Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Arawen

Arawen

17-06-2016 om 17:09

Op het matje bij de GGD

Zoon (16, 4 VWO) heeft een paar maanden geleden de GGD vragenlijst ingevuld. Het standaard schoolonderzoek voor 4e klassers. Het was vrijwillig, maar hij (en wij) zagen geen reden om het niet te doen. En de hele klas doet mee, dus hij ook.

Groot is onze verbazing dat hij nu een brief van de GGD krijgt. Hij wordt opgeroepen voor een consult, 'nav het onderzoek en de vragenlijst'. Nu is zoon op de basisschool ooit eerder opgeroepen, omdat hij toen (naar verhouding) te zwaar was. Paar keer langs geweest, zoon ging de groeispurt in en alles kwam goed. Hij heeft nu een prima lengte/gewicht verhouding. Waarom dan toch een oproep? Iets op die vragenlijst? Heb het m gevraagd maar hij heeft niets ingevuld over alcohol/roken/drugs. Hij is nog maagd en niet suicidaal.Ook geen 'etiket' of problemen op school. Prima cijfers.

Kortom, ik wordt hier niet blij van. Nu 'mag' ik mee en dat ga ik ook zeker doen. Of kan ik ze van te voren bellen om te vragen waar dit in godsnaam over gaat (als ze mij dat al willen vertellen). Wie heeft er ooit met dit bijltje gehakt?


Angela67

Angela67

17-06-2016 om 17:21

pardon?

je weigert toch gewoon. Hij stuurt beleefd briefje dat hij geen belangstelling heeft en dat hij uit het bestand verwijderd wil worden.
Dat laatste kan natuurlijk niet , maar laat ze dat dan maar uitleggen.
niet teveel tijd aan besteden!

Je kunt ook bellen dat hij niet komt. En dan geen reden geven, gewoon even doorgeven. Je kunt echt niet verplicht worden.

gr Angela

Elfje65

Elfje65

17-06-2016 om 17:26

Geen ervaring

Sowieso zou ik bellen en ik zou niet gaan. De vragwnlijst is vrijwillig newm k aan.

Triva

Triva

17-06-2016 om 17:26

Gewoon

laat hem bellen en vraag waar het voor is en als het hem niet aanstaat weigert hij gewoon, het is echt niet verplicht ofzo. Ik weet dat ik hetzelfde probleem had (afspraak voor kind maar dat was op de basisschool): ik wist ook niet waarom ik moest komen. Ik heb toen gebeld (kind was toen nog te jong om zelf te bellen) en de reden vond ik onnodig en ben toen ook niet geweest.

Elinde

Elinde

17-06-2016 om 18:20

Ervaring

Oudste zoon moest ook komen. Ik ben toen meegegaan en wat bleek: alle kinderen die ooit een aantekening over wat dan ook hadden gehad werden opgeroepen om een afrondend gesprek te hebben.
Er kwamen zaken voorbij van toen zoon 3-4 jaar oud was en die wij allang weer waren vergeten. Bijv. Niet zindelijk, niet hinkelen etc.
Ik zou als ik jou was gewoon afzeggen.

Arawen

Arawen

17-06-2016 om 19:07

Zoon gaat zelf bellen

Zoon ziet de GGD als een Officiele Instantie, een Autoriteit, dus als die je willen zien dan ga je. