Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nieuwe sport , 14 jaar?


MamaE schreef op 12-10-2021 om 09:41:

[..]. Als je als club dergelijke dingen van ouders gaat verwachten, stoot je ook kinderen af die de sport wellicht erg leuk vinden en er goed in zijn.

Kun je ook omdraaien. Als je als ouder niets doet, ontneem je je kind mogelijk succes in iets waar het goed in zou kunnen zijn.

Maar ook al vraag je als club in het begin niets van ouders, als je kind echt goed blijkt moet je als ouder wel aan de bak om dat te faciliteren: meer trainen,verder weg, internationale wedstrijden.... Genoeg ouders gekend die daar geen zin in hadden en kind moest gedwongen een stapje terug doen. De club neemt dat echt niet van je over.

Valeria schreef op 12-10-2021 om 10:58:

[..]

Kun je ook omdraaien. Als je als ouder niets doet, ontneem je je kind mogelijk succes in iets waar het goed in zou kunnen zijn.

Maar ook al vraag je als club in het begin niets van ouders, als je kind echt goed blijkt moet je als ouder wel aan de bak om dat te faciliteren: meer trainen,verder weg, internationale wedstrijden.... Genoeg ouders gekend die daar geen zin in hadden en kind moest gedwongen een stapje terug doen. De club neemt dat echt niet van je over.

Mijn ouders zijn absoluut geen verenigingsmensen. Mijn zus en ik mochten echt wel op clubjes, ze betaalden de contributie, zorgden dat we op de training kwamen en dat we de benodigdheden ervoor hadden maar dat was het dan ook. 

Dat laatste valt voor mij niet onder verplicht vrijwilligerswerk als bardiensten etc. Ja, je moet een kind vaker naar training brengen, maar als je kind ouder wordt en het is enigszins in de buurt dan het ook zelf gaan. Met wedstrijden kun je ook samen rijden met andere kinderen. Dan hoef je niet elke keer te rijden.
Ik snap echt wel dat een club dat niet gaat overnemen, tuurlijk niet. En ja, er zijn ook ouders die daar geen in hebben. Of geen tijd voor hebben. Of geen geld.
Maar als je een alleenstaande ouder bent met drie kinderen en je moet bij drie clubs verplicht vrijwilligerswerk gaan doen snap ik best dat dat gewoon niet kan. En dan kun je niet zomaar zeggen dat een kind dan niet welkom is om te komen sporten.
Ik heb er moeite mee dat een ander meent over mijn tijd te kunnen beschikken zonder dat te overleggen. Als je mij iets vraagt, kan er heel veel.

Lavande

Lavande

12-10-2021 om 11:36 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Wisselende ideeën over wel of niet blijven stimuleren of pushen van sport. We gaan hem niet pushen, dat heeft geen enkele zin.

"Gpdmoh schreef op 12-10-2021 om 07:20:
In oktober stoppen met voetbal vind ik onbegrijpelijk. Je geeft commitment voor één seizoen, niet voor enkele weken. Ik zou je zoon dus stimuleren door te gaan tot het einde van het seizoen."


Hier ben ik het dan ook niet mee eens. Hij hoeft niet van oktober t/m juni met tegenzin te gaan, wat heeft dat voor zin? Een kind mag een verkeerde keuze maken. Bovendien is de eerste competitie nu net afgelopen én hebben ze ruim genoeg spelers in het team, dus het moment is geen probleem. 

Ik vind de ideeën van sporten zonder teamverband goed. Zoon is niet echt iemand voor de sportschool (wij allemaal niet). Maar ik las ergens het idee van freerunning en dat vind ik een heel leuk idee, dat ik eens aan hem ga voorleggen. Dat is net mooi, 1x per week, niet de groepsdruk als je een keertje niet kunt.  Er zijn hier twee gymverenigingen waar dat kan. 









MamaE schreef op 12-10-2021 om 11:34:

[..]


Maar als je een alleenstaande ouder bent met drie kinderen en je moet bij drie clubs verplicht vrijwilligerswerk gaan doen snap ik best dat dat gewoon niet kan. En dan kun je niet zomaar zeggen dat een kind dan niet welkom is om te komen sporten.

Ik denk dat een club dat best kan zeggen. Of er clubs zijn die dat ook echt doen, geen idee. 
Er zijn ook geen clubs die zeggen "goh, jij hebt drie kinderen op drie clubs en niet zo'n hoog inkomen, betaal maar minder bij ons hoor". Qua activiteiten & meehelpen is dat wat flexibeler, maar ook daar geldt: zijn er niet voldoende middelen (=ouders) dan gaat het gewoon niet door. Meestal is de dreiging wel voldoende, want geen tijd is niet hetzelfde als geen geld, het is meestal gewoon geen zin.

Sowieso moet je als alleenstaande met drie kinderen die niet allemaal op een eigen club doen als je dat niet rond kunt krijgen.

Valeria schreef op 12-10-2021 om 12:16:

[..]

Ik denk dat een club dat best kan zeggen. Of er clubs zijn die dat ook echt doen, geen idee.
Er zijn ook geen clubs die zeggen "goh, jij hebt drie kinderen op drie clubs en niet zo'n hoog inkomen, betaal maar minder bij ons hoor". Qua activiteiten & meehelpen is dat wat flexibeler, maar ook daar geldt: zijn er niet voldoende middelen (=ouders) dan gaat het gewoon niet door. Meestal is de dreiging wel voldoende, want geen tijd is niet hetzelfde als geen geld, het is meestal gewoon geen zin.

