Mamavanpuberzonen
31-05-2012 om 13:03
Nieuws van de dag!
http://nos.nl/audio/378660-van-haersma-buma-onder-de-18-jaar-geen-alcohol.html
Dit is voor mij echt het nieuws van de dag, ik voel me gehoord
Mamavanpuberzonen

skik
01-06-2012 om 08:54
Hmm
Eerst maar zien of het er door komt. Maar ik vind het prima als de leeftijdsgrens opgetrokken wordt. Dochter niet, die wordt over een paar weken 16. Niet dat ze nou zo nodig wil gaan drinken, maar die is bang dat discotheken dan ook de grens op gaan trekken tot 18. We zullen zien.
skik

Lizelot
01-06-2012 om 09:51
Skik
Daar zeg je wat!!!!!
Mijn dochter gaat graag naar discotheken en kan dit heel goed zonder alcohol.Ik vind dat pubers wel de gelegenheid mogen hebben om uit te gaan.
Dat de leeftijdsgrens omhoog gaat vind ik prima.Ik ben ook blij dat men zich bewust wordt van het gebruik van energiedrankjes.Mijn evaring is dat het daarmee begint.

Yura
01-06-2012 om 10:03
Mooi
Ik zou het toejuichen. Het wordt steeds duidelijker dat alcohol meer schade aanricht aan jonge hersenen dan we eerst dachten en dat die kritieke leeftijd langer duurt dan tot 16 jaar. Wel een veilig idee voor dochter straks als die gaat studeren, want als die gewoon haar vwo in 6 jaar afmaakt, zou ze 17 zijn als ze naar de universiteit gaat, kan ze zich veilig aanmelden bij een studentenvereniging, want ze wordt pas 18 na de ontgroening.

Tirza G.
02-06-2012 om 15:32
Niet te blij he
Het gaat over kópen, dames, niet over drínken. Als jij met je 17jarige dochter op een terrasje gaat zitten en jij bestelt voor haar een roseetje, is er geen vuiltje aan de lucht.
En Yura, studentenverenigingen en alcohol zijn een 100%-combinatie. Daar ontkom je niet aan, zéker niet als je bij een vereniging gaat zie 'alleen maar' een vereniging is. Er zijn ook studieverenigingen (met alle kindjes die Frans studeren ofzo) en studenten-sport-verenigingen. Daar ligt het accent ietsje anders (op de studie of op de sport).
Tirza

Maylise
02-06-2012 om 17:00
Studentenvereniging
Mijn dochter wilde toen ze begon met studeren graag bij een studentenvereniging. Tijdens de intro week is ze allerlei verenigen afgegaan om uiteindelijk toch heel teleurgesteld te besluiten dat het niks voor haar was. Bij bijna alle verenigingen ligt de nadruk toch wel erg op uitgaan en drinken. Er zijn natuurlijk wel andere activiteiten maar het viel haar erg tegen. De enige positieve uitzondering was de christelijke studenten verenigingen. Daar wordt ook wel gedronken maar zijn er meer bewuste niet drinkers dus dan val je minder op. Voor dochter viel die vereniging om andere redenen af. Uiteindelijk is ze dus nergens lid van geworden.
Het valt mij sowieso wel op dat de meeste studentenverenigingen zich wel erg op bepaalde types studenten richten. Je valt er vlug buiten zeg maar.

Maylise
02-06-2012 om 17:03
Verder
Verder vind ik het een uitstekende maatregel. Ik vind het prima dat alcohol pas later toegankelijk wordt. Het zal ongetwijfeld ook invloed hebben op het toelatingsbeleid van disco's. Daar ben ik ook niet rouwig om. Het is wel jammer dat uitgaan en drinken in de ogen van velen zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ik heb een zoon die dol is op uitgaan maar helemaal niet drinkt. Hij heeft ene vriendenclubje waarin dat gewoon is maar over het algemeen genomen zijn ze natuurlijk uitzonderingen.

