tonny
14-07-2009 om 20:11
Nog mensen die loten voor een studie?
Hier wel eentje. Ik vind het spannender dan het hele examen en ben bang dat het helemaal niks wordt. Hoofdpersoon zelf gaat met vakantie dus ik moet de post openen. Of de mail.
Nou ja, er is een tweede keus als ze niet ingeloot is, maar ze zal teleurgesteld zijn.
Tonny

tonny
15-07-2009 om 13:23
Als het niet lukt...
gaat ze plan B volgen en beginnen met HBOV. En dan volgend jaar opnieuw beginnen, decentraal én gewoon. Dat is tenminste hoe ze er nu tegenaan kijkt.
Nou, we wachten af tot morgen.
Raar zo'n loting. Ik ben alleen lotingen voor het goede doel gewend. Voor de muziekveriging, de sportclub, de Zonnebloem, noem maar op. Als je dan niks wint, gaat het geld naar het goede doel. En hier weet je tot het uur U niet eens welk nummer er op je lootje staat.
Tonny

Tirza G.
15-07-2009 om 14:04
Ge-luk-kig niet
Dochter heeft 2 vriendinnen die vorig jaar lootten voor geneeskunde. Voor de een was het een hartewens al van kindsaf aan en voor de ander was het meer iets van: mwah, vooruit dan maar.
Je raadt al wie er werd ingeloot natuurlijk. Juist.
Ze heeft dit jaar weer een aantal vrienden die meeloten (soms voor de 2e keer dus). Ah, morgen is D-Day. Spannend hoor!!!!!
Tirza

tonny
15-07-2009 om 18:41
Hoe laat morgen?
'de brief' komt morgen met de post (maar die komt hier altijd pas na twee uur in de middag) en de gegevens komen ook op studielink. Maar ja, hoe laat. Moet ik morgen extra vroeg op om de PC aan te zetten of komen die gegevens er pas om een uur of elf op?
En wie doet zo'n loting?
Een computer bij de IBGroep?
Een notaris? Ergens in Groningen?
Maar als de brieven vandaag op de post gaan, is het nu toch ook al bekend.
Wat sneu trouwens Tirza, die lotingskwestie van die twee meiden vorig jaar. Het bevestigt maar weer eens, dat het leven niet eerlijk is...
Tonny

tonny
16-07-2009 om 11:45
Helaas helaas....
zojuist heb ik richting Corsica een sms moeten versturen dat ze niet is ingeloot... Had al een paar keer vergeefs ingelogd op Studielink, maar nu stond het slechte nieuws in beeld.
Gisteravond zei m'n man al: 't wordt lastig, er loten 5000 mensen meer dan vorig jaar.
Ik heb er de hele nacht over gedroomd, belachelijk gewoon, dat ik de IBGroep moest bellen en dat ik het telefoonnummer niet kon lezen en dat er steeds een radio keihard doorheen zat waardoor ik de telefoonstem niet kon verstaan. Kom op zeg, mensen, wat kun je je als moeder laten meeslepen.
De illusie is voorbij, ze gaat nu aan plan B beginnen. En wie weet volgend jaar nog eens proberen.
Ze ontmoette gisteren in de groep een reisgenoot die ook moest loten en die vandaag hetzelfde teleurstellende bericht kreeg. Jammer...
Hoe is het met de Tirza-vriendinnen afgelopen vandaag??
Tonny

tonny
16-07-2009 om 16:11
De brief is binnen
ze had in klasse B volgnummer 494. Tot en met 361 is ingeloot.
Naplaatsing zal niks worden dus, zoveel mensen gaan er niet afvallen.
Ze kan meedoen aan een tweede loting van een andere opleiding, dus daar moet ze even over denken. Of gewoon het oorspronkelijke plan B vasthouden.
Hoe is het met de Tirza-dochter-vriendinnen, gaan die het nog eens proberen of is het nu welletjes?
Tonny

Tirza G.
16-07-2009 om 20:23
Ach
Wat sneu, dit is echt kansloos voor haar. Inderdaad: zóveel gaan er niet afvallen. Hoe is ze er onder?
Ik weet niet hoe het hier ligt, eentje is er wel klaar mee geloof ik, maar hoe het bij de anderen zit weet ik niet. Je hebt er hier ook nog wel die via Belgie gaan, dat is hiervandaan wel redelijk goed te doen
Tirza

tonny
16-07-2009 om 23:32
Vakantie
mijn uitgelote studente is gisteren op vakantie gegaan en vandaag na een lange reis op Corsica aangekomen. Hoe ze er precies onder is, tja, dat weet ik niet zo uit de verte.
Ze heeft door dat het dit jaar verder niets meer wordt; zoals je al zegt, zoveel afvallers komen er niet, en meedoen aan de tweede loting voor een andere studie (dat moet ik dan insturen voordat ze weer thuis is) daar denkt ze nog over na.
Ik denk dat ze het bij haar B-keus HBOV houdt en het volgend jaar nog een keertje probeert, en dan gewoon én decentraal, ze heeft al bekeken welke zaken daarbij meetellen.
Tenzij het komende jaar haar ertoe overtuigt dat ze eigenlijk hélemaal niet in een ziekenhuis moet wezen, dat zou ook nog kunnen. Nou ja, we zullen zien, het leven zit vol verrassingen.
Heb via een schoolvriendin geinformeerd, er is ook iemand uit hun klas wél ingeloot voor geneeskunde, 'k weet niet in welke categorie die zat. Het ís dus mogelijk, in principe
Tonny

