Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

nog maar eens, kleedgeld.

Wat valt er bij jullie onder kleedgeld? Ook kapper, verzorgingsprodukten en telefoonabbo? En hoeveel kleedgeld geven jullie?

mijk

mijk

17-02-2016 om 10:09

heb zoon

En moet al moeite genoeg doen om hem zeep en deo te laten gebruiken en naar de kapper stelt hij altijd uit dus dat laat ik hen niet zelf betalen. Hij krijgt 50 € in maand en betaald daar kleren schoenen jas en ook sportkleding van. Gas prima. Abonnement betalen win.

Mijk

Puck

Puck

17-02-2016 om 10:18

Keedgeld is voor kleding

Kleedgeld is voor kleding en daar vallen persoonlijke en verzorging en verzorgingsprodukten niet onder en telefoonabbo al helemaal niet. Als dat er onder valt wordt het een soort maandsalaris. ook niets mis mee natuurlijk, is weer een stap verder dan alleen kleedgeld. Hier krijgen ze voor uitsluitend kleding 40 euro per maand en dat is te doen voor onze kinderen van 14 en 17

Paddington

Paddington

17-02-2016 om 10:26

Hier

krijgt dochter 45,- aan kleedgeld. Ze heeft duurdere schoenen nodig, anders gaat ze naast haar zolen lopen.
Ze red het hier prima mee.

Spullen voor haar persoonlijke verzorging hoeft zij daarvan niet te betalen, net als haar telefoonabonnement.

Maaike

Maaike

17-02-2016 om 10:43

idd

Kleedgeld is voor kleding. Shampoo e.d. betaal ik zelf wel, tenzij ze iets speciaals willen.

bieb63

bieb63

17-02-2016 om 13:22

idem

als Maaike.

Triva

Triva

17-02-2016 om 13:24

Tegenvraag

Waarom wil je kleedgeld geven? Moeten je kinderen met geld leren omgaan en budgetteren? Of wil je kleedgeld geven omdat ze altijd maar te dure kleding kiezen? Of nog anders? Weet je zeker dat het nodig is? Het is geen verplichting.

Ik zie het voordeel bij mijn kinderen niet. Ik weet dat ik meer geld kwijt zal zijn als ik ze kleedgeld geef dus daar begin ik niet omdat ze ook niet zeuren om merkartikelen. Als ze wat nieuwe spullen nodig hebben geef ik ze een budget voor dat moment en zo letten ze alsnog op.

Wel zit het telefoonabo en vroeger ook de kapper bij het zakgeld in. Het resultaat was dat mijn oudste eindelijk zijn haar eens durfde laten groeien. Nu is het er weer uit overigens maar hij betaalt alles zelf en ik betaal hem later terug.

Triva

Triva

17-02-2016 om 13:25

oja

Ik weet dus dat mijn kinderen het zouden gaan oppotten en dan ben ik dus meer geld kwijt aan hun spaarpot en daar pas ik voor. Daarom geef ik ze een budget als ze bijv twee nieuwe broeken en een jas nodig hebben. Dan kijken ze zelf of ze liever duurdere broeken willen of een duurdere jas.

Maaike

Maaike

17-02-2016 om 15:09

Triva

Nee het hoeft absoluut niet en ik denk dat zoons daar minder behoefte aan hebben dan dochters. Zelf was ik er aan toe toen mijn moeder met een ver-se-lij-ke winterjas kwam aanzetten op mijn 13e.

Desie

Desie

17-02-2016 om 15:15

kleedgeld

Hier is kleedgeld voor kleding. Telefoon, makeup etc wordt betaald vanuit zakgeld. Shampoo betaal ik, evenals deo. Die haal ik net over de grens in Duitsland. Daar is het een stuk goedkoper en eens in de zoveel tijd haal ik daar veel toiletartikelen, wasmiddel en wasverzachter.
Mochten ze duurder of meer willen, dan sparen of werken ze.

Triva

Triva

17-02-2016 om 15:38

Vraagje

Wat doen jullie als je kind het geld voornamelijk spaart? Laat je dat lekker gaan of stel je minimale eisen: bijv 5 shirts, 3 truien, 3 broeken ofzo?

Wat doe je als je kind het geld aan andere dingen gaat besteden? Hoe voorkom je dat of wat doe je er aan?

Mag je kind zakgeld, telefoongeld, kledinggeld en 'shampoogeld' vermengen?

Maaike

Maaike

17-02-2016 om 15:52

mijn kind

spaart het niet op en wil liever 1 mooie (lees dure) broek dan 3 goedkopere. Dus ik eis niet dat ze er 3 moet kopen want dan moet het kleedgeld omhoog. Hetzelfde geldt voor shirts.

Hier wordt niks opgepot, anders zou ik het inderdaad stopzetten en zelf weer kleding kopen. Het is leergeld maar nadrukkelijk ook ergens voor bedoeld. Dus niet om te sparen voor een nieuwe laptop ofzo.

