Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Nog een 14-jarige met vakantie

Wij zijn deze zomer twee maanden in Nederland. Ik zou graag zien dat 14-jarige zoon een vakantiebaantje heeft.
Maar hoe pak je zoiets aan? So wie so, mag het wel als je niet in Nederland ingeschreven staat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

03-06-2013 om 06:43

Er is weinig

Er is heel weinig, bij sommige supermarkten kun je vakkenvullen maar eigenlijk mag je niet veel meer doen, al het werk moet onder begeleiding itt iemand van 15.

Hij heeft een bsn nummer nodig.

Jesse_1

Jesse_1

03-06-2013 om 09:38

Als je in de goede regio zit: bollen pellen of ander werk bij een boer.
Ik heb wel begrepen dat het tegenwoordig lastiger is om daar een plekje te scoren, vaak zijn de plekken al opgevuld.

Merel

Merel

03-06-2013 om 10:09

Kranten misschien?

Misschien kan je mensen die een krantenwijk hebben enorm blij maken als invaller? Dat je het onderling regelt? Ik weet dat ik vroeger een krantenwijkje had en het altijd een enorm gedoe vond om iemand te regelen die 2 weken voor mijn in kon vallen. Betaling regelden we onderling, dus misschien kan je bij zo'n distributiepunt aangeven dat er iemand is die kan invallen?

Michelle

Michelle

03-06-2013 om 14:11

Lastig

Dat zal lastig worden. Allereerst zijn baantjes als vakkenvullers etc vanaf 15 jaar en het liefst nemen supermarkten 16-jarigen aan want dan zijn ze aan veel minder regels gebonden mbt werktijden en wat een werknemer mag doen. Er zijn veel jongeren die willen werken maar niet zo veel baantjes, dat maakt het ook lastig. En het is een relatief korte periode,dat maakt het ook lastiger.
Maar misschien ken je iemand met een (agrarisch) bedrijf en kan hij daar wat klussen.
Verder denk ik net als Merel, misschien als invaller bij krant of folders.

Waar is het je om te doen?

Heeft hij geld nodig? Voor een 14 jarige is dat al moeilijk en niet in Nederland ingeschreven maakt het niet makkelijker. De enige manier is denk ik via connecties.
Maar als je wilt dat hij iets om handen heeft en structuur in die zee van tijd en vrijheid, dan is er al veel meer mogelijk. Hij kan als vrijwilliger, "leiding" mee met kinderkamp; is vaak heel gezellig en niet duur. Of hij kan bij andere zomeractiviteiten meedoen als vrijwilliger. Je kunt hem natuurlijk ook zelf op kamp sturen, maar dan kost het weer in plaats dat het geld binnen brengt.

dirksmama

dirksmama

04-06-2013 om 02:00 Topicstarter

De ervaring

het gaat me om de ervaring van zelf geld verdienen buitenshuis (dus niet met klusjes), het leren inpassen in een werkomgeving, nou ja, al die redenen die je kunt hebben om te willen dat je kind een baantje heeft. Hier heeft hij geen werkvergunning, dus is het onmogelijk.

Sawo

Sawo

05-06-2013 om 00:12

Fruit plukken, bollen pellen kranten

Hoi dirksmama

fruit plukken, bollen pellen krasnten
Maar vaak is dit wel lokaal bepaald. Je kan hem bv grote krantenbezorger laten aanschrijven. Ik ken er wel een in het midden/ zuiden des lands.

Je hebt een sofinummer en paspoort nodig om te werken. Dit heeft hij waarschijnlijk wel?

Maar voor fruit is hij misschien laat. In de betuwe plukken veel kinderen bij bloedbessen.

-Flupke-

-Flupke-

05-06-2013 om 11:25

Ligt dat nou

aan mij, dat ik het onvoorstelbaar vind dat een groepje meiden van 14/15 jaar alleen een paar dagen uit kamperen gaan???

Hangt af van kind en camping

Mijn dochter ging ook op haar 15e met vriendinnen kamperen. Op Schiermonnikoog. Ik vond dat geen enkel probleem. Het is er veilig en rustig en het is een leuke camping.
Een ander vriendinnetje ging een paar dagen met 15 jarigen naar een kleine camping in Drenthe. Ook geen probleem.
Mijn dochter is nu 17 en gaat straks met vrienden en vriendinnen kamperen op Terschelling. Daar zie ik veel meer tegenop dan het kamperen op je 15e op Schiermonnikoog

Annet

Annet

05-06-2013 om 14:12

Flupke

Ik denk dat je als ouder ook meegroeit met de leeftijd.
Oudste ging met 5 vriendinnen toen ze 13/14 jaar waren naar een camping. Dit was een camping in de eigen woonplaats. De helft van de meiden mocht alleen als er een ouder bij was in de avond/nacht.
Dezelfde meiden gaan nu op 60 km afstand 5 dagen kamperen. Elke dag is een ouder bereikbaar voor calamiteiten of vragen.

En uiteraard hangt het van de meiden en camping af. De camping waar ze nu naartoe gaan, vraagt om mobiele telefoonnummers van alle ouders en is blij met het calamiteitenrooster.
Dochter en vriendinnen drinken allemaal geen alcohol, roken niet en zijn niet geïnteresseerd in uitgaan. Dat scheelt een heleboel.

Ligt er ook aan met wie

Oudste had een groepje vriendinnen al járen (vanaf de basisschool) de ouders én de pubers kenden elkaar dus goed.En dat zijn allemaal betrouwbare gezellige meiden, waar je op kan rekenen. Die ging ook op d'r 14de kamperen, met haar vriendinnen die 15 waren. Wel bij een erg kleine camping en hier ter plaatse en 1 ouder woonde ook nog op loopafstand...Het ging helemaal prima. Iedereen een vast bedrag mee voor eten en drinken en eigenlijk hadden we verwacht dat ze nog wel zouden bellen (voor b.v. boodschappen doen of tent opzetten) maar dat gebeurde niet. Ze hebben zich prima gered, niks geen problemen, het was al 'spannend' genoeg om te kamperen...die hadden helemaal geen behoefte aan ongein uithalen of uitgaan of wat dan ook. En compleet gevloerd toen we na 5 dagen weer thuis waren
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.