-01-2012 om 21:24
Ja dat is redelijk normaal
Ooit een studiedag gehad en ongeveer een derde van de mensen krijgt een bepaalde vorm van dwanghandelingen/gedachten. Vooral in de puberteit. Mijn interesse was gewekt want ik had dat ook op die leeftijd: alles wat ik met rechts aanraakte ook met links aantikken, pennen ed altijd recht op buro leggen, erge dingen denken terwijl ik dat niet wilde enz. Kinderen voor kinderen heeft er een liedje over: "ik loop met 1 been op de stoep en 1 been in de goot en als ik dat niet doe dan ben ik morgen dood..."
Het komt dus zeker vaker voor, vaak neemt het na een tijd weer af. (al leg ik nog steeds de afstandsbedieningen recht als ze scheef liggen)
08-01-2012 om 21:32
Tuurlijk normaal
Sorry, maar ik moest een beetje lachen om je vraag "Is het normaal dat pubers onzeker kunnen zijn?". Eh, wat denk je zelf? Je dochter deelt haar gedachten tenminste met je, de meeste pubers houden ze voor zich. Dat ze niet meer weet of ze iets al dan niet gezegd heeft is voor mij heel normaal, ik zit ook nogal in mijn hoofd en ik heb dit vrijwel dagelijks. En dan vraag ik het gewoon even. Had ik al verteld...? Had ik al gevraagd of ...? Vindt niemand raar. Pubers kunnen gigantisch in hun hoofd zitten. Zolang het niet uit de hand loopt, zou ik zou er niet te veel van maken, behalve haar op het hart drukken dat ze niet perfect hoeft te zijn. Of perfect hoeft af te drogen (in de kast droogt het vanzelf verder). Mij heeft het altijd geholpen om consequenties in het extreme door te trekken: wat is het ergste wat er kan gebeuren als de vaat niet perfect droog is? Dat pappa morgenochtend opmerkt dat zijn ontbijtbordje nog een beetje nat is? Wat gebeurt er dan? Is dat een ramp?
Perfecte mensen bestaan niet, bijna-perfecte mensen zijn eng. Jezelf zijn en een beetje je best doen een leuk mens te zijn, is goed genoeg.
09-01-2012 om 15:37
Reactie
Bedankt voor het reageren. Dat een puber wat onzeker kan zijn vind ik heel normaal Ze vraagt alleen op tig manieren door of het dan of dan ook niet erg is als ze iets heeft gedaan. Stel er is heel iets van het afwasschuim in een glas drinken gekomen is het dan erg? Het is niet eens te zien, vandaar dat ik zoiets had van, is dit ook normaal onzeker gedrag? Heb ik het raam dicht gedaan of moet ik nog een keer kijken, dat doet ze dan.
Het is fijn dat andere ouders een mening geven " ook al moeten ze er om giegelen " , het helpt mij toch weer verder.
Groetjes Ster
10-01-2012 om 19:03
Complimentjes
Ja een puber kan erg onzeker zijn en ik weet(mijn dochter is inmiddels 20) hoe zeer je dat tot wanhoop kan drijven. Achteraf weet ik dat je soms te veel aandacht aan je kind kan geven soms is het beter om er wel aandacht aan te geven maar meer op een nonchalante manier of met een vraag: bv " wat vind jezelf " "wat denk je dat er gebeurt als". Daarnaast is het geven van complimenten altijd goed. Succes!