De eerste 50 ouders krijgen 1 jaar gratis Gold abonnement van Life360: minder appjes, meer overzicht en rust.
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oogappels (tv-serie) realistisch?

Destijds heb ik het niet gezien, maar sinds kort is de serie weer op tv en nu kijk ik dus voor het eerst. Als ik dit zie, vraag ik me af in hoeverre de onderwerpen herkenbaar voor jullie zijn? Ik heb zelf 2 pubers met ASS (autisme) en als ik Oogappels mag geloven dan kom ik er heel makkelijk van af: we hebben geen gedoe met drugs, gebroken harten, financiën, vriendschappen, social media etc. Wel andere dingen natuurlijk die niet per se makkelijk zijn, maar ik geloof dat ik met al dat andere geen raad had geweten. Hoe representatief vinden jullie Oogappels?

Het is natuurlijk een fictieve serie waarin alles bij elkaar komt van verschillende gezinnen die allemaal " iets" meemaken.  Zelf werkend in het onderwijs vind ik dat het heel realistisch is want dit soort dingen spelen wel veel in de mastschappij ook al hebben wij gelukkig ook niet al dat soort dingen aan de hand in ons eigen gezin, herkenbaar is het wel. En pubers met ASS zijn vaak ook weer afwijkend waardoor het ook weer anders loopt vooral op sociaal gebied, daardoor herken je get misschien ook niet of minder.

Als ze het heel realistisch hadden gemaakt, zouden er veel te veel personages in voorkomen en is de serie niet meer aantrekkelijk om naar te kijken.

gewoon net zo realistisch als goede tijden slechte tijden

wel realistisch maar heel veel in een paar gezinnen wat in het echte leven gelukkig vaak verdeeld is over meerdere gezinnen. 
Heel veel gezinnen maakt de serie minder makkelijk om te kijken

Kaassoufflee

Kaassoufflee

26-01-2026 om 22:08 Topicstarter

Gelukkig maar, ik schrok al…ik dacht even dat ik in een nog grotere bubbel leefde dan ik zelf merk. Van het leven van ‘gewone’ pubers krijg ik weinig tot niets mee, daarom vroeg ik het me af.

Ik vind het echt een geweldige serie. Niet alles was herkenbaar bij mijn eigen, inmiddels geen pubers meer, maar toch ook veel wel. 
Daarnaast herkende ik zelf ook veel als ouder. Dingen die je goed hebt gedaan of juist helemaal niet. 
De afleveringen van Lieke die zwanger was hebben bij mij aardig wat emoties opgeroepen. Wij hadden dit precies het jaar ervoor met onze eigen dochter doorgemaakt. Was echt bijzonder om te zien hoe dit overeen kwam. 

ik denk dat de kracht is dat bijna iedereen wel dingen herkend, is het niet bij jezelf dan wel in je omgeving. 

@tango lijkt me heftig om mee te maken, wel mooi dat je dan iets hebt waar je het herkend. 

Ik vond het realistische thema's met humor gebracht. Er speelt wel onrealistisch veel per gezin, maar daar is het een tv-serie voor een geen reallife-soap. 
De serie zet een mooi tijdsbeeld neer. Brengt mooi in beeld waar jongeren en ouders mee worstelen. Brengt op humoristische wijze wat maatschappelijke kwesties aan de orde zoals dat parttime werken vooral door vrouwen wordt gedaan en de inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen. Twee iconische scènes van Merel zullen me altijd bij blijven. 

Het gemiddelde Nederlandse gezin (met of zonder pubers) is gewoon heel saai. Je kan geen aflevering schrijven over dat Merel de slavinken heeft aan laten branden. Daarnaast hebben ze acteurs ingehuurd die wel wat te doen moeten hebben dus krijgt iedereen een eigen storyline en dat moet verschillen van de andere. We kunnen niet allemaal genderqueer zijn en spijkerbroeken ontwerpen. Dus je krijgt een scala van problemen en de kijkers kunnen zich hopelijk met minstens 1 identificeren.  

Ik begrijp niet dat mijn man naar 'Oogappels' kijkt. 

'Woeste Grond' is ook zoiets. Heel onrealistisch, het werk op die boerderij, volgens man. En toch kijkt hij...

Poezenmeisje schreef op 27-01-2026 om 09:29:

'Woeste Grond' is ook zoiets. Heel onrealistisch, het werk op die boerderij, volgens man. En toch kijkt hij...

het is dan ook entertainment geen documentaire.

Poezenmeisje schreef op 27-01-2026 om 09:29:

Ik ben 2 keer aan oogappels begonnen,maar vond het niet leuk,vond ik jammer want ik hoorde dat het zo goed was,ik vond er irritante acteurs in zitten,sommige slecht en cliché verhaal.

FruitMoeder schreef op 27-01-2026 om 09:25:

Het gemiddelde Nederlandse gezin (met of zonder pubers) is gewoon heel saai. Je kan geen aflevering schrijven over dat Merel de slavinken heeft aan laten branden. Daarnaast hebben ze acteurs ingehuurd die wel wat te doen moeten hebben dus krijgt iedereen een eigen storyline en dat moet verschillen van de andere. We kunnen niet allemaal genderqueer zijn en spijkerbroeken ontwerpen. Dus je krijgt een scala van problemen en de kijkers kunnen zich hopelijk met minstens 1 identificeren.

Helaas is mijn gezin niet saai,was het maar zo!Drie autisten,adhd,anorexia ,drugs uitproberen, angststoornis,transgender, kanker,scheiding,burn out,en nog veel meer drama,dus het is niet eens zo overdreven in de serie.

Sil1970 schreef op 27-01-2026 om 14:42:

[..]

Helaas is mijn gezin niet saai,was het maar zo!Drie autisten,adhd,anorexia ,drugs uitproberen, angststoornis,transgender, kanker,scheiding,burn out,en nog veel meer drama,dus het is niet eens zo overdreven in de serie.

Dan heb jij het tegenovergestelde probleem van TO

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.