Carlijn
23-01-2016 om 08:19
Op hbo samenwerken drama
Mijn dochter van 17 zit in het eerste jaar van een hbo opleiding. Ze hebben daar regelmatig samenwerk opdrachten. Ze wordt dan in een willekeurig samengesteld groepje geplaatst. Steeds is dat dus anders. Maandag moer ze weer een beroepsproduct inleveren met haar groepje. Dochter is altijd serieus en heeft haar zaakjes goed op orde. Zij heeft haar deel dus keurig af. Maar haar medestudenten zijn niet zo serieus en hebben het dus niet af. Dochter heeft tot nu steeds van dit soort groepjes getroffen en baalt dus ontzettend. Want als het niet af is wordt het als onvoldoende beoordeeld. Dan mag het groepje wel herkansen, maar dat komt dan weer bij nieuwe opdrachten erbij en zo stapelt alles zich op.
Dochter is er zoooo klaar mee en ik eigenlijk ook wel. Ze heeft dit al aangegeven op school en men weet er dus van, maar helpen haar niet. Ze registreren het dus wel, want ze heeft het al een paar keer gezegd tegen diverse mensen. Er wordt dan gezegd dat ze haar groepje maar meer moet aansporen. Dat probeert ze wel, maar er wordt dan naar gedaan tegen haar. Daar kan ze dan niet tegenop. Ze overweegt nu om maar een andere opleiding te gaan doen, maar ik denk dat het op andere opleidingen er net zo aan toe gaat. Dochter wil heel graag voor de zomer haar propedeuse halen, maar dat lijkt nu al niet haalbaar door de achterstand in al die opdrachten.
Wat kunnen wij doen om dochter te adviseren of ondersteunen?

Hbomama
23-01-2016 om 09:10
Dit is het drama van het hbo
Doorgeschoten samenwerkend leren.
Ik heb geen goede tips, behalve doorzetten en doorgaan.
Je hebt heel weinig keus. Je ziet deze samenwerkings hel all over het hbo, maar vooral de sociale richtingen zijn het ergst.
Melden op school werkt soms zelfs averechts, want dat betekent dan weer dat je jezelf niet kan redden in de groep.
Overigens is het wel raar dat ze nooit een fanatiek groepje treft. Zijn er geen gemotiveerde studenten op die opleiding?
Hopelijk hebben anderen betere tips.

Angela67
23-01-2016 om 09:22
carlijn
Misschien kan ze het zo doen dat ze meer naar zich toetrekt, namelijk de meest essentiële zaken, dan weet ze iig dat die af zijn. Dat kost wel meer werk, maar die tijd die ze anders kwijt was aan najagen en zorgen maken heeft ze over. En vooral duidelijk melden bij het inleveren en presenteren wat zij heeft gedaan.
En bij de vertrouwenspersoon van school melden dat zij heel erg belemmerd wordt in haar ontwikkeling en opleiding door ongemotiveerde studenten en dat het komt omdat de indeling niet door de studenten zelf gemaakt mag worden. Dat is zo ontzettend kinderachtige methode. Die studenten kiezen zelf een opleiding, betalen ervoor en mogen dan verdorie niet eens eigen werkgroepje vormen. Ik zou haar voorstellen dat jij tijd steekt in een pittige brief daarover die zij dan uit haar naam kan sturen en bespreken.
op de barricaden dus
gr Angela

Ginny Twijfelvuur
23-01-2016 om 10:15
Ja op de barricaden
Ze is nog 17, dus ik zou samen met haar een gesprek aanvragen bij de afdelingsleider van de opleiding. Daar samen naar toe gaan, haar het woord laten doen, maar dit wel vooraf samen oefenen.
Weet jij ook meteen wat voor vlees ze in de kuip heeft. En daar leert zij ook van.
En bedankt voor de tip. Ga ik meenemen in de schoolkeuze.

