Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-09-2012 om 13:24
Ik hoop dat ik jullie kan uitleggen wat voor probleem mijn dochter heeft. Ik zoek naar een therapie of iets, wellicht hebben jullie suggesties.
In het kort: dochter, bijna 14, 2e klas (grotendeels nieuwe klas na de brugklas) is erg verlegen. Maar geen muurbloempje, geen timide kind, maar vind het erg moeilijk om op anderen af te stappen, is vanzichzelf behoorlijk spontaan, maar uit dat in een groep niet. De eerste periode in de brugklas is flink fout gegaan. Ze vond het verschrikkelijk, want kende niemand. Gelukkig waren er een paar meiden die dit oppikte en later in het jaar vond ze een vaste vriendin. Helaas zit die het 2e jaar op een ander niveau, dus niet bij haar in de klas. De eerste periode voelde ze zich doodongelukkig. Kon 'sochtends niet eten, huilen enz. Heel naar allemaal. Wij hebben toen een orthopedagoge gevonden waar ze een paar maanden gesprekken heeft gehad. Tegelijkertijd kreeg ze die vriendin en ging alles prima. Nu in het 2e jaar ontstaat weer preceis hetzelfde, ellendig enz. Echter, ook al zit haar beste vriendin niet in de klas, wel een paar aardige meiden, die ook aandacht aan haar besteden. Ze weet dat ze het ook zelf moet doen, contact zoeken, initiatieven nemen enz. En, daar ben ik heel trots op!, dat doet ze ook. Ze vind dat moeilijk, maar ze doet het en staat dus echt niet alleen in de klas. Het is m.i. meer een gevoel wat 'tussen haar oren' zit, het gevoel van vorig jaar, wat nu weer opgewekt wordt door de nieuwe en onzekere situatie. En ik weet niet zo goed hoe zij dit kan doorbreken. Ik heb het idee, dat ze het goed aanpakt met medeleerlingen op school, dat dat ook goed uitpakt, dat ze goed weet hoe e.e.a. werkt en daar ook wat mee doet. Haar verlegenheid zal haar haar hele leven parten spelen, maar ik heb wel het idee dat ze weet dat ze zelf dus initiatieven moet nemen, ook al is dat moeilijk. Dus een therapie om inzicht te krijgen en oefeningen om met verlegenheid e.d. om te gaan heeft ze vorig jaar gehad, maar ik zoek eigenlijk 'iets' anders. Iets waardoor het ontzettend nare gevoel wat ze op school krijgt een plaats leert krijgen, om kan draaien, weet ik veel. Iemand ideeen?
Gr. Bibi
07-09-2012 om 16:24
Training
Hallo Bibi,
Wij hebben bovenstaande "problemen" ook met onze zoon gehad, hij is inmiddels 12 jaar en sinds sept. gaat hij naar de brugklas. Veel negatieve gevoelens en zich terugtrekken in de groep, slapeloosheid enz.
We hebben uiteindelijk een therapie met hem gevolgd bij de Riagg in Roermond (kortdurende psychologische interventies). We hebben 8 individuele gesprekken van 1 uur per keer met hem gevolgd en hij is als herboren. Veel meer zelfvertrouwen en voor zichzelf op durven te komen. Slapeloosheid is verdwenen en hij geniet weer volop van de dagelijkse dingen.... heel veel succes met je dochter !