Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mobiele eenheid

mobiele eenheid

18-10-2011 om 15:29

Mobieltjes perikelen

Onze dochter van 13 heeft een mobiele telefoon. Eerst had ze daar een pre-paid kaart voor, maar op een gegeven moment was na 2 dagen haar beltegoed al op. Wij kwamen er achter dat ze sms-te naar van die sms diensten en zich zonder dat ze het wist had geabbonneerd op allerlei diensten (ringtones enzo). We hebben toen van alles stop gezet en gelukkig ging het toen beter. Doordat we in ons gezin wat gingen schuiven met telefoons en abonnementen werd het handiger als we meer mobieltjes op 1 rekening zouden hebben. Dochter kreeg vanaf dat moment dus ook een abonnement waardoor ze altijd beltegoed heeft. Wij vinden dat op zich heel prettig, omdat ze zo altijd kan bellen. Ze moet een behoorlijk eind naar school fietsen en ook nog eens door weiland en bosgebied. Ik vind het gewoon prettig dat ze ons kan bellen. Helaas heeft ze zich weer in de nesten gewerkt en is toch weer lid geworden van allerlei diensten. We hebben dat dus meteen allemaal geblokkeerd en dochter een fikse preek gegeven. Nu hebben we zojuist weer de rekening gekregen en het blijkt dat ze weer zoveel aan het sms-en is. Nu wel gewoon met vriendinnen, maar rustig van 16.00 uur 's middags tot 20.00 uur 's avonds bijna elke paar minuten. Ook blijkt ze nog te sms-en als wij denken dat ze al slaapt. Wij balen hier dus flink van! Ik heb gezegd dat ik zal nadenken over hoe en wanneer ze nog haar mobieltje mag gebruiken.
Ik zit er over te denken om haar voortaan haar telefoon maar te laten inleveren als ze thuis is uit school en alleen nog met mij in de buurt mag sms-en indien nodig. Ook mag ze hem dus niet meer 's avonds in haar kamer.
Wat vinden jullie van deze maatregel? Hebben jullie hier ervaring mee en wat hebben jullie toen gedaan? Terug naar pre-paid kan dus niet en willen we ook niet. We willen vooral dat dochter beseft dat bellen en sms-en geld kost en dat ze dus matigt in dit gedrag.
Graag jullie tips!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beperken

Ik herken het wel hoor. Hier houden we het binnen de perken doordat zoon een provider gevonden heeft met 1000 sms-jes per maand voor een 10 euro, die van zijn prepaid telefoon afgaat.
Ook 10 euro voor internet en dat is het.
Verder onderhoudt hij contacten met chatten en cammen en emailen, dat is goedkoper.
Waarom kan je dochter niet terug naar prepaid?
En ik heb begrepen dat er ook weleens abo's zijn met een slot erop na het afgesproken bereik. Zou ik even uitzoeken.
Je kunt wel willen dat ze zich beheersen, maar uitleg en omleiden en begrenzen is handiger denk ik. Die beheersing is dan nog te moeilijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2011 om 18:28

Zelf laten betalen

Betaalt ze nu niet zelf de kosten? Dan zou ik dat direct veranderen. Laat haar zelf verantwoordelijk zijn voor haar belgedrag, je moet daar als ouder denk ik zo veel mogelijk buiten blijven staan. Volgens mij moet je ook loslaten 'dat ze altijd moet kunnen bellen'. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid. Bovendien: waarschijnlijk fietst ze meestal met een groepje, dus in noodgevallen is er altijd wel iemand met beltegoed.

MerelR

MerelR

18-10-2011 om 19:07

Telefoon inleveren.

Als er van tevoren duidelijk afspraken zijn gemaakt waar ze zich niet aanhoudt dan zijn dus de consequenties voor haar. Telefoon inleveren voor bijvoorbeeld een week, en daarna haar maar weer laten bewijzen dat ze zich wél aan afspraken kan houden.
Dertien is ook wel een moeilijke leeftijd lijkt me, dochter had toen een pre-paid en op is dan gewoon echt op. Zonder telefoon/beltegoed ga je echt niet dood. Op school nemen ze ook de mobieltjes voor een week in van kinderen die tijdens de les met hun mobiel bezig zijn.

Zij kan nog niet omgaan met een abonnement

dus echt hoor, terug naar prepaid en haar zelf laten betalen! Wie niet horen wil, moet voelen.

En die telefoon inleveren als ze naar bed gaat lijkt me een prima regel.

112 kan je altijd bellen

Terug naar pre-paid. Meteen en neem dan een pre-paid van 1000 smsjes voor 10 euro ofzo of voor 10 euro internet, kan ze pingen/appen.
Voor onderweg (ervaring hier ook verre fietsers door bos en weiland) jij kan háár bellen....ook als haar beltegoed op is. En in geval van 'nood' die niet zo groot is, zijn pubers zéér inventief en boeren zijn nog steeds bereid om schuren beschikbaar te stellen voor elke dag langskomende pubers om evt. hun band te plakken, te schuilen voor de regen etc....en zelfs telefoons als dat allemaal niet voldoende is.
Ze komt mensen tegen die heel vaak ook wel een handje willen toesteken of hun mobieltje heel even willen uitlenen en als dat allemaal niet voldoende is omdat er direct en wel onmiddelijk hulp moet komen:
112 kun je altijd bellen, óók als je beltegoed op is.
groeten albana