Vic
02-06-2012 om 19:15
Hier zijn we het eens
Ik ben er ook voor om kinderen zo lang mogelijk zonder alcohol te laten, maar als ik zo om mij heen kijk denken andere ouders daar heel anders over. Mensen die het volstrekt normaal vinden als hun 15-jarige zoon bier drinkt. Dan nog vergoelijken dat hij er maar 1 mag, maar dat je het nu eenmaal niet kunt controleren als hij er bij het uitgaan 10 drinkt. Of ouders die gelijk maar een kratje bier halen omdat zoon van 17 en zijn vrienden ook mee drinken. En dat ik maar makkelijk praten heb met alleen maar ervaring met een 13-jarig meisje.

Shonagh
03-06-2012 om 12:10
Net als tirza
Ik woon in een land waar je pas alcohol mag kopen als je 18 bent, denk je echt dat er niet gedronken wordt door 18 minners ? Wat is er nu spannender dan iets doen wat niet mag.
Dochter was 20 toen ze naar Amerika ging, waar je 21 moet zijn om alcohol te kunnen kopen. Daarvoor ( en daarna !) dronk ze erg weinig, maar dat jaar heeft ze de schade ingehaald ............

Leen13
03-06-2012 om 13:07
Ik snap het niet
Die dronken jongeren tussen de 10 en 15 met dat comazuipen zijn nu al in overtreding. Ik denk niet dat je die groep gaat helpen door een verbod op een nog hogere leeftijd. Ik snap niet zo goed dat zaken als zo'n wietpas en nu weer die alcoholkruistocht een serieus item in de politiek zijn. Hebben we soms geen geschiedenisles gehad op school? Hebben we daar ook iets van geleerd? Hebben we niet iets beters te doen op dit moment?
Ik leg wel eens uit aan mijn kinderen dat Nederland in een aantal gevallen een lichtend voorbeeld is van effectief sociaal gedrag. Preventie van geslachtsziekten en abortussen door een effectief, deels anoniem, gezondheidzorgsysteem, openheid, de pil in het ziekenfondspakket. En een gedoogbeleid wat wiet aangaat zodat het gebruik in goede orde wordt geleid en er zo min mogelijk verstoringen zijn van de openbare orde.
Verstandig, praktisch en effectief.
Blijkbaar moet dit soort slimheid iedere keer opnieuw bevochten worden want massaal zijn we jaknikkers als er weer zo'n fatsoensrakker politieke punten probeert te halen door dit soort maatregelen. Droom door denk ik dan maar.

Fiorucci
03-06-2012 om 16:06
Boete?
Juist vanaf een jaar of veertien/vijftien gaan kinderen meer hun eigen gang en weet je niet elke minuut van de dag waar ze zijn. Sommige kinderen die dan teveel drinken weten dondersgoed dat teveel fout kan gaan, zijn zo opgevoed, komen uit gezinnen waar geen druppel wordt gedronken, laat staan gegeven. En toch gaat het dan mis. Wat konden ouders daaraan van te voren doen, behalve hun stinkende best kwa voorlichten,verbieden en erover praten? Het is al rot genoeg, wat voegt een boete toe?

Mama 5
03-06-2012 om 16:41
Nadeel grens
Ik vind een nadeel van de leeftijdgrens op alcohol, dat het net lijkt, of het daarna veilig is om te drinken. Ik ken voorbeelden van kinderen die na hun 16e verjaardag (met goedkeuring van hun ouders) helemaal los gaan want: 'nu mag het'.
Hetzelfde effect als een BOB. Als je geen BOB bent, kun je dus zonder gewetenproblemen jezelf dronken drinken?
Maar aan de andere kant, als iemand pas op zijn 18e los gaat, in plaats van op zijn 16e, dan is dat natuurlijk wel winst.

Leen13
03-06-2012 om 16:55
Illegaal drinken en criminaliteit
Dat krijg je van die wetten. Inmiddels zijn er meer dan ooit drugrunners in de straten van die steden waar de wietpas is ingebracht en vervaagt het verschil tussen wiet en zwaardere drugs. Zelfs in Canada waar de leeftijdsgrens voor alcohol al veel langer veel hoger is dan hier in Nederland heb je meer criminaliteit en dronken jongeren dan hier. Dat je alcohol tot een bepaalde leeftijd verbied en zelfs als je dat probeert te handhaven helpt gewoon niet maar zorgt wel voor een hoop repressie en narigheid omdat kinderen op die leeftijd zich weten te onttrekken aan al die negatieve aandacht.

Leen13
03-06-2012 om 16:58
Saudie arabia
Schijnt het voor een deel wel te lukken. Alleen de rijken onttrekken zich eraan doordat ze makkelijker kunnen reizen. De armen hebben met draconische maatregelen te maken als ze betrapt worden.
En je hebt er geen zich op want cijfers worden er natuurlijk niet meer verzameld in zo'n situatie.
Een wet maken en dan denken dat het niet meer voorkomt is hetzelfde als die landen in het Midden-Oosten waarvan de inwoners of expats hier beweren dat homosexualiteit en wietgebruik er niet bestaat. Uit eigen ervaring weet ik dat dat niet klopt maar het leven voor deze mensen wel tot een hel maakt.

Yura
04-06-2012 om 08:30
Studentenvereniging
Ik had er eigenlijk een smiley achter moeten zetten, want natuurlijk weet ik wel dat er daar gewoon stevig gedronken wordt en dat ze echt niet op die maand leeftijdsverschil letten. Ik hoop gewoon dat ze niet bij zo'n vereniging gaan eigenlijk. Heb wel met de kinderen samen de serie feuten gevolgd, geweldige serie was dat.

Tirza G.
04-06-2012 om 12:54
Comazuipen
Gebeurt vrijwel uitsluitend in een uitgaans-gedoetje, niet bij iemand thuis ofzo. Dus daar zijn meer dingen 'mis': namelijk: hoe kan een 14jarige een disco binnen komen met een leeftijdsgrens van 16? En hoe komt hij aan de drank, gaat h/zij dan uitsluitend met mensen daar naar toe die ouder zijn en het voor hem/haar kunnen kopen?
Tirza

Tirza G.
04-06-2012 om 12:56
Vervagende grens tussen wiet en harddrug
Is in mijn ogen geheel terecht. De wiet/hash die nu geteeld/verkocht wordt, is véél sterker dan die uit de blije jaren 70. Vertel eens AnneJ, wat zie jij als het onderscheid tussen soft en hard? Het verslavende karakter? Dat is met hash/wiet groter dan ooit, terwijl cocaine in eerste instantie niet (lichamelijk) verslavend is. Toch valt het eerste onder soft en het tweede onder hard. Ik vind het een kunstmatig onderscheid.
Tirza

Tirza G.
04-06-2012 om 12:58
Vic
Nou, inderdaad. Ik verbaas me echt suf over de óuders van kinderen. Maar goed, ik vind dat heel veel volwassenen ook veel drinken Zoon (18) drinkt niet en is daarmee een uitzondering. Als ik dan hoor dat de moeder van een vriend liever heeft 'dat-ie 's nachts om 3 uur katjelam thuiskomt dan achter zijn computer zit' dan denk ik: huh? Net of het erbij hoort ofzo.
Tirza

Elisabeth B.
04-06-2012 om 13:18
Poldermodel
De belangrijkste reden dat ik veel beschaafde samenlevingen de age of consent minimaal 2 jaar hoger ligt dan in NL is dat in NL de dranksector mag meepraten. In ons poldermodel is ingebakken dat de betrokken branche mag meepraten, over zaken die hen aangaan, bezopen toch? Ook de oorspronkelijke waarschuwingssein ("nog geen 16? Nog even niet") kwam uit de koker van de branche...
Tirza, jaren geleden had de NLse overheid toch naast het voedingscentrum, zorgsector en de borstvoedingsorganisaties ook de kunstvoedingindustrie uitgenodigd mee te praten over borstvoeding?

