Dieuwertje
11-06-2013 om 22:02
Nu al zorgen over kerstgala.... te jong!
Net zoonlief naar bed gebracht. Hij is 12 en zit in 2tvwo. Wordt pas eind september 13.
Op school had hij tijdens de lunch met zijn vriendengroepje over het kerstgala gepraat dat in december door de school wordt georganiseerd. Het jaarlijks terugkerende gala voor de klassen 3 t/m 6.
"Jammer dat jij er dan niet bij mag zijn" zeiden zijn klasgenoten. Daar hoorde hij van op. Hij gaat er namelijk niet van uit dat ie blijft zitten. Maar nee, daar zou het niet aan liggen; de minimum leeftijd is 14 jaar!
Ik was eigenlijk best verbaasd. Hij draait toch gewoon volwaardig mee in deze klas. Moet aan alle eisen voldoen die de andere leerlingen van 13, 14 of soms 15 jaar ook moeten halen. Maar als er een feestje is, dan is hij ineens te jong?
Ik heb mijn zoon aangeraden om nu alvast met school in gesprek te gaan. Leg het voor de zomervakantie maar vast bij je mentor neer en vraag wat de reden hiervoor is en vraag of ze geen uitzondering kunnen maken voor een kind dat toch altijd al in een uitzonderingspositie verkeert.
Toen ze afgelopen april een week naar het buitenland gingen met school was zijn leeftijd geen probleem. Waarom bij een feestje dan wel? Aan alcohol kan het niet liggen want dan zou 16 toch de minimum leeftijd moeten zijn. (denk ik).
Wat vinden jullie hier nou van?

skik
11-06-2013 om 22:19
Daar vinden we dit van?
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2954203. We vinden het stom dus. Wat geeft school als reden op? Als het nou om de legaal-alcohol-schenkleeftijd ging hadden ze eventueel nog een punt, maar waarom zo'n leeftijdsgrens van 14 jaar? Zijn er nog meer leerlingen die buiten de boot vallen?
skik

kien
12-06-2013 om 11:52
Maar...
Weet je zeker dat hij niet mag of zeggen die vrienden dat? Ik hoor van mijn puber en haar vriendinnen in de brugklas ook vaak van die stellige beweringen die achteraf niet blijken te kloppen. Eerst maar even checken dus.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dieuwertje
12-06-2013 om 12:03
Ja.. eerst maar eens even checken
Skik bedankt voor je reactie. Ik kon me deze discussie wel herinneren maar kon m niet terugvinden. Het alcohol verhaal kan in dit geval geen rol spelen, des te vreemder de leeftijdsgrens van 14 jaar.
En kien, ik ben het helemaal met je eens. Voordat zo'n bewering als waar wordt aangenomen moet zoon eerst op school maar eens navragen hoe het zit. Ik denk alleen dat het wel handig is om er nu alvast over te beginnen. Is het geen probleem dat hoeft ie zich verder niet druk te maken en is het wél een probleem dan hebben we nog even om naar een oplossing te zoeken.
Ik ben benieuwd wat de school er zélf over zegt.
gr. Dieuwertje

P
12-06-2013 om 14:40
Tja
De grenzen zijn naar 1 januari gegaan dus ook de kinderen die tussen kerst en nieuwjaar jarig zijn hebben dit probleem en die zijn niet eens versneld.
Eerst maar eens navragen dus, hij zal de eerste versnelde leerling van na de kerst niet zijn.

Dieuwertje
13-06-2013 om 10:01
Inderdaad... paniek om niks
Gisteren heeft hij even nagevraagd bij de afdelingsleider. Die zei dat 14 jaar gebruikelijk was maar dat iedereen die in de derde zit welkom is.
Jullie hadden helemaal gelijk. Paniek om niks. Eerst vragen dan stressen...
En ik heb ook weer wat geleerd over communiceren met en onder pubers.

Dieuwertje
13-06-2013 om 18:13
Zoon ook wat geleerd!
Die heeft inderdaad ook geleerd dat ie eerst moet informeren en dan pas moet stressen.

barb
16-06-2013 om 22:53
Dieuwertje ot
Ik heb ook een zoon in 2 tvwo die in september 13 wordt. Hoe houdt jouw zoon zich staande tussen die meestal 14-jarigen? Bij mijn zoon nog geen sprake van puberteit, kan ook nog wel een paar jaar duren, broers en ouders waren ook late pubers. Hij heeft wel vrienden maar neemt nooit iemand mee naar huis. Ik zie op tegen een lange zomervakantie waarbij hij heel veel thuis zit, basisschoolvriendjes heeft ie niet meer.

Dieuwertje
17-06-2013 om 16:11
Barb ot
Hé Barb,
Tja, mijn zoon draait wel behoorlijk mee in de groep. Is ook nog niet bepaald aan het puberen en is met zijn 1.50m echt wel de kleinste van de klas. Hij heeft wel vrienden waarmee hij op school omgaat maar neemt eigenlijk nooit iemand mee naar huis. Hij lijkt er zelf niet zoveel last van te hebben. In de weekenden en vakanties spreekt hij vaak af met een bevriend Hb meisje dat ie nog van de basisschool kent. Zij kunnen met elkaar lezen en schrijven.
Waar hij nu zelf een beetje van baalt is het feit dat zijn klasgenoten allemaal verkering krijgen (met elkaar) en hij niet gezien wordt als potentieel vriendje. Hij laat zelf weleens een oogje vallen op een meisje uit zijn klas (decimeters langer dan hij) maar dat is dan nooit wederzijds.
Zoon kan zichzelf wel goed vermaken. Wil in vakanties ook zijn zusje (10) nog wel als kameraad gebruiken. Hier is de vakantie dus geen drama (gelukkig).
Succes de komende vakantie!
Gr. Dieuwertje

Barb
17-06-2013 om 20:01
Dieuwertje ot
Dank voor je reactie, mijn zoon is behoorlijk lang (1.65) dus valt wT dag betreft niet zo op. Naar meisjes kijkt ie nog niet echt (denk ik). Misschien dat we een leuk kamp voor hem zoeken in de vakantie, wil hij zelf ook wel graag.