Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn zoon van 16 blowt

Zoals reeds in de titel genoemd, blowt mijn zoon van 16 bijna dagelijks. Hij is enig kind. Meestal zit hij constant op zijn kamer en spreekt eigenlijk nooit met anderen af. Sinds vier weken begon hij met blowen. Tenminste, toen heb ik hem, samen met mijn vrouw, betrapt. Zoon ging onder de smoes: “ik ga even naar de winkel om chips te halen” naar buiten. Toen hij na een lang moment thuis terugkwam, begon hij giechelig en sloom te doen. In eerste instantie dachten wij dat hij misschien van iemand een appje kreeg die hij aan het lezen was en vandaar dat alles zo lang duurde; hoe naïef dit klinkt. Helaas, die naïeve werkelijkheid bleek onwaar. Onze zoon was gewoon goed stoned. Zijn rode ogen spraken tevens boekdelen.





Ik kan dit niet helemaal begrijpen. Zoontje haalt (steeds) goede cijfers (rond 7 of boven. Twee weken geleden ging de toetsweek naar behoren prima), zit op VWO (het vierde leerjaar), zit op voetbal en doet het eigenlijk, zoals hij het altijd deed. Bijbaantje van 10 uur per week loopt ook onverstoord. Ik vraag mij daarom af waarom wiet nu een vast onderdeel van zijn leven is geworden. Zou het voor hem een extra toegevoegde waarde hebben? Zou hij zich dan misschien beter voelen? Op de avonden voor een toets blowt hij niet voor zover ik het met mijn vrouw heb kunnen constateren.





Wij zijn niet van straffen en zijn er sterk van overtuigd dat verbieden of zware beperkingen averechts gaan werken. Waar het voor ons op neerkomt is: we weten gewoonweg niet zo goed hoe wij met de thematiek rondom drugs zouden moeten omgaan. We hadden namelijk nooit verwacht dat onze zoon met drugs zou gaan experimenten of zou gaan gebruiken. Hij was altijd er fel op tegen, dus waar komt “de episode” met drugs nou vandaan? We maken ons alleen zorgen over de toekomst, want die kan ineens onvoorspelbaar uitlopen... de goede of slechte kant zal het op gaan met hem?





En hoe zouden we met onze zoon hierover praten? We hebben met hem hier nog niet uitgebreid over gepraat. Hij zegt er niets over, maar is wel eerlijk en doet tijdens een kort gesprekje hierover wel serieus mee. Daarom gaan we ervan uit dat hij er wel zich goed in heeft verdiept wat hij neemt en welke effecten wiet op hem heeft.





Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Laten gaan en de situatie met een scherp oog volgen, of toch een gesprek aangaan en goed naleefbare afspraken maken die zowel ons en onze zoon optimaal tevreden stellen?





PS Onze zoon heeft, zonder ons weten, van zijn geld een speciale "vapepen" gekocht waarmee hij z.g.a. geurloos op zijn kamer kan blowen. Zouden we deze ook moeten afpakken? Zonder dit voorwerp kan hij namelijk niet thuis blowen, maar daarmee creëren we de deur open dat hij dat stiekem 's nachts gaat doen, of ergens buiten... en dit baart ons wel meer zorgen dan wanneer hij het enkel thuis zou blijven doen.


Peiling

Laten blowen of niet?
46 stemmen
33%
67%

het gedeelte ‘bijna dagelijKs’ is wat ik erg zorgwekkend vind.  Ik zou zeker samen met hem je verdiepen in de gevolgen hiervan en veel in gesprek gaan

Ik zou geen spullen afpakken 

Fijn dat jullie goed met hem kunnen praten! De vragen die je in je openingspost stelt, mbt het waarom van het blowen, kan je dan ook beter met hem zelf bespreken dan dat je er zelf en hier met ons over gaat speculeren. Als je die zaken duidelijk hebt en weet of hij zijn prioriteiten nog goed op een rijtje heeft, kan je je verwachtingen uiten en eventueel afspraken maken. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

09-05-2022 om 08:35

Er is goede informatie te vinden bij de verslavingszorg.

Hoe oprecht inlevender en begrijpender je je opstelt (dat moet je echt zo voelen dus je mag je boosheid of angst niet in je op laten komen) hoe onbevreesder hij zal vertellen wat er in hem omgaat.

Mannen zijn daar niet zo goed in als vrouwen. Ze gaan in de aanval met de intentie hun wil door te drukken, en slaan het hele innerlijke leven van de ander dus maar over. En ze blijven heel lang geloven dat dit werkt. Maar hoe dan; dat vragen ze zich niet af.

Dit is geen rant tegen mannen; ze zijn prachtig alleen dit kunnen ze (gemiddeld) minder goed dan vrouwen.

