koentje
20-12-2011 om 12:57
Niet puber/wel dertien?
Zijn er meer kinderen, jongens van 13 die eigenlijk nog echt jongetjes zijn? Zo een die niet pubert, zich nog kinderlijk gedraagt zoals het spelen met autootjes en andere jongetjes spelletjes?
Hoe oud waren jullie jongens toen je echt dacht;'ja, nu is hij in de puberteit'?

Silone
20-12-2011 om 13:28
Geen herkenning
Oudste veranderde in de brugklas snel van jochie naar puber. Dat was tussen zijn 12 en 13e jaar. Middelste was 11 toen er niks kinderlijks meer aan zat. Verveelde zich ook te pletter de laaste anderhalf jaar op de basisschool. De jongste wordt in het voorjaar 12, en speelt ook al een jaar niet meer echt met speelgoed. Ik vind hem ook nog geen puber, hangt er een beetje tussenin.

Isabella
20-12-2011 om 16:17
Zoon
Oudste begon op zijn 11de al met puberen. Maar was ook vroeg met de secundaire geslachtskenmerken en had op zijn 13de al een zware stem. Maar ik weet wel dat er vanaf groep 8 tot en met ver op de middelbare school (misschien wel tot de 5de) er grote verschillen waren tussen de jongens.

wil40
21-12-2011 om 00:02
Tussen tafellaken en servet
Mijn brugpieper heeft momenten dat ik denk:"zo, wat een opmerking, eigen mening, wat een manier om iets te formuleren, wat is hij zelfstandig, enz. het wordt een echte puber".
Andere momenten is hij weer even echt een kind als hij staat te springen door de kamer. Maar met auto`s spelen, nee jammer genoeg, al lang niet meer.
Buiten spelen, in de zomermaanden wel, maar dan wel tafeltennissen en voetballen, niet meer van de glijbaan.

martine
21-12-2011 om 06:38
Bijna dertien
En net als wil40 vind ik hem na dat eerste half jaar brugklas wel een stuk zelfstandiger en eigenwijzer.... maar thuis pakt hij na zijn huiswerk nog rustig de lego en kijkt tekenfilms.

koentje
21-12-2011 om 09:06
Op schoot
en tot hoe oud kruipen die jongens van jullie stiekem nog wel eens op schoot??☺
Het schijnt wel zo te zijn dat jongens met ADHD vaker langer jong overkomen. Zien jullie dat ook?

ishtar
21-12-2011 om 09:12
Zoon
12, is ook nog een echt lagere-school-jochie. (en dan een uit de middenbouw)Die komt daar de (vo)school uitgehuppeld, terwijl de rest al echt een puber is. Dat het een klein, tenger manneke is helpt daar ook aan mee. Al zit er ook een klein meisje in zijn klas, dat wel al echt als puber 'aandoet'.
Hier kruipen ze allemaal nog wel op schoot (middelste is bijna 11), niet eens stiekem. Jongste (7) en middelste voelen zich al wel te groot om 'in het openbaar' een kus te geven, oudste niet. Maar zijn verstandelijke beperking is daar ook wel oorzaak van, denk ik.

anoniem
21-12-2011 om 12:49
Hier ook dertien en nog niks
Of niks, zo nu en dan komt er een (klein) weerwoord, dus het allereerste begin is er.
Verder nog helemaal niks, speelt nog gewoon met jonger zusje met van alles en nog wat (inclusief hele rollenspellen). Maakt zonder mokken zijn huiswerk, huppelt door het leven. Is inderdaad net zoals Ici schrijft wel erg aan vakantie toe.
Het enige dat ik merk is dat hij kan eten als een bouwvakker, dus hij is wel behoorlijk in de groei.
Ik hoop voor hem dat ie nog even mag genieten van deze tijd, heerlijk, puberen en groot-zijn kan nog lang genoeg.
(heeft geen adhd, dit omdat iemand dat hier vroeg)

Karmijn
21-12-2011 om 14:03
Wel adhd en een echte puber
Onze zoon is 13 en al een echte puber. Met de bijbehorende puistjes, niet meer kunnen en willen spelen (behalve op de pc dan) en een donkere stem.
En af en toe krijg ik een knuffel van hem, op schoot zit hij al jaren niet meer, maar hij wil wel lekker tegen je aan komen schurken op de bank. En elke avond wil hij nog voorgelezen worden.

