doeikmoeilijk?
20-06-2012 om 17:25
Mogen jouw pubers op jouw pc?
Even kort:Kinderen hebben allemaal eigen laptop.
Vorige week hebben ze met vrienden op onze pc gezeten.Er zijn bestanden geopend met bankzaken,brieven aan advocaat ,alimentatievoorstellen aan ex en persoonlijke mails.Geen van de kinderen heeft dat gedaan,en volgens hen hun vrienden ook niet.Maar dat klopt natuurlijk niet.Vanaf nu mogen onze kinderen dus niet meer op onze pc met vrienden.Volgens hen is dat belachelijk ,wantrouwend enzomeer.Wat is jullie mening?

Maylise
20-06-2012 om 17:34
Nee
Mijn eigen PC staan ook mijn werkbestanden op en ook informatie van en over andere mensen (voor werk). Dit zijn geen grootse geheimen of zelfs heel gevoelige dingen maar het is geen informatie die voor anderen bestemd is. Daarom mogen mijn kinderen dus niet op mijn PC.

FayW
20-06-2012 om 19:36
Eigen inlog
Wij hebben geen eigen PC's. Maar wel een eigen inlog op de gezamenlijke PC met wachtwoord. Maar iedereen weet elkaars wachtwoord . Ik heb geen bestanden die mijn kinderen interessant zullen vinden. Anders zou ik mijn wachtwoord veranderen.
Ik zou mijn vertrouwelijke bestanden beveiligen als ik jou was. En in jouw geval zouden mijn kinderen niet op mijn pc mogen. Vervelend overigens dat je iemand in huis (of die in je huis komt) niet kunt vertrouwen.

bibi63
20-06-2012 om 21:09
Nou simpel
dat had ik al bedacht toen dochterlief leerde lezen (toen hadden we nog 'maar' 1 PC). Ondanks het feit dat ik echt niet bang was dat ze in m'n spullen zou neuzen, vond ik het geen goed plan als zij o.a. mijn mails zou lezen (zou zo over haar kunnen gaan......). Dus dat heb ik heel simpel opgelost met voor haar een eigen account aan te maken en op mijn account een wachtwoord. En nee, ze weet mijn wachtwoord niet.
Gr. Bibi

Ginny Twijfelvuur
20-06-2012 om 22:35
Mag wel
Maar dan wel met respect. Na zo'n actie zou er bij mij dus ook een slot op gaan.

Tirza G.
20-06-2012 om 23:32
Nee
En zeker als ze allemaal een eigen middel hebben, is het dus ook niet nodig. Zelfs mijn man zit niet op mijn PC Ik vind dit wel shocking, eerlijk gezegd.
Tirza

Kaaskopje
21-06-2012 om 01:41
Ik heb geen 'mijn' pc
We hebben een gewone computer, de jongste heeft een laptop en er zijn 3 smartphones met internet. De 'gewone'computer (desktop)is voor familiegebruik. De smartphones voor privégebruik (man speelt wel spelletjes op de mijne) en de laptop van de jongste ook voor privégebruik. Op de desktop heeft iedereen zijn eigen kantje. Zonder wachtwoorden (behalve jongste). Over het algemeen komen we niet op elkaars account.
Als ik een kind zou betrappen op intens speurwerk in mijn gegevens zou ik lááiend zijn!

Genista
21-06-2012 om 08:54
Eigen account
Hier heeft ook ieder gezinslid een eigen account, met wachtwoord. We hebben een netwerk liggen en niet iedereen heeft een eigen computer (in PC, laptop of andere vorm), we doen het met de computers die er zijn. Maar wel onder eigen account, dus. Ik moet er niet aan denken dat ze mijn dingen gaan zitten lezen, al is het volkomen argeloos en per ongeluk.

Brianna F
21-06-2012 om 09:43
Ieder
iedereen heeft z'n eigen laptop en meneer F heeft ook nog een desktop. Ze zitten ook wel eens op mijn laptop, voornamelijk als ze moeten printen, of even vlug op FB. Vind ik geen punt, ik vertrouw ze volkomen. Als we een paar dagen weg zijn moeten ze ook af en toe mail voor ons in de gaten houden en dan vertrouw ik er ook op dat ze niet gaan spitten in mijn andere mailtjes.