Maylise
04-06-2012 om 15:09
Verbazing
Ik ben ook altijd verbaasd als ik ouders ontmoet die het goed vinden dat hun 16jarige aangeschoten/dronken thuis komt. Vroeger dacht ik dat alle ouders dat heel erg zouden vinden. Inmiddels weet ik dat er ook ouders zijn die dat helemaal niet erg vinden. Ik vind het erg jammer dat het uitgaansleven zo verbonden is aan drinken (en in sommige gevallen ook drugsgebruik) zodat je inderdaad een 17jarige niet met een gerust hart uit kan laten gaan. Zelfs al drink het kind zelf niet dan komt het toch in een omgeving waar veel te veel gedronken wordt en grenzen vervagen waardoor er eerder kans is op (seksueel) geweld en vechtpartijen. Niet echt prettig dus.
Overigens heb ik inderdaad niet de illusie dat door een verhoging van de leeftijd 16jarigen massaal zouden stoppen met drinken. Ik vind de verhoging verder wel goed want 16 jarigen zouden inderdaad wat mij betreft geen drank mogen kopen (en ook niet drinken)maar in de praktijk zal het vast inderdaad niks uit maken.
Het is ook mijn ervaring dat veel jongeren van 16/17 drinken. Niet allen. Mijn kinderen hebben ook genoeg vrienden die niet drinken.

Tihama
05-06-2012 om 09:09
Statistiek
Dat kinderen van niet-drinkende ouders een minder grote kans hebben is een kwestie van statistiek. Minder kans betekent niet 0.
Hier wordt zelden alcohol gedronken, maar desondanks maak ik me zorgen. Ik heb toevallig vorige week dochter (11) weer eens het principe van de snelwegen in je hersenen uitgelegd. En we praten al jarenlang over groepscultuur. Hoe je het gevoel kunt hebben dat je 'mee moet doen'. Tot nu toe gaat het goed, maar pas als ze 25 zijn, zal ik enigszins adem durven halen
Tihama

koentje
05-06-2012 om 11:00
Er zijn
natuurlijk allerlei andere factoren die meespelen in de risico's: factoren die echt in het kind zitten.
Dan denk ik aan mate van beinvloedbaarheid (intelligentie) assertiviteit e.v.

Tirza G.
05-06-2012 om 23:27
Elisabeth (ot)
Ja, dat klopt. Want zij benne ook van de babyvoeding enzo. Niet te geloven. Las vandaag ook weer zo'n verhaal over de lobby van de tabaksindustrie. Ook niet te geloven.
Tirza

Tirza G.
05-06-2012 om 23:30
Izar
O, maar ik wil ook helemaal niet beweren dat het matige alcoholgebruik van mijn kroost te maken heeft met mijn opvoeding. Was het maar zo eenvoudig.
Dat neemt niet weg dat ik me kan verbazen over ouders die 'een keer dronken in de sloot liggen' erbij vinden horen. Dochter (bijbaan in horeca) kan geweldige verhalen vertellen over mensen 'van jóuw leeftijd mam' die er flink wat weg zitten te tikken en dan doodleuk in de auto stappen. Of vervelend gaan doen tegen haar. Blergh.
Tirza

albana
07-06-2012 om 09:20
In de horeca werken helpt
Ik drink amper. Vrijwel niks eigenlijk, bij zeer hoge uitzondering misschien 1 glaasje op een feestje en dan moet er zowiezo een 'bob' zijn. Al met al denk ik dat mijn alcoholconsumptie misschien 1 glaasje per 2 jaar is.
Dat komt buiten een vervelende ervaring toen ik ong. 18 was,vooral door mijn bijbaantjes in de horeca. Als je met je nuchtere kop al hard werkend al die halfdronken mensen zo eens beziet kom je tot verbazingwekkend heldere inzichten. Ze zijn vooral vervelend, luidruchtig (ook als ze vrolijk zijn), gaan te ver, kunnen niet meer fatsoenlijk lopen of hun hemd in de broek doen...piessen alle toiletten onder..zeggen domme dingen...etc.etc.
Er zijn écht vrijwel géén mensen die 'erop vooruitgaan' als ze drinken. Dus de conclusie is snel getrokken.
Zó wil ik liever niet worden cq zijn.
Misschien is een verplichte maatschappelijke stage van 4 weekenden in de horeca genoeg om onze jeugd te doordringen van wát alcohol nu eigenlijk doet?
groeten albana