Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onderlinge relatie kinderen en geld

Mijn 17 jarige zoon handelt in zoiets als aandelen. Hij verdient er leuk mee. Prima wat ons betreft. Zijn geld zijn risico. Nu blijkt zijn 14 jarige broer een aanzienlijk bedrag te hebben overgemaakt naar zijn oudere broer om voor hem mee te handelen. De deal is dat hij bij tegenvallend resultaat altijd zeker 75% van zijn inleg terug krijgt, en bij positief resultaat een deel van de winst afstaat.

Ik vind dit dus echt geen goed idee, want ik wil niet dat hun goede relatie ooit onder financieel gedoe gaat lijden. Aangezien ze minderjarig zijn kan ik er ook gewoon voor gaan liggen. De jongens vinden dit -uiteraard- belachelijk. En mijn man eigenlijk ook ("ach laat ze toch")

Wat is wijsheid? 


Misschien een middenweg: een beperking stellen aan de inleg?

groeten,

Temet

Ik heb er totaal geen verstand van, is dit een gebruikelijke deal als iemand anders met jouw geld gaat handelen?

Los daarvan zou ik het ook geen prettig idee vinden. Een jongen van 14 zou ik willen beschermen tegen dit soort deals. En een jongen van 17 zou ik niet willen opzadelen met gedoe met geld van zijn eigen broer. 

Ik zou het óf verbieden óf een bovengrens stellen aan het bedrag waarmee de jongste mag meedoen. 

Jippox

Jippox

14-04-2021 om 20:27 Topicstarter

Ja die bovengrens vind ik wel een goed idee. Op zich vind ik dit soort ondernemerslust wel leuk en interessant. En ze hebben ook echt wel een redelijke deal gesloten, qua risico's etc. 

Het is gewoon even weer iets helemaal nieuws waar ik nooit aan gedacht heb toen ik aan kinderen begon 🙄 ik moet mijn mening er nog over vormen. Vandaar dat alle input van buiten heel welkom is. 

Ik neem aan dat de 14jarige gewoon eigen geld heeft van zakgeld en of een krantenwijk. Dat mag hij zelf besteden dus daar zou ik niet tussen gaan zitten.

Als het gaat om bijv. kleedgeld zou het weer anders liggen.

Nou... ik zou hier ook niet blij van worden. 'Met familie moet je wandelen, niet handelen': dat geldt hier toch ook?

De kinderen verliezen of verdienen geld aan elkaar. Dat zou ik niet goed vinden. Als gezinsleden help je elkaar, mogelijk óók met beleggen. Maar zonder eigen gewin.

Oudste mag gerust, kosteloos, advies geven aan jongste, waarna deze zélf kan beleggen. Mag dat nog niet vanwege zijn leedtijd? Nou, dan is dat meteen ook duidelijk, het mag nog niet: nog een paar jaar wachten dus.


Als het om kleine bedragen gaat en jongste goed de risico's begrijpt zou ik het niet zo'n probleem vinden. Niet dat hij al zijn spaargeld kan kwijtraken. Maar de broers hadden dit beter met jullie kunnen overleggen voordat dit in werking werd gezet. Op die leeftijd, vooral de 14 jarige, werd er hier eerst met ons gepraat over grote uitgaven. 

Jippox

Jippox

15-04-2021 om 08:32 Topicstarter

Ze bleken er wel al met mijn man over gepraat te hebben, en die was in de veronderstelling dat het om een veel kleiner bedrag ging dan het blijkt te gaan. 

Dus het idee is nu om dat bedrag te begrenzen en even te zien hoe het gaat. Jongste heeft helemaal geen interesse om zelf te handelen en zich daar in te verdiepen. Hij ziet zichzelf meer als investeerder, haha. Voor de oudste is het echt een hobby waar hij al langer mee bezig is. 


Ha, nieuwe tijden... ik heb hier ook een belegger. Ook voor zijn 18e begonnen, ik moest daar wel toestemming voor geven. Geen idee of dat vanaf 14 ook kan. Misschien kan hij kleine beetjes in een fonds steken via de bank? Zo via een nestgenoot, klinkt als een garantie voor gedoe.

Die leeftijd is er niet voor niets. Dat klinkt als je een dooddoener maar als 14-jarige geen inhoudelijke interesse heeft dan is dat precies de reden waarom je ouder moet zijn om de risico's in te schatten en daarvan 'te leren'. Als ik 14 jarige de waarde van geld en werk wilde bijbrengen zou ik het verbieden en 'm een krantenwijk of supermarkt klus laten doen. Als hij echt geïnteresseerd zou zijn in de inhoud dan zou ik oudste vragen of jongste een kleine beslissing mag nemen op zijn account met een klein bedrag.

gr Angela

Maar ik realiseer me dat dit een heel persoonlijke keuze is als ouder. Dus ik begrijp een andere insteek ook en heb daar geen oordeel over. Je leert overal van. 

gr Angela

Sowieso belangrijk om er ook met oudste goed over te praten. (Dat doe je/doet je man misschien ook wel.) 

Die cryptomunten (ik vermoed dat het daar om gaat) zijn erg populair op het moment. Er zijn jonge jongens in korte tijd miljonair mee geworden. Maar het kent ook veel risico’s en hebzucht ligt op de loer. Het is echt een vorm van gokken. 

Jippox

Jippox

15-04-2021 om 09:18 Topicstarter

Nee het gaat niet om cryptomunten. Ik vraag mijn zoon regelmatig er over te vertellen en daardoor krijg ik de indruk dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is. Hij weet er ook echt heel veel van en is sowieso qua karakter meer een handelaar dan een gokker.

Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in. Maar ja er is altijd een risico natuurlijk.

Vroeger kreeg je gewoon rente op je spaargeld. Dat waren nog eens tijden...

Vroeger? Toen kwam je achter het karakter van je broer en leerde je met geld en mensen omgaan via het roemruchte Monopoly!

Jippox

Jippox

15-04-2021 om 10:38 Topicstarter

Haha RodeKrullenbol, dat is hier dan ook volop gespeeld! 

Ik zou hier geen voorstander van zijn. Zeker omdat het de jongere zoon niet inhoudelijk interesseert. Dan is het wel lekker makkelijk; ik hoef niet te werken voor een paar euro per uur en mijn broer heeft er hobby aan dus die verdient voor mij geld. Wil de oudste dat? Waarschijnlijk gaat hij ook geen krantenwijk lopen voor zijn jongere broer.
Ik snap jouw bezwaren ook. Sowieso moet je niet beleggen met geld dat je niet kan missen en een bovengrens er aan stellen lijkt me dan zeker raadzaam. Ook met de consequentie dat als jullie erachter komen dat het toch meer is geworden dat er dan een tijdje niet meer belegd gaat worden.
Moet wel erbij zeggen dat ik zelf niks weet van beleggen, het me niet boeit en dat het bij ons thuis vroeger absoluut uit den boze was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.