Didi70
22-12-2012 om 23:20
Net rijbewijs
Hallo allemaal
Mijn zoon van 18 heeft sinds 2 maanden zijn rijbewijs. Ieder weekend rijdt hij in onze auto een stukje, maar geen grotere afstanden dan 20 km heen en weer terug.
Nu wil hij met 3 vrienden in de auto van de vader van een van deze vrienden 's avonds om 21.00 uur naar het glazen huis in Enschede. De afstand is 100 km. Buiten is het regenachtig, vannacht gaat het in onze woonplaats licht vriezen, in Enschede is het een paar graden warmer. Hij zou zich kunnen afwisselen met rijden met een van de jongens die sinds 2 weken zijn rijbewijs heeft. Wat zouden jullie doen? Laten gaan of verbieden?

Vic
22-12-2012 om 23:28
Laten gaan
Ik zou hem wel laten gaan, maar ook wijzen op de risico's van het rijden in de auto van een ander. Als je schade veroorzaakt, moet je die zelf betalen (in geval van all-risk een compensatie voor evt. verhoogde premie).

Hanny61
23-12-2012 om 00:51
Lastig
Ik zou schade aan een auto het minst erg vinden.... Mijn zoon heeft inmiddels bijna 4 maanden zijn rijbewijs. Hij heeft via zijn werk permanent een auto ter beschikking en heeft inmiddels een hoop kilometers gereden. Gisteravond had hij, niet eens zo ver weg, een feest. Ik heb tegen hem gezegd, dat ik, vanwege het weer (het was erg glad en er werd ijzel voorspeld) niet goed vond dat hij auto ging rijden. Hij heeft hier wat tegen gesputterd, maar is uiteindelijk met de bus gegaan. De eventuele schade aan een auto kan altijd gerepareerd of vergoed worden. Letsel is een ander verhaal. Tuurlijk moet er ervaring opgedaan worden, maar liever niet wanneer het ook voor ervaren rijders lastige omstandigheden zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat Didi dit ook liever niet ziet. Verbieden is lastig bij een 18-jarige, maar ik zou hem deelgenoot maken van mijn zorgen.

Kaaskopje
23-12-2012 om 02:02
Hoe is het ov?
Hoe makkelijk of moeilijk is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer? Mijn dochter gaat er morgen ook heen, met de trein en al in de middag. Ik denk dat zomaar dat ze ook een deel of de hele avond nog mee wil pikken en dan maar middenin de nacht thuiskomt.
Ik heb geen auto, maar ik geloof niet dat ik de auto zou uitlenen aan een relatief 'verse' rijbewijsbezitter na 9 uur 's avonds met twijfelachtige weersvoorspellingen. Er zijn genoeg andere gelegenheden om de rijvaardigheid op peil te houden lijkt mij.

Kaaskopje
23-12-2012 om 02:05
Hanny
Het gaat om de auto van Didi en haar man, dus dan kun je volgens mij heel goed zeggen dat de auto niet gebruikt mag worden.

kastanjet
23-12-2012 om 07:44
Kaaskopje
Dat wordt ook een wereldreis voor je dochter . Ben zelf gisteravond geweest. Erg nat, erg druk, maar ook erg gezellig.

Silone
23-12-2012 om 10:34
Heel bijzonder
Ik heb de andere reacties niet gelezen, maar ik vind het een bijzondere vraag. Je zoon heeft zijn rijbewijs, eerlijk verdiend, hij mag en kan rijden. Wat is je probleem? Enig idee hoeveel mensen met hun verse rijbewijs gewoon dagelijks einden rijden voor woon-werkverkeer, of voor hun werkgever, of gewoon om ergens te komen? De bedoeling is toch dat je gaat rijden?

Hanny61
23-12-2012 om 11:04
Kaaskopje en silone
Kaaskopje, de auto is van de vader van een vriend van Didi's zoon. Zij heeft dus over het gebruik van de auto feitelijk niets te zeggen.
Silone, tuurlijk moeten 'verse' rijbewijshouders rijden, kilometers maken. Ervaring opdoen is heel belangrijk, maar ik vind het niet prettig dat mijn zoon, met zijn gebrekkige ervaring, 's nachts over gladde wegen rijdt. Er zijn ook genoeg ervaren automobilisten die niet autorijden onder slechte omstandigheden als het niet echt hoeft.

