Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jm

jm

18-10-2011 om 19:03

Mijn zoon gaat met een jongen om die "rare" dingen doet.

En hij komt bijna elke dag bij ons (ze zijn allebei 12 jaar).
Hij neemt mijn zoon mee om te fietsen en dan staan ze bij de supermarkt te kijken en te praten (chillen noemen ze dat).
Maar hij heeft ook vaak geld bij zich om wat in de supermarkt te kopen zoals cola, energy drank, snoep etc.
Hij wil ook altijd bij ons in de schuur om wat te maken van hout en spijkers. Het is een heel druk kind, want hij heeft adhd. Hij heeft ook vaak ruzie met andere kinderen en dan slaat hij er op los. Hij zegt veel rare woorden, zoals wij gaan even "boeken"- fietsen, he jonge, of dikke mos en nog veel meer rare woorden.
Laatst had hij bij een boer 2 blauwe grote vaten gehaald, mocht hij hebben, om daar een vlot van te bouwen, maar het wordt bij ons in de schuur neergezet en daar staat het. Het gaat vaak heel geheimzinnig. Ik heb niet zo veel met deze jongen en mijn zoon neemt zijn taalgebruik dus over. Kan ik mijn zoon verbieden om met deze jongen om te gaan. Graag jullie mening.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2011 om 21:00

Wat zijn dan die rare dingen?

Ik snap je bericht niet helemaal geloof ik... wat zijn dan die rare dingen die je in je onderwerpregel noemt? Want in wat jij schrijft over dat vriendje, lees ik niet zo veel vreemde dingen hoor.

Merel

Merel

18-10-2011 om 21:36

Typisch puber

Nou dat chillen bij de supermarkt, dat doen meer pubers, is niet echt raar.
Het andere vind ik eigenlijk deels wel leuk, creatief bezig zijn met hout en spijkers. Alleen zou ik niet willen dat mijn schuur wordt volgepropt met zooi, dus óf er iets mee maken of opruimen.
De rare woorden vind ik ook nogal meevallen. Het slaan of anderen pesten, dat is niet zo geslaagd en mocht je daarvan iets horen, dan zou ik er wel wat van zeggen. Verder gewoon welkom heten in huis, dan kan je het in goede banen leiden, verbieden werkt vaak averechts, dus blijf gewoon in gesprek met je zoon, dat hij zichzelf blijft en niet enorm laat beinvloeden door die jongen, en zeker geen gekke dingen gaat doen, of dingen die niet door de beugel kunnen. Geheimzinnig doen zou ik ook met zoon bespreken, dat is nergens voor nodig natuurlijk.

Maylise

Maylise

18-10-2011 om 22:12

Maar wat doet deze jongen nu voor rare dingen? Snoep en cola kopen lijkt me niet echt raar. Dan zijn heel veel jongeren raar. Creatief aan de slag met hout om van alles te bouwen is ook niet raar. Volgens mij vinden veel kinderen het wel leuk om wat te timmeren en in elkaar te zetten. Hier ook twee jongens die het leuk vinden om wat te bouwen en te prutsen. Veel volwassenen vinden dat ook leuk gezien het enorme succes van de Praxis en aanverwanten.

Het taalgebruik is creatief te noemen maar wel weer eens wat anders dan het eeuwige f*ck en sh*t wat ik op straat en zo toch wel vaak hoor. Eigenlijk wel wat origineel al ik me voorstellen dat je dat liever niet heb.

Als je er een probleem mee heb zou ik zeggen dat hij voortaan zijn spullen niet meer bij jullie mag stallen en dat hij alles zelf mee naar huis moet nemen. Raar taalgebruik in huis kan je verbieden.

Verder zie ik niet zoveel redenen om deze vriendschap te verbieden. Nog afgezien van dat ik vind dat 12 jarigen ook een redelijke vrijheid moeten hebben om zelf vriendschappen te sluiten en hun eigen grenzen op dat gebied te leren kennen. Het overnemen van taalgebruik zou ik zeker verbieden. Afgezien waar hij het van leert, bepaalde dingen mogen bij jullie gewoon niet.

Zolang deze jongen zich aan de huisregels houdt nadat je die hebt uitgelegd zou ik hem gewoon welkom heten; ook al is hij niet mijn type.

Prahanat

Prahanat

18-10-2011 om 23:59

Jm en maylise

Hey Maylise ik denk dat ik je gevoelens en gedachten wel begrijp en ook gekend heb. Je jonge kind trekt de wereld in en je kan niet voorkomen dat hij allerlei "vreemde" en andere invloeden op zijn pad tegenkomt. En je weet niet wat dat met je kind gaat doen, of wat je kind daarmee gaat doen en hoe het hem gaat vormen of misvormen.
Wat Jm schreef heb ik ook gedaan. Ik maakte duidelijk aan de vriendjes/vriendinnetjes wat hier wel en niet kan en daar hadden zij zich aan te houden of ik reageerde net zoals ik op mijn eigen kinderen reageerde. Ik kan me niet herinneren dat ze dat in de wind sloegen. Doordat je de vriendjes en vriendinnetjes binnen laat krijg je ook een veel beter zicht op wat ze allemaal uitspoken en kan je er met je kinderen ook over praten en het bijsturen waar nodig. Als je gaat verbieden is de kans groot dat alles undergroud - stiekem - gaat en heb je er geen vat meer op. Niet altijd makkelijk en soms best spannend maar toch werkte het bij mijn kinderen, of beter mijn dochter, want mijn zoon had altijd "goede" vrienden. Mijn dochter had een vriendin - heeft ze nu nog - die een echte zotte koof was en is. Toch is het een kind met een gouden hart, maar een losbol en rebel. Maar die vriendschap was zo innig en vol bruisend leven dat ik het niet over mijn hart kreeg die 2 te scheiden. Ik had ook altijd het gevoel dat ik er niet het recht toe had. Ik had wel het recht handelingen en gedrag te verbieden dat ik niet wenste, maar niet de vriendschap te verbieden. Dat kan diepe wonden in het hart en de ziel van een kind nalaten. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en sterkte en succes met je schat !

Johan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.