Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bezorgde medeouder

bezorgde medeouder

11-06-2011 om 22:01

Niet naar school, al een half jaar!

Hallo mensen,
Zelf post ik nooit hier, mijn kinderen zijn in de peuterpuber fase.
Voor een medemoeder heb ik een vraag.
Deze vrouw, psychisch vrij instabiel, heeft een zoon van 14 met ernstige psychische problemen.
Hij gaat sinds een half jaar niet meer naar school vanwege angsten die hij niet uit durft te spreken. Hij zondert zich steeds meer af, wil de deur nauwelijks uit en is "uit het contact". Deze moeder heeft hem een jaar geleden aangemeld bij een jeugdhulverlengsinstantie, maar er komt maar geen vaart in.
Ze zijn sinds twee maanden gestart met intakes ed, maar nu blijkt dat de psychologe weer op vakantie gaat, en alles stil komt te liggen... dit is toch niet normaal? Deze jongen zit al een half jaar thuis... zou toch niet mogen, kunnen?!
Graag jullie ideeën erover!
Bedankt, bezorgde moeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De anderen

Het lijkt allemaal zo goed maar dit is toch echt de werkelijkheid van de wachtlijsten en de wisseling en uitval van hulpverleners. Kan er boeken over schrijven.
Wat die moeder nodig heeft voor haar zoon is iemand die samen met haar uitzoekt wat er nu, op dit moment, voor haar zoon gedaan kan worden, welke mogelijkheden er in de buurt zijn en hoe dat rond komt, en hoe de scholing weer op gang kan komen. Hij heeft vast een 'oude' school die mogelijk kan zorgen dat hij thuis onderwijs krijgt. Als ze dat niet zelf kan heeft ze daar iemand bij nodig. Liefst een actieve vriendin of familielid.
Mischien kun je zelf eens met onderwijsconsulenten bellen of ze iemand weten of nog een idee hebben.
Overleg in ieder geval met de moeder want het is cruciaal dat je de verantwoordelijkheid daarvoor bij haar laat en dat zij de beslissingen hier neemt, maar het kan nodig zijn om haar zaken aan te reiken.
En mischien vindt ze het voorlopig wel even rustig voor iedereen dat de jongen thuis tot rust komt. Wie weet wat zich op school heeft afgespeeld.

Beetje ervaring

Weten ze bij de betreffende organisatie waar het kind staat ingeschreven dat hij al een half jaar niet naar school gaat? mIjn ervaring is dat iedereen IETS harder gaat lopen als er schoolverzuim is. Maar ook belangrijk is om als ouder te blijven leuren, en bv de huisarts eens te laten bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.