Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn dochter maakt zich heel apart op


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maylise

Ik begrijp best waarom bijvoorbeeld gotics of rapper stijl geklede jongelui een bepaalde reactie oproepen.

ik begrijp dat dus niet.

Respect

Lara:"Maar ook respect voor mensen die zich storen en je uiterlijk, mijn zoon snapt dat ook wel. "
De kern is dat jongeren ook op zoek zijn naar respect en wel voor de manier waarop zij zichzelf willen kleden. Ze zijn het nogal eenzijdig 'rekening houden met' dat in feite neerkomt op het gebod dat zij zich voortdurend moeten inhouden en aanpassen een beetje zat en willen dolgraag dat er nu eindelijk eens rekening gehouden wordt met hun eigen smaak. 'Zo ben ik nu eenmaal', 'zo voel ik me nu'.
Respect moet van twee kanten komen. Geven en nemen. Daarvoor moet wel duidelijk zijn wat er te geven en nemen is. Dat wordt niet duidelijk als je de houding aanneemt dat kind het zelf mag weten. Wat jij als ouder uit respect aan aversie inslikt, blijft dan onbesproken en dat is jammer. Het wordt ook niet duidelijk als je een verbod uitspreekt. Dan is er gewoon geen respect, hooguit het bevel dat kind respect moet opbrengen zonder het zelf ooit te krijgen.
Je wel uitspreken als ouder leidt tot een gesprek waarin het heel duidelijk kan gaan over dat wat er te geven en te nemen is. Jij een beetje voor mij, ik een beetje voor jou. Jij met zwaar opgemaakte ogen, ik vind het lelijk, maar ik hou van jou. Ik zonder piercings, dat vind ik jammer, maar ik hou van jou.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

19-10-2008 om 12:34

Sus-anne

Dan heb je weinig voorstellingsvermogen. Iemand die zich anders kleed dan gangbaar is valt op en vaak zal dat vervolgens negatief geïnterpreteerd worden. Iemand die een kledingstijl heeft die zeer afwijkend zal vlugger negatief worden beoordeeld. Daarnaast door je bewust een kledingstijl aan te meten die binnen de maatschappij in een bepaald hokje wordt geplaatst plaats die persoon zich zelf ook in dat hokje en dus alle vooroordelen worden ook op die persoon van toepassing.
Ik zeg niet dat dit goed is maar wel dat het zo is. Overigens is dat al zo oud als de mensheid, wat afwijkt, wat anders is dan gemiddeld wordt als eng gezien.
Betekend niet dat die persoon zich vervolgens moet aanpassen maar je bewust zijn van de reactie die het kan oproepen lijkt me wel handig.

Maylise

Bastet

Bastet

19-10-2008 om 12:59

Sus-anne

Tuurlijk,maar dat is wat anders dan profileren!
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 14:19

Rapperlook

Ik ben wel met Maylise eens dat de 'rapperlook' negatief over kan komen. Dat effect heeft het toch ook wel wat op mij. Ik zou dat dan ook beslist niet zonder commentaar aanzien. Ik zeg sowieso eerlijk wat ik vind als ze met iets nieuws komen. Ik hoef hun smaak niet te delen. Ik kan het wel tactvol brengen natuurlijk en dat doe ik dan ook. Verder is maar helemaal afhankelijk van wat je doet of het uiterlijk van belang is. Ik zou het niet slim vinden om hardnekkig aan een look vast te houden als blijkt dat dat je mogelijkheden in de weg staat.

Jujube

Jujube

20-10-2008 om 00:40

Afzetten/los laten

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat pubers zich afzetten, ook in hun kledingstijl. Man en ik zijn heftig punk geweest vroeger, maar qua kleding en haarstijl zijn we nu ' volwassen'. Zoon wordt deze winter 16 en ziet er eigenlijk redelijk gewoon uit. Het enige dat ik niet mooi vind is zijn afgezakte spijkerbroek. Verder ziet hij er leuk uit (redelijk hip), maar beslist niet opvallend. Van mij mag hij haren verven, gaten in kleren hebben, etc., maar dat wil hij helemaal niet. Hij weet dat man en ik dat wel deden destijds, dus dit is blijkbaar zich afzetten tegen ons
Ik weet nog dat mijn moeder een scene maakte toen mijn broer een gescheurd t-shirt aan had, bijeen gehouden door veiligheidsspelden. We gingen naar vrienden en hij mocht niet mee als hij geen ander shirt aan deed. Hij deed niets anders aan en moest dus thuis blijven van mijn moeder. Toen heb ik me voorgenomen geen probleem te maken van de kleding van mijn eigen mogelijke kinderen. Zij hebben 't aan, niet ik. Ik geef wel mijn mening, maar daar blijft het verder bij. Laat lossssss.......
Groet,
Jujube

Suussie

Suussie

20-10-2008 om 10:50

Inderdaad loslaten

Mijn dochter van bijna 14 heeft ook de emo-look, pasgeleden ook haar haar in die stijl laten knippen. Verder zwaar opgemaakte ogen, skinny jeans, Allstars eronder, stoere riem... plaatje is compleet.
Wij geven desgevraagd (en ook wel eens ongevraagd) onze mening, maar daar blijft het dan ook bij.
We hebben de afgelopen jaren wel gemerkt hoe snel de smaak van een puber kan veranderen, een shirt dat ze een paar maanden eerder nog helemaal gaaf vond is nu stom enz. Dat zal hiermee ook wel een keer gebeuren
Tot die tijd wachten we maar gewoon af. Ik vind het in elk geval leuk dat ze haar eigen smaak zo ontwikkelt, echt een eigen stijl heeft. Ze past zich overigens indien nodig wel aan bij de omstandigheden, scenes over kleding zijn hier nog niet voorgevallen.
Bij piercings op rare plekken (anders dan oren, bedoel ik daarmee) en tattoos ligt wel de grens hoor, daarmee wacht ze maar tot ze 18 is. Dikke kans dat ze het dan niet eens meer wil.

Suussie

Suussie

20-10-2008 om 10:56

P.s.

Van de rest dat bij 'emo' schijnt te horen moet ze niks hebben gelukkig, voor haar geen depressiviteit, zelfmoordgedachten of automutilatie. Ze vindt het vervelend dat mensen die haar zien, dat denken. Tja, dat zijn dus de reacties die je kunt oproepen en dat leggen we ook uit. En zelf doet ze dat ook, aan klasgenoten die het niet begrijpen bijvoorbeeld.

Oja wat een emokapsel inhoudt, ongeveer dan: mijn dochter heeft het nu in lange lagen, de onderste lagen komen tot over de schouder en de bovenste ongeveer op boblengte. Onder aan de achterkant is het enigzinds rond geknipt. En het is gestijld met de stijltang. Een lok over haar ene oog maakt het af. Ze is er helemaal blij mee

tonny

tonny

20-10-2008 om 13:35

Opschriften

opvallende haarkleuren, piercings, al dan niet afzakkende broeken, scheuren, nep of echt, ze moeten het allemaal zelf weten. Ik zeg erbij waarom ik het al dan niet waardeer, en als ze dan die keus maken, prima. Ieder moet op zoek naar een eigen stijl, uitvinden hoe je je lekker voelt - en ontdekken dat je aanpassen in bepaalde situaties een teken is van volwassenheid.

Respectloze opschriften op shirts, die zou ik nooit tolereren.

tonny

tonny

tonny

21-10-2008 om 15:21

Mooie uitleg lara

Ik snap nu wat meer van de genoemde kreten, dankjewel.

Maar ik blijf erbij dat je niet tot een gesprek komt door je qua teksten op je shirt zo agressief ( 'vomit on the cross') op te stellen. Nogal contraproductief terwijl je een 'betere wereld' op 't oog hebt.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2008 om 00:29

Tja

Dat (contraproductief) kun je van religie ook zeggen.

Tirza

Suussie

Suussie

22-10-2008 om 10:07

Nog een link

Dochter zei gisteren: zoek eens op 'scene hair' met Google, en dan plaatjes. Krijg je dit:
http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGIH_nlNL267NL268&q=scene+hair

Dat geeft een aardige indruk van emo kapsels.

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 13:37

Niet erg respectvol

Ik snap wel wat Lara's zoon bedoelt maar alsnog vind ik dat soort shirts niet echt respectvol. Gaat niet alleen om religie hoor maar behalve satanistische of anti religie shirts zou ik ook echt geen facisitische of sexistische plaatjes/teksten toleren. Ik zou inderdaad dat soort shirts gewoon weggooien. Dan hebben ze pech gehad. Ik wil er niet tegen aankijken maar ik wil ook niet dat andere mensen er tegen aan moeten kijken. Bovendien heb ik geen zin dat andere mensen daarna ons er op aan gaan kijken dat onze kinderen dat soort walgelijke teksten/plaatjes uitdragen wat natuurlijk wel zou gebeuren. Aangezien hun gedrag ook op onze reputatie invloed heeft zou ik dus dat verbieden.

