Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
kamp

kamp

15-04-2015 om 20:58

Niet op kamp willen

Mijn zoon zit in klas 3 van het vmbo en ze gaan op kamp.
Alleen hij heeft er geen zin in.
Ik moet voor 24 april doorgegeven of hij meegaat of niet.
Kan ik dit doorgeven aan school dat hij geen zin heeft.
Of kan ik beter wat anders doorgeven.

Barvaux

Barvaux

15-04-2015 om 21:21

ligt er aan

Als kamp verplicht is dan zullen ze 'geen zin' niet accepteren. In dat geval moet je hem (als je er zelf achterstaat) ziek melden als het kamp daar is of nu een excuus verzinnen en dan zal hij vrijwel zeker alleen opdrachten krijgen op school om te doen. Als jij vindt dat hij moet gaan moet hij het zelf oplossen.

Als het facultatief is kun je volstaan met 'geen zin'.

Katniss

Katniss

15-04-2015 om 21:27

Waarom niet?

Waarom heeft hij geen zin? Vindt hij het eng?
Als het niet verplicht is kun je afmelden zonder opgaaf van reden. En anders moet je met iets beters komen dan 'geen zin'.
Overigens wilde mijn dochter in eerste instantie ook niet, maar achteraf heeft ze het hartstikke leuk gehad en had ze het niet willen missen (en we hebben er vooraf grote drama's over gehad).

Stenna

Stenna

15-04-2015 om 21:50

niet doorduwen

Wij hadden de omgekeerde ervaring van Katniss. Zoon wilde niet mee en wij hebben hem omgepraat. Werd een drama. Ik had er spijt van.

Katniss

Katniss

15-04-2015 om 22:21

Wel wat aanpassingen

Wij hebben niet simpelweg doorgeduwd, maar zijn met de mentor gaan praten die samen met dochter naar een oplossing voor haar bezwaren heeft gezocht. Ze kreeg vooraf het programma te horen, en werd in een tent geplaatst met kinderen die ze vertrouwde. Ook heeft hij haar verzekerd dat ze niets hoefde te doen wat ze niet zou durven (en uiteindelijk heeft ze dus alles meegedaan, ook de 'enge' dingen).

Niet verplicht

Kamp is niet verplicht.
Je kunt doorgeven dat ie niet komt.

Heb je ervoor betaald?

Als het goed is heeft de school op school een ander programma voor de kinderen die niet mee gaan.

Ik zou wel willen weten waarom kind niet mee zou willen op kamp. Zit er iets vervelends onder (wordt ie gepest) of heeft hij een hobby of bezigheid waardoor hij liever thuis blijft?
Of heeft hij gewoon geen zin. Dat kan ook natuurlijk.

Ik zou wel doordrukken als ik het gevoel had dat 'geen zin' synoniem wordt voor een week op de bank hangen. Daar zou ik dan weer 'geen zin' in hebben.

bieb63

bieb63

18-04-2015 om 14:50

inderdaad miriam

Wel even helder krijgen wát de reden is. Gewoon 'geen zin', of liever thuis gamen zouden voor mij echt geen reden zijn om hem/haar af te melden. Pesten wel, maar dat lijkt mij sowieso een punt wat met school besproken moet worden.
Daarnaast is er nog de factor heimwee, dat kan best ernstig zijn probleem zijn voor kinderen, soms zelf letterlijk ziek daarvan.

tonny

tonny

19-04-2015 om 17:52

pfff die kampen

Vooral introductiekampen (brugklas; begin vervolgopleiding) - bah. Je voelt je al onzeker en moet dan ook nog met allemaal onbekenden op kamp - en dat hoor je dan leuk te vinden. Tja.
Volgens mij hebben zulke kampen geen enkele meerwaarde. Ze kosten geld, tijd en energie, en of je er nou zoveel mee opschiet??

