Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Annette

Annette

21-12-2019 om 13:06

Mijn dochter nu 16 gaat studeren en op kamers na de zomer

Hallo allemaal,
Ik heb twee dochters van 19 en 16 jaar. De jongste zit in haar examenjaar van de Havo en ze wil na de zomervakantie studeren in Apeldoorn securety management. Ze is dan na de zomer net 17 jaar. de treinreis is ruim 2 uur heen en dan ook weer terug dus te ver. Dus ze zal op kamers dan moeten.

Ik heb er ontzettend veel moeite mee, ze is zo jong. Gaat ze dat redden? Ik zie heel veel beren op de weg, en wil het liefste dat ze een studie kiest dichterbij zodat ze het bereizen kan en thuis kan blijven wonen tijdens haar studie.
Natuurlijk weet ik dat ze een keer het huis uit gaan, en dat is ook logisch maar zo jong nog voelt niet echt goed.! ik voel echt een steen op mijn maag.
Uiteraard willen we dat ze een studie doet die bij haar past, maar nog niet uit huis als je net aan 17 bent.

Ze wil graag naar de politie of defensie, maar dan moet je minimaal 18 jaar zijn en ze wil graag voordat ze daar heen gaat eerst een HBO papiertje hebben zodat je ook al hoger instroom bij defensie of de politie. Dus dan zijn we 4 jaar verder.
Wij zijn ook steeds aan het kijken of er niet een opleiding is op HBO nivo wat aansluit op defensie/politie . Wij wonen net iets boven Alkmaar .
Heeft iemand tips?
Meer moeders die met dit gevoel lopen over hun kind?

@Emma

@Emma

21-12-2019 om 13:32

Op kamers

Hoe kijkt je dochter zelf aan tegen het wonen op kamers? Heeft ze daar een beeld bij? Er zijn veel verschillende woonvormen, al of niet samen met anderen. Praten jullie daarover?

Marie

Marie

21-12-2019 om 14:05

Veva

Ze kan na de Havo ook een Vera-opleiding gaan doen.
Maar er is dan niet veel keus in niveau-4.

Wat wil ze gaan doen bij defensie?

Marie

Marie

21-12-2019 om 14:16

Spannend?

Ja ze is jong om op kamers te gaan, maar is heus niet de enigste.
Heb je zelf ervaring met op kamers wonen?
Hoe zelfstandig is ze?
Is ze wel eens een paar dagen alleen thuis geweest en hoe ging dat?
Gaat ze alleen of met een vriendin?
Woont er familie / vrienden in de buurt waar ze eventueel terecht zou kunnen? (ook handig voor het geval ze eerst geen kamer kan vinden)

Veiligheidskunde

NHL Steunden Hogeschool in Amsterdam heeft een opleiding hogere veiligheidskunde, da's een stuk dichterbij.

Skik

Net aan 17

Het ligt er een beetje aan hoe je dochter is. Ik was 'net aan 18' toen ik op kamers ging wonen. 16 of 17 klinkt al heel anders. Zo te zien weet je dochter goed wat ze wil, dus ik vermoed dat ze tamelijk zelfstandig en onafhankelijk goed kan functioneren.
Waar ben je bang voor?
Is de 'eis' dat ze bij een hospita gaat wonen een optie?
Is het te betalen, op kamers wonen? Zijn er kamers?

Tsjor

Annette

Annette

22-12-2019 om 10:42

antwoorden op jullie reacties

Goedemorgen,
Bedankt voor jullie antwoorden!
Om te antwoorden op de vragen,
hoe ze er tegen aankijkt om op kamers te gaan? daar heeft ze niet veel moeite mee , samen koken samen het huishouden doen. Wij praten er wel over maar ik merk dat ze er gefrustreerd door word omdat ik teveel er mee bezig ben ( mijn fout )

De Veva weten we inderdaad maar dat wil ze niet omdat ze van de Havo komt en het voelt als een stap terug ze wil HBO( zijn haar woorden ) Ze wil bij defensie bij de landmacht of marechaussee.

Ik heb zelf nooit op kamers gewoond, dus geen ervaring, daar in de buurt is geen familie of vrienden waar ze terecht zou kunnen. Ze gaat alleen ,niet met een vriendin.

Dat is een hele goede tip van de hoge school NHL stenden. Dat wisten wij echt niet dat die daar ook nog zat. Ga ik opnoemen bij mijn dochter, Dat is goed te bereizen!
Misschien valt ze er over dat het integrale veiligheidskunde is en niet Securety management. Saxion schijnt de enige te zijn in Apeldoorn die dat aanbied. Maar echt heel veel verschild het volgens mij niet zo .

Mijn dochter s inderdaad heel zelfstandig en ze weet wat ze wil. Misschien moet ik erbij vermelden dat onze dochter geadopteerd is en ze bij ons kwam toen ze 1 jaar was. Wij hebben heel hard moeten werken aan de hechting omdat ze in haar vroege leventje heel veel verschillende verzorgsters heeft gehad.

Misschien inderdaad een hospita , gaan we ons ook in verdiepen.

