Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Puber

Puber

20-09-2019 om 15:25

Onacceptabele straf, meningen?

Ik zou graag uw objectieve kijk en mening over de volgende kwestie willen horen.

Mijn ouders hebben mij (16 jarige jongen) een straf gegeven, die ik niet accepteer. Niet perse om het feit dat het zon heftige straf is, maar meer om het principe.

Wat ik heb gedaan:
Het was een drukke dag voor mij: school-werken-trainen. Toen ik klaar was met trainen en thuis kwam om 22:15, zag ik dat er in de sinas fles slechts een bodempje over was. Ik loop dus naar de bank, waar mijn ouders zaten, en dronk het laatste beetje uit de fles leeg (zonder glas dus). Dit vonden mijn ouders niet normaal. Mijn moeder heeft dit wel eens vaker tegen mij gezegd (2 à 3 keer ofzo) dat ik dit niet meer mocht doen. Ik zei dat ik niet van plas was ermee te stoppen als dezelfde situatie zich nog een keer voor zou doen, omdat ik gewoon vind dat je het laatste beetje uit de fles mag drinken. Zo ging de discussie tussen mij en beide ouders nog een tijdje verder. (Bijkomend feit is dat mijn vader ook wel eens het laatste beetje uit een fles dronk na het sporten)

De straf:
Ik ben normaal brildragend, maar voor de drie dagen in de week dat ik sport heb ik daglenzen. Ik had die dag een nieuwe voorraad voor €7 gehaald, en vroeg of mijn moeder dit wilde terugbetalen (wat ze altijd doet), maar mijn straf is dus dat ze dit niet terugbetaalt.
Ik vind straffen sowieso een bijzonder slecht en niet werkend pedagogisch middel, maar geld gerelateerde straffen werken naar mijn mening al helemaal averechts. Als ouders erachter staan om dese straffen te geven, Oke, hun keuze, kan ik accepteren, maar houd dan geld in van de pubers zakgeld. Maar die lenzen zijn een soort van 1e levensbehoefte voor mij, dus vind ik het compleet onacceptabel en bijzonder stom van mijn ouders om daar op te straffen.

Nou wil ik graag weten of ik verkeerd zit met mijn gedachtegang of dat het aan mijn ouders ligt...


V@@s

V@@s

20-09-2019 om 15:36

lood om oud ijzer

Je zou gelijk hebben als ze je lenzen ingenomen zouden hebben. Nu heb je gewoon een straf van 7 euro. Of dat nu ingehouden wordt van je zakgeld of niet terug wordt betaald maakt dan in feite niet uit.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-09-2019 om 15:39

Mijn mening

Ik vind jouw gedachtegang goed te volgen en correct. Met deze vorm van straffen heeft je moeder nodeloos de vertrouwensrelatie tussen jullie onder druk gezet. Niet alleen omdat zij ervoor koos om de kosten van de daglenzen niet te vergoeden, maar ook omdat het bestraffen van het opdrinken van het restje uit een limonadefles met een geldboete buiten alle proporties is.

Rode krullenbol

Ligt aan je ouders.

Gezeur om niks, maar ja, daar zijn het ouders voor, die zeuren. Je kan het niet "accepteren" zoals je zegt of je laat het even rusten. Misschien waren ze al wat nukkig over iets anders en was het gelurk uit de fles de bekende druppel.
Heb ik ook wel eens, ik ben ouder en soms net een mens. Ik kom er dan later op terug, als ik weer wat vrolijker ben en dan praat ik er nog even over met zoon. En ik zou alsnog die 7,- € teruggeven waarschijnlijk, maar ik ben dan ook niet consequent in de opvoeding

Dus je hebt, in mijn ogen gelijk, het gelurk staat los van de onkosten voor lenzen. Rare straf.

Lydia

Lydia

20-09-2019 om 15:45

Rare straf

Rare straf in combinatie met het vergrijp. Hier zou de straf zijn dat er geen frisdrank meer in huis komt.

Pirata

Pirata

20-09-2019 om 15:50

Ook

Als je verhaal klopt vind ik het ook onredelijk. Ik snap ook niet waarom je dat slokje niet uit de fles mag drinken, tenzij je de fles laat slingeren.
Maar in elk geval, je ouders bepalen de regels nog.En natuurlijk gaat dat een keer botsen.
Ik zou nogmaals aangeven dat je de straf onredelijk vindt en niet meer in hun bijzijn uit de fles drinken. Gelukkig kun je dat later nog vaak genoeg doen.

