Joozie
05-04-2012 om 14:53
Oh jee, hij komt (vriend van dochter komt langs)
We gaan het voor het eerst meemaken: vriend van dochter komt voor t eerst bij ons om kennis te maken. Nog niet eerder aan de hand gehad maar dit keer lijkt het wel serieuzer te zijn voor dochter. Wat doe je op zo'n moment, vragen naar beroep ouders en naar school is zeker niet meer gangbaar? Wat dan wel? Ik zag op facebook dat hij zenuwachtig is, nou, wij ook!

Celine
05-04-2012 om 15:15
Eh....
Hoe oud is dochter en hoe oud is zoon? Hoe lang kennen ze elkaar?
Ik heb geen ervaring (jongere kinderen), maar neem aan dat je hem niet het vuur aan de schenen wil leggen, maar gewoon "gezellig" wil kennismaken. Ik zou in dat geval vragen (voor zover je het niet al weet): wat hij doet (school), hoe hij het vindt, of hij al een idee heeft wat hij later wil gaan doen, waar hij woont en hoe lang (als je dat zou willen weten) en m.n. wat zijn hobbies/sporten zijn. M.b.t. dat laatste zal hij zich hopelijk wat meer op zijn gemak gaan voelen. En leer je hem wellicht ook wat meer kennen. Dus ook lekker doorvragen zolang hij het leuk lijkt te vinden... Misschien beginnen met zijn hobbies, en daarna evt. nog naar school en andere plannen vragen? Succes in elk geval.

krin
05-04-2012 om 15:28
Gewoon
het gesprek op zijn beloop laten? Waar je ook naar gaat vragen (maar vooral school), het lijkt al snel op een verhoor, of het wordt zo'n moeizaam oudtantegesprek ("en, vind je het leuk op schoolm jongen?). Je weet vast al wel iets over hem via je dochter? Iets over een feest of een concert of zijn sport waar je iets mee kunt?
De kans lijkt me trouwens ook groot dat je dochter hem binnen twee seconden de huiskamer weer heeft uitgesleurd om naar boven te gaan. Kennismaken is tenslotte een breed begrip; met handen schudden ben je er ook

Fiorucci
05-04-2012 om 15:39
Nou gewoon
Kennismaken, iets te drinken aanbieden en dan zie je wel waar je het over hebt. Ik begin nooit gelijk over school en toekomstplannen hoor. Meestal zorgen mijn zeer nieuwsgierige katten wel voor gespreksstof...

Isabella Caramella
05-04-2012 om 15:42
Ijs
Leuk!
Om het ijs te breken zou ik zeggen dat jullie het ook spannend vinden en dat jullie net gewend zijn aan het ouderschap maar nog niet aan het schoonouderschap En niet alleen uithoren maar ook zelf vertellen wat jullie voor de kost doen en hoe jullie elkaar hebben ontmoet.

Leen13
05-04-2012 om 17:14
Voorwaarde
Alle verkeringen moeten hier verplicht op de bank voor een verhoor. Helemaal niet erg gewoon duidelijk. Een ook vriendinnen en vrienden krijgen van mij altijd een derdegraads als ze binnen komen.
Vaak komen de ouders ook nog mee. Ook op de bank. Nooit een probleem geweest. Gewoon een kopje thee met iets lekkers erbij en het is gewoon spannend maar wordt naarmate het gesprek vordert gezelliger. Gewoon luchtig houden.

Joozie
05-04-2012 om 18:25
Ha, ha
Leuk te lezen alle tips en verhalen van jullie. Nou, ik reken er niet op dat ze de hele avond bij ons op de bank komen zitten, eventjes maar, denk ik. En dat van ouders en school etc bedoelde ik niet helemaal serieus. Alleen als het ter sprake komt. Ik heb besloten het maar over me heen te laten komen.
Wat ik heel positief vind, is dat het initiatief tot het handjesschudden vanavond van hem komt. Leuk toch, zo'n "nette" jongen?
Ze zijn trouwens 14 en 16.

jopi
05-04-2012 om 20:13
Gezellig maken!
14 en 16? Kom op: das toch gewoon gezellige avond, koetjes en kalfjes en niet te gewichtig willen zijn? Je dochter gaat echt niet trouwen met m dus relax en enjoy en geef hem een warm welkom. Tenzij je ernstige twijfels hebt over intenties zou ik je dochters liefde respecteren en het een gezellige avond maken!
Veel plezier!

Annet
05-04-2012 om 20:44
Hier ook van genoten
Dochter is 14, had een dag verkering en liefje kwam al bij ons thuis. Liefje is 15.
Erg leuk, heel relaxed. Wel vreemd om je dochter ineens met een jongen naast zich op de bank te zien zitten. Dat heb ik toen ook gezegd, hoe vreemd dat was.
Het lijkt me sowieso prettig als het meenemen naar huis geen grote stap is maar net zo makkelijk gebeurt als het meenemen van vriendinnen naar huis.

