Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anna

Anna

13-10-2020 om 09:18

Mijn dochter van 13 heeft nog helemaal geen enkele groei qua ( borsten, schaamhaartjes ed) moet ik me zorgen maken ?

Mijn dochter van 13 jaar is erg fijntjes , heeft kledingmaat 140/146 ( al bijna 2 jaar denk ik) Ze is 1.50
En schoenmaat 35
Ze is de enige in haar klas die nog geen beginnende borstjes heeft. Ook heeft ze nog geen schaamhaar nergens.
Ze heeft wel last gehad van die schijven bij haar borst.
Toen dacht ik het komt op gang , maar vooralsnog helemaal niks qua groei.
Ze is ook laat met wisselen en krijgt nu bijna een beugel😊
Ik was zelf ook wel laat met mijn menstruatie en borstgroei ( ik was pas 15 met menstrueren)
Soms vraag ik me af of ik me zorgen moet maken of afwachten totdat het wel komt ?
Zijn mensen die dit herkennen ?

Grtjs Anna

Tamar

Tamar

13-10-2020 om 09:57

wisselen

Mijn zoon was met 15 jaar nog aan het wisselen. Hij is ook altijd laat geweest met alles, kreeg vlak voor zijn 18e nog ineens een groeispurt. Begint nu iets van een snorretje te ontwikkelen.

De bandbreedte van de ontwikkeling is gewoon heel breed. Menstruatie kan beginnen ergens tussen 11 en 16. Maar als je je ergens zorgen over maakt kun je altijd bij je huisarts terecht. Zolang je dochter maar niet denkt dat ze abnormaal is of zo, dus hou dit bij haar weg.

@Emma

@Emma

13-10-2020 om 10:04

Wisselen

Wisselen heeft echt helemaal niets te maken met hormoonschommelingen rondom de puberteit.
Mijn zus menstrueerde pas op haar 16e. Als je je zorgen maakt zou ik naar de huisarts gaan.

Tango

Tango

13-10-2020 om 13:19

Ja, huisarts

Zou inderdaad even informeren bij de huisarts. Helemaal geen ontwikkeling is met 13 denk ik wel uitzonderlijk. Verder kan het wel bij ieder kind anders verlopen. Zoon hier is bijvoorbeeld 16 en heeft nog steeds nauwelijks haar onder de oksels, maar wel schaamhaar en puberzweet en ook is alles al flink gegroeid.
Dochter werd destijds met 13 jaar ongesteld en had daarvoor al borstgroei en groei van schaamhaar. Bij haar liep het dus eigenlijk volgens het boekje.
Maar als je zelf ook laat menstrueerde kan het ook best erfelijk zijn. Weet je of je zelf al wel eerder borstgroei had. Als ze al wel wat schijven voelt zal het best komen denk ik. En ze hoeft natuurlijk ook geen cup F te krijgen o.i.d.
Maar als je twijfelt zou ik gewoon de huisarts eens vragen. Zeker als ze er zelf ook onzeker van wordt.

juf Ank

juf Ank

13-10-2020 om 20:54

nee hoor

Ik werd op mijn 14de voor het eerst ongesteld en pas daarna begon er eindelijk wat borstgroei.

Twee zaken

Het zijn twee zaken. Want 1.50 als je 13 bent is wel klein, maar je kunt nog verder groeien. Mijn dochter was ook nog zo'n klein meisje toen ze 13 was. Inmiddels is ze mij voorbij.

Pas met mijn 14e werd ik ongesteld. Dochter met bijna 14 jaar.

Mijntje

Mijntje

14-10-2020 om 18:18

in de familie

Je schrijft dat je zelf ook laat was. Het zit dus in de familie. Je dochter lijkt op jou
Gezien haar lengte en gewicht vind ik het ook wel normaal dat ze wat later is.

Dita

Dita

03-01-2021 om 22:41

Dit was vroeger (jaren 80-90) normaal

Dus ik zou me hier ook nog vooral geen zorgen over maken

Lekker laten en geen zorgen maken. De mijne was er ook laat bij (15) en toen ging het ineens in rap tempo. 

Nogmaals... geen zorgen maken!

Anna schreef op 13-10-2020 om 09:18:

Mijn dochter van 13 jaar is erg fijntjes , heeft kledingmaat 140/146 ( al bijna 2 jaar denk ik) Ze is 1.50
En schoenmaat 35
Ze is de enige in haar klas die nog geen beginnende borstjes heeft. Ook heeft ze nog geen schaamhaar nergens.
Ze heeft wel last gehad van die schijven bij haar borst.
Toen dacht ik het komt op gang , maar vooralsnog helemaal niks qua groei.
Ze is ook laat met wisselen en krijgt nu bijna een beugel😊
Ik was zelf ook wel laat met mijn menstruatie en borstgroei ( ik was pas 15 met menstrueren)
Soms vraag ik me af of ik me zorgen moet maken of afwachten totdat het wel komt ?
Zijn mensen die dit herkennen ?

Grtjs Anna

nee hoor je hoeft je geen zorgen te maken.. bij vele komt het zelfs pas bij 16 of 17. Soms groeit er helemaal niks en dan ineens binnen een paar maanden komt het ineens.

het is echt heel verschillend en dit is absoluut niet absurd, niks om je zorgen of te maken mama😊.

ik zal er niet druk om maken steker nog je kan er niks tegen doen

bij sommige kinderen komt het ieder en bij sommige niet

kijk je kan er niks aan doen om dan druk te maken heeft geen zin

wacht gewoon af hoe en wat  

Wat denk je zelf als je weet dat je zelf laat was met alles???

Ik zou je geen zorgen maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.