Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nachtwerk

Mijn dochter van 16 heeft sinds kort een vriendje. Leuke jongen, ze zien elkaar regelmatig, maar niet overdreven veel. Nu heeft zij een vriendin en die jongen een vriend en dat is ook weer een stelletje. Ze spreken geregeld met zijn 4en af bij 1 van hen thuis. Kijken dan een film, gewoon gezellig. Als ze bij haar vriend zijn of bij ons, wordt het heel laat. Hij woont in de buurt en brengt haar thuis. Laatst was het een uur of 3. Gisteravond zaten ze hier. Wij gaan dan boven tv kijken. Om hlf 4 heb ik maar eens ge-appt dat het de hoogste tijd was. Hij is toen naar huis gegaan. Ik vind het veel te laat, als ik niet ge-appt had hadden ze rustig nog een uur beneden gezeten. Het andere stelletje was al naar huis overigens. Hoe gaan andere ouders hier mee om? Ze zijn niet lastig, maken geen herrie, maar dochter is de dag er na moe natuurlijk. Ze moet ook nog werken in de middag en tsja, ik vind het ook niet nodig om vanaf 8 uur tot half 4 op de bank te zitten, maar een echte reden heb ik er ook niet voor. Wat zouden jullie doen? Laten gaan? Grens aangeven?

afwegen

Het is de leeftijd dat ze zelf gaan leren dat je toch wel moe wordt van die nachtbrakerij maar ook de leeftijd dat ze denken dat ze alles kunnen. Ik zou dat niet meer tegenhouden maar ze er misschien weleens opmerkzaam op maken en als je het aan ziet komen bespreken hoe ze dat gaan doen.
"Je gaat morgen wel leren voor je SO wiskunde, hoe laat kom je thuis van dat feest? Denk je dat je dan nog fit genoeg bent om te leren?
Vragen helpt vaak beter.
En inderdaad, ik kan ook zo'n berichtje sturen. Geen gedoe in de nacht van ouders die de trap afkomen maar gewoon even rustig herinneren dat het nu toch weleens tijd wordt, lijkt me prima.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2014 om 11:47

tijd afspreken

Als mijn zoon van zestien vrienden op bezoek heeft, dan spreken we een eindtijd af. We overleggen dan even met het groepje jongens hoe laat zij geacht worden thuis te zijn, en dan bespreken we hoe laat bij ons het licht uitgaat. Ik vind dat je op deze leeftijd best wat grenzen mag stellen.

Hier

Dochter van 17, met limiet tot 12 uur, of ze ne bij vrienden is, of dat de vrienden hier zitten.
Met feestjes hebben we flexibele afspraken.

Melleke75

Melleke75

19-04-2014 om 12:39 Topicstarter

Huiswerkvrij

Dit weekend hoeft ze van ons niets aan school te doen. Ze heeft ook geen toetsen of huiswerk meer, volgende maand doet ze eindexamen. Vanaf dinsdag moet ze aan de bak. Ze is net haar bed uitgerold en is net gebeld om langer te werken. Ze zal het wel voelen vanavond . Volgende keer geef ik wel een eindtijd mee. Ze hebben straks veel vrije tijd na de examens en ik denk dat het dan nog wel vaker zal gebeuren.

Jaina

Jaina

19-04-2014 om 12:43

Geen probleem

Met de eindtijd zou ik niet zo'n probleem hebben. Zo rond de 16/17 is een mooie leeftijd om dat wat vrij te laten. Ze merken vanzelf de volgende dag als het niet voor herhaling vatbaar is. En als er de volgende ochtend niks op het programma staat dan maakt het tijdstip al helemaal niks uit. Mocht het nou heel vaak voorkomen en je merkt dat hierdoor de bezigheden overdag wat in de verdrukking komen dan zou ik daarover wel een gesprek aangaan. Maar als het in het weekend af en toe heel laat wordt dan heb ik daar persoonlijk geen enkel probleem mee.

Als ze bij je thuis zijn

Zou ik echt wel een eindtijd afspreken. Anders stoort het me toch. 1 uur vind ik dan op zaterdag of zondag oke. Als ze uitgaan maakt het me niet uit. Dan is het meestal vee later,maar dan slaap ik en merk ik alleeen even als ze binnenkomt.
Doordeweek als zij vrij zijn maar wij niet zou ik het vriendje om 11 uur toch wegsturen via dochter natuurlijk.

trouwens

ik bedoel dat ik 1 uur op vrijdag en zaterdag oke vind, niet op zondag

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2014 om 23:50

Vrij in laten

Ik begrijp dat het alleen om de vriend gaat die tot half vier is gebleven? Als ze stil doen en dus niet het hele huis wakker houden, zou ik niet weten waarom ze niet tot half vier bij elkaar mogen zitten. Doordeweek zou ik het niet zo prettig vinden, omdat de wekker dan weer vroeg gaat. Als ik dan toch wat vaker wakker ben geweest dan normaal, heb ik er overdag wel last van natuurlijk.