Fiorucci
21-12-2011 om 16:25
Koentje
Mja, ik weet het niet hoor, ik hoor ook weer vaak dat kinderen met ADHD juist vroeg puberen. De waarheid zal wel in het midden liggen. Mijn kinderen zijn alledrie vroege pubers, rond hun 11e begon het feest..

koentje
22-12-2011 om 11:12
Tja weet je,
Als je vooral naar gedrag kijkt: protesteren, overal tegeningaan, provoceren door dingen te doen die niet mogen: in dat geval pubert mijn zoon al vanaf dat hij kan praten.
Maar als we het hebben over haargroei bij de penis/oksels, grote slungel, baard in de keel, leuke meisjes en stomme ouders: nee, dan pubert hij van geen kanten.
Van mij mag het best nog even wegblijven, want is het bij jongens ook zo dat als de puberteit begint de grootste groeispurt is geweest? Hij is namelijk nog zo'n opdondertje.

Fiorucci
22-12-2011 om 11:25
Nee hoor
Nee,dat van die groeispurt klopt niet hoor. Mijn oudste, nu 19 groeide nog gestaag door na die eerste groeispurt..

Mach
22-12-2011 om 16:51
Das ruim geschat p
De meeste meisjes groeien niet veel meer in de lengte. Er wordt ongeveer 5a6 cm aangehouden. Bij het de aanvang van de menstruatie zit je echt al heel dicht bij je eindlengte als meisje.

Marjolein
27-12-2011 om 15:48
Hier pas in de tweede..
Als brugpieper nog niet, maar ineens is de oudste na de herfstvakantie in de tweede klas in de contramine. Qua stemhoogte nog steeds hoog, maar overal commentaar op. En dan ook echt overal op. Nog wel alleen tegen ons, toen het bezoek er was met Kerst was het weer even over.
En: we hebben ineens ook dames op bezoek..
Tweede brugpieper is nog steeds gezellig, al heeft hij van karakter altijd al wat vaker weerwoord, maar puberen doet hij nog niet.
Knuffelen doet vooral de jongste.

Lizelot
28-12-2011 om 10:23
Koentje
k heb nog geen 13 jarige,maar vind dit wel een heel leuk draadje om mee te lezen.Mijn zoon is ruim 11 nu,maar oo kjonger voor zijn leeftijd.Ik zie hem met zijn 13de ook nog niet puberen.Hij heeft wel een hele droge humor,hij snapt dan zelf ook niet dat zijn opmerking grappig is.Hij heeft een oudere zus,zit op speciaal onderwijs in een heftige klas,dus doet soms wel stoer om te overleven op school,hij vergeet dan thuis weleens de konp om te draaien.Maar thuis is hij echt nog kind,als hij ziek is kijkt hij nog graag naar de kleuterzender,speelt nog met knuffels,loopt nog hand in hand met mij over straat,vind knuffelen nog heerlijk.Snapt ook niet wat jongens zo leuk vinden om chips en energiedrank te kopen en dan op het plein te gaan zitten"Dat is toch koud,thuis is toch veel gezelliger??????"Ikl kan me dus niet voorstellen over 2 jaar een puber in huis te hebben,ik ben ook blij dat hij een jaartje extra op de basisschool mag blijven.

K. Dootje
29-12-2011 om 22:24
Geen zoon
maar een dochter hier. Wordt er over 5 maanden 14, heeft onlangs een goede vriend gevonden in een jongen van 10. Leest de Joepie, houdt van film en muziek, is verder nog niet met jongens bezig, toch niet op een meer-dan-vriendschap manier.
Zit lichamelijk op haar groeispurt te wachten want nu is ze bijna de kleinste van de klas en dat vindt ze niet zo prettig. Is anderzijds dan weer blij dat het ongesteld zijn nog even weg blijft als ze haar vriendinnen hoort klagen.
Speelt ook nog met kindjes van 3 of 6 (familie en vriendjes van kleine broer), stoer doen vindt ze maar niks.
Tsja, dan denk ik, als die hele puberteit er op vier of drie jaar door moet zal ik me maar vasthouden aan de takken van de bomen!
Geniet van de knuffels!