Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sofia

Sofia

25-06-2020 om 14:32

Nieuw baantje na geen verlenging contract supermarkt

Mijn zoon van begin 2003 was tot enkele weken geleden werkzaam in een supermarkt. Wij kregen thuis een brief dat het contract niet wordt verlengd en de leidinggevende had dit mijn zoon ook persoonlijk verteld.

Vervolgens heeft mijn zoon gesolliciteerd bij meerdere winkels, waaronder een andere supermarkt.
Mijn zoon had op een sollicitatieformulier gezet dat hij bij de vorige supermarkt heeft gewerkt. Hij kreeg de vraag waarom zijn contract niet is verlengd en hij antwoordde daarop dat hij dat niet wist. Vervolgens kreeg mijn zoon enkele dagen later van een medewerker van deze supermarkt te horen dat hij niet uit de groep sollicitanten is uitgekozen. Mijn zoon denkt dat hij is afgewezen omdat hij misschien iets fout heeft gedaan bij de vorige supermarkt en daarom niet te horen kreeg waarom hij geen nieuw contract kreeg.

Nu denkt mijn zoon dat hij niet op zijn sollicitatieformulier moet zetten dat hij een jaar bij een andere supermarkt heeft gewerkt.

Heeft iemand enig idee wat zinvol is voor mijn zoon om ergens aan de bak te kunnen?

De reden

Houd het bij een algemene reden: er waren wat teveel medewerkers en jij was het laatste bijgekomen. Of, er waren wat teveel medewerkers en jij was de oudste, en ja, bij een jaarcontract hoef je niet te zeggen wat de reden is dat het niet verlengd wordt.

Je hebt ook geen reden gehad, dus ik zou gewoon speculeren en dat ook zo benoemen. Je denkt dat er mogelijk wat teveel medewerkers waren waarvan jij de oudste was en het kortste in dienst of zoiets. Dat doen ze zelf namelijk ook zo.

Zeetakje

Zeetakje

25-06-2020 om 18:14

Niet zeggen

Ik zou het niet zeggen. Je zoon is net 17, begrijp ik. Prima leeftijd voor een eerste baantje. Mijn zoon heeft zijn supermarktbaantje ook nooit ergens verteld. Ze vonden hem daar geen supermarkttype, en dat gevoel was wederzijds, dus na het eerste contract hield het op. Afscheid genomen en weer door.

Hij heeft daarna jarenlang met veel plezier in de horeca gewerkt en zijn supermarktmanager kwam daar weleens langs als gast. Daar bleek dat ze eigenlijk prima met elkaar door de bocht konden. Het is in zijn vrije tijd een hele leuke man, aldus zoon.

Triva

Triva

25-06-2020 om 22:42

Wel

Wel zeggen dat je ervaring hebt bij de supermarkt maar dat ze geen onbepaalde tijd contracten geven. Hoelang heeft hij er gewerkt en met hoeveel contracten?

Hier rouleren ze allemaal van supermarkt naar supermarkt elke 23 mnd. Nu is er de WAB en mag je weer max 36 mnd máár max 3 contracten. Dus als je zoon in zijn derde contract zat zal dat echt de reden zijn geweest: geen contract voor onbepaalde tijd.

Hier word je dus veel sneller aangenomen met ervaring.

Zeetakje

Zeetakje

25-06-2020 om 23:36

Triva

Hij heeft er een jaar gewerkt, dus ik denk dat er in dit geval geen drie contracten zijn. Als dat wel zo is, kan je inderdaad prima uitleggen dat ze geen vaste contracten geven en dat zou ik dan, net als jij, zeker doen. Ik heb de indruk dat dat hier niet de reden is en zou in dat geval dus niets zeggen, dan hoef je ook niets uit te leggen.

Hier worden ze ook in grote getale zonder ervaring aangenomen hoor. Mijn jongste werd bij haar eerste sollicitatie aangenomen, maar daar kwamen ze toen met de voorwaarde dat ze naast het weekend ook minimaal 1 vaste doordeweekse middag/avond moest opgeven. Dat deed ze niet, omdat haar lesrooster nogal vaak wisselt, dus dat ging niet door. Bij de tweede was dat geen probleem en daar werkt ze nu. Zonder ervaring, net als bijna al haar collegaatjes. Misschien ligt dat aan het beleid van de supermarkt.

Sofia, het is misschien wel een idee om je zoon naar de reden het niet verlengen van zijn contract te laten vragen.

Triva

Triva

26-06-2020 om 00:07

Ja óf jong en goedkoop of ouder en ervaren. Ouder en onervaren is geen pré tenzij ze te weinig sollicitanten hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.