Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn puberzoon is agressief


heel herkenbaar

Ja, dat is het. Helaas. Heel herkenbaar voor mij en ook de reden waarom ik me net heb aangemeld bij dit forum. Ook alleenstaande moeder met agressieve puberzoon van nog maar 12 jaar.
Ik zou graag weten hoe het nu is met je/jullie en eventueel in contact komen..

Anoniem

Anoniem

19-12-2016 om 11:37

Hier ook

Hier ook eentje van 12. Lastig is echter dat de problemen hier pas echt ontstonden nadat ik hulp had ingeschakeld. Ja, ik kon ze ten allen tijde bellen, had ik het maar nooit gedaan

Zoon was sinds het vertrek van zijn vader vaker boos en opstandig en vandaar dat ik hulp had ingeschakeld. Kwam iemand thuis om te praten en ik sprak af dat ik zou bellen als er een bui aan kwam. Op een dag leek er een bui aan te komen en ik belde netjes zoals afgesproken. Zoon schoot daardoor juist in paniek en werd die keer pas echt boos. Gooide een hele speelgoedbak leeg door de kamer. Hulp kwam en die vond dat zoon even tot rust moest komen en zoon moest een nachtje ergens anders (familie) logeren. Hulp schakelde veilig thuis in en gaf aan dat het thuis niet veilig genoeg was en opeens moest zoon bij die familie blijven.

Gelukkig had ik binnen 2 weken duidelijk gemaakt dat zoon gewoon thuis hoorde te zijn, maar juist door die actie is zoon zo bang geworden. Zijn vertrouwen is echt volledig kapot gegaan. Die onmacht uitte hij in woede. Ook dingen gooien enzo, gewoon heel boos doen, terwijl als je in zijn ogen keek, zag je zijn verdriet.

Het leek ook echt alsof hij mij probeerde te raken, niet eens zozeer fysiek, maar toch. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd in het begin, negeren, tegen houden, hem vastpakken, knuffelen, weggaan, alles.

Ben er nu achter dat hij minder ver gaat als hij merkt dat hij mij er niet mee heeft.

Bovendien was ik eerst soort van bang voor dat gedrag, niet bang voor zoon, maar voor de gevolgen van dat gedrag en daarmee had hij een machtspositie. Ik deed alles om dat gedrag te voorkomen, waardoor ik hem een aanleiding gaf om dat gedrag juist vaker toe te passen. Nu het gedrag mij minder boeit, geef ik hem minder zijn zin en wordt dit gedrag steeds minder. In plaats hiervan praat zoon steeds meer en vertelt wat hem dwars zit.

Wij zijn er nog niet. Zoon had hulp kunnen gebruiken, maar door die ene actie vertrouwt hij hulpverleners niet meer. Maar een luisterend oor betekent vaak al heel veel.

Paddington

Paddington

16-01-2017 om 15:03

Als het een luisterend oor

is die je zoon nodig heeft, dan kun je kijken naar Humanitas en welke initiatieven zij hebben bij jou in de buurt. Dat zijn geen hulpverleners maar vrijwilligers. Door bijvoorbeeld samen te voetballen of samen te koken kun je een heel goed gesprek hebben met een kind. Iets van Mentormaatjes of zo.

Valeri B.

Valeri B.

08-12-2017 om 09:55

hier het zelfde

Hoi,

het is de eerste keer dat ik dit zo openbaar stel, maar ik heb al jaren het zelfde aan de gang. Hij wordt nu 14 jaar, en lopen al van ene psych naar de andere.. Niets helpt. Ik denk er soms zelf aan om hem zelf in een instelling te laten plaatsen, want dit is voor mij niet meer leefbaar.
Ik zorg al 13 jaar voor hem, samen met mijn ouders, die nu plots in zijn ogen de boeman zijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.