Lou

Lou

17-02-2016 om 15:53

Leuk

Wij geven dochter (14) al sinds haar negende kleedgeld. Waarom? Omdat ze het leuk vindt. En ze leert ervan. Ze koopt er kleren van, of niet. Heeft ze ineens alleen nog maar te kleine sokken. Daar leert ze nou juist van.
Dus Triva, als ze voornamelijk zou sparen dan zou ik dat ook prima vinden. Sinds vorig jaar gooit ze zakgeld en kleedgeld op een hoop, bij elkaar 65 euro per maand. Ze heeft ook een keer een gitaar gekocht van twee maanden kleedgeld. Geen probleem. Kleedgeld is leergeld. Waarom voorzie je eigenlijk al die problemen?
En trouwens, waarom zou je meer geld kwijt zijn aan kleedgeld dan aan kleding kopen voor je kind? Je maakt toch een begroting en dan een maandbudget, gebaseerd op wat je normaal uitgeeft. Dus je komt toch wel op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Met als verschil dat je je kind wat meer zelfstandigheid geeft.

Triva

Triva

17-02-2016 om 16:01

Lou

Ik voorzie helemaal geen problemen want mijn kinderen willen geen kleedgeld. Ik stel die vragen alleen maar omdat ik het interessant vind te lezen hoe het elders gaat en wat ouders doen die dezelfde soort kinderen hebben als die van mij.

Mijn oudste van 17 heeft twee keer per jaar wat kleding nodig, in oktober dus 2 nieuwe broeken, een winterjas en twee truien. Hij wilde samen gaan winkelen en dat vond ik prima maar dus wel met een budget. Ik hoop dat hij de volgende keer met zijn vriendin gaat shoppen maar die houdt ook totaal niet van winkelen.

Mijn jongste vindt het prima om de kleding van oudste af te dragen, of van neven maar als hij wat nieuws wil dan kopen we dat. Daar is geen budget op te maken.

Als ik mijn kinderen kleedgeld zou moeten geven zou ik niet weten voor welk bedrag en aangezien oudste nu wel ongeveer is uitgegroeid heeft hij niet veel meer nodig en voor jongste ligt er nog zat klaar. Als ik hem kleedgeld ga geven gaat hij dat dus oppotten of aan andere dingen uitgeven en daar leert hij niets van en dan houd ik dat geld liever zelf op zak. Hij krijgt kleedgeld als hij opeens een dure smaak krijgt.

Hier ook Triva.

Wij geven ook geen kleedgeld, we hebben geen vast budget. Ook niet voor ons zelf. Wat nodig is wordt gekocht wanneer het ons uitkomt.
Zoon krijgt alleen zakgeld en dat mag op.

Lou

Lou

17-02-2016 om 16:22

Triva

Oké, ik snap het. Ik heb inderdaad een heel ander kind. Ze houdt van kleding en ook van winkelen, dus bij haar zit het leereffect er vooral in dat ze niet te veel dure dingen koopt om er vervolgens achter te komen dat de saaie dingen (ondergoed, sokken) ook geld kosten Maar het belangrijkste vond ik dat ze het zelf graag wilde.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-02-2016 om 16:40

Geld moet rollen

Mijn dochter kan heel goed haar kleedgeld uitgeven Ze krijgt 62,50 per maand en dat is zak- en kleedgeld in een. Kapper, toiletartikelen en bellen hoeven hier niet van (belabo is 5 euro per maand, betaal ik). Ook panty's en ondergoed haal ik vaak voor haar. Eigenlijk is haar zak- en kleedgeld elke maand wel zo ongeveer op, behalve als ze ergens voor spaart. Over twee maanden gaat ze een week op schoolreis, dus daar wil ze dan wel geld voor hebben (om daar kleding van te kopen).
O.t. Triva, ik vind dit niet zo'n leuke nick. Hoe kom je daar nu weer op?

Thursday Next

Thursday Next

17-02-2016 om 16:54

hier

krijgt dochter van 13 60 euro per maand zak- en kleedgeld. Ze mag zelf bepalen wat ze er van koopt en betaalt. Kapper & shampoo betalen wij.