skik
23-12-2012 om 11:08
Niet bijzonder
Dat je je rijbewijs hebt wil nog niet zeggen dat je onder alle omstandigheden goed kan autorijden. Als je altijd op dinsdag om 11.00 uur les had en dus nog nooit in het donker gereden hebt en nog nooit met een regenbui hebt gereden kan je best slagen voor je examen, maar valt er nog een hoop te leren.
Ook al heeft de zoon zijn rijbewijs, hij heeft nog weinig rijervaring en er wordt gladheid verwacht. Bovendien heeft hij nog nooit zo'n eind gereden en gaat hij met een stel vrienden (die misschien jolig of opjuttend worden, al dan niet onder invloed van een biertje?). Vind ik wel zaken om rekening mee te houden.
skik

Jaymza
23-12-2012 om 11:09
Ik weet het.
Ik begrijp je onrust, maar soms moet je op hen vertrouwen. Schade is wel verzekerd als je je auto uitleent en de jongens zijn meerderjarig, dus in principe valt er ook niets te verbieden.
Als je kinderen ouder worden en erop uit gaan zul je zulke zaken veel vaker meemaken. Je kunt hooguit erop aandringen dat ze voorzichtig zijn en vragen op hun begrip voor jouw angsten.
Jaymza

koentje
23-12-2012 om 11:47
Tja...
je kan er licht over denken maar ik zou toch voorzichtig zijn. Als hij schade maakt en jij gaat in je no-claim achteruit bijv. Dat kan een hoop centjes kosten!

tonny
23-12-2012 om 12:23
Tja, wat is wijsheid
het kan tot eind maart of misschien nog wel langer hier en daar door (nacht)vorst glad zijn. Dan duurt het nog een hele tijd wanneer hij kan gaan rijden.
Rijdt hij weleens in het donker, of nooit?
Kun je erop vertrouwen dat ze geen van allen drinken (dat lijkt mij wijs, nu ze allemaal starters zijn, dan is joligheid of slaperigheid extra gevaarlijk).
Je kunt het nu verbieden, maar over een jaar is het nog net zo eng als je het nu niet laat oefenen.
Hij wil misschien ook komende zomer met de auto en met vrienden op vakantie - ik noem maar wat.
Wat vindt de eigenaar van de auto ervan?
Ik snap dat je het eng vindt, maar ja, een rijvaardigheidsbewijs is een soort startbewijs, al doende moet je ervaring opdoen.
En anders moet je maar mee
Tonny
(vier volwassen rijbewijskinderen; de eerste tijd is het spannend en dat vind ik bij de jongste nog wel eens. Ach ja, de jongste... afgelopen zomer gingen ze met drie meiden in de auto naar Italie. Alledrie vrij weinig ervaring. Was heel fijn toen ze safe en happy weer thuis waren. Dat is het lot van ouders

Marit
23-12-2012 om 14:53
Bijrijder?
Mag hij wel zelfstandig rijden dan? En die vriend die sinds twee weken rijdt? Die heeft toch ook nog bijrijder nodig?
Groet,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Arawen
23-12-2012 om 14:57
Je kent je kind
... zelf het beste. De ene puberzoon is de andere nu eenmaal niet. Ik heb er ook een van 18 met net een paar maanden rijbewijs, dus ik ken het probleem en de zorgen.. Maar ik ken ook mijn kind en weet dat het geen 'rauwdouwer'is bij wie ik het risico dat ie toch gaat drinken of andere stunts gaat uithalen. Het is een hele verantwoordelijke knul. Dus ik heb ook wel eens 'ja is goed' gezegd op de vraag of hij mijn auto mocht lenen, terwijl ik daarna op de bank op een paniek-telefoontje zat te wachten.. dat niet kwam natuurlijk.. ja, alleen om te zeggen dat ie nu weer naar huis kwam..
Nu heeft zoon verkering met een meisje dat anderhalf uur openbaar vervoer of 3 kwartier auto hier vandaan woont. Dus hij wil haar wel eens brengen of halen met de auto, zeker als de trein weer eens niet rijdt. Ik heb daar even over nagedacht en besloten hem in het geval dat hij alleen maar 'voor de lol' de auto wilt hebben, dus als het niet perse nodig is, een bijdrage in de benzinekosten te vragen. Wanneer hij onze stad uit gaat, dan. Een principe-kwestie, zodat ie zich leert realiseren dat een auto ook niet voor niks rijdt en niet 'makkelijk' vraagt.
Uit nieuwsgierigheid, hoe doen jullie dat?

MarSy
23-12-2012 om 15:22
Tja
Heb zelf geen puber, maar wel 11 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald.
Ik mocht pertinent NIET met anderen in de auto rijden het eerste jaar, wel mocht ik altijd de auto van mijn moeder lenen als deze niet nodig was
Na een jaar had ik er al aardig wat kilometers opzitten en mocht ik ook met anaderen rijden, weer een jaar later reed ik ook met andermans kleine kinderen.
De rede volgens mijn moeder: het letsel wat een ander op zou kunnen doen. Niet een perse omdat ik slecht reed, maar vanwege de afleiding die anderen in je auto verzorgen en vanwege andere weggebruikers die slecht rijden en waar je als beginnend bestuurder niet altijd adequaat op,reageert.

