Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tineke

Tineke

04-02-2009 om 16:43

Motivatie schoolwerk

Hoe hou je puberella's gemotiveerd iets te doen voor school, terwijl allang vast staat dat ze dit jaar over doen?
Ze halen lage cijfers (er gaat niks in en er komt niks uit), en na goede gesprekken op school, weten we dat we niet naar cijfers moeten kijken dit schooljaar.
En toch zou het leuk zijn, vind ik, als er toch nog een of andere beloning volgt voor wel braaf huiswerk maken, zo goed mogelijk leren. Het lijkt nu allemaal zo nutteloos.
Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nausicaa

Nausicaa

04-02-2009 om 21:17

Ervaring ii

Mijn dochter (14 jaar, klas overgeslagen op de basisschool, dus een vroege leerling) heeft, nadat ze was afgestroomd van het VWO een jaar lang niets uitgevoerd in HAVO3 en bleef zitten. Ik heb na dit jaar alle werkboeken in de papierbak gegooid en zodoende kon ze weer helemaal opnieuw beginnen, in een nieuwe klas vol onbekende gezichten. Dit jaar is haar inzet stukken beter en ze haalt prachtige cijfers. Helaas wordt hierover door een aantal docenten minachtend gedaan "want ze doet HAVO3 al voor de tweede keer". Wat ze blijkbaar vergeten is dat ze het jaar hiervoor geen klap heeft uitgevoerd, dus dat alle stof eigenlijk nieuw voor haar is. Mijn advies: Verspilde energieom nog te proberen haar aan het werk te zetten, met alle ruzies en frustraties die hierbij komen kijken. Uiteindelijk wordt je dochter zelf de dupe van haar eigen werkhouding.

Sandra

Sandra

04-02-2009 om 21:43

Kaatje

Ik vind de suggestie van Beemer ook goed. Ik ben zelf ooit in HAVO 5 de eerste maanden van het schooljaar ziek geweest. Het was al snel duidelijk dat ik geen examen zou kunnen doen. Ik heb de rest van het schooljaar in HAVO 4 doorgebracht. Nooit spijt van gehad. Het bod mij ook de mogelijkheid om mijn vakkenpakket aan te passen, en uiteindelijk in een extra vak examen te doen.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2009 om 22:42

Volgens mij

zitten Kaatje's meiden nog maar in de brugklas. Toch? En ik zie ook geen oplossing. Uitzingen tot einde schooljaar.

Tirza

Nanna

Nanna

04-02-2009 om 23:19

Misschien

is 't een idee om deze laatste maanden 2 of 3 vakken te kiezen die voor het "echie" tellen. De rest is "niet boeiend". Als puberella nu 2 vakken bijhoudt, plukt ze daar volgend jaar de vruchten van en is ze nu iig nog een beetje met school bezig. De beloning bepaal jezelf, een ijsje voor iedere voldoende, oorbellen als je een voldoende op je rapport haalt, inspraak in wat eten we vandaag/morgen als je je huiswerk maakt etc.

Tineke

Tineke

05-02-2009 om 09:01

2e klas

Dochters zitten in de tweede.
En het is niet zo dat ze een slechte werkhouding hebben, integendeel. Maar het is frustrerend voor ze dat ze 'alles voor niks' lijken te doen, met als beloning slechte cijfers.
Volgende week weer gesprek op school.

Saartje

Saartje

05-02-2009 om 09:28

Vrijstelling volgend jaar

Hoi Kaatje

Prikkel ze vooral om zelf ook hierover na te denken. Wat vinden ze leuk, wat voor oplossingen zien ze zelf. Laat ze bv oplossingen bedenken en alles mag. Ze moeten zich in eerste instantie niet van tevoren laten beperken door wat haalbaar is.
Misschien kan je dit laten doen door iemand van school of een deskundige via school. Ik denk dat voor een echte oplossing je die toch in de meisjes zelf moet zoeken, zij moeten erin geloven.

