Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MRI

MRI

09-02-2024 om 11:36

Nederlandse films /serie voor stoer 13-jarig meisje?

Hallo ik ben mentor van een 13-jarig meisje dat sinds een jaar in Nederland is. Ze spreekt een heel klein beetje Nederlands (moeder is Nederlands).
Ik ben er voor een deel om haar te helpen met Nederlands maar we hebben te weinig tijd om het goed onder de knie te krijgen. Ze zit in een kopklas, leraren praten Nederlands, onderling Engels. 
Het meisje heeft veel meegemaakt. Ik zou haar gunnen dat ze leuke spannende Nederlandse films en series met ondertiteling kijkt om haar Nederlands een boost te geven. Ze is niet van de romcoms maar ook niet van veel geweld. Meer van avontuur en verhalen. Thuis hebben ze netflix en disneyplus en natuurlijk NPO. 
Ik hoor heel graag ideeën, het zou haar echt helpen. 


Hungergames?
Jumanji?

Heeft ze niet op de ISK gezeten? Twaalfjarigen gaan in de regel eerst naar de ISK. 

In principe kan je alles van NPO Nederlands laten ondertitelen. Ook op Netflix natuurlijk.

Ik zou ‘Oogappels’ en ‘De Luizenmoeder’ aanraden. 

oei in het Nederlands maakt het lastig. De Misfit serie misschien of de hopeloze heks (nederlands nagesynchroniseerd, maar misschien te kinderachtig), de club van lelijke kinderen, alle disney films

Ik zeg ook: Oogappels

Flikken?

je wil een Nederlandstalige film neem ik aan?   Op zich zijn de nederlandse kinderfilms vaak goed gemaakt en beter dan de nl volwassenfilms.  Films als Minoes, Abeltje. Enz zijn voor alle leeftijden leuk

Hier kun je inspiratie opdoen:

Top 25 Beste Nederlandse Jeugdfilms | Cinekid

Zelf vond ik Kruistocht in spijkerbroek, De koning van Katoren en Brief aan de koning ook goed. En mijn kinderen keken graag naar De Kameleon, maar dat is misschien wat kinderachtig voor haar.
Verder De scheepsjongens van Bontekoe, Kruimeltje, Ciske de Rat, Abeltje, Timboektoe en natuurlijk De Griezelbus! Was Mees Kees al genoemd? En Hoe overleef ik mezelf?

Als serie zou ik nog aanraden Spangas. Geeft ook wel een goed beeld van hoe het reilt en zeilt op een middelbare school.

absor schreef op 09-02-2024 om 14:27:

je wil een Nederlandstalige film neem ik aan? Op zich zijn de nederlandse kinderfilms vaak goed gemaakt en beter dan de nl volwassenfilms. Films als Minoes, Abeltje. Enz zijn voor alle leeftijden leuk

Mee eens. Man en ik vonden "mijn opa de bankrover" een leuke kinderfilm. Ooit op een zaterdag middag langs gezapt en direct blijven hangen. Ik verheug mij ook op het moment dat kind groot genoeg is voor die films.

Misschien vind ze "Welkom Bij De Romeinen" en de andere in die serie ook wel leuk. Humor en geschiedenis. Dat vind ik als volwassenen ook nog steeds leuk.

Als haar Nederlands nog zwak is, zou ik niet een spannende film nemen waarbij  ze haar aandacht teveel bij de plotwendingen moet houden om het Nederlands op te pikken.
En ook niet te lang.
Op de NPO start  heb je Brugklas en Willemspark (vooral die laatste serie is geniaal geestig), hebben ook goede ondertiteling. Afleveringen duren een klein half uur.   Ook zonder abonnement te kijken.

De regels van Floor misschien?

nlies schreef op 09-02-2024 om 15:30:

De regels van Floor misschien?

Daar moest ik ook aan denken. Is gewoon supergrappig. Beestieboys en koken met konijnen zijn ook lekker positief, maar misschien voelt dat te kinderlijk. Misschien vindt ze Allstars wel leuk? 

Ik heb ook heel goede dingen over Lampje gehoord, maar geen idee wat voor leeftijd  



zat even bij NPO Start te gluren en daar staat echt veel onder series dat leuk klinkt. Dit lijkt me ook wel leuk: https://npo.nl/start/serie/hoe-mijn-keurige-ouders-in-de-bak-belandden

Samen met haar gewoon eens doorheen scrollen?

en brugklas en spangas werden trouwens ook enorm veel bekeken. Sluit misschien wel aan bij haar belevingswereld 

Doemijdieglazenbol schreef op 09-02-2024 om 16:31:

en brugklas en spangas werden trouwens ook enorm veel bekeken. Sluit misschien wel aan bij haar belevingswereld

Goeie ja 

Goede tijden Slechte Tijden kan je gratis kijken via videoland. 
Omdat het een soap is gaan de verhaallijnen langzaam, er is dus voldoende herhaling waardoor je extra op de taal kan letten. En een aflevering duurt ook maar 20 minuten. 

En, niet wat je nu specifiek zocht maar veel anders-taligen kijken ook Lingo. Dit wordt ook echt aangeraden om de taal beter te leren.

Deze tips misschien voor erbij, want kan me voorstellen dat andere gegeven suggesties voor haar leuker kunnen zijn.

Het Gouden uur, het geheugenspel, Twee zomers, Wil..., allemaal Netflix.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.