P
23-12-2012 om 15:29
Marit
Dat is alleen zo als ze VOOR hun 18de het rijbewijs halen tot de dag dat ze 18 zijn.
2todrive is dat.

Vic
23-12-2012 om 16:54
Marsy
Hoe oud was je dan, als je je door je moeder laat vertellen wat je wel en pertinent niet mag doen? Pfff ik was 19 toen ik mijn rijbewijs haalde, en kocht een paar weken later een auto (van 1750 gulden) omdat ik er wel klaar mee was door de regen op de brommer. Dus toen moest ik door de regen in het donker met de auto, en dat was best spannend in het begin. Nooit schade gereden overigens.

Shonagh
23-12-2012 om 17:19
Vic
Zolang het mijn auto is waarin ze rijden, bepaal ik de regels ! En dat is hier: geen drup alcohol wanneer er gereden moet worden ( dat is ook zo voor ons als ouders).
Wat ze later in hun eigen auto doen is hun zaak, maar hopelijk zit deze regel er dan wel ingebakken.
Hier is Schotalnd is een regel ( of gaat er komen) als beginnende bestuurder ( weet niet precies wat de criteria daarvoor zijn) geen passagiers tussen 11 pm en 6 am.

Shonagh
23-12-2012 om 17:24
Benzinekosten
Zolang ze studeerden deden we er niet zo moeilijk over, we betaalden toch al voor hun OV kosten of we speelden voor taxi. Wel als ze "ver" weg gingen, dan zorgde ik dat de tank vol zat en verwachtte deze ook weer vol voor de deur. Vaak was dat ook ee rit met meerderm dus die kosten konden ze dan delen.
Nu ze afgestudeerd zijn/ een goede bijbaan hebben verwacht dat ze zo nu en dan ook eens voor £10/ £20 erin gooien. Het blijft lastig, maar we hebben er ook plezier van dat ze hun rijbewijs hebben :o)

Vic
23-12-2012 om 17:43
Shonagh
MarSy had het over 11 jaar geleden. Ik weet niet hoe oud zij toen was, maar wij waren toen toch ruimschoots volwassen. Ik ben het met je eens dat degene die de auto uitleent de regels bepaalt, maar het zou niet in mij opkomen om aan volwassen mensen op te leggen wat ze wel en niet mogen. Die mogen hun eigen afwegingen maken en dragen zelf de verantwoordelijkheid. Ik verwacht natuurlijk wel dat eventuele schade vergoed wordt, en leen mijn auto niet aan iedereen zomaar uit.

Hanny61
23-12-2012 om 17:54
Benzinekosten en regels
Zoals gezegd, rijdt mijn zoon in de auto van zijn werkgever. De werkgever vergoedt een groot gedeelte van de brandstofkosten. Als zoon een boodschap voor mij doet, vergoed ik hem i.h.a. de kosten. Verder betaalt zoon de brandstofkosten zelf. Heeft hij geen geld meer voor brandstof, dan gaat hij maar fietsen of met de bus.
Omdat de auto niet van mij is, heb ik over het gebruik ervan niets te zeggen. En hoewel mijn zoon dan formeel meerderjarig is, bespreek ik met hem wel wat ik van hem als automobilist verwacht. En dat is absoluut geen alcohol en geen stunts. Oók niet als er vrienden meerijden. Bovendien vind ik dat er geen vrienden in de auto moeten rijden, met het oog op evt. schade. Maar samen ergens naar toe gaan moet natuurlijk kunnen. Hij is onlangs met vrienden naar Duitsland gereden en daar is hij qua snelheid behoorlijk uit zijn dak gegaan. Dat begrijp ik (ik rijd ook graag hard), maar we bespreken dan wel dat snelheid wel wat van de automobilist en de omstandigheden vereist. Verbieden is op deze leeftijd moeilijk (maar zou ik wel doen, als ik dacht dat dit nodig was), ik probeer hem meer te overtuigen en met hem in gesprek te blijven. Uiteraard draagt hij zijn eigen verantwoordelijkheid, maar ik ben ervan overtuigd dat een jongvolwassene nog steeds iets van zijn oude ouders kan leren.

Hanny61
23-12-2012 om 18:01
Aanvulling verbieden
Ik verbied mijn kinderen zelden iets. Als ik dus tegen mijn oudste zoon zou zeggen dat ik iets verbied, dan is het in elk geval duidelijk dat het niet zomaar iets is. Hij zal dit dan serieuzer in zijn besluitvorming meenemen.