Misschien kan je met de school afspreken dat ze proberen een vak waar ze geen moeite mee hebben toch nog proberen dit jaar af te ronden en dan volgend jaar een (gedeeltelijke) vrijstelling voor krijgen? bv voor het 2e half jaar. Of ze laten een paar vakken vallen voor de rest van het jaar en de tijd met leuke en creatieve vakken samen met een andere klas bv gym, project, handvaardigheid extra te laten doen.
succes

Saar

Te hoog gegrepen?

Hoe komt het dat ze het niet halen, is het niveau te hoog gegrepen voor ze? Wat gebeurt er als ze het niet redden nu, worden ze dan terug gezet, niveau lager? Misschien dan stimuleren om de vakken die ze volgend jaar nog hebben goed te blijven doen en de vakken die vervallen maar wat links te laten liggen.

Ze helemaal niets te laten doen is ok niet goed. Volgend jaar moeten ze dan ineens wel weer hard werken. En is de overgang wel weer groot.

Sancy

Sancy

05-02-2009 om 10:59

Sabien-tje

De kinderen van Kaatje Heksenvet hebben hun vader vorig jaar verloren na een zwaar ziekbed. Daarnaast hebben ze chronische gezondheidsklachten. De oorzaak dat ze dit schooljaar als verloren moeten beschouwen, heeft met de omstandigheden te maken, niet met hun capaciteiten.

Hanny61

Hanny61

05-02-2009 om 14:23

Zo deden wij het

Na het tweede rapport, in de tweede klas, bleek dat mijn zoon zulke slechte cijfers had, dat overgaan er echt niet meer in zou zitten. Wij waren bang dat hij daardoor de motivatie zou verliezen en hebben toen het volgende afgesproken: Hij had, geloof ik, een totaal van 47 punten op zijn (2e)rapport. Als hij dit zou opkrikken naar 50 punten (of zo iets),op het eindrapport, zou hij een nieuw mobieltje krijgen (zijn oude was stuk). Ik vond het belangrijk dat het einddoel haalbaar was, vandaar dat hij maar een paar punten erbij moest halen. Het viel hem nog niet mee, heeft er nog hard voor moeten werken, maar het is hem wel gelukt. Misschien een idee, in aangepaste vorm?

sumiya

sumiya

05-02-2009 om 16:24

Zelfde situatie, wat wij doen..

Mijn zoontje zit in 2e middelbare en is al jarenlang met hakken over sloot over, hij is een vroege leerling en heeft door overstappen naar ander land een heel jaar in lagere school moeten overslaan waardoor hij al heel lang een achterstand heeft. Nu had hij dus met kerst 9 onvoldoendes dus nu vinden we het wel welletjes en moet hij maar eens blijven zitten, zal ook goed voor zijn zelfvertrouwen zijn.
Wat wij doen is ons vooral richten op de belangrijke vakken, troncale vakken of hoe je ze dan ook noemt in Nl, en dus spaans (hoofdtaal) wiskunde en tweede hoofdtaal hier, de rest laten we hem wel voor werken maar dat komt verder volgend jaar wel, willen nu vooral dat hij de basisvakken goed snapt. Wel het voordeel hier dat het een kleine, vrije school is dus eigenlijk hebben ze zijn vakken al bijgesteld en doet hij van taal en wiskunde ook materiaal van 1e over.
Maar ik zou me inderdaad richten op een paar vakken waar ze het meeste moeite mee heeft en daar wat extra aandacht aan besteden zodat dát in ieder geval volgend jaar al makkelijker gaat. Ik kan hier ook niet 9 vakken extra gaan bijspijkeren, dat zou niet bevoordelijk zijn voor de gezelligheid thuis!
O ja, en als je oudere kinderen hebt kunnen die misschien wat steunen, zo doe wij dat, mijn 2 oudere kinderen helpen ieder wat mee met een bepaald vak zodat ze het in "eigen" taal kunnen uitleggen en zodat er geen ruzie met ouders van komt.
Veel succes.
SUmiya

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2009 om 20:01

Grappig sumiya

Ten eerste vind ik het grappig dat je je zoon van 12? 13? een zoontje noemt. Mijn 14jarige zou me lynchen En ten tweede vind ik het grappig dat je zittenblijven als positief voor zijn zelfvertrouwen ziet. Dat lijkt mij nou he-le-maal niet. Zie je wel, ik kan het niet.....