Maylise

Dat zou ik loslaten

Maylise zegt:Aangezien hun gedrag ook op onze reputatie invloed heeft zou ik dus dat verbieden.

je bent dus bang voor je repuatie,maar dat is juist wat je los moet laten,je pubers hebben hun eigen smaak,dat heeft alles te maken met hun repuatie,en niets meer met de jouwe. kleintjes worden groot en bouwen hun eigen repuatie op.
bovendien,er wordt toch wel gekletst,wat je ook doet,daar moet je echt boven staan hoor.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

22-10-2008 om 13:48

Tirza

"Dat (contraproductief) kun je van religie ook zeggen. "

Wat bedoel je daarmee? Dat daarmee shirts met "vomit on the cross" gerechtvaardigd zijn?

Dus een shirt dragen in het Midden-Oosten met "fuck the islam" is ook OK?

Groet, Ellen

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 13:55

Sus-anne

Geroddeld wordt er inderdaad altijd wel dat weet ik. Er wordt altijd van alles gezegd over iedereen. Persoonlijk trek ik mij daar ook niet zo veel van aan maar ik weet dat mijn man dat wel doet. Het raakt hem echt als mensen bepaalde dingen zeggen. Hij komt uit een cultuur waarin dingen als reputatie en eer sowieso erg belangrijk zijn en waar dus ook veel geroddeld wordt (dat gaat altijd samen heb ik het idee). Als een van de kinderen inderdaad zich bijzonder provocerend gaat kleden wordt hij daar op aangesproken. En ik weet dat hem dat wel raakt dus vandaar dat ik toch ook wel vind dat daar enigszins rekening meegehouden moet worden.

Afgezien daar van wil ik het ook vooral zelf niet hebben, zulke teksten dus bijvoorbeeld want ik vind dat persoonlijk niet echt respectvol naar anderen toe en wil er ook zelf niet tegen aankijken.

Helemaal geen rekening houden met anderen zou mooi zijn maar ik merk altijd weer dat het nou eenmaal niet zo werkt in de realiteit.

Maylise

Tinus_p

Tinus_p

22-10-2008 om 15:20

Tolerantie

Ellen:
"Dus een shirt dragen in het Midden-Oosten met "fuck the islam" is ook OK?"
Dat zou het moeten zijn ja. Dat is namelijk tolerantie. Iets waar religies iha meoite me ehebben, en in dat opzicht (en in nog wat andere opzichten) contraproductief zijn.

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 17:48

Tinus

Tussen wat wettelijk gezien mag en wat moreel gezien acceptabel is zit nog een behoorlijke kloof. Wettelijk gezien mag van mij alles ook een shirt met zulke teksten maar moreel gezien vind ik het verwerpelijk. Hoewel ik die beslissing niet voor de hele gemeenschap kan maken kan ik die beslissing wel voor mijn kinderen maken.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

22-10-2008 om 22:22

Religie

Ik: "Dus een shirt dragen in het Midden-Oosten met "fuck the islam" is ook OK?"

Tinus:"Dat zou het moeten zijn ja. Dat is namelijk tolerantie."

Nee, ik vind dat los van religie, het onfatsoenlijk is om t-shirts te dragen die zo grof en beledigend zijn naar bevolkingsgroepen.
Ik vind het net zo grof en beledigend om t-shirts te dragen met
- Vomit on blacks
- Fuck women
- Hate Jews
- Ik kots op homo's
En ga zo maar door. Je zal mij niet zien stemmen voor een verbod hoor, maar smakeloos en onbeschoft vind ik het wel.

Groet, Ellen

tonny

tonny

23-10-2008 om 09:00

Wat voor tolerantie

Bij de wet zulke uitspraken verbieden, da's niet nodig, vrijheid van meningsuiting is een groot goed en als je wel zou verbieden - waar ligt de grens.