mirreke
19-07-2009 om 12:27
Uitloten
Niet leuk. Ik heb een paar voorbeelden: mijn vriendin, vroeger het eerste jaar uitgeloot voor geneeskunde, is toen een jaar farmacie gaan doen waarna ze bij het volgende jaar (weer eerst uitgeloot, daarna toch in oktober nog nageplaatst) een groot aantal vrijstellingen kreeg voor het gehaalde jaar farmacie. Nu is ze alweer lange tijd arts.
Mijn neefje, uitgeloot voor geneeskunde is toen zijn tweede keus, medische biologie gaan doen. Dat is hem zo goed bevallen dat hij dit is blijven doen. Zijn zusje is een jaar later trouwens wel ingeloot.

mirreke
19-07-2009 om 12:29
Waarmee ik wilde zeggen
dat het toch geen verloren jaren waren. Schrale troost misschien tonny, maar toch...

tonny
19-07-2009 om 12:43
Geen verloren jaar
Nee hoor, het wordt vast geen verloren jaar, daar heb ik wel vertrouwen in, maar het is nu even een teleurstelling en raar genoeg ding ik het vervelender dan ik had gedacht. Ze had er best op gehoopt en klasse B stemde haar verwachtingsvol. Naplaatsing wordt niets lijkt me, te laag nummer. Het lijkt me trouwens vervelend als je pas in oktober instroomt, dan zit je meteen op achterstand en dat in het eerste jaar als je nog helemaal moet wennen aan het systeem.
Ik zal zien hoe ze ermee omgaat als ze terugkomt van vakantie.
tonny

tonny
19-07-2009 om 12:47
Wat ik nog steeds ondoorgrondelijk vind
is dat hele systeem van loten. Hoe leggen ze de lijsten aan, op volgorde van binnenkomst? Op alfabet?
Hoe bepalen ze hoeveel mensen uit klasse B t/m E eruit gehaald zullen worden?
En hoe verloopt dat verdeeld over de verschillende universiteiten?
Ik vind het knap ondoorgrondelijk.
Verder verraste ons de B-klasse. Zou de school daarin 'meetellen'? Haar school staat zeer goed bekend in de landelijke waarderingslijsten. Op grond van het gemiddelde kwam ze niet hoger dan de C-klasse. Eigenaardig. Rekenfoutje?
tonny

zo dus
19-07-2009 om 18:53
Tonny
http://www.ikwildokterworden.nl/loting
Hier staat hoe het gemiddelde cijfer dat de klasse bepaalt wordt berekend en hoe de verhoudingen tussen de lotingsklassen zijn.

tonny
19-07-2009 om 19:58
Elke klasse heeft een rij namen/nummers
mMijn vraag is hoe die rij namen/nummers tot stand komt.
Bij 'gewoon loten voor een goed doel' worden nummers 'uit de pot' getrokken en elk nummer heeft evenveel kans, in principe, ook als een bepaald percentage van het totale aantal loten getrokken wordt.
Maar hier loot nummer 1 tot en met zoveel in. En de nummers die daarna volgen per definitie niet, tenzij er alsnog wat ingelote nummers afvallen.
Dus mijn vraag: hoe komt die lijst, die rij volgnummers tot stand.
Gaat dat op volgorde van binnenkomst? Dus dat je, als je meteen na je diplomering je kopietje van de cijferlijst persoonlijk gaat brengen in plaats van dat je het in een enveloppe in de brievenbus stopt, meer kans maakt eerder in de rij te komen?
Tonny

Tirza G.
19-07-2009 om 23:10
Nee
Iedereen krijgt de uitslag zo ongeveer op dezelfde dag en ook de diploma-uitreikingen liggen toch wel heel dicht bij elkaar. Voor zover ik weet, is die rij met volgnummers volgens het hoge-hoed-systeem wat je in je posting beschrijft. Er komen 1000 aanmeldingen binnen, ze sluiten de inschrijftermijn, gooien al die aanmeldingen in een doos en laten de stagiaire met haar ogen dicht 350 aanmeldformulieren trekken. De secretaresse nummert ze netjes 1-350 en that's it.
Tirza

tonny
20-07-2009 om 08:54
Zo is dat
tja, niks aan te doen.
Ik snap dat loten het eerlijkst is als er zoveel gegadigden zijn. Maar toch baal ik er nog van en ik vind het stom dat ik een week later nog steeds nu en dan denk 'he, wat jammer.'
Dat loten is gewoon iets waarop je niet meer invloed hebt dan een zo hoog mogelijk cijfer halen en daar ligt dan meteen een grens. Ook al is je motivatie oke, een mens kan niet alles regelen...
Tonny