Tirza

Wel zelfvertrouwen

het zitten blijven op zich kan het zelfvertrouwen van een kind flink aantasten,echter als een kind zoveel onvoldoendes haalt,is dat ook niet bevordelijk voor het zelfvertrouwen.
zit het kind voor de tweede keer in dezelfde klas,dan kan zijn zelfvertrouwen wel enorm gaan groeien,de lesstof is immers vertrouwd,waardoor het kind er gemakkelijker doorheen komt,en dat kan uiteindelijk veel zelfvertrouwen opleveren.

Tineke

Tineke

06-02-2009 om 09:19

Goed idee

Maandag ga ik meteen praten op school, dat zou mooi zijn, bijv. spaans of duits nu voldoende afsluiten en daardoor komend schooljaar dat vak niet! Dat vind ik een gouden idee!!!

Pippin

Pippin

06-02-2009 om 11:18

Wel bijhouden

Ik denk dat je dan de vakken wel moet 'bijhouden', zou het anders niet teveel wegzakken? Bijvoorbeeld wel de lees- en luisteropdrachten meedoen, maar niet de repetities? Dat wegzakken lijkt mij juist bij talen een risico. Bij aardrijkskunde, bio of geschiedenis zal dat wel meevallen volgens mij.
Pippin

mirreke

mirreke

06-02-2009 om 11:36

Precies, wel bijhouden! en nu al terug?

Maar kunnen ze dan in ruil voor een vak dat ze wel bijhouden maar niet hoeven volgen dan bv. een creatief vak extra krijgen, dus drama of kunst of zo, waar ze wellicht ook iets in kwijt kunnen van wat hun bezig houdt. Misschien kunnen ze zo'n taal ook op een andere manier bijhouden, bv. door leesopdrachten of zoekopdrachten op het internet of zo... Alles dus om ze op een positieve en stimulerende manier bij de les te houden.
En zou het idd geen goed idee zijn om dan nu al terug te gaan? Hoe je dat dan combineert met spaans of zo weet ik eigenlijk niet. Maar ik weet van mezelf, als je weet dat je ergens weggaat heb je eigenlijk al half afscheid genomen en ben je minder betrokken. Het lijkt mij niet prettig om nu al te weten dat je het jaar niet gaat halen, niet vanwege zelfvertrouwen enz. maar omdat je dus eigenlijk niet meer investeert in de band met je groepsgenoten, want volgend jaar zit je niet meer bij hen. Zou nu wisselen niet iets positiefs hebben, een stimulans in plaats van verlies en op min staan?
Mijn dochter is enkele malen van school gewisseld door het jaar heen. In de gesprekken die daarnaar toe leidden is mij door 'deskundigen' altijd verteld dat zo'n op handen zijnde verandering dan maar beter snel kan gebeuren.
Wie weet geldt dat voor jouw kinderen ook. En vragen hoe zij het zien kan natuurlijk helemaal geen kwaad.

mirreke

mirreke

06-02-2009 om 11:37

Ahum ik lees het terug en zie een wel heel kromme zin...

