janneke
27-05-2009 om 14:00
Nog net geen 16, hoe vaak mogen ze bij jullie 's avonds de deur uit?
Mijn dochter heeft een week of 8 geleden een hangplek voor jongeren ontdekt. Is heeel gezellig. Het liefst ging ze elke avond. Wij hebben nu gezegd 2 avonden in het weekend en 1 door de week. Maar daar kwam afgelopen week nog bij 1 avond MR( medezeggenschapsraad van school) en in het weekend ging ze naar de kerk en na kerktijd naar 1 van de vrienden van hangplek. Dus het was gisteren dinsdag en wilde naar de hangplek, heb gezegd dit niet te mogen, ze was 5 avonden achter elkaar niet thuis geweest. Dit stond haar niet zo aan, maar uiteindelijk zijn 4 vrienden hier thuis geweest. Is ook eigenlijk niet de bedoeling, maar goed.
Dochter is onze oudste.
HOe doen jullie dat, en hoe vaak gaan ze sávonds de deur uit. Wat is redelijk..

Tirza G.
27-05-2009 om 15:48
De rest?
Hoe is het met de rest van haar activiteiten? Hoe gaat het op school, hoe is het met sport/muziek/andere dingen? Het is nou eenmaal zo dat ze meer en meer vertier buiten de deur gaan zoeken en "hangen" hoort er wel een beetje bij.
Hier is er eentje vrijwel elke avond weg, maar uitsluitend voor activiteiten (sport, school, muziek). De ander is twee avonden/week weg, ook voor sport/muziek. Het echte hangen ken ik niet zo.
Tirza

janneke
27-05-2009 om 19:10
Voor de rest niet zoveel
ze heeft half uur in de week gitaarles, op school gaat het net, maar dat gaat het al 4 jaar. Gaat altijd net over.
sporten wel van alles geprobeerd, niet leuk. Dus geen sport.
huiswerk doet ze bij vlagen, als er toetsenweken zijn , is ze heel druk en voor de rest op de sloffen af.
Heeft baantje , maar dat staat op laag pitje, zo 1 zaterdag in de 2 ä 3 weken. Heb al eens gezegd verder te kijken, dit heeft ze gedaan, en zich opgegeven bij supermarkten....Als ze nu voor baantj3 3 avonden de deur uit was ,dat voelt ook anders , wel goed. Maar dat gehang. Ik weet het niet. Paar van die jongeren heb ik wel een keer hier in huis gehad. Daar is volgens mij niets mis mee, zal wel gezellig zijn.
Had liever dat ze gewoon thuis afspraken, het ene weekend een avond bij die en zo om de beurten....
Ik vind het nog wel verschil , als je bv voor sport 3 avonden de deur uit bent, of op hangplek, ik weet niet dat voelt anders

Kaaskopje
28-05-2009 om 00:49
Hangplek
Ik ben ook een beetje allergisch bij het idee dat er echt gehangen wordt, maar wat versta je onder hangen? Zitten ze gezellig bij elkaar in een parkje? Hangen ze rond voor een supermarkt of in een bushokje (daar hou ik persoonlijk niet van)? Zitten ze op een sportveld? En tot hoe laat dan?
Mijn dochter is 's avonds ook regelmatig de hort op. Of ze gaat oppassen, of ze gaat naar voetbaltraining of gewoon een potje voetballen, of ze gaat zomaar met een vriendin hele stukken fietsen. Moet ze helemaal zelf weten, maar ik wil niet dat ze dat na half 11 nog doet. Niet alleen voor haar eigen veiligheid maar ook voor het gevoel van onveiligheid van andere mensen. Ik wil niet dat andere mensen zich ongemakkelijk voelen doordat het grut nog buitenhangt. Dat wat betreft het 'hangen'.
Als je dochter met haar activiteiten dezelfde resultaten haalt als zonder haar activiteiten en jij hebt je daarbij neergelegd, wat is dan de meerwaarde van het thuis moeten zitten? Ze gaat naar de kerk, ze doet blijkbaar haar 'ding' voor school in de medezeggenschapsraad, ze zit op gitaarles... op mij komt dit over als dat ze een serieus meisje is die buiten die serieuze dingen goed overweg kan met leeftijdsgenoten en daar plezier mee maakt. Ze heeft vrienden die ze gewoon mee wil nemen naar huis, je weet dus met wie ze omgaat. Maar wat mij dan verbaast is dat je vindt dat ze dat niet moet doen, terwijl je tegelijkertijd wil dat ze vaker thuis is. Okee, vier slungels van die leeftijd zorgen voor onrust in huis. Als ze op die leeftijd bij je in huis zijn zijn ze ook echt aanwezig, maar dat hoort erbij. Wees blij dat ze ze meeneemt en geniet ervan zou ik haast zeggen. Het komt werkelijk niet meer in mij op om mij te bemoeien met hoe mijn dochters met hun vriendinnen om willen gaan. Fijn als ze bij ons zijn, fijn als ze bij die vriendin zijn, ook prima als ze naar buiten gaan, ze doen maar. Van mij hoeven ze niet thuis te zijn zolang het maar niet ten koste gaat van de schoolresultaten.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je bezig bent met het bepalen van jouw grenzen tov je dochter. Ik deed en doe niet anders. Het klinkt afgezaagd, maar het heeft alles te maken met dat het best lastig is om te accepteren dat je kinderen een eigen leven krijgen. Je verstand wil ze dat best toestaan, maar je gevoel is het daar niet altijd mee eens.

