Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Charlie Bosch

Charlie Bosch

25-08-2011 om 17:31

Onderzoekje naar kindernamen

Toestemming Forumredactie

Beste ouders,

Ik ben Charlotte, derdejaars sociologie studente aan de Universiteit van Amsterdam.

Ik schrijf een afstudeerscriptie over voornamen. Mijn onderzoek gaat met name over de motivatie achter voornaamgeving. Waarom kiezen ouders juist voor die ene naam?

Ook van jullie zou ik graag willen weten hoe jullie tot de naam van je kinderen zijn gekomen. Hiervoor heb ik een enquete gemaakt.
Zouden jullie deze willen invullen? Het duurt hooguit 5 minuten en je zou me er enorm mee helpen!!

De enquete is op de volgende website te vinden: http://www.thesistools.com/web/?id=210732

alvast bedankt!

Charlotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

25-08-2011 om 18:54

Gedaan!

Ingevuld!

fryskdumke

fryskdumke

25-08-2011 om 21:15

Klaar

hier ook ingevuld!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2011 om 22:07

Ook

in ingevuld.

Biene M.

Biene M.

25-08-2011 om 22:29

En ik ben benieuwd naar de resultaten.

De namen van mijn kinderen zijn niet heel bijzonder, maar staan ook niet in de top 10. Inmiddels heb ik echter wel gemerkt dat hier in de buurt veel kinderen net zo heten. Ben dus wel benieuwd naar de relatie met de vraag naar de middelbare school.

Done

zie titel

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2011 om 22:50

Toestemming

Heb je toestemming van Forumbeheer?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2011 om 22:51

Sorry

Ik ben weer eens te vaag

Tirza

Spa

Spa

25-08-2011 om 23:00

Wat is je onderzoeksvraag?

Hallo Charlie,

Ik heb de enquete ingevuld maar vroeg me wel af wat eigenlijk je onderzoeksvraag is. Als ik zie wat voor vragen je stelt, wat wil je dan eigenlijk te weten komen? je kan straks alleen een tabel maken met naam gekozen door man/vrouw en 5 verschillende reden om deze naam te kiezen. Wat weet je dan, als daar percentages in staan?

En voor een analyse van gekozen naam tegen -geboortejaar- leeftijd ouders, kan je dan niet beter een heleboel data opvragen? met een steekproefgrootte van 100 (haal je zoveel?) dan kan je er toch niets mee?

Nou ja, toch succes.

Spa

Leuke vraag

Ook ingevuld. De leukste vraag vond ik: wat is uw geslacht. Kiezen uit: man, vrouw of anders.

Terpi

Terpi

26-08-2011 om 08:44

Gestopt

Ik ben begonnen maar ook weer afgehaakt bij het invullen van de namen van mijn kinderen. Het zijn namen die niet veel voorkomen, die zeker in die combinatie uniek zijn en ik heb het gevoel dat ik ze makkelijk 'vindbaar' maak wanneer ik ze alledrie invul (en dan ook nog het geboortejaar). Ik zal hierin vast te paranoide zijn maar tegelijk vraag ik me af of hier geen enkele andere forummer zich wat ongemakkelijk bij voelt?

Ongemakkelijk

Ja, ik ook hoor. Was begonnen, maar ik moest te veel persoonlijke informatie geven en ben dus afgehaakt. Ook hier een weinig voorkomende voornaam, bovendien vind ik voornaam + geboortejaar al te veel.
Moest ook lachen bij die eerste vraag (geslacht: m/v/anders), wel open minded

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 11:15

Terpi

Je moet doen waar je je prettig bij voelt, maar vul je dan nooit ergens de gegevens van je kinderen in? Doen ze dat zelf ook niet? Formulieren en dergelijke doe je altijd op papier?

Niet ingevuld

Inderdaad Terpi. Er staat ook geen enkele verwijzing naar het anoniem hanteren van gegevens bij. Mochten de namen van mijn kinderen in een artikel terecht komen dan zij ze direct vindbaar omdat ze inderdaad ook unieke namen hebben.

