Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Coco

Coco

09-05-2011 om 09:56

Nieuwe fiets voor kleine twaalfjarige

Mijn oudste wordt eind van de maand twaalf. Ik heb hem beloofd dat hij, als hij naar de brugklas zou gaan, een nieuwe fiets zou krijgen (voor zijn verjaardag). Hij heeft tot nu toe steeds "afdankertjes" van marktplaats gehad, omdat hij niet veel (of ver) hoeft te fietsen en ik het zonde vond om veel geld aan nieuwe fietsen te besteden die toch maar kort meegaan.
Nu zit ik een beetje met het probleem dat hij momenteel 1.48 m is en een standaard herenfiets (57 cm) toch echt nog te groot voor hem is. Een optie is een damesfiets (wellicht een omafiets). Maar kan dat? Is dat niet "uncool"? Hoe staat de gemiddelde brugpieper tegenover een jongen op een damesfiets?
Of is er nog een andere oplossing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

09-05-2011 om 10:07

Giant

Giant heeft fietsen die standaard leverbaar zijn in kleine framematen. Voor dochter zal het een maat S worden maar herenmaten beginnen bij maat M (47 cm?)

Vera

Vera*

Vera*

09-05-2011 om 10:11

Oja

Ik kijk bij Marktplaats en zoek op '43' of '44' of '45' (framehoogte). Daardoor kom je er vanzelf achter welk merk kleine frames heeft. Kijk in heel Nederland want kleine frames tweedehands zijn er maar weinig, zo krijg je een goede indruk.
Verder zou ik eerder een mooie/goede tweedehands fiets kopen dan een hele nieuwe. In de fietsenstalling hebben die fietsen heel veel te lijden.

Vera*

Vera*

09-05-2011 om 10:14

Oja 2

Als je nu een tweedehands koopt doet het straks minder pijn als je zoon wel gaat groeien en een grotere fiets nodig heeft omdat de knieën tegen het stuur komen.

soepstengel

soepstengel

09-05-2011 om 10:18

Hier fietst

Het halve VO op een omafiets, ook de jongens.
Dus onze zoon die een electrische fiets "moet" heeft ook een soort omamodel uitgekozen omdat ie anders ook niet af kon stappen.
Er zijn wel kleinere heren maten hoor, hij heeft hiervoor een kleine herenfiets gehad, ik geloof, 49 of 51 cm.Die is nu naar vriendin omdat zoon van hen nog kleiner is en wel versnellingen wilde.
Ik zou dan ook een goede 2dehandse kopen. Ze lijden wel veel op het VO.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2011 om 10:27

Oma

Mijn zoon had eerst monutaninbikes en dat soort fietsen, en toen hij naar net VO ging gewoon een grotere jongensmaat, hij paste toen ook niet op herenfietsen. maar er was werkelijk altijd wat met die dingen, want er zit veel aan wat kapot kan. Nu rijdt hij op een zoveelste hands omafiets en hij wil niet anders meer, onverwoestbaar zijn ze!

Coco

Coco

09-05-2011 om 11:37

Bedankt

Fijn, al die reacties. Ik denk dat we toch voor de omafiets gaan. Het voordeel is dat die stevig is en dat hij er zijn hele middelbareschooltijd mee kan doen. Als ik een kleinere herenfiets koop is hij er waarschijnlijk toch over twee jaar uitgegroeid. Een 26" fiets heeft hij momenteel, die neemt zijn broertje nu over. Een tweedehandse kan ik eigenlijk niet maken want ik had hem met mijn hand op mijn hart een nieuwe beloofd.

Oma fiets van de hema voor 1.48

Hoi

Hier heeft onze jongste van 12 jaar, die ook 1.48 is voor zijn verjaardag de oma fiets van de Hema gekregen. Met het zadel in de laagste stand gaat dit prima.

Hij kan nu mooi wennen voor hij naar het VO gaat.

Vic

Vic

09-05-2011 om 14:00

Jeanhil

Is dat die fiets die je online in allerlei kleuren kunt bestellen? Daar heeft mijn dochter ook haar zinnen opgezet, maar ik twijfelde of de fiets niet te groot was voor haar 1.52 m.

Bren

Bren

09-05-2011 om 16:22

Omafiets

ook hier fiets driekwart van de jongens op een dames-omafiets dus dat is zeker niet vreemd lijkt me.

Pelle, 28 inch is de grootste wielmaat die je kunt krijgen dus daar zit het verschil niet mee in. Ik neem aan dat jij de framemaat bedoeld en daar zit idd wel veel verschil in.

Mijn dochter heeft in de 3e klas Vo de maat damesfiets gekocht waar zij waarschijnlijk wel altijd op zal kunnen blijven fietsen, in de 1e was dat nog niet mogelijk geweest.