Broken dishwasser

Broken dishwasser

20-09-2019 om 16:01

Rare straf

Zeker in vergelijking tot het "vergrijp".

Deze week zou ik denken: mooi weer een glas minder in de afwas.

Bofkonters

Als jouw ouders dit al een strafwaardig vergrijp vinden, ben je vast een modelpuber. Vijf jaar geleden zou ik een uitwisselingsweekendje hebben voorgesteld om ze wat relativeringsvermogen en realiteitszin bij te brengen. Misschien had ik je na afloop nog wel geadopteerd ook.

V@@s

V@@s

20-09-2019 om 16:40

ik denk dat vooral het gedoe erna

reden voor de straf was. Als je tot de orde geroepen wordt kun je ook gewoon oké en sorry zeggen. I.p.v. te blijven discussiëren. Zeker als het eigenlijk nergens over gaat.

margaretha

margaretha

20-09-2019 om 16:51

met V@@s eens

Is de straf niet voor het oeverloos (mijn inschatting ivm eigen kinderen) doorgaan over het wel of niet gelijk hebben over het laatste slokje uit een fles. Hier zou ik voorstellen om een naam op een fles te schrijven en daar kan die persoon dan rustig uit drinken, anderen pakken dan een schone fles. (ik persoonlijk doe niet moeilijk over het laatste slokje, zeker ls dat betekent dat er een glas minder vuil is)

Relativeren moet je leren

Je lult als een trein, en objectief gezien heb je al gelijk van de wereld:zware dag, laatste slokje, pa doet het ook etc. De narigheid is dat het leven zo in elkaar steekt dat al heb je al het gelijk wereld, je het vaak toch niet gaat krijgen, en dat als je dat tegen de klippen op blijft proberen het zich driedubbel tegen je keert.

Dan is het zaak onderscheid te maken of iets wel of niet de moeite waard is om je zo over op te winden. Er betere zaken om je in vast te bijten dan het onvervreemdbare recht het laatste slokje uit de fles te mogen drinken. Denk Gretha Tunberg.

Tip, ga naar je ouders toe, zanik niet door over die sinas of wie er nou gelijk heeft maar maak een kwinkslag je excuus voor jullie beider doordraven aan het eind van een lange dag, en grote kans dat ze op die rare straf terugkomen.

Saar

Saar

20-09-2019 om 17:30

Wij zijn viezerikken

en drinken gezamenlijk uit flessen.
Ook nog water, behoorlijk bederfelijk. Iets met suiker krijg je geloof ik niet eens met veel goede wil bedorven.

Maar goed, hun huis hun regels natuurlijk, ik snap best dat er mensen zijn die drinken uit een fles onfatsoenlijk vinden.

Van straffen zou ik zelf erg recalcitrant worden.
Iets wat je gezien je leeftijd best mag worden, op z'n minst oefenen.
Zo bezie ik ook je discussiëren. Ik heb zelf pubers dus ik weet hoe mateloos irritant dat discussiëren is, maar snap ook (op redelijke momenten) dat ze nu eenmaal 'moeten' oefenen.

Straf je ouders gewoon, en zorg dat je een super goed bijbaantje krijgt waardoor je minder afhankelijk wordt van hun bijdrage en gezeur. Laat ze zo zien hoe kinderachtig ze zijn!

Biebel

Biebel

20-09-2019 om 17:39

Andere kant van het verhaal

Jouw verhaal is jouw ervaring. En dan is de straf voor mij als lezer, met mijn referentiekader, inderdaad een rare straf.

Maar omdat ik ook mijn puberheimers ken, kan er natuurlijk een andere kant van het verhaal zijn. Die waarin je moeder al vijftienhonderdendrie keer heeft uitgelegd dat ze niet wil dat er uit de fles wordt gedronken, ook niet door je vader. Of die waarin ze helemaal knettergek wordt van de manier waarop je reageert als ze je vraagt om iets niet te doen; vol van jezelf, overtuigd van je eigen gelijk en niet in staat om sorry te zeggen of je ongewenste gedrag te stoppen.

Natuurlijk - ik geloof dan nog steeds dat straffen niet werken, maar als je moeders doel was je eens te laten nadenken over je eigen gedrag; dan is de missie geslaagd.

Dus kijk eens wat kritischer in de spiegel, ben eens in staat om sorry te zeggen en zie wat er dan gebeurd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-09-2019 om 18:37

Say what?

Hoezo accepteer jij die straf niet? Heb je dan wel iets in de melk te brokkelen?
Dat je bijna lege flessen leegdrinkt zou mij niet boeien, maar die grote mond zou van mij ook niet hoeven.
Ging het echt om de fles of ging het om jouw reactie? Niet van plan te doen???
Dat doe je maar in je eigen huis met je eigen flessen.