Hele nacht

Zou ik ook prima vinden. Liever dat, dan totbhalf vier in de kamer. Ik hoor dan toch als ze naar de keuken of wc gaan. Dan maar liever op een redelijke tijd gewwon op bed in eigen slaapkamer. Maar of ze dat willen is natuurlijk nog de vraag.

Melleke75

Melleke75

20-04-2014 om 16:06 Topicstarter

Hele nacht

Dat willen wij niet . Maar ze was wel heel erg moe de dag erna, volgende keer maakt ze het niet weer zo laat zei ze hihihi.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2014 om 12:05

als jullie dat niet willen

kan ik me voorstellen dat ze het vertrek zo lang mogelijk uitstellen.

Maar begrijp ik nu goed, na het nog een keer gelezen te hebben, dat ze met het hele stel tot half vier blijven zitten? Of gaan de vrienden eerder weg en blijft vriend nog een paar uur plakken?

Tango

Tango

21-04-2014 om 19:22

Maar wat maakt het dan uit?

Of ze tot half 4 's nachts in haar kamer zitten of dat hij blijft slapen? Wat is de reden dat hij niet mag blijven slapen maar ze wel beneden op de bank mogen zitten?
Dat je dochter de volgende dag moe is daar heeft ze vooral zichzelf mee. Daar zou ik me dan weer niet druk om maken maar ik zou het zelf ook vrij vervelend vinden dat ik al die tijd boven moet blijven zitten. Waarom zitten ze niet op dochter haar kamer?

Idd tango

Ik laat me ook niet uit mijn eigen woonkamer zetten door een dochter met vriendje. Als ze in de kamer zitten, zitten wij daar gewoon bij. Verder hebben we een serre. Daar mag ze ook zitten, maar daar komen wij ook. Wil ze echt prive dan moet ze maar op haar kamer gaan zitten. Overigens zag onze net 17 jarige met vriendje meestal gewoon bij ons. Wel bleef hij geregeld slapen en gingen ze aan het eind van de avond naar boven.
Of ze waren uit met een hele groep en kwamen midden in de nacht thuis.
Het is weer uit ondertussen. Ook wel weer lekker rustig. Alhoewel dochter wel weer meer op stap wil. Het jachtseizoen is weer geopend.

Melleke75

Melleke75

23-04-2014 om 21:27 Topicstarter

Waarom?

Ze hadden een filmavondje en dat mocht beneden. Dat mag heel af en toe. Normaal zitten ze op haar kamer. Daar heeft ze een bank, salontafel, tv, koelkast, alles bij de hand. Maar beneden is het scherm groter en kan er een usb in en een laptop op aangesloten. Ik kijk zelf al graag tv in bed en mijn man wilde wel op haar kamer kijken. Dat is al een halve woonkamer, dus geen probleem voor hem.Het andere stel was eerder weg dan haar vriend. Uur of 11/half 12. Vriend om half 4 dus.

Incidenteel

Ik las in je eerste posting dat het iets was wat geregeld gebeurde.
Maar als dit mcidenteel in een weekend is maakt het me ook allemaal niet uit. Dan mag hij van mij de hele nacht blijven zitten en wil ik ook best een keer de woonkamer afstaan. Maar
Ik snap trouwens niet zo goed waarom hij wel van half 12 tot half 4 met haar in de kamer mag zitten en dat jullie het niet goed vinden dat hij blijft slapen. En ik begrijp dat ze anders ook uren op haar kamer zitten.
Tenzij ze het zelf niet wil natuurlijk. Wat ze willen doen, doen ze toch wel. En met wederzijdse instemmig is er toch ook niets mis mee?

Melleke75

Melleke75

23-04-2014 om 23:56 Topicstarter

Geregeld

Ze komen ook geregeld bij elkaar, maar niet altijd bij ons . Het gebeurt dus niet vaak dat ze beneden zitten. Het niet slapen is een ander onderwerp. Half 4 vind ik ook lastig, maar ze gaf zelf al aan dat dat wel erg laat was. Ze waren allebei behoorlijk moe de dag erna . Ik geloof dat er voor vrijdag weer plannen zijn, maar dat is buiten de deur en dan is ze wel redelijk op tijd terug. In ieder geval hebben we afgesproken dat er een eindtijd komt de volgende keer en die zal voor half 4 liggen. Dat vond ze zelf prima.Bij de ouders van het andere stelletje worden ze veel eerder buiten gezet. Die vinden het niet goed wanneer het zo laat wordt. Het is dus alleen als zij bij hem is of hij bij ons. Slapen doen ze niet en willen ze niet. Ze zijn pas een aantal weken samen. Wij willen het niet, maar er is ook geen discussie over. Het is gewoon meer dat de tijd vliegt als ze samen zijn. Ze stellen het moment van afscheid steeds uit, maar dat gebeurt overdag ook. Zal wel bij de eerste spannende periode horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.