Waar ik bang voor ben?
Dat ze de verandering niet aankan, het is erg veel veranderingen. Op jezelf gaan voor je zelf zorgen. Ondanks dat ze zelfstandig is kan ze niet goed omgaan met veranderingen.
Haar bijbaantje die ze nu heeft moet ze opgeven omdat het door de week is. Dan wil ze daar een bijbaantje zoeken , lijkt mij veel te veel , op jezelf een nieuwe studie en een baantje. Ik heb het gevoel haar te verliezen.
Ze zegt nu al dat ze als ze daar op zaterdag moet werken of het druk heeft niet thuis kan komen in de weekenden. Natuurlijk wil ik heel graag dat ze iets gaat doen waar ze blij van word begrijp mij niet verkeerd,

En dan ook het kostenplaatje, wij kunnen niet alles op gaan hoesten hebben nog een studerend kind. Dus het zal een groot deel lenen worden erbij. Daar praat ze erg makkelijk over. Leent ze iedere maand erbij . Een flinke schuld, daar ben ik niet zo voor als je ook thuis kunt blijven wonen voorlopig.

Andere optie is een tussenjaar, en dan naar defensie dan is ze 18, maar volgens haar is het beter eerst een HBO diploma ( had ze gehoord van een vader van een vriendin) en dan defensie dan heeft ze later iets om op terug te vallen.

In ieder geval fijn alle antwoorden, en fijn die hoge school in Amsterdam!

Mijntje

Mijntje

22-12-2019 om 10:46

of eerst vwo?

Annette

Annette

22-12-2019 om 10:50

vwo

Hallo Mijntje,
Dat zou heel mooi zijn maar ze heeft een taal laten vallen en nu kan ze niet naar VWO

Annette

Annette

22-12-2019 om 11:10

NHL stenden school

NHL stenden school heb ik net bekeken, inderdaad veiligheidskunde maar de locatie is in Leeuwarden. Dat is heel jammer

Mijntje

Mijntje

22-12-2019 om 11:16

Annette

Dat dacht ik ook. Maar op de school van mijn zoon blijkt dat toch niet zo te zijn, als je een beta pakket hebt. Je kan hier naar informeren- of bij andere middelbare scholen, of ze door na haar examen kan stromen naar 5 vwo.
Als ze dat wil.

Bo

Bo

22-12-2019 om 11:23

niet raar

Het komt veel vaker voor dan je denkt, 17 jarige VWO'ers of 16 jarige Havisten die op kamers gaan omdat het niet anders kan. Als je kind verstandig is, serieus is, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.

Reigertje

Reigertje

22-12-2019 om 12:51

Haagse hoge school

Haagse hoge school heeft deze opleiding ook, wellicht is dat wat dichterbij.

Een paar beren

Ik snap dat je heel veel beren op de weg ziet.
'Waar ik bang voor ben? Dat ze de verandering niet aankan, het is erg veel veranderingen.'
Het voordeel is wel dat ze nog jong is. als het nu niet lukt kan ze altijd terug en een nieuwe start maken.

'Haar bijbaantje die ze nu heeft moet ze opgeven omdat het door de week is. Dan wil ze daar een bijbaantje zoeken , lijkt mij veel te veel , op jezelf een nieuwe studie en een baantje.' Dat is ook veel. Heeft ze al een kostenplaatje gemaakt?

'Ik heb het gevoel haar te verliezen.Ze zegt nu al dat ze als ze daar op zaterdag moet werken of het druk heeft niet thuis kan komen in de weekenden.' Misschien een idee om dan af en toe op zaterdag naar haar toe te gaan, koken, eten en bijkletsen.

Heb je zelf al eens gekeken bij de svb naar informatie over dubbele kinderbijslag?

Tsjor

Lente

Lente

23-12-2019 om 11:44

Tsjor, je informatie is verouderd of te vroeg

Die over kinderbijslag tenminste. Je adviezen zijn verder prima.

Zodra kind hbo-opleiding gaat doen, vervalt de kinderbijslag en eventueel KGB.
Leeftijd maakt niet uit.
Dat gaat veranderen vanaf 2021. Dan krijg je kinderbijslag en evt KGB tot kind 18 is. Ook als kind HBO of WO doet. Wel zo eerlijk.

@Emma

@Emma

23-12-2019 om 15:17

weekend

Je dochter kan elke weekend naar huis met een tas vol vuile was en zondagavond weer terug met een paar maaltijden erbij. Eten kan ze ook op de Hogeschool, tussen de middag desnoods en dan in de avond een boterham. Toen ik studeerde waren er mensen die dat tot ver na hun twintigste volhielden. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Als zij het zelf ziet zitten komt het vast wel goed.
Kan ze voorlopig een bijbaantje voor het weekend zoeken?

V@@s

V@@s

23-12-2019 om 16:16

alle nieuwsberichten

hebben het over volgend jaar dat de kinderbijslag voor studerende 18 minners ingaat. Maar de site van de SVB meldt het nog niet.

Overigens als haar einddoel toch politie of defensie is zou ik toch echt overwegen om te wachten tot haar achttiende en dan een betaalde hbo studie te doen bij òf de politie of defensie. Dan heeft ze helemaal geen studieschuld straks.

Pluk

Pluk

23-12-2019 om 18:44

Eerst hbo

Dat vind ik heel verstandig van haar. Dat maakt je basis breder en zo'n diploma maakt je gewild binnen zo'n organisatie. Waarom maak je je zoveel zorgen? Ik denk dat je beter vertrouwen kunt uitstralen dat ze dit kan. Anders neemt ze alleen maar afstand van je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.