Maylise

Maylise

09-05-2011 om 21:37

Hier

Mijn zoon wilde graag een mountain bike met alles er op en er aan. Die kan je in allerlei maten krijgen. Omdat al vlug bleek dat de fietsenstalling in de onderbouw niet echt vriendelijk is voor fietsen en er vaak wat stuk gaat heeft hij daarbij een stevige tweedehands fiets gekocht. In eerste instantie een herenfiets en toen die te klein was een damesfiets. Volgens zoon hadden veel jongens op school een damesfiets. Vanaf de bovenbouw ging hij vaker met zijn mountainbike omdat op zijn school de bovenbouw een aparte stalling had waar het wat rustiger aan toe ging.

Op je 12de een fiets kopen die tot je 18de mee kan vind ik over het algemeen geen realistische gedachte. Mijn zoon is nu met bijna 17 een heel stuk langer.

Coco

Coco

10-05-2011 om 08:28

Pelle

Ik heb eigenlijk niet de illusie dat mijn kind de hele middelbareschooltijd met dezelfde fiets gaat doen, maar ik hoop toch dat hij een eindje gaat komen met die omafiets (ook volwassen studenten zie ik daar wel op rijden). Ik kreeg zelf toen ik naar het VO ging wel een "grote" fiets, maar ik was natuurlijk een meisje en ben sinds de zesde klas nauwelijks meer gegroeid (werd vroeg ongesteld). Daar had ik in principe mijn hele middelbareschooltijd mee kunnen doen, maar toen ik zestien werd kreeg ik een racefiets en heeft mijn moeder mijn oude fiets overgenomen. Ik moest trouwens wel elke dag minimaal twintig kilometer fietsen en mijn zoon gaat hier ongeveer anderhalve kilometer vandaan naar school (dus dat zou hij ook nog kunnen lopen).
Die berekening van jou m.b.t. het lengteverschil tussen een kind van 7 en 12 en een kind van 12 en 18 klopt wel, maar toch ook weer niet. Procentueel is het lengteverschil in het eerste geval natuurlijk wel een stukje groter dan in het tweede geval.

Yura

Yura

10-05-2011 om 08:56

Omafiets

Oh zou het daarom zijn dat er zoveel jongens op een omafiets fietsen? Dat is natuurlijk een stuk makkelijker op en af stappen als de fiets net wat aan de grote kant is. Hier ook een dochter die na de vakantie naar de middelbare school gaat. Ik schat haar ook op een 1.45. We gaan binnenkort ook eens rond kijken. Ze heeft nu nog een 24 inch en die is sowieso te klein. Ik denk een 28 inch met een kleine framemaat. Overigens heeft zoon die nu in de brugklas zit op zijn elfde verjaardag (groep 7) een 28 inch fiets gekregen. Hij was toen 1.53 (net bij schoolarts geweest). Hij heeft wel dezelfde framemaat gekregen als ik (1.74), maar hij fietste er toen nog niet zoveel op. Inmiddels (1.62) is de maat prima, hij pakt ook wel eens mijn fiets als hij een lekke band heeft. Ook mijn man (1.87) of ik pakken wel eens zoons fiets en ik pak wel weer eens mans fiets (die wel een hoger frame heeft), blijkbaar is 20/25cm lengteverschil bij deze lengtes minder erg dan bij 1 meter of 1.25. Bovendien kun je op een gegeven moment het zadel toch ook omhoog zetten.

Vic

Vic,

ik geloof het wel.
Deze was laatst in de ab, 210 euro.
Normaal kost hij geloof ik 225.
Via internet kan hij dan in andere kleuren besteld worden geloof ik.

Bij onze Hema stond hij in het zwart en wit, met bruin zadel en handvaten. Zoon mocht er een stukje op fietsen en ik ben bij de Hema ( als onderpand ) gebleven.

Ik heb een paar jaar geleden een test gezien en daar kwam de Hema fiets als beste uit, vandaar dat we voor deze kozen. Hij voelt ook erg stevig aan.

Janeway

Janeway

10-05-2011 om 20:26

Maar..

Fietst je kind voor schut op een 26 inch?.. Onze dochter is klein van stuk. En kan nog niet overweg met 28 inch (klein frame)Ze heeft nu een 26 inch omafiets. Maar we hebben zelf zoiets van je kan dr toch niet op een kinderfiets naar het VO laten gaan.. In het kader van pesterijtjes ed.. Of zie ik nu beren op de weg..
Leuke stap dat voortgezet maar 100 miljoen vragen rijker hoor.

sjalot

sjalot

13-05-2011 om 10:39

Test omafietsen

Een beetje late reactie maar misschien komt het nog van pas... De Fietsersbond heeft vorig jaar 10 omafietsen getest:
http://www.fietsersbond.nl/over-fiets/omafietsentest-2010

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.