Primavera

Primavera

19-10-2011 om 14:31

Tuurlijk kan terug naar pre-paid wel

Je kan toch gewoon een nieuw prepaid nummer nemen desnoods met een telefoon uit het jaar nul erbij. Dan kan ze jullie in ieder geval daarmee bellen.
Hier in huis hebben we de regel dat kinderen alleen mobieltjes met prepaid krijgen. Dat kost misschien op zich wat meer per sms of telefoontje, maar is stukken goedkoper in het leerproces hoe-ga-je-met-een-mobiel-om dat veel pubers doormaken.
De beste manier om te leren dat sms-en en bellen geld kost is toch de op=op manier en als ze meer willen bellen en sms-en dat van hun eigen geld afgaat en als ze minder verbruiken met de telefoon ze dat geld overhouden voor andere zaken. Ik geef daarom geen apart belbedrag, dat zit gewoon bij de rest van het zakgeld in.
Verder als ze op verkeerde tijden sms-t kan je haar prima haar telefoon laten inleveren op het moment dat ze bijv. huiswerk moet maken of slapen of op sommige telefoons kun je de sms-mogelijkheid blokkeren. Ze zal het toch moeten leren door een combinatie van meer toestaan als ze de telefoon verstandig weet te gebruiken en inleveren als ze er nog te jong voor blijkt.
En als ze dan eindelijk goed met de telefoon om kunnen gaan kun je weer opnieuw beginnen om ze de gevaren van internet en sociaal netwerken te leren en hoe snel je door onvoorzichtig surfen je geld en privacy kwijt kan raken
Groeten Primavera

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2011 om 20:30

Geen abo bij minderjarig kind

Wij zijn een aantal jaar geleden ook de mist ingegaan met een abonnement voor een minderjarig kind. Als het mis gaat blijf je als ouders betaalplichtig en dat kan behoorlijk vervelend uitkomen. Ik was er aanvankelijk al niet voor en ik heb helaas gelijk gekregen dat het fout kan gaan.
Primavera zegt dat je best terug kunt naar prepaid, maar daar zul je toch eerst het lopende abonnement voor moeten uitzitten.

Ik zou als ik jou was bekijken wat de minste schade zal opleveren. Als jullie nu steeds voor vele euro's bij moeten springen is het misschien een idee om veiligheidshalve toch het aantal sms'jes te verhogen. 'De jeugd' smst zich suf, het is heel moeilijk voor een puber om daar niet aan toe te geven als er geen rem op zit zoals bij prepaid. Dit als tijdelijke maatregel, tot het abonnement weer opgezegd kan worden.
Ik kan via de website van mijn provider bijhouden hoeveel beltegoed en smsjes ik verbruikt heb en hoeveel mb's van internet. Kan dat bij jouw dochters abonnement niet? Ik kan elke dag zien of het nog veilig is of niet.
Als ze thuis is kan je eisen dat ze hem inlevert. Dat zal wel wat drama opleveren.

Prahanat

Prahanat

19-10-2011 om 23:24

Pas op 14 mobieltje

Ik gaf mijn kinderen pas op hun 14 een mobieltje en zij moesten het abonnement zelf betalen, en op was op. Zij zochten zelf de interessantste abonnementen uit en kenden er al gauw meer van dan ik. In bed moest de gsm uit. Als ik ze er op betrapte dat ze dat niet deden nam ik hem gewoon af tot de volgende morgen. Ondertussen zijn ze 17 en 19 en de dochter loopt de hele dag door te smssen, maar dat moet ze nu maar zelf weten. Daar moei ik mij niet meer mee. Ik laat soms wel es horen wat ik er over denk, maar zij groeien op in deze wereld met nieuwe comm middelen en zullen er zelf hun weg in moeten zoeken. 12 jaar vind ik wel erg jong-te jong- om zelfstandig een mobiel te gebruiken, tenzij het over een vroegrijp kind gaat ? Maar de druk van de omgeving is groot, dat weet ik : "zoveel anderen hebben dit en dat en ik niet, ik kan er niet over meepraten en voel mij er niet bij horen" vertelden mijn kinderen mij.Toch heb ik het 2 of 3 jaar volgehouden met te argumenteren dat er ook nog andere kinderen zijn die al die dingen nog niet hebben, dat ze niet de enigen zijn en hun tijd wel komt.
Dus duidelijke afspraken het juiste abb. en eigen verantwoordelijkheid lijken mij ook hier de sleutels tot "succes". Het is belangrijk dat jullie als ouders er niet constant bezorgd en geprikkeld om zijn want dat vreet aan de kwaliteit van het contact met je kind, althans zo ervaar ik dat altijd. Veel succes !
Johan

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 09:44

Johan

Met duidelijke afbakening ( bijv prepaid) en afspraken kan een kind van 12 prima met een mobiel omgaan, is mijn ervaring.

Puck

Puck

20-10-2011 om 10:38

Prahanat

Ikl zie ook niet in waarom 12 te jong zou zijn. En verder vind ik het wel prettig dat wanneer een kind met 12 naar het VO gaat en bijv. 10 km moet fietsen over polderwegen mij kan bellen in noodgevallen. En dat heeft dan niets te maken met druk van de omgeving en dat iedereen zo'n ding heeft. Verder zou jouw tegenargument dat er ook andere kinderen zijn die geen mobiel hebben hier niet eens opgaan. Iedereen heeft zo'n ding, met name omdat er ver gefietst moet worden naar het VO.
En onverantwoordelijk: de meeste kinderen zijn denk ik prima in staat om met een prepaid-telefoon en goede afspraken verantwoordelijk om te gaan met hun mobieltje, helemaal met Fio eens.

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 11:23

En daarbij....

Ik zie het ook als een leerproces, net zoals je een kind leert met geld omgaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.