Desie

Desie

17-02-2016 om 17:08

verschil

Ik denk dat er wel een verschil is tussen jongens en meisjes. Meisjes zijn over het algemeen veel meer geinteresseerd in kleding en ook is kleding voor meisjes meer aan mode onderhevig.
Mijn zoon krijgt geen kleedgeld, wil hij ook niet en of hij gaat met mij de stad in of hij zoekt op internet wat. Het interesseert hem niet zoveel en zolang een shirt hem past, vindt hij het prima (een beetje als bij jou). Hij heeft de ergste groei achter de rug maar groeit nog steeds flink, dus hij heeft geregeld nieuwe broeken nodig. Dus ik denk dat we nog steeds wel een redelijk bedrag kwijt zijn. Hij heeft geen broer of neven van wie hij wat krijgt. Maar waarschijnlijk zou hij van zijn neven, als die ouder dan hij zijn, toch niets kunnen krijgen want hij is erg lang met lange benen, dun en zijn neven zijn een stuk korter en wat minder dun.
Dochter 1 weet wel weg met haar geld en koopt geregeld wat. Dochter 2 is spaarzamer, pot het op om in 1 keer veel te kopen. Dus effectief kopen ze evenveel, alleen de een gaat geregeld de stad in en koopt wat, de ander gaat 3 x per jaar op pad en geeft het dan uit. Ondergoed en panties krijgen ze van mij want ook groeien ze nog wel eens uit de bh's. That's puberlife. En een slechtzittende bh is niets.

Triva

Triva

17-02-2016 om 17:36

Vesper ot

Het wordt steeds leuker hier, vorige keer had er ook al iemand commentaar op mijn nick (die zou niet bij mij passen).

Nou verzin jij eens wat voor mij?

wij zijn sinds kort met kleedgeld begonnen omdat jongste van 11 graag veel kleding wil kopen. Ze kwam zelf met het idee, prima.

Oudste gaat het oppotten en wil liever niet winkelen. daarom hebben we een minimum aantal kledingstukken bepaald.

Telefoon valt er buiten, net als kapper, basis-verzorgingsproducten (luxe middelen Mogen ze zelf betalen), schoolspullen. Ze kunnen van ons een basis telefoon met basis-abonnement krijgen. willen ze meer belminuten of een mooiere telefoon dan kunnen ze dat met hun Eigen zakgeld betalen.

We hebben een paar dingen er buiten laten vallen, belangrijkste reden is vooral omdat we willen dat op sommige dingen niet bespaard wordt, dingen die wij belangrijk vinden:
- 1 paar goede winterschoenen per jaar
- een goede winterjas als wij dat nodig vinden (ze moeten 2* 45 minute fietsen naar school)
- bh's (ik verwacht dat zij ook redelijk flinke borsten krijgen, een goede bh is noodzakelijk en meestal flink duur).
- sportspullen

total krijgen ze 45 euro per maand en dan nog zakgeld er bij.

zelf afspraken maken die bij jullie past

Iedere situatie en kind is weer anders. Bespreek dus samen wat je wilt en kijk of het ook goed loopt.
Hier wilde oudste zoon ook kleedgeld, totdat hij er achter kwam dat het bedoeld was om kleding te kopen, toen werd het een stuk minder interessant. Ik ben al helemaal wars van wat er 'hoort'. Ik heb me nooit gehouden aan bedragen en leeftijden die NIBUD voorschrijven mbt zakgeld bv. Kinderen werkten allemaal behoorlijk jong en zijn zeer bewust van wat iets kost en dat je soms moet sparen of afzien van koop.
Zoon heeft net in de uiterste uitverkoop online 3 mooie t-shirts gekocht voor nog geen twee tientjes, hij blij ik blij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-02-2016 om 18:03

Triva

Ik moet altijd enorm opletten om je niet bij je eerste nick te noemen, die waarmee we WF speelden

Triva

Triva

17-02-2016 om 19:16

Vesper

Dat is geheel wederzijds, ik zit ook altijd met jouw oude nick in mijn hoofd. Overigens komt deze van het spel wat ik nu speel maar met een letter minder en een crack eraf

Moni

Moni

17-02-2016 om 20:24

Ik zou beginnen met alleen bovenkleding.

Dus kleedgeld voor broeken, shirts, truien, jas en zo.
Dat hebben wij ook gedaan.
Schoenen, bh, sokken, ondergoed betaalden wij.

Een paar jaar later zijn we overgestapt op een totaalbudget. Toen was dochter al uitgegroeid en had ze veel geleerd over zelf kleding kopen.
De eerste jaren moest ze aankopen bijhouden. Geld was alleen voor kleding.
Toen we overgingen op een totaalbudget hebben we dat losgelaten.

Nur

Nur

17-02-2016 om 20:41

Hier

Mijn zoon heeft sinds een paar jaar kleedgeld en we laten het nu redelijk los. Hij is erg geïnteresseerd in kleding. Het bedrag is alleen voor kleding bedoeld. Verzorgingsproducten krijgt hij van ons en kappersbezoek ook. Dat laatste is overigens nu niet vaak nodig want hij heeft halflang haar. Ondergoed en sokken neem ik ook voor hem mee. Hij houdt van merkkleding maar hij combineert dat met goedkopere kleding. Hij heeft ook geen moeite met tweedehandskleding dus hij komt ook vaak bij dat soort zaakjes. Ik zou het niet erg vinden als hij een deel van het kleedgeld zou sparen of aan andere dingen zou besteden. Wel verwacht ik dat er een minimale garderobe is. Ik wil niet dat hij maar twee broeken heeft want dan krijgen we problemen met hoe vaak de was wordt gedaan. We hebben hier verder geen afspraken over want kleding heeft zijn interesse dus er is meer dan genoeg. Wel geeft hij af en toe vrij veel geld aan een enkel kledingstuk uit. Ik vind dat niet zo problematisch omdat hij dat dan wel weer compenseert met goedkopere kleding.