HBO
23-01-2016 om 10:49
niet overal
Op technische opleidingen hoorde ik dat ze elkaar moeten beoordelen en elkaar zelfs kunnen 'ontslaan'. Ze krijgen dus ook echt grote problemen als ze een slechte beoordeling krijgen van de rest van het groepje. Het kan dus echt wel.

Ook hbo'er
23-01-2016 om 10:59
Carlijn
Op de hbo opleiding van onze zoon, een economische richting, moest je aangeven wie welk gedeelte van een werkstuk gedaan had, en hoe de samenwerking verliep. Er werden dus soms verschillende cijfers gegeven.
Je dochter zou bij de verdeling van de taken er in ieder geval voor kunnen zorgen dat zij voor haar gedeelte niet op informatie van anderen hoeft te wachten.
Een troost voor je dochter de leerlingen met de slechtste werkhouding vallen waarschijnlijk in de loop van het jaar af

Leen13
23-01-2016 om 11:00
Het eerste jaar
Het eerste jaar is denk ik het lastigste wat samenwerken aangaat. Maar een (groot) deel van de studenten die niet presteren is binnen dat jaar toch van school. Het is dus even doorzetten en zelf wel je inzet en bijdrage leveren en dat laten zien.
Verder zal het ook schelen of school veel aan begeleiding doet om het samenwerken aan te leren of mogelijk te maken. Ook hier geldt dat men het wel goed wil doen als je maar weet hoe. Dus er wordt ook gewerkt aan het goed taken vaststellen, bespreken en verdelen en controleren of het wel lukt. En waar je elkaar kunt helpen. Tijdig aangeven, elkaar aanmoedigen en helpen.
En het idee dat je zelf altijd het meeste werk doet, dat denken velen van elkaar, misschien blijf je zelf daar wel in achter want je ziet niet altijd wat een ander doet. Dus verdiep je daar eens in.
Zoon heeft het wel getroffen. Veel begeleiding, ook videobegeleiding en (opbouwende) kritiek op elkaar. Voor zoon is dat soms wel incasseren, maar hij heeft ook enorm veel geleerd.
En dit jaar is samenwerken nog steeds een grote uitdaging maar meer groepjes presteren gewoon allemaal naar behoren.

bieb63
23-01-2016 om 12:59
dat is balen
Gelukkig gaat het hier op het MBO4 iets anders. Er zijn wel de nodige samenwerk opdrachten, maar die worden op school uitgevoerd en dan valt er niet zoveel aan kantjes af te lopen. Dus dat gaat wel goed. Andere (thuis)opdrachten zijn individueel. Wel prettig eigenlijk zo.

Leen13
23-01-2016 om 13:02
De beoordeling
Op de opleiding van zoon krijg je een groepscijfer maar ook een individueel cijfer.
De groepsrapportage wordt ingeleverd met informatie wie wat heeft bijgedragen per hoofdstuk. Daarnaast zit in het Plan van Aanpak, als bijlage ook aangegeven wat de afspraak was en of je daar aan hebt voldaan.
Degene die het werk gaat presenteren krijgt een individueel cijfer daarvoor, dus niet iedereen krijgt een presentatiecijfer.
Dan is er nog een teamassessment, c.q. reflectieverslag, dat wordt bij de start al aangeleverd op een formulier. Hiermee evalueer je je eigen bijdrage tijdens het project, vanaf ongeveer de helft van het project.
Uit die verschillende onderdelen wordt een individueel cijfer berekend en een groepscijfer.
Bij elk blok van tien weken ontvangt zoon een leidende procedure wat de inhoud is, waar je op welk moment aan moet voldoen en hoe dat beoordeeld wordt.
Het is dus niet alleen een groepscijfer.
Wat je kunt doen is dus vragen aan je dochter of je inzicht kunt krijgen in de instructie voor elk blok en voor de groepsprojecten. En zonodig nog informatie vragen aan de mentor/coach, hoe dat in de praktijk werkt.
Er zijn ook regelmatig besprekingen over de voortgang van het project met de mentor. Met name in het eerste jaar.

Hortensia
23-01-2016 om 13:38
MBO
Mijn kind heeft het op MBO4 meegemaakt. Moest samenwerken met iemand waar niet mee samen te werken viel. Uiteindelijk heeft hij het helemaal zelf gedaan. Het zure is dat de beoordeling wel goed was, maar dat die ander ook die goede beoordeling kreeg (immers, die was ook ingedeeld voor dat project) terwijl die geen poot heeft uitgestoken.
Hij heeft daarover geklaagd, maar kreeg te horen dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, want dergelijke mensen vielen vroeger of later toch wel uit. Ja, daar zit wat in, en aan die zogenaamd goede beoordeling heb je dan ook niet veel, maar het blijft zuur.
De les die hij heeft geleerd is: zorg ervoor dat jij wél je best doet en doe het desnoods helemaal alleen, maar ga niet zitten wachten tot de ander het licht heeft gezien. De docent heeft echt wel door wie de kar heeft getrokken.
Helaas heb ik ook een kind dat hierop stukloopt vanwege zijn autisme en onvermogen samen te kunnen werken. Hij is op zich perfect geschikt voor de opleiding, maar loopt met name stuk op het samenwerken. Samenwerken, mooi, goed, aardig, maar als je dat dus echt niet kan heb je een probleem, ook als creatieve, getalenteerde Einzelgänger.

Egel
23-01-2016 om 13:49
de speld
Hoewel het een serieus probleem is en ik niet echt geloof dat dit voor jouw dochter van toepassing is, kan ik het niet laten dit geweldige artikel over samenwerkingsopdrachten te posten (let op: het is van De Speld. Is satire).
http://speld.nl/2016/01/18/59377/

Leen13
23-01-2016 om 14:00
Ja treffend Egel!
Studenten hebben allemaal als enige al het werk gedaan bij groepsopdracht
De rest voerde geen flikker uit
18 januari 2016 door Rudolf Julius en Alexander Brandenbur
Enkele van de vele reacties.
Naar verluid beweert zowel Rudolf Julius als Alexander Brandenburg dit artikel volledig in zijn eentje te hebben geschreven.
(3) ^ • Reageer
gravatar
Mr. Wiemersma . januari 19th, 2016
Die groepsopdracht in Keulen was wel een gezamenlijk succes.
(3) ^ • Reageer
gravatar
Neptrol . januari 21st, 2016
Die mogen straks alle vijf in een parlementaire onderzoekscommissie

Leen13
23-01-2016 om 14:11
Samenwerken en autisme
Bij zoon lukt dat omdat het goed gestructureerd wordt aangeboden. Er is veel kader en tekst. Gedrag tijdens het project wordt ook besproken en hoe je er mee om kunt gaan. Het vraagt wel veel volwassen opstelling. Jezelf en de ander vergeven, steeds weer opnieuw beginnen, elkaar ruimte geven, je realiseren dat je zelf ook niet perfect bent.
Maar het voordeel is dat je bij elk project een goed benoemd gezamelijk feitelijk doel hebt, de stappen daar naartoe worden concreet benoemd, en daar werk je samen naar toe. Je laat je niet afleiden door de quirks van iedereen maar doet steeds weer een beroep op de gezamenlijke route. In een aantal concreet benoemde stappen.
Ik vind het nog steeds briljant hoe zoon zelf deze opleiding gevonden heeft en juist nu veel leert van het sociale aspect omdat dat zo expliciet behandeld wordt.
En ik ga er vanuit dat je ook met autisme en een behoorlijke intelligentie kunt leren en worden wat je wilt, slagen of falen, niets is perfect. Zelfs samenwerken. Het vraagt wel attentie voor de leerstijl, maar daar is op de opleiding van zoon veel goed aanbod voor.