Heeft V@@s misschien een terecht punt?

Saar

Saar

20-09-2019 om 19:01

Ja Ginny

Natuurlijk hebben ook jouw kinderen iets in de melk te brokkelen.
Je kunt ze nog zo onder de duim hebben, dan gaan ze misschien 'gewoon' wat dwars doen of zijn minder gemotiveerd om dingen voor je te doen ofzo.
Ik denk dat het, zelfs als je zou willen, een wassen neus is dat kinderen op die leeftijd geen inbreng/invloed hebben.
Uiteraard zou ik het op prijs stellen als mijn puber netjes een gesprek met me aangaat en niet eea uit door een grote mond te hebben oid

juf Ank

juf Ank

20-09-2019 om 20:13

je bent

gewoon niet erg slim bezig door eerst je ouders uit te dagen met de mededeling dat je je toch niet aan hun regels te houden om vervolgens je €7 terug te vragen.
best logisch dat je moeder zich machteloos voelt met zo'n eigenwijze puber en vervolgens deze onlogische straf geeft.

Dus ga naar je moeder en vertel haar dat je voortaan pas uit flessen gaat drinken als je ze zelf betaald hebt en dat je weet dat je je aan hun regels hebt te houden zo lang je thuis woont.
Misschien moet je er dan nog eens om vragen maar je hebt kans dat ze zelf al aanbiedt om €7 voor je te gaan pakken.

Puber: vergeet niet dat de puberteit nu eenmaal de tijd is dat je ouders heel erg lastig gedrag gaan vertonen. Als puber zijnde zul je daar een beetje tactisch en diplomatiek langsheen moeten fladderen. En dat is dan overigens al vast een goede les voor je in de omgangskunde: die ga je nog hard nodig hebben in je latere leven met vervelende bazen en leraren waarvan je afhankelijk bent-als je tenminste banen wilt behouden en scholen wilt afmaken.
Succes met je lastige ouders!!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2019 om 22:10

Restje lesje

Dat je het restje leeg lurktte, ach ik zou misschien ietwat geïrriteerd 'moet dat nou?" gezegd kunnen hebben en meer niet. Dus ik heb het gevoel dat je ouders overtrokken gereageerd hebt, maar jij hebt puberaal gereageerd. Dat je vervolgens geen geld voor je lenzen kreeg is wederom overtrokken of eigenlijk buiten proportie. Dat herken ik van mijn eigen jeugd. Begrijp je de straffen van je ouders gemiddeld genomen wel, of is het meestal buiten proportie?

Ik zou met een charme offensief laten merken dat jouw aandeel niet had gehoeven. Het was op zich wel een beetje provocerend en totaal overbodig om te zeggen dat je het weer zou doen. Koop een nieuwe fles sinas, doe er een strik om en hang er een kaartje aan met "goedmakertje", of " zoenoffer".

Ik vrees dat je soms, voor de lieve vrede, moet accepteren dat jij niet hetzelfde mag als bijvoorbeeld je vader. Hoe krom het ook is. Mocht je zelf ooit kinderen krijgen, wie weet, maak dan niet diezelfde "fout" dat je als ouder het verkeerde voorbeeld mag geven puur omdat je de ouder bent. Mag vader uit de fles drinken, dan de kinderen ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2019 om 22:17

Lesje

Oh met de titel wilde ik eigenlijk zeggen dat je ouders je zo een lesje willen leren voor onbeschoft gedrag. Ik ben benieuwd naar hun straf als je serieus onbeschoft tegen ze zou doen. Of heb je jouw aandeel nu minder erg gemaakt dan het was? Vertel maar gewoon hoe het precies ging als je wat weggelaten hebt en als dat meer duidelijk maakt. Dan kunnen we meedenken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-09-2019 om 22:32

Tuurlijk Saar

Hebben mijn kinderen iets in de melk te brokkelen.
Maar ik zou deze houding dus wel heel erg slecht trekken.

Vandaar de vraag of V@@s niet wellicht toch een punt heeft.

Puber

Puber

21-09-2019 om 01:18

Verheldering

@Kenfan, nou de modelpuber zal ik mezelf ook niet echt noemen haha, eigenlijk helemaal niet maar dat terzijde

@Kaaskopje, ik heb het compleet objectief verteld, wat heb ik er anders aan om hier naar meningen te vragen... Mijn ouders straffen me eigenlijk nooit, omdat dat gewoon niet werkt of ik heb zelf mijn fouten ingezien en van geleerd.