Tinus_p
28-05-2009 om 14:00
Hmm
De vraag is vooral: Met wie hangen ze daar en wat doen ze dan? Als dat niet okee is, is het aantal toegestane hangavonden meteen NUL.

janneke
02-06-2009 om 19:17
Schade inhalen, eigen leven
Hallo
het is een parkje waar ze bij elkaar zitten op een bankje.
Weet niet of er gedealed wordt, denk het niet, zijn soms ook maar 5 mensen, andere keer 15.
Maar gaan jullie kinderen dan elke avond naar vrienden??
Soms zie ik mijn dochter alleen bij het eten,overdag naar school, beetje huiswerk maken, sáovonds de deur uit. tot een uur of 22.30, wordt meestal later, dan om 23.00 naar bed.
Misschien is het ook wel mijn probleem hoor, dat ik erg moet wennen aan het uithuizig zijn. Het is ook een kind dat altijd erg inhuizig was. Ging eigenlijk nooit weg. het lijkt net of ze de "schade"in haalt.
Maar wat ik dan eng vind dat ik nu al haar vrienden niet ken, weet dus niet zo met wie ze omgaat.
Ze zit nu op school in andere plaats , en in haar klas zitten dus mensen uit andere plaats, die ik niet ken, waar ze om school veel mee om gaat, af en toe verjaardag in die plaats, gaat ze soms op de fiets naar toe...
Snap je : ze krijgt een eigen leven .. en ik ken die mensen dan niet, vind ik engig gevoel

Tinus_p
02-06-2009 om 23:22
Gezond pubergedrag
janneke:
"Misschien is het ook wel mijn probleem hoor, dat ik erg moet wennen aan het uithuizig zijn. Het is ook een kind dat altijd erg inhuizig was. Ging eigenlijk nooit weg. het lijkt net of ze de "schade"in haalt."
Lijkt me klassiek (en op zichzelf gezond) pubergedrag; ze maakt zich los an jullie en is een eigen leven begonnen.

janneke
03-06-2009 om 12:31
Moeite met regels stellen
Hoi
Dacht ik ook al wel hoor.
Maar heb zelf ook moeite met regels stellen.
Mag ze elke avond even weg? vrienden/hangplek bezoeken
of is dit weer te veel!
Of elke avond in weekend, en 1 door de weeks.??
Of gewoon helemaal het kind zelf z'n gang laten gaan, en geen regels maken wat betreft naar vrienden gaan, als het huiswerk er niet onder lijdt.
Waar doe je goed aan??

Kaaskopje
03-06-2009 om 22:15
Wat is ´goed´?
Zolang mijn dochters hun huiswerk doen en er verder geen potje van maken mogen ze van mij redelijk ongemoeid hun gang gaan. Ik heb soms ook wat moeite met regels stellen. Ik doe maar wat eigenlijk. Ik heb wel vaste tijden wat betreft het thuiskomen, zakgeld of leeftijden bij het uitgaan, verder is het per keer afhankelijk van de situatie.