Zijn broer krijgt geen kleedgeld en is ook weinig in kleding geïnteresseerd. Die zou inderdaad het geld aan computerspelletjes of boeken uitgeven.

Ik ben overigens met kleedgeld begonnen omdat zoon vrij veel wensen had voor dure kleding en ik genoeg had van het zeuren daarover. Dit is veel relaxter. Af en toe krijgt hij van mij wel eens een shirt of zo als extraatje en dan is het echt een extraatje dus dan is hij ook heel blij en dankbaar daarmee. Bovendien kan hij nu fijn alleen of met vrienden gaan. Ik hou niet zo van winkelen en zeker niet met hem want hij hoewel hij heel gezellig is neemt hij ook bijzonder uitgebreid de tijd. Hij wil echt overal kijken. Voor zijn broer en zus bestel ik veel online. Af en toe gaan we samen naar de stad om wat te kopen als we het online niet konden vinden. Maar zij zijn allebei vrij makkelijk en dan zijn we vrij vlot klaar (en kunnen we naar games en boeken gaan kijken want dat vinden ze veel leuker)

Schoenen krijgt ook de zoon met kleedgeld van ons behalve als hij heel veel extra schoenen wil. Hij heeft ook liever wat duurdere schoenen (Vans, Dr Martens) en daar heb ik niet zo'n moeite mee zolang we dan niet voor de duurste modellen gaan.

tonny

tonny

17-02-2016 om 22:55

op basis van wat ik zelf als ouder uitgaf

berekende ik kleedgeld.
Ik heb altijd bijgehouden (op papier, in een schrift) wat ik voor wie kocht en wat dat kostte. Dat was de basis als ik met een nieuwe brugklasser begon met kleedgeld per maand. Budgetten van NIBUD zeggen me niet zoveel, je hebt met je eigen kinderen en je eigen portemonnee te maken.
Ach, wat lang geleden alweer.

Ik betaalde weleens een extraatje tussendoor of nam iets mee wat ik onderweg tegenkwam. Ze konden deo/shampoo gebruiken die ik altijd al kocht, als ze iets anders wilden, konden ze dat zelf aanschaffen.

Schoenen, ondergoed, kapper en winterjas zaten allemaal in de basisberekening. Als ze een andere (duurdere) kapper wilden, moesten ze dat zelf afwegen. Dat is het aardige van eigen geld besteden.

Telefoonabonnement is geen kleding. In de tijd van mijn pubers was alles nog prepaid. En internet op telefoontikken. Er was één internetcomputer in huis en er waren altijd onderhandelingen wie er hoe lang op mocht. Communicatie ging veelal via MSN - dat bestaat niet meer denk ik. Ook waren er weleens acties met gratis sms-jes.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-02-2016 om 23:05

en hier

Hier 2 jongens. Oudste (nu 18) kreeg vanaf brugklas 25 euro zakgeld (alles van betalen, ook schriften, beltegoed, bios etc). Een jaar later wilde hij ook kleedgeld. Dat werd 70 euro (ook weer voor alles, dus ook sportkleding, hardloopschoenen, winterjas enzo).Hij hield het aan het begin strikt gescheiden, heeft er zelfs een tweede bankrekening voor geopend. Dat is echter steeds meer in elkaar over gedaan en dat vind ik ook logisch en prima. Soms koopt hij een paar maande geen kleding, en dan opeens nieuwe sportschoenen, 2 spijkerbroeken en een winterjas tegelijk. Ik heb nooit de behoefte gard (maar het was ook niet nodig) om precies bij te houden wat hij aan wat uitgeeft.

akka

akka

18-02-2016 om 07:22 Topicstarter

zoons

Onze zoons hebben wel een enorme interesse in kleding. Ze zien er altijd tip top uit. De oudste heeft ook een bijbaantje en verdient daar redelijk veel mee. Dat geld gebruikt hij voor vakantie, uitgaan en kleding. Zoals een voorganger ook al schreef, er is altijd gezeur over geld voor kleding. De oudste koopt steeds duurdere kleding en de jongste baalt omdat hij nog geen baantje heeft en dus niets heeft. Kopen wij wat voor de jongste, moppert de oudste enz enz.
Bedankt voor jullie reacties, we gaan maar even rond de tafel zitten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.