bibi63
21-06-2012 om 13:15
Brianne
Ik vertrouw m'n dochter ook volkomen en ga er echt niet vanuit dat ze zomaar in mijn mailtjes gaat speuren. Toch zou ik nooit willen dat zij op mijn mailaccount zit (zoals in jullie geval als jullie paar dagen weg zijn). Het gaat niet alleen om vertrouwen, maar een mens is wél nieuwsgierig van aard. Stel dat er bij jou een mail binnenkomt van iemand waar de naam van het kind in de subject staat...... dan moet je van heel goede huize komen om je nieuwsgierigheid te bedwingen en het niet toch te lezen.
Gr. Bibi

wil40
21-06-2012 om 15:38
Mijn 13 jarige zoon mag wel op mijn laptop. Hij heeft sinds een tijdje zijn eigen computer dus intussen is het niet meer nodig. Maar mijn laptop is geen verboden gebied. Als hij in onze bankzaken of andere documenten zou spitten, vooral in het bijzijn van vrienden, is het gelijk de laatste keer dat hij er op mag.
Hij mag bepaalde dingen ook niet openen als er vrienden zijn, dat weet hij.
Hij heeft zelf internetbankieren en heeft wachtwoorden voor school. Die sites mag hij ook niet openen als er vrienden in huis zijn.Het nadeel van enig kind zijn: je kan niemand anders de schuld geven als je het toch doet en je ouders komen erachter.

Suus65
21-06-2012 om 19:25
Meerdere accounts
Hier 2 pc's en 2 tablets.
Op de pc's zit XP, allemaal eigen account met ww en alleen ik ben admin. Voorkomt installeren van rare zaken. Tevens strakke virusscanner
Ik weet wel hun inlog en ww voor als er eens iets mis is of als ze plots iets nodig hebben op school wat nog op de pc staat. Ik snuffel er niet in.
een eigen account zorgt voor eigen mapjes, reuze handig.
Ooit mee begonnen en werkt nog steeds: 1x per jaar (datum staat gewoon in de agenda) is het pc-opruim-dag. Iedereen logt in en ruimt op, evt emotionele zaken worden naar een externe HD gezet maar dat doen mijn dames sowieso al geregeld.
Ik kocht een tablet en kreeg al snel een 2de, kerstgratificatie. Die 2de is voor hen. Dat leverde mooie discussies op. Want er staat bijv Facebook op. en kind 1 logt dan niet uit zodat kind 2 bij opstarten dat kan zien........ goed lesje voor leren uitloggen. Die les was hard en had ik niet beter kunnen geven!
Privacy en internet bijt elkaar best wel maar een aantal zaken zijn er wel ingeramd: geen eigen namen om FB en twitter bijv, geen open-en-bloot foto etc.
Dat doen ze heel goed.
Ze gebruiken de tablet nauwelijks voor school, soms om even wat snel op te zoeken maar verslagen ed. gaan op de PC's
Tablet 1 is van mij, met ww. Mogen ze ook niet eens aankomen. (gebeurt ook niet)
Ik denk dat je zelf toch de mist in bent gegaan, het is heel normaal om je pc te beveiligen. Met ww, verschillende accounts en daarmee rechten om iets te zoen/doen op de pc bijv

ilonka1970
23-06-2012 om 11:27
Geen vergissing?
Heb je je niet vergist? Misschien dat jij of je partner zelf nog in die bestanden hebt gekeken?
Als je zeker weet dat ze het wél gedaan hebben, zou ik toch graag willen weten, waarom ze daar in hebben zitten snuffelen!
Wij hebben allemaal onze eigen pc. De kinderen op hun kamer, en wij in de hobbykamer die aan de woonkamer grenst.
Meestal zitten ze op hun eigen pc. Maar soms is het gewoon even makkelijk/snel om hier even wat op te zoeken. Geen punt! (behalve als we zelf bezig zijn, en dat blijken ze dan belachelijk te vinden dat ze even moeten wachten *zucht*)
Heb er eigenlijk nooit zo over gedacht dat er mischien wel dingen op zouden staan die ze zouden kunnen lezen. Ga ervan uit dat ze daar toch geen interesse in hebben.
Maar als ik er inderdaad achter zouden komen dat ze in onze prive dingen zouden kijken, dan zou ik ze er zeer zeker op aanspreken.
Overigens kunnen ze natuurlijk ook in je papieren bankafschriften snuffelen.... en dan zou je het misschien minder snel in de gaten hebben.
(kan me toch echt niet voorstellen dat mijn huispubers die info interessant zouden vinden)

Doeikmoeilijk?
24-06-2012 om 08:44
Geen vergissing
Geen vergissing,nee,er zijn privebestanden geopend en niet door ons.Waarschijnlijk door vrienden van de kinderen.En daarom mogen ze niet meer op de pc als er vrienden bij zijn.De kinderen zelf mogen wel op de pc.

Suus65
25-06-2012 om 17:50
Makkelijkste/eerste beveiliging
'Geen vergissing,nee,er zijn privebestanden geopend en niet door ons.Waarschijnlijk door vrienden van de kinderen.En daarom mogen ze niet meer op de pc als er vrienden bij zijn.De kinderen zelf mogen wel op de pc."
Blijft dat het handig is om verschillende accounts te hebben op de pc met wachtwoorden en verschillende rechten.