Enfin, ik denk dat je wel begrijpt hoe ik het bedoel.

sumiya

sumiya

07-02-2009 om 11:43

Zelfvertrouwen (tirza)

Mijn ervaring met mijn oudere kinderen is dat niets o veel zelfvertrouwen geeft als studeren en er dan goede cijfers voor krijgen, in plaats van óók studeren en nooit eens een goed cijfer krijgen, vooral als je broers en zussen wel altijd in de 8-en zitten.
Het helpt ook wel dat onze middelbare school heel klein is, 1 klas per jaar en mijn zoon kent iedereen uit de 1e (want die zijn doorgestroomd vanuit de lagere school op zelfde school) en veel zijn al vrienden en vriendinnen van hem, iederéén vindt het heel normaal hier om eens een jaartje over te doen (zit daar in NL dan een soort "taboe" op?) en wij doen er bovendien ook extra positief over, wat niet wil zeggen dat hij niets meer hoeft te doen, hij is eigenlijk extra gemotiveerd sinds we hem hebben laten inzien dat, als hij nu zo goed mogelijk probeert de boel op te halen, hij volgend jaar wél eens goede cijfers kan halen.
Het geval van Kaatje haar dochter is natuurlijk wel anders als ze zoveel gemist heeftdoor omstandigheden.

Sumiya
P.D. Ja, dat "zoontje" zal wel komen omdat ik eigenlijk nooit in het nederlands met wie dan ook praat of schrijf, alleen hier soms. Weet niet wanneer in het Nl een zoontje een zoon wordt (hij is net 13)

mirreke

mirreke

07-02-2009 om 16:43

Dakpanbrugklas?

Dat weet ik dus niet. Mijn dochter zit nu in een brugklas die iig twee jaar bij elkaar blijft. Dan zou het mi wel degelijk een optie zijn, nu al terug.

Tineke

Tineke

11-02-2009 om 14:16

Update

Goed gesprek op school gehad. Afgesproken is dat dochters zo goed mogelijk meedoen, dat we niet naar cijfers kijken en dat we er vooral voor zorgen dat ze het leuk hebben op school. Alles wat ze meekrijgen, is mooi meegenomen. Tweede klas, op hetzelfde niveau, overdoen staat vast.
Nu al terug is geen optie omdat ze sociaal eindelijk goed gaan, dan moet je dat niet weer veranderen.
Voldoendes belonen door dat vak te schrappen in het nieuwe jaar, is geen optie omdat ze over de hele linie te mager scoren, een te grote achterstand hebben opgelopen.
Het is lastig om niet naar punten te kijken, als moeder toch gauw de neiging om bij voldoendes te juichen en ietwat teleurgesteld te zijn bij lage cijfers. Maar ik doe mijn best. We gaan dus gewoon maar door.

mirreke

mirreke

12-02-2009 om 10:57

Vraagje

Bedoel je dat ze volgend jaar (in hun tweede jaar op school) het eerste schooljaar overdoen?
Moeilijk lijkt me dat ze nu sociaal lekker gaan, en dan toch weer terug moeten...
Sterkte hoor Kaatje, met je meiden. Fijn dat ze nu iig lekker in de groep zitten.

Lys Lionne

Lys Lionne

12-02-2009 om 18:04

Mirreke...

Volgens mij doen de meisjes nu het 2e jaar en herhalen dat dus volgend schooljaar...

Sumiya (ot)

Over zoon of zoontje: gevoelsmatig zou ik zeggen dat je zoontje alleen gebruikt tot een jaar 6. In elk geval is je zoon daar ruim te oud voor! Grappig dat dat in andere talen anders is.

Maylise

Maylise

14-02-2009 om 17:01

Ot: zoontje/zoon

Het heeft denk ik ook met de positie in het gezin te maken. Mijn jongste is negen en ik heb nog steeds over zoontje en over het kleintje (dat laatste niet waar hij bij is over). Dat is omdat hij vergeleken met de oudsten ook zo klein is. De oudste was toen hij negen was al een zoon en een grote jongen. Toen vond ik negen al heel wat. Nu bij mijn jongste vind ik hem echt nog klein.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.