Sowieso moet je als alleenstaande met drie kinderen die niet allemaal op een eigen club doen als je dat niet rond kunt krijgen.

Als ze die kinderen nu op dezelfde club zitten, moet je dan ook 3x vrijwilligerswerk doen?

Valeria schreef op 12-10-2021 om 12:16:

[..]

Ik denk dat een club dat best kan zeggen. Of er clubs zijn die dat ook echt doen, geen idee.
Er zijn ook geen clubs die zeggen "goh, jij hebt drie kinderen op drie clubs en niet zo'n hoog inkomen, betaal maar minder bij ons hoor". Qua activiteiten & meehelpen is dat wat flexibeler, maar ook daar geldt: zijn er niet voldoende middelen (=ouders) dan gaat het gewoon niet door. Meestal is de dreiging wel voldoende, want geen tijd is niet hetzelfde als geen geld, het is meestal gewoon geen zin.

Sowieso moet je als alleenstaande met drie kinderen die niet allemaal op een eigen club doen als je dat niet rond kunt krijgen.

Die zijn er zeker wel! Al dan niet in samenwerking met een soort pas voor minima uitgegeven door gemeenten. Zowel verenigingen als gemeenten zijn er scherp op dat kinderen mee kunnen doen met de rest als hun ouders er zelf het geld niet voor hebben.

Wel een beetje off topic hier overigens.

Stimuleren lijkt me prima. Op die leeftijd beslissen ze uiteindelijk zelf of ze het willen. Ze zijn echter misschien ook niet van alle mogelijkheden op de hoogte die er bestaan. Je hebt bijvoorbeeld ook veel buiten sporten (zeilen, mountainbiken...) of je kan gaan klimmen of snorkelen.... Niet overal kan je alles natuurlijk vinden. 

Vrijwilligerswerk van ouders speelt vooral bij teamsporten is mijn ervaring. En is sowieso meer voor jongere kinderen. 14 jarigen kunnen zelf al meehelpen op de vereniging (geen bardiensten maar lang niet elke club heeft een eigen bar natuurlijk.) 

Mijn jongste kinderen zitten nu op zwemmen, dansen en ponyrijden (allemaal net begonnen en 1x per week) en daar wordt geen vrijwilligerswerk gevraagd. Volgend jaar gaat mijn dochter beginnen met muziekles en daar hoef je als ouder ook niks voor te doen. 

Natuurlijk is het anders als ze wedstrijden gaan spelen (of uitvoeringen hebben) maar dat is een keuze voor een latere datum.

Mijn tieners zitten op tennis, paardrijden, muziekles en toneel. Daar wordt geen hulp van ouders gevraagd behalve brengen/halen bij wedstrijden/uitvoerigen (maar dat is optioneel.) 

Mijn dochter doet ook veel aan buitensporten zoals skaten en surfen maar dat is niet in club verband.

Sporten hoeft natuurlijk niet in club verband. 

Valeria schreef op 12-10-2021 om 12:16:

[..]

Ik denk dat een club dat best kan zeggen. Of er clubs zijn die dat ook echt doen, geen idee.
Er zijn ook geen clubs die zeggen "goh, jij hebt drie kinderen op drie clubs en niet zo'n hoog inkomen, betaal maar minder bij ons hoor". Qua activiteiten & meehelpen is dat wat flexibeler, maar ook daar geldt: zijn er niet voldoende middelen (=ouders) dan gaat het gewoon niet door. Meestal is de dreiging wel voldoende, want geen tijd is niet hetzelfde als geen geld, het is meestal gewoon geen zin.

Sowieso moet je als alleenstaande met drie kinderen die niet allemaal op een eigen club doen als je dat niet rond kunt krijgen.

Als je te weinig geld hebt, hebben gemeenten daar potjes voor. De contributie wordt dan uit dat potje betaald, maar de club krijgt niet minder per kind.
Overigens vind ik al je kinderen op dezelfde sport doen omdat dat 'makkelijk' is ook niet het beste uitgangspunt. Zeggen dat een kind niet bij een club mag omdat je als ouder geen zin/tijd hebt in bardiensten vind ik heel kwalijk en niet horen in een inclusieve samenleving. Als er dan iets niet kan, dan is dat zo. Maar een verplichting opleggen gaat echt veel te ver in mijn ogen. 

Mlah! schreef op 12-10-2021 om 12:34:

[..]

Die zijn er zeker wel! Al dan niet in samenwerking met een soort pas voor minima uitgegeven door gemeenten. Zowel verenigingen als gemeenten zijn er scherp op dat kinderen mee kunnen doen met de rest als hun ouders er zelf het geld niet voor hebben.

Wel een beetje off topic hier overigens.

Klopt.
Maar dat geld komt dan alsnog bij de club, alleen dan via die instantie. En dat moet je dan zelf regelen. Ik heb ergens les gegeven waar er voor veel kinderen via zo'n instantie betaald werd. Maar dat werd dus wel betaald, alleen niet door henzelf. En dat moesten de ouders zelf regelen. Ik denk niet dat je ergens welkom bent als er helemaal niemand voor je betaalt.

Suggesties doen maar niet pushen. Dat werkt averechts bij tieners.

Je zou hem overigens ook nog een keer mee kunnen nemen naar wedstrijden van andere sporten om zijn interesse te prikkelen. En mijn zoon is rond die leeftijd fanatiek gaan schaken. Ook prima sport.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.