Hortensia
23-01-2016 om 15:40
AnneJ (wordt nu beetje off topic)
"En ik ga er vanuit dat je ook met autisme en een behoorlijke intelligentie kunt leren en worden wat je wilt, slagen of falen, niets is perfect. Zelfs samenwerken. Het vraagt wel attentie voor de leerstijl, maar daar is op de opleiding van zoon veel goed aanbod voor."
Dan nog scheelt het per autist. Mijn kinderen hebben dezelfde diagnose, ongeveer dezelfde intelligentie en zitten op hetzelfde, zeer goede, MBO. En toch lukt het het ene kind wel om (aanvankelijk met vallen en opstaan) te samenwerken, en het andere kind absoluut niet, omdat zijn "zwarte gat" precies het sociale gedeelte is en hij daar, zeg maar, ondanks zijn intelligentie een soort van "zwakbegaafd" in is. Echt, daar wil en kun je niet opbouwend mee samenwerken. Het doet me pijn om te zeggen, maar het is helaas wel zo. En reken maar dat daar door de jaren heen flink aan is gewerkt! Bij het andere kind werkte dat, bij dit kind zeer beperkt.
Allebei dezelfde diagnose, dezelfde intelligentie. En toch twee totaal verschillend functionerende autisten.

Leen13
23-01-2016 om 17:29
O zeker Hortensia
Het gaat er mij om dat je niet bij voorbaat zaken uitsluit ook al heeft iemand een diagnose waardoor zaken een stuk ingewikkelder kunnen zijn.
Het is ook soms een kwestie van toeval en geluk of het gaat werken. En dat is zo op reguliere scholen en op het speciaal onderwijs net zo.
Naast overige talenten en eigenschappen van een kind.
Bij autisme is het vaak extreem. Om een kleinigheid kan de hele schoolgang falen maar door toeval en geluk kan het ook ineens prima uitpakken.
Afhankelijk van de deskundigheid, de organisatie en de (fysieke) mogelijkheden van een school. Die soms ook gewoon tijdelijk zijn.
En je kijkt altijd naar de kansen van je kind.

doc hbo
23-01-2016 om 19:23
moeilijk voor docent: stap naar mentor
Hoi allemaal,
heel vervelend, dit voor dochter van Carlijn.
ik zou hier echt mee naar de mentor (o.i.d) gaan.
Zelf geef ik les op een HBO pedagogiek, en studenten krijgen daar ook opdrachten in groepjes.
Ik geef een vak een blok (6 of 7 lessen) aan een klas.
Dat maakt het heel lastig om een patroon te zien in wie wel wat doet, en wie meelift. Als ik een vermoeden heb, check ik dat bij het groepje, en bij de mentor van een klas, en dan kom ik er meestal wel achter hoe het zit, en probeer ik goede samenwerkingsafspraken te maken.
Maar als het niet zo heel duidelijk is, dan zal ik het ook niet zien.
Dus daarom: stap naar de mentor (of hoe het bij jullie heet), want die heeft wel overzicht
doc hbo

Carlijn
24-01-2016 om 08:19
Bedankt
Bedankt voor de reacties. Jullie tip dat ze zelf meer naar zich toe moet trekken doet ze al. Meer dan dit is nu verder niet mogelijk. Communicatie met de andere meiden gaat niet leuk. Veel gaat via whats app en er wordt dan flink gekat. Ze doet ook hbo pedagogiek net als waar doc hbo les in geeft. Er vallen ook steeds studenten af die stoppen met de studie. Het is een behoorlijk ongeregelde bende op die opleiding. Soms zit ze in haar eentje in een les. Ik denk dat de docenten wel zien hoe serieus ze is, maar ja net als doc hbo zegt: sommige vakken heeft ze in een blok maar 6 keer en daardoor blijft het erg onpersoonlijk en leren studenten en docenten elkaar nauwelijks kennen. Dochter wil heel graag voor de zomer haar propedeuse halen zodat ze vrij is om een andere studie te gaan doen. Maar misschien gaat ze ook wel door, maar dan wil ze ook graag voor de zomer haar p halen. Ik zal nog weer met dochter in gesprek gaan en haar adviseren dit toch weer eens te bespreken met haar studie loopbaan begeleider. Met of zonder mijn hulp. Thanks!