De straf was inderdaad om de discussie en opstandige houding achteraf en niet om het daadwerkelijke vergrijp. Toch sta ik nog steeds volledig achter mijn reden voor en standpunt in de discussie. Als je samen in één huis woont moet je je aan elkaar aanpassen. Zo ga ik naar bed voordat mijn ouders dat gaan en houd ik rekening met hun waarden, normen en principes (geen telefoon aan tafel, niet schelden etc). Natuurlijk snap ik dat er een verschil is in machtsverhouding tussen ouder en puber, maar toch vind ik dat ook zij zich soms aan mij kunnen aanpassen. Dus als ik het laatste beetje uit de fles wil drinken, dat dat gewoon moet kunnen.

Dat mijn ouders dat niet vinden en boos worden om mijn actie (en daarna de discussie) kan ik me nog wel enigszins in verplaatsen, maar in de geldstraf niet. Ik dus vanmiddag nogmaals vragen of ik het terug mag. Nee dus. Ik heb opzich een prima bijbaan, maar Ik zit nu in mijn examenjaar VWO, volgend jaar moet ik uitwonend gaan studeren (Doei spaargeld en hallo duo dus). Ik vind het dan een hele scheve gedachte dat je ouders geld gaan inhouden, terwijl ikzelf al het geld goed kan gebruiken.
Kan me dus ook nog steeds niet voorstellen dat ik degene ben die zich moet laten kennen in dese kwestie met mijn ouders...

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 02:41

humor

Mijn idee om een fles sinas met een strik erom te geven, zou ik als moeder van grappig vinden. En als ik iets grappig vind, moet ik lachen en dan is het moeilijk om langer boos te blijven.

Als jij nu gaat volharden in dat je gelijk wilt hebben, gaat dat ten koste van de sfeer. Uiteraard is het prima om het geld opnieuw ter discussie te stellen, maar dat kan ook zonder zwaar geschut, hoop ik. Je ziet er blijkbaar niet tegenop om de confrontatie aan te gaan, maar als je dát durft durf je het ook goed overdacht te doen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de boosheid van je ouders om het drinken uit de fles alleen gaat. Het gaat om meer. En ik vermoed dat vooral jouw houding ze in het verkeerde keelgat is geschoten. En het lijkt er ook op dat ze daardoor misschien niet echt eerlijk geoordeeld hebben. Vervelende zoon, zonder vragen het laatste beetje pakken, ook nog zo uit de fles... en dan ook nog een grote mond terug! Een opeenstapeling waarbij de grote mond waarschijnlijk de doorslag heeft gegeven bij de strafmaat. En dat ze daarbij doorgeschoten zijn naar een straf die niet helemaal bij de situatie past, verdient geen schoonheidsprijs. Probeer eens of je het tactvol kunt bespreken in plaats van als puber . Ze weten niet wat ze meemaken waarschijnlijk.

juf Ank

juf Ank

21-09-2019 om 02:48

kijk...

En daar: 'Kan me dus ook nog steeds niet voorstellen dat ik degene ben die zich moet laten kennen in dese kwestie met mijn ouders...' gaat het dus mis.
Je gaat de machtsstrijd aan met je ouders. Doe dat gewoon niet. Is niet handig. Je bent toch een slimme jongen? Je gaat binnenkort studeren? Voorlopig ben je financieel nog afhankelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2019 om 08:26

De straf past niet bij het vergrijp

Maar als je je spaarpotje wil behouden zul je nog een jaartje een brave jongen moeten zijn.
Het is niet zo dat je ook echt recht hebt op die lensen hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 10:18

Ginny

Ik geloof dat ik het niet eens ben met je laatste opmerking. Als puber een sport beoefent waarbij een bril niet werkbaar is, dan is hij wel afhankelijk van lenzen. De straf gaat dus verder dan alleen geen geld geven voor de lenzen, niet naar sport kunnen gaan hoort er ook nog bij. Het is nogal wat dat je daar niet heen kunt. Ik zou het als trainer niet waarderen als mij ter ore zou komen dat dat vanwege 'straf' is. Uiteraard wil je de ouders dan niet ondermijnen, maar ik zou het beláchelijk vinden en wie weet met ze gaan praten. Ik kan me van één situatie herinneren dat de directeur van mijn school dat ook voor mij gedaan heeft en ik kan er bij wijze van spreken nog om janken. Ik had overigens geen straf, ik mocht gewoon niet mee doen met iets.