Als hij zich er daadwerkelijk in verdiept zou hebben zou hij waarschijnlijk niet bewust en weloverwogen ervoor kiezen om dagelijks te gaan blowen. Dat soort keuzes maak je namelijk niet bewust en weloverwogen. 
Ik vind het wel zorgelijk, bijna dagelijks blowen. Dat is geen normaal pubergedrag. Ik zou daar zeker het gesprek over aan gaan. Dat je het in jouw huis niet wil hebben. Dus niet thuis blowen, ook geen vapen en ook niet stoned thuiskomen. En dat je hem met alle liefde wil helpen om ermee te stoppen. 

Er lijkt mij een verschil tussen af en toe in 't weekend met vrienden blowen of zowat elke dag blowen én daar zelfs materiaal voor aankopen om het stiekem thuis te doen.

Ik zou dus wel minstens willen weten waar het zo ineens vandaan komt en waarom in deze hoeveelheden.

Verbieden zorgt alleen maar voor stiekem doen. Zoek professionele hulp! 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

09-05-2022 om 17:43

De vraag voor mij zou vooral zijn: hoe komt hij eraan? Koffieshops zijn voor 18+, dus hij moet er illegaal aan komen. Dat zou voor mij echt een groot punt zijn.  

Thursday schreef op 09-05-2022 om 17:43:

De vraag voor mij zou vooral zijn: hoe komt hij eraan? Koffieshops zijn voor 18+, dus hij moet er illegaal aan komen. Dat zou voor mij echt een groot punt zijn.

18-jarige schoolvriend?

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

09-05-2022 om 17:50

Marty1984 schreef op 09-05-2022 om 17:45:

[..]

18-jarige schoolvriend?


Ja, misschien. Ook dat zou ik onprettig vinden als ouder, maar ik dacht eerder aan smoezelige straathandel door smoezelige dealertjes.

Berlin2098

Berlin2098

09-05-2022 om 18:10 Topicstarter

Beste allen,


Ik heb dit onderwerp net met mijn vrouw besproken en wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij deze week met onze zoon in een diepgaand gesprek gaan. Waarschijnlijk op deze rustige zaterdag en misschien dat wij hem ergens naartoe meenemen, zodat de sfeer voor ons allen zo mogelijk comfortabel is. Ik denk dan aan een klein uitje of iets dergelijks. Ook gaan we niet gelijk met deur in huis vallen, maar zullen dit thema eerst luchtig houden voor we naar de inhoud gaan kijken.


Wij zijn namelijk nu van mening dat wij allereerst willen weten hoe hij eraan komt (een bekende die dus “op een redelijke wijze van zijn eigen plantjes” verkoopt / van een coffeeshop wiet voor hem koopt of dat hij via minder nette kanalen iets regelt...) en dan het belangrijkste natuurlijk: waarom is hij ermee begonnen? Op dit moment is het dus even afwachten wat zijn kant van dit complex verhaal is. Dan pas kunnen we consequente afspraken maken en hoeven we niet meer te speculeren.


Wat ons betreft, mag hij wel blowen, maar dit willen wij absoluut niet zo goed als dagelijks. Ik vrees dat op den duur dit langdurig blowen zich in grote problemen kan ontwikkelen en dit willen wij juist voorkomen. Wij denken aan bijvoorbeeld max. twee keer per week. Is dit iets te liberaal, of nog redelijk acceptabel?


Dat hij het bijna dagelijks doet, sloegen zeker alle alarmbellen bij ons af. Vandaar dat ik hier een paar adviezen wil inwinnen hoe andere ouders hierover denken en hoe wij uiteindelijk tot de juiste beslissing moeten komen.


En inderdaad wat Optisite123 al benoemd heeft: verbieden gaat dit probleem niet voorkomen. Hij komt er toch al aan en hem helemaal opsluiten lijkt mij ook niet zeer humanitair. Wij willen hem juist niet beperken, omdat hij hoe dan ook de meeste tijd ofwel op school, ofwel thuis doorbrengt, op andere bezigheden na. Onze zoon hoeft er zich ook niet overal mee verstoppen, want dit gaat het vertrouwensband verbreken, vrees ik...


Thursday schreef op 09-05-2022 om 17:50:

[..]


Ja, misschien. Ook dat zou ik onprettig vinden als ouder, maar ik dacht eerder aan smoezelige straathandel door smoezelige dealertjes.

Dat is een ouderwets beeld. Drugs wordt gewoon via vrienden doorverkocht of je koopt het op het schoolplein.  

Harddrugs en ook cannabis daarvoor app of bel je iemand, die komt het dan afleveren, daar waar je bent.

designerdrugs komt gewoon met de post thuis.

ik zou het niet goed vinden als mijn zoon volgend jaar ging blowen. Echt niet. Waarom zou ik mijn  kind al met 16 een kansloze loser willen laten worden?

Valeria schreef op 09-05-2022 om 19:55:

ik zou het niet goed vinden als mijn zoon volgend jaar ging blowen. Echt niet. Waarom zou ik mijn kind al met 16 een kansloze loser willen laten worden?

Dat is wel wat overdreven. Niet iedereen die blowt is een kansloze loser. En daarbij kan je wel heel hard roepen dat je het niet goed vindt maar dat betekent niet automatisch dat je kind het ook niet gaat doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.