Wel ingevuld

maar geen emailadres achtergelaten. De namen van mijn kinderen zijn niet exotisch doch zeer zeldzaam. Als ze ergens worden geroepen is de kans heel klein dat er nog iemand op reageert, maar dat geldt ook voor mijn eigen naam.

Terpi

Terpi

26-08-2011 om 14:07

Kaaskopje

Inderdaad, ik vul de namen van mijn kinderen (inclusief geboortejaar) niet in tenzij het een officieel document betreft ofwel als ik weet wat er met de gegevens gebeurt en wie ze hanteert. Ik heb geen enkel idee wat er met deze gegevens gebeurt, het staat op internet en ik weet ook niet voor wie de gegevens toegankelijk zijn en hoe lang het erop blijft staan. Ik leer mijn kinderen om zich op sites alleen aan te melden met nicknames die niet herleidbaar zijn, waarom zou ik dan zelf hun namen op internet zetten?

liora

liora

27-08-2011 om 07:54

Nee

Niet ingevuld. Natuurlijk kies je een naam die je mooi vindt... Bovendien heb ik geen partner en die optie staat er niet bij.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2011 om 16:39

Wat ik wel grappig vind

Is dat er hier al zeker drie mensen gepost hebben dat de namen van hun kinderen zo bijzonder en uniek zijn. Als je die nou allemaal bij elkaar doet, zijn ze dan níet meer bijzonder?

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

27-08-2011 om 20:49

Tirza

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/
als je wilt nagaan of de naam van je kind wel of niet uniek is. Mijn kinderen hebben helemaal geen onbekende namen, toch zijn het er minder dan 10 per jaar. In combi zeker uniek, waanzinnig toeval daargelaten. Bijzonder zou ik ze dan weer niet noemen overigens. En ja, dat is ook voor mij een reden om ze niet op internet te zetten, als ze Lucas en Sophie hadden geheten had ik er misschien minder moeite mee gehad.

Annet

Annet

27-08-2011 om 22:40

Met dank aan de vorige reacties

Ik ben ook zorgvuldig met gegevens en heb nu maar één kind ingevuld. Wel het kind met de meest bijzondere naam.
Volgens mij gaat het vooral om de beoordelingen van de anderen namen en niet om de naam van mijn kind.
Ik hoefde maar één vraag te beantwoorden over waarom de naam van mijn kind gekozen was, gelukkig was er een vrij in te vullen veld maar dat betekent ook dat hier weinig mee gedaan zal worden.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2011 om 23:57

Maar asa

Dan kom ik weer bij het argument wat ik altijd te berde breng in namendiscussies: de namen in die Meertens-bank zijn dóópnamen - of hoe die dingen ook heten mogen. De officieel geregistreerde burgerlijke stand namen. Dat zijn níet (per definitie) de roepnamen. Een Johanna Adriana kan natuurlijk best door het leven gaan als Chantal. Terwijl ze door Meertens als een Johanna wordt geturfd.
Maarre..........ga jij nou eens bevallen. En een echt kind een echte naam geven

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

28-08-2011 om 13:16

Maar tirza

Dat is ook zo. Maar het lijkt me buitengewoon stug dat er 500 Johanna Adriana's met de roepnaam van mijn dochter rondlopen. Als de populariteitscijfers hierdoor al anders zouden moeten zijn dan ze lijken, dan schat ik zelfs in dat dat eerder in het nadeel van de namen van mijn kinderen zou werken.

Asa Torell

Asa Torell

28-08-2011 om 13:17

En verder

Ja! Regel jij het even voor me . Die krijgt trouwens een top-40 naam, zowaar.

liora

liora

28-08-2011 om 20:33

Asa, dan kunnen we nu gaan raden!

Asa en de meertensdb

Dat was een leuke link, bedankt! Ik kwam op 0,04 resp. 0.06 % verspreiding van de naam in Nederland. Maar wat ik een treffend toeval vond, was dat beide namen hun piek bereikten (de naam het meest gebruikt werd) in mijn eigen geboortejaar! Huh?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.