Als tolerantie hetzelfde betekent als smakeloos, onbeschoft, grof en beledigend, dan ben ik erg blij mijn kinderen niet zo tolerant te hebben opgevoed.

tonny

Tinus_p

Tinus_p

23-10-2008 om 09:55

Vrije keus

Ellen:
"Nee, ik vind dat los van religie, het onfatsoenlijk is om t-shirts te dragen die zo grof en beledigend zijn naar bevolkingsgroepen."
Ah, maar 'fuck Islam' is geen belediging van een bevolkingsgroep!!!!!!!!!! Het is de belediging van een religie, waarvan het aanhangen ervan bovendien een vrije keuze is, en geen onvermijdelijke eigenschap (zoals huidskleur).
En juist OMDAT het een vrije keus is, is het van belang dat die vrije keus ook afwijzend kan zijn, en dat die afwijzende keuze uitgedragen kan worden.

Het alternatief is, dat ik procesen ga voeren tegen iedereen die zich negatief uitlaat over (pakweg) de evolutietheorie. Dat is zelfs makkelijker, want daar is bewijs voor.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-10-2008 om 10:49

Processen

Tinus,

Het ging hier niet over processen voeren, of over het verbieden van meningen, het ging over het dragen van t-shirts. Over het uitdragen van je mening in termen van fuck dit en vomit on dat.

Om jouw voorbeeld te nemen: het dragen van t-shirts met Fuck Darwinisten of Vomit on atheists vind ik ook grof en smakeloos.

Daár ging het om. Niet om processen.

Groet, Ellen

Tinus_p

Tinus_p

23-10-2008 om 11:56

Ellen:
"Het ging hier niet over processen voeren, of over het verbieden van meningen, het ging over het dragen van t-shirts. Over het uitdragen van je mening in termen van fuck dit en vomit on dat."
Dat t-shirt dragen is ook een mening. Die mening mag je verder best smakeloos vinden, maar het uitdragen van die mening is OK, en daar ging het in eerste instantie om ("Dus een shirt dragen in het Midden-Oosten met "fuck the islam" is ook OK?").

tonny

tonny

23-10-2008 om 12:29

Uitdragen van een mening via shirts

is dat een groot goed? Nastrevenswaardig?

'Meningen' op shirts zijn per definitie kreten, er past geen compleet boekwerk op. Er is geen nadere uitleg, geen gelegenheid om in gesprek te gaan, het komt mij wel wat onbevredigend over, dit uitdragen van een gedachtengoed.

Natuurlijk kun je in gesprek gaan over een tekst - doen jullie dat wel eens?
Ik kom onderweg vaak iemand tegen met op zijn rugzak de button 'satan insite'; ik zou best verder willen weten hoe hij dat bedoelt, maar iemand aanspreken om half acht 's ochtends, in de bus, nou nee.

Zijn jullie wel eens zo spontaan als je een kreet leest die iets bij je oproept? Of blijft de communicatie via shirts per definitie eenrichtingverkeer.

En als je een shirt draagt met een tekst die tot reactie nodigt, maak je dan wel eens mee dat dat gebeurt? En hoe gaat het dan verder?

tonny

Bastet

Bastet

23-10-2008 om 15:04

Reactie

Ja,sommige shirts met teksten roepen reacties op.Mijn zoon van 11 heeft een zwart shirt,waar een groot oranje kruis op staat met daar onder: irritant (ipv irriterend voor de ogen)Je kent dat teken misschien wel van sommige chemicalien.
Als zijn meester dat shirt ziet,roept hij: Ah nee,wordt het zo'n dag? als grapje.Reken maar dat menig persoon zich omdraait in de stad als ik naast hem loop en hij draagt het shirt.
Sommige shirts met bepaalde uitspreken mogen niet op sommige middelbare scholen.En daarmee bedoel ik niet de shirts waar iets over satan op staat,al lijkt me dat niet de bedoeling op reformatorische scholen.
Groetjes,Bastet

Maylise

Maylise

23-10-2008 om 15:40

Bastet (nieuwsgierig)

Wat voor soort teksten bedoel je die niet mogen op die scholen? Ik ben gewoon benieuwd.

Maylise

Bastet

Bastet

23-10-2008 om 18:28

Precies

Precies Lara,die bedoel ik..)
Bastet

Durkje?

heb je wat aan alle reacties?

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2008 om 23:43

Lara

Dat shirt heb ik ook Ik draag het wel eens onder sjieke colbertjes naar een overleg ofzo. En als het niet naar wens gaat, dan flash ik even
Een andere favo: I have a vocabulary of 75,000 words and I'm not afraid to use it.
Mijn dochter draagt: all this. And brains too.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.