ook hbo'er
24-01-2016 om 10:11
Andere hbo?
Ik weet niet waar je woont,
maar kan ze als ze door wil gaan met pedagogiek na dit jaar niet overstappen naar een andere hbo?
Dit klinkt als een structureel probleem op haar hbo.

hsk-mama
24-01-2016 om 14:02
Individuele beoordeling?
Mag je dochter vragen om individuele beoordeling? Ik werk ook op een hbo en begeleid veel groepen studenten. In de studiegidsen van de projecten staat dat bij twijfel aan de inzet van één of meerdere groepsleden overgegaan kan worden tot individuele beoordeling. En een student kan daar ook zelf om vragen. Dan wordt natuurlijk wel rekening gehouden met het feit dat de student alleen minder uren ter beschikking heeft dan een hele groep studenten gezamenlijk.
Daarnaast maken studenten een samenwerkingscontract waar ze zich aan moeten houden en elkaar op kunnen aanspreken. De studieloopbaanbegeleider kan hier misschien ook een rol in spelen.
Soms gebeurt het dat een student uit een groep wordt gegooid, maar nooit zomaar en zonder laatste waarschuwing.

Jaina
25-01-2016 om 17:25
Lastig
Ik heb zelf een paar jaar op een HBO gewerkt en toen viel mij al op dat er echt enorm veel in groepjes wordt gewerkt. Daar zit deels een onderwijskundige visie achter (die ik niet 100% deel want af en toe samenwerken prima maar het hoeft niet het grootste deel van de opleiding te zijn) en deels is het ook gewoon kosten besparend. Docenten hebben dan minder na te kijken en je hoeft ze dus bij hun normjaartaak minder tijd daarvoor te geven. Bovendien kan je project uren als contacturen mee laten tellen en je hebt minder docenten nodig voor project uren. Maar dat terzijde want daar heeft je dochter weinig aan.
Sowieso is er niet echt een oplossing voor. Wat HBO docent ook al aangaf als docent heb je er te weinig zicht op om concreet in te grijpen. Ik gaf een paar vrij massale vakken (ik werkte daar maar parttime) met veel studenten. De periodes waren vrij kort dus ik had helemaal niet de tijd om zelfs maar de naam te leren van de meesten. Na 6-8 weken was het al weer voorbij.
Ik kreeg ook regelmatig klagende studenten op mijn kantoor. Dan klaagde A dat B niet goed samenwerkte. De volgende dag kwam B dan echter over A klagen. Dus hoe kom je er dan uit wie gelijk heeft? Ook wel eens dat de hele groep kwam klagen over een enkele groepsgenoot. Ik vind het dan ook gevaarlijk om dan maar te denken dat de groep wel gelijk zal hebben. Soms bleek na een gesprek met die groepsgenoot dat er toch nog wel meer achter zat. Je moet ook voorkomen dat iemand de zondebonk wordt. Dus ja, vaak was het advies toch maar dat ze er samen uit moesten zien te komen. Wel werd er bij de meeste projecten een individuele reflectie verwacht waarin ook het samenwerken aan bod kwam. Dat laat je dan wel in de beoordeling meewegen natuurlijk.
Maar het blijft gewoon heel lastig om een student individueel te beoordelen bij een groepsopdracht, zeker als je de studenten niet goed kent.
Ik zou als ik je dochter was met haar mentor gaan praten. Ze kan duidelijk aangeven wat haar doel is en waarom dat hierdoor niet haalbaar lijkt. Het helpt ook om wat concrete voorbeelden te hebben. Moeder zeker niet mee. Dat is echt not done op een vervolgopleiding. Dat moet ze zelf ook niet willen. Dat komt heel onzelfstandig over en dan zal haar verhaal ook minder geloofwaardig zijn. En hopelijk komen er nog wat meer gewone examens en essays en andere individuele beoordelingen zodat ze toch haar cijfers kan ophalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.