Pesten, heimwee, liever thuis blijven, liever wat anders doen - dat vind ik andere (ook belangrijke) redenen dan je totaal niet op je gemak voelen om verplicht met een aantal wildvreemden een aantal nachten elders te verkeren.

Zal je dan wel sterk en assertief van worden. Nou, die gelegenheden komen er nog volop. Ook zonder kamp.

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2015 om 13:01

Als t goed is....

Als te goed is, heeft school een plan B voor thuisblijvers. Alhier gaan de derde klassen op kamp, en hebben de eerste en tweede klassen ludieke week. Mijn dochter mocht dus gewoon helpen bij de ludieke week. Ze heeft asperger en sloeg groen uit bij het idee alleen al dat ze 24 u per dag moest doorbrengen met anderen...

Hortensia

Hortensia

29-04-2015 om 13:33

kampramp

Mijn ene kind heeft echt niks met kamp, en vanuit zijn standpunt kan ik me dat helemaal voorstellen.
Ooit zei een leerkracht streng: "Maar dan moet je wel die dagen gewoon naar school toe, denk maar niet dat je zomaar thuis kunt blijven!"
"Dat is goed," antwoordde mijn kind ernstig.

Daar had de leraar niks tegen in te brengen

Sindsdien is hij van het gezeur af. Sterker nog: er waren meer kinderen die zijn voorbeeld volgden! Niet elk kind vindt het namelijk prettig om in redelijk primitieve omstandigheden in weer en wind allerlei activiteiten te moeten ondernemen. Met nadruk op moeten.

kamp

kamp

29-04-2015 om 20:47

reactie op iedereen

Ik heb de school een mail gestuurd dat hij niet mee op kamp gaat.
het is afwachten wat de school zegt.
Maar als een kind niet mee kan op kamp dan krijgt hij een aangepast rooster en moet hij naar school maar dat vindt mijn zoon niet erg.
Het is inderdaad het moeten doen van dingen in allerlei omstandigheden.
Het slapen met andere kinderen, het eten. Het pretpark waar hij toch nergens in gaat. Hij wordt van veel dingen misselijk.

Ben benieuwd naar reactie van school

Niet alle scholen zijn heel begripvol als iemand gewoon geen zin heeft in een week verplicht gezellig doen...

Ik heb ook een zoon die niet staat te springen. In groep 8 gingen ze gelukkig maar 3 dagen, dat was te overzien voor hem. Vooraf met school de afspraak gemaakt dat als hij naar huis wilde, wij hem op mochten komen halen. Dat gaf hem genoeg zekerheid om mee te gaan. Was gelukkig niet nodig, hij heeft het opgelost door als hij rust nodig had op de slaapkamer een boek te gaan lezen. Was voor iedereen acceptabel.
Hij is nu (3 VWO) met school 4 dagen naar Normandië. Ik had het niet gedacht, maar hij had er enorm veel zin in. Nu is het natuurlijk ook wat anders dan 4 dagen naar een pretpark en buiten voetballen, ze doen overdag allemaal 'nuttige' en interessante dingen, en 's avonds hebben ze gebowld, een wandeling langs de krijtrotsen gemaakt en gezwommen en vanavond hebben ze een soort bonte avond. Gelukkig houdt zoon van zowel bowlen als zwemmen, alleen die bonte avond is niet zijn favoriet. Maar zoals hij zelf zei, dat is maar 1 avond en die komt hij wel door. Tot nu toe alleen maar goede berichten, hij heeft het heel erg naar zijn zin. School had wel geregeld dat mensen die niet mee wilden doen aan het sociale deel in de avonden, in de jeugdherberg konden blijven. Niet elke puber gaat graag met zijn/haar klasgenoten zwemmen (dat bowlen zal wel meegevallen zijn...). School had daar dus duidelijk goed over nagedacht. Ook het feit dat ze niet op een grote slaapzaal hoeven slapen, maar kamers voor 3 of 4 personen hebben, vind ik heel positief. Geeft toch meer rust dan zo'n slaapzaal met 15 stapelbedden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.