MarSy
23-12-2012 om 18:49
Vic
Ik was net 20... En het was mijn moeders auto, andere optie was geen auto, want ik kon zelf geen auto kopen, was een arme student!
Overigens denk ik dat als mijn kinderen later in onze auto willen rijden ik dezelfde restricties op zou leggen het eerste jaar, gewoon voor de veiligheid

Kaaskopje
23-12-2012 om 22:45
Kastanjet o.t.
Mijn dochter is geweest, maar het was zo druk dat ze niet bij het Glazenhuis in de buurt is geweest. Ze was ook weer redelijk op tijd thuis. Zo rond 9 uur. Maar ze vond het al met al wel leuk

Kaaskopje
23-12-2012 om 22:49
Hanny
Ik lees net de starttekst nog een keer en inderdaad: auto van een ander... Dat maakt bemoeienis wel lastiger ja.
Ik had het er net met man over en ook hij zou een rit in de late avond met regen, uitgelaten sfeer en dergelijke geen ideale situatie vinden voor een startende automobilist.

Didi70
23-12-2012 om 23:55
Ze zijn vandaag gegaan
Gelukkig vonden de ouders van 2 van de 4 andere jongens het ook geen goed idee om zo laat en in die weersomstandigheden naar Enschede te gaan. Ze zijn vandaag vroeg in de middag vertrokken en waren tegen half 7 veilig weer thuis.
Je moet ze inderdaad laten gaan zodat ze ervaring op kunnen doen, maar ik vind het wel moeilijk.
Ze zijn met de auto van de ouders van één van de jongens gegaan. Stel dat de auto niet all-risk verzekerd is wie betaald in geval van schade? De eigenaar die op eigen risico de auto uitleent of de chauffeur?

albana
24-12-2012 om 08:27
Auto en onervaren
Oudste rijd mee met een 'beginnende chauffeur' als ze naar school gaat. Niet elke keer en ze heeft ov, maar deze jongen woont vlak over de grens en gaat hier naar school en rijd praktisch 'langs' ons huis....Ze hoeft dus eigenlijk alleen maar de tuin uit te gaan en aan de weg te wachten. En jongen vindt het gezellig om oudste op te pikken. Hij heeft zichzelf een auto gekocht een week nadat hij het rijbewijs had....en oudste al een paar keer 'gered' als door allerlei weersomstandigheden de treinen en bussen weer eens niet reden....En daarvan was er 2 keer een tentamen.....En wij hebben wel een auto...maar zitten ook vast op werktijden en dat is niet altijd zomaar even te onderbreken omdat er een kind naar een tentamen moet vervoerd worden. Als deze beginnende chauffeur het zelf niet aan had geboden hadden we allerlei andere oplossingen moeten bedenken. Opa's en oma's b.v. die toch ook enig risico inhouden ook al zijn ze ervaren...
En wat betreft Enschede....oudste is al 3 keer geweest. Tussen werk en kerstgedoe ook nog 's daar naar toe...En dan uren in de regen staan. Met de klas, met de vriendengroep, met haar vriendin...wel met de trein/bus....En vandaag weer, maar dan met de auto want ze willen het moment dat de dj's eruit komen wel meekrijgen en dan komen ze met o.v. niet meer thuis. Dochter zegt dat ze wel bij het glazen huis konden komen...wel even wachten maar dan ging het prima. Maar die weet misschien beter de weg in Enschede....? Waar ze is in verhouding met het huis bedoel ik? En vandaag willen ze niet eens naar het huis, op het podium gebeurd het, dus gaan ze daar meteen staan.
groeten albana

Vertigo
24-12-2012 om 23:43
Haalde mijn rijbewijs en ging dezelfde avond mijn broer wegbrengen naar een event in de middle of nowhere, en via een ander feestje kwam ik om een uur of 2 weer thuis aanzetten. 'Ervaring opdoen', vonden mijn ouders blijkbaar. Ik ben ze er echt dankbaar voor, ik ben een goede chauffeur geworden!

liora
26-12-2012 om 08:28
Albana
Leuk verhaal, maar het heeft niks te maken met de vraag.
On topic: ik heb zodra ik mijn rijbewijs had overal gereden waar het uitkwam. Je leert er heel veel van! Maar vier 18-jarigen lijkt me wel erg pittig in het donker als het mogelijk glad is.
Liora

P
26-12-2012 om 11:46
Liora
Volgens mij was jij geen 18 toen je je rijbewijs haalde en kocht je ook gewoon meteen een eigen auto.