Jasmijn

Jasmijn

21-09-2019 om 10:26

niet terugdraaien

Ik ken je ouders uiteraard niet maar misschien zit er iets koppigs in? Dat ze inmiddels best denken 'het was een beetje een zware straf' maar nu gewoon star volhouden, omdat ze niet de types zijn die dit terug willen draaien?

En nog een vraag, heeft je moeder dit verzonnen of je vader? Of echt allebei (bij mij thuis was mijn moeder de strengste en kreeg ik alles voor elkaar bij mijn vader, dus mijn pa had het waarschijnlijk allang teruggegeven)
Ik zou het voor nu loslaten. Je hebt gezegd wat je ervan vond (ik vind dat je gelijk hebt) maar soms ga je voor nu niet winnen. Jammer van het geld, dat wel.

Beslist niet uit een volle fles

Ongeacht het feit dat het het laatste restje was en de straf over je houding ging, drink beter niet uit een volle fles waar anderen van willen drinken. Ik wilde laatst mijn drinken delen met mijn dochter delen, maar ze wilde dat niet uit eenzelfde fles. Dat had ze een poosje eerder wel met een vriendin gedaan, maar daar kreeg ze later een mailtje van: "bij mij is de ziekte van Pfeiffer geconstateerd,dus als je je niet lekker voelt, kan ik je aangestoken hebben, ik was nog in de incubatietijd toen we damen het drinken deelden".

Astrid

Astrid

21-09-2019 om 18:00

Dwarskop

"Dus als ik het laatste beetje uit de fles wil drinken, dat dat gewoon moet kunnen."
Hier laat je echt gedrag van een heel jong kind ( 2 a 3 jaar)zien: ik wil het dus het gebeurt en ik doe het.
Je gaat ook erg opvallend bij je ouders die fles leegdrinken.

Dit gaat enkel en alleen om teveel kapiteins op 1 schip.
Een lastige tijd waarin jij op weg bent naar volwassenheid en waarin je ouders de laatste fase van actief ouderschap ingaan.
Jullie moeten daarin weer een omgangsvorm vinden die past.
Je kunt daarin geen van allen je goddelijke zelf zijn.
Op werk en school pas je je aan; je ouders verdienen dat ook.
Net zoals je ouders je dit keer wat apart gestraft hebben; kan gebeuren, ook zij behoren tot het menselijk ras.
Ik zou er geen principe kwestie van maken.
Ga je later gewoon uit de fles drinken en vis je de schimmelwolken ( die krijg je dan) er ook zelf uit. Of niet.

Jasmijn

Jasmijn

21-09-2019 om 18:09

Laatste slokken

Het ging om de laatste slokken, dus dan krijg je geen schimmelwolken in de fles, ik geloof dat TO ook wel weet dat je dit niet doet bij volle flessen.
Ik doe het ook wel eens, maar niet waar anderen bij zijn, vaak gewoon nog staand bij de koelkast, misschien vonden je ouders het wel te provocerend?

Jan

Jan

21-09-2019 om 18:15

Let it go

Laat het gaan, is de moeite niet waard om ruzie over te maken.

Mijntje

Mijntje

21-09-2019 om 18:22

niet persoonlijk nemen

Jij bent zo'n lieve, redelijke jongen dat je ouders wel wat moeten verzinnen om te voelen dat ze nog iets aan opvoeding moeten doen. Het kan nog maar zo kort. Dan maar over de laatste paar slokken sap moeilijk doen. Ik denk dat ze een beetje overspannen zijn, zo vlak na de vakantie, zou dat kunnen?
Soms zijn mensen boos over sap, terwijl ze eigenlijk boos zijn op hun baas, op elkaar. Heeft niks met jou te maken.
Neem het niet persoonlijk en doe dit soort acties voortaan stiekem of ga niet in discussie, Nog even en je bent van ze verlost )

mama van twee

mama van twee

21-09-2019 om 18:22

Kaaskopje

Gekopieerd van #24:
Kaaskopje
Ginny
Ik geloof dat ik het niet eens ben met je laatste opmerking. Als puber een sport beoefent waarbij een bril niet werkbaar is, dan is hij wel afhankelijk van lenzen. De straf gaat dus verder dan alleen geen geld geven voor de lenzen, niet naar sport kunnen gaan hoort er ook nog bij. Het is nogal wat dat je daar niet heen kunt. Ik zou het als trainer niet waarderen als mij ter ore zou komen dat dat vanwege 'straf' is.

Kaaskopje, hij kan gewoon naar sport. Hij had de lenzen al gehaald, hij krijgt alleen het geld voor de lenzen niet terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.