Kaaskopje
05-04-2012 om 23:47
Eerste keer
De eerste keer met inmiddels ex-vriendje kwam hij bij ons eten. Het was die ene keer nog wat ongemakkelijk, iedereen wilde net even leukere grapjes maken dan normaal en er werd nog een beetje afgetast. De keer erna was daar geen sprake meer van. Grappig hoe snel zo'n vriendje vertrouwd is en gewoon bij het gezin gaat horen
Als gespreksstof zou ik meer mikken op zijn vrije tijd dan op school. De voetbalcompetitie is spannend, wie weet houdt hij van voetbal. Ik noem maar wat. Je kan bijvoorbeeld ook vragen of hij altijd al bij jullie in de woonplaats gewoond heeft. Dan krijg je automatisch een deel van zijn achtergrond te horen.

Bose
06-04-2012 om 00:01
Onwennig
"De kans lijkt me trouwens ook groot dat je dochter hem binnen twee seconden de huiskamer weer heeft uitgesleurd om naar boven te gaan. Kennismaken is tenslotte een breed begrip; met handen schudden ben je er ook"
Ik moet hier heel erg om lachen want zo vergaat het ons meestal met nieuwe aanwas van dochters zijde. Ik heb me nog nooit "schuldig" gemaakt aan vragen over school of pa's beroep, denk dat dat heel erg not done is in dochters ogen.
Gewoon wat terloopse dingen, en waarschijnlijk zijn ze ook echt zo weer weg.
Succes, blijft altijd weer leuk wat er binnen gaat komen maar net zo goed ook even onwennig die eerste weken.

Joozie
06-04-2012 om 07:55
Bose
En zo ging het inderdaad: even handen schudden en weer weg. Heb ik me daarvoor druk gemaakt Hij leek wel aardig.

Shonagh
06-04-2012 om 12:40
Haha
Ja ik herinner me ook toen jonste zoon ( toen 16) zijn vriendinnetje meenam. Wij als ouders waren heel relaxed, maar oudste zoon (20) meende haar aan een "verhoor" te moeten onderwerpen,want dat hoorde toch zo ? Echter, snel de kop ingedrukt :o)

Ingmyr
08-04-2012 om 11:26
Net bij de hand gehad
en onvoorbereid haha ik kom thuis uit mijn werk en zie een vreemde jongensfiest op de oprit staan.
Binnen gekomen zijn ze boven..hmmm ik roep dus komen jullie even?
Ja ik wil wel weten wie of wat er boven is en ik heb daar duidelijk nog even moeite mee. kennismaking liep leuk en ik ben benieuwd wanneer hij hier weer is. ook hier zij 14 hij bijna 16...
moet wel zeggen het is de tweede die over de vloer komt en de eerste had ik meer moeite mee zo naast elkaar op de bank...het is wel mijn dochter hoor!!
Maar ik vind het mooi die ontluikende liefde....

Maylise
08-04-2012 om 23:58
Eerste keer
De eerste keer dat de vriend van mijn oudste dochter op bezoek kwam was zij van te voren zeer nerveus. Jongen woonden niet in de buurt dus hij kwam gelijk voor een heel weekend. Het was toen al zeer serieus tussen hun dus ze wilde perse dat wij een goede indruk zouden maken op hem. Zeer begrijpelijk. Ze was zeer bang dat haar vader of broers/zussen of ik haar voor gek zouden zetten. We kregen dus een flinke lijst met instructies wat we allemaal zeker niet mochten zeggen. Mijn man en ik waren wel zo lief om ons daar aan te houden maar de broers/zussen natuurlijk niet. Die hebben die arme jongen gelijk een derdegraadsverhoor gegeven. Mijn zoon kwam nog heel stoer hem waarschuwen dat als hij ooit vriend zou zien zoenen met zus de gevolgen zeer pijnlijk zouden zijn. Uiteraard bedoelde zoon dit niet serieus (hoop ik dan) maar vonden ze het gewoon heerlijk om zusje te pesten.
Vriendje bleek over heel veel karakter te beschikken want niet alleen heeft hij het uitgehouden met ons maar hij is zelfs met mijn dochter getrouwd.
Recentelijk twee vriendinnen van zoons ontmoet. De ene ontmoeting was op een nogal ongelukkig tijdstip en was nogal moeilijk aangezien ze allebei in de problemen zaten. De andere ontmoeting was wel behoorlijk beschaafd. Zoon had haar uitgenodigd om te komen eten en ze kwam en iedereen gedroeg zich aardig/netjes/beschaafd dus dat was succesvol. Ze is inmiddels nog een paar keer geweest en het lijkt serieus te zijn. Aardige meisjes overigens allebei daar niet van.
Het fijnste vond ik toen zoon een vriendin had die we al langer kenden. Ze was eerst een gewone vriendin van dochter en werd later een vriendin van zoon. Daardoor geen moeilijke eerste ontmoeting. Leuk meisje trouwens. Jammer dat het uitging.
Verder zijn eerste ontmoetingen meestal wat ongemakkelijk.