ano
31-10-2017 om 17:58
nut nogmaals sovatraining
Mijn dochter is nu 15 jaar en heeft al haar hele leven moeite met het onderhouden van sociale contacten. Het leggen van contact is geen probleem, maar na verloop van tijd ontstaan er ruzies. Ze is vaak betrokken bij conflicten op school of elders. Heeft ook regelmatig woede-uitbarstingen (hoewel dat de laatste jaren wel heel veel minder is geworden). Ze doet ook regelmatig dingen die sociaal ongepast zijn, zoals aanraken van mensen. Daar wordt dan enigszins verstoord op gereageerd door die mensen. Volwassenen kunnen dat vaak wel handelen, maar zeker klasgenoten vinden dat vervelend/vreemd en laten dat dan ook merken - wat dan weer leidt tot boosheid van haar kant ('ik bedoelde het goed').
Al met al heeft ze eigenlijk helemaal geen vriendinnen. Niet op school, maar ook niet op sport of elders. En dat vindt ze heel erg.
Vanuit school krijgen we nu het advies om haar een sova-training te laten volgen. In het verleden heeft ze dat al wel eens gedaan, nu een jaar of 5, 6 geleden, maar eerlijk gezegd merkte ik niet heel veel verbetering.
Aan de andere kant: als wij haar advies geven over hoe ze beter kan handelen in bepaalde situaties, zegt zij dat wij 'oud' zijn en niet weten hoe het tegenwoordig gaat. Onze adviezen slaat ze dus vaak in de wind. Wat dat betreft zouden adviezen van anderen misschien beter vallen.
Overigens, de training op school ziet ze niet zitten, omdat ze daar liever niet in de openbaarheid wil hebben dat ze zo'n training volgt. Als die training op school gegeven wordt, kan het zijn dat ze uit een les gehaald wordt of dat de leerlingbegeleider (die de training geeft) haar aanspreekt over de training.
Heel verhaal... maar wat ik me dus afvraag: hoe zinvol is het om haar nu weer zo'n training te laten volgen? Of is een andere insteek handiger, bv. coachingsgesprekken?
Ik zou haar zo graag willen helpen en haar gelukkiger willen zien. Heeft iemand hier nog tips of adviezen?

Vogel
31-10-2017 om 20:02
Twijfelachtig
Zoon heeft ook diverse sovatrainingen gehad met nul nut. Deed het prima in de training maar kon het in het echte leven niet toepassen.
Als ik lees waar je dochter tegenaan loopt zou ik eerder denken aan een psychologisch onderzoek om te kijken wat de oorzaak is.

Leen13
31-10-2017 om 20:10
Sterkamp?
https://www.stichtingdester.nl/de-vakanties/stay-strong
"Tijdens Stay Strong gaan jongeren die op de middelbare school zitten aan de slag met thema's als vrienden maken, zelfvertrouwen en groepsdruk. In een onvergetelijke vakantieweek vol verrassingen en spannende activiteiten, werken zij onder leiding van regisseurs met elkaar aan een eigen film."
https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/sterkamp-stay-strong-ervaringen
Sterkamp heeft hier wel een goede pers.
En misschien is paardrijen wel wat voor haar? Of theater? Dat heeft beiden mijn dochter goed gedaan. Overigens heeft zoon veel gehad aan haptotherapie om wat meer inzicht in en controle over zijn emoties te krijgen.
Als je goede vrijgevestigde therapeut kent kun je dat ook overwegen. Als de klik goed is kan die dan met je dochter tekst zoeken om zichzelf beter te leren kennen en te ontwikkelen.

@Emma
01-11-2017 om 08:21
sova
Sociale vaardigheden oefenen is in feite trainen in sociaal wenselijk gedrag. Dat kan heel prettig zijn, maar bij mijn dochter verhulde het een veel dieper liggend probleem. Het was bijzonder nuttig om daar achter te komen en daar aan te werken. Sociale vaardigheden had ze natuurlijk al. Ze kon ze alleen niet toepassen in voor haar bedreigende situaties.

MarSy
01-11-2017 om 08:43
Rots en water
Of het nuttig is om weer sova te doen weet ik niet. Maar als je het doet, kies dan rots en water. Daarin ga je eerst doen en voelen en daarna pas gesprekken voeren. Er zit sowieso weinig toneelsykjes/rollenspel in.
Rots en water gaat over grenzen, zelfbeheersing, zelf controle en voor jezelf opkomen.
Voor mijn beide kinderen die echt wel sociaal vaardig zijn, vind ik rots en water wel geschikt om toch te doen. Omdat je jezelf beter leert kennen

Kaaskopje
01-11-2017 om 08:53
Geen tip
maar als ik je verhaal lees heb ik ook het gevoel dat haar gedrag ergens uit voortkomt. Is dat ook zo? Of hebben jullie dat nooit uit laten zoeken? Als je weet wat de oorzaak is, kun je gerichter zoeken naar een passende training.

Vogel
01-11-2017 om 12:03
Rots en water
Daar heb ik dus juist heel slechte ervaringen mee. Misschien werkt het wel voor kinderen die ‘echt wel sociaal vaardig’ zijn, maar voor een meisje dat lijdt onder helemaal geen vriendinnen hebben lijkt het mij een te lichte interventie.

MarSy
01-11-2017 om 12:10
Vogel
O echt? Jij bent de eerste van wie ik hoor dat je er slechte ervaringen mee hebt. Ben oprecht nieuwsgierig wat je ervaringen dan zijn?

Mams
01-11-2017 om 18:12
Autisme?
Als het tekort aan sociale vaardigheden bij je dochter veroorzaakt wordt door autisme, kan ik de Peerstraining aanraden. Wel intensief, met ook ouderbijernkonsten maar is zo ongeveer de enige sova training die echt werkt. Evidence based...

Vogel
01-11-2017 om 18:27
@MarSy
Dat zoon het in de training prima deed, maar vervolgens niet wilde of kon toepassen in het dagelijks leven. Dus effect nul.

MarSy
01-11-2017 om 20:03
Vogel
Omo dat is echt jammer
Naar rots en water u de trouwens ook verk onderzoek gedaan over de werkzaamheid

Leen13
01-11-2017 om 20:22
Sova training
De kwaliteit kan verschillen maar het kan ook dat een kind er echt nog niet aan toe is om die vaardigheden expliciet te leren.
Dochter had een goede training. Haar juf en de IB-er gingen ook mee naar de informatiebijeenkomst. Er was een training 1x in de week en dan kreeg dochter huiswerkopdrachten die ze met de juf op school maakte en met mij thuis en op straat. Maar ze was er niet aan toe.
We hebben wel een heel goed motto meegekregen van een van de trainers voor dochter: neem ruimte voor jezelf. Die halen we hier nog regelmatig aan.

Emmawee
01-11-2017 om 22:08
Hmmm
Mijn (werk-)ervaring met SOVA-training is deze:
In een groep werkt het vooral voor degenen die goed in een groep functioneren en die goed kunnen leren van kijken naar anderen. Daarbij is het belangrijk om de training te combineren met veel feedback in de praktijk. En dat alles onder zeer goede begeleiding, in een veilige omgeving. Voor zowel kinderen als professionals een hele opgaaf, maar soms met geweldig resultaat.
Individuele SOVA is voor veel kinderen fijner, want veiliger. Dan kun je ook beter zoeken wat bij je past, maar het geeft minder mogelijkheden om te oefenen. Training zonder feedback in de praktijk... mwah. Alleen feedback in de praktijk, (zonder training) werkt veel beter, maar is veel moeilijker te realiseren. Kortom, SOVA-training is (zoals ik het heb ervaren) niet snel succesvol.
Als je dochter zelf problemen ervaart met hoe ze zaken aanpakt, zou coaching misschien beter kunnen werken. Zelf heb ik een heel fijne ervaring opgedaan met Kunstzinnige coaching (van een kunstzinnig therapeut). Dat werkt heel intuïtief, waardoor de vaardigheden die je leert ook echt bij je passen. (Ging in mijn geval meer om assertiviteit en timemanagement). Maar ook gewone coachingsgesprekken kunnen heel helpend zijn.
Ze traint dan geen sociale vaardigheden, maar misschien juist hetgeen er aan sociale contacten vooraf gaat. Een beter gevoel over zichzelf, bijvoorbeeld, of minder angst voor kritiek.

Dora
02-11-2017 om 12:42
Individueel
Mijn dochter heeft al jaren individuele begeleiding via Prodeba (www.prodeba.nl). Dat is alleen voor kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis, dus dan moet er wel een diagnose zijn. Wij zijn er enorm blij mee en ze heeft echt veel aan de begeleiding. Ze oefenen o.a. situaties maar gaan ook op pad (dochter had vooral ook problemen bij het contact leggen/aanspreken van vreemden, in winkels e.d.).

Pennetje
02-11-2017 om 22:04
hier
Mijn dochter had veel baat bij kinder/jeugdcoach Bart van Esenco coaching (www.ensencocoaching.nl). Hij is ook op school geweest zonder dat de andere leerlingen wisten dat hij de coach van dochter was (hij was zogenaamd een stagiair). En hij kwam bij ons thuis. Hij geeft trouwens ook trajecten voor klassen, is goed thuis in groepsdynamiek. Hij is super begaan met de kinderen en behandelt ze ook als gelijken. Hij heeft dochter tot heel veel mooie inzichten gebracht in een tijd dat ze werd gepest.
En nee, geen aandelen, gewoon erg tevreden.

anoniem
02-11-2017 om 23:33
Doet denken aan
Ik moet opeens denken aan een boek, dat nu uitgeleend is en waarvan ik de precieze titel nu niet weet, dat gaat over geheime of onzichtbare sociale regels. Het is een tijd geleden dat ik het boek doorbladerde en ik weet niet meer precies wat er in stond. Een zo'n regel (waarvan ik niet precies weet of dient wel of niet in dat boek stond) is dat je mensen niet (steeds) aanraakt, en ander is dat je ongeveer een armslengte van iemand afstaat, als dat kan. Zoiets vraagt om een andere sova-training dan het je om gaat met oogcontact of (geschaad) vertrouwen, ruzie, bijleggen.
Gewoon zomaar weer een willekeurige sova daar zou ik dus niet snel voor kiezen. Er zijn zoveel verschillende sova-training, het lijkt door de term eenheidsworst maar dat is het niet. Ik denk dat je eerst je precieze vraag, aan de hand van voorbeelden, moet formuleren voor je op zoek gaat naar iemand die dat herkent (!), eerder met deze problematiek heeft gewerkt en daarmee aan de slag kan. Ik denk dat je iemand nodig hebt die op een speciaal vlak heel kundig is. Als het niet past, heb je kans dat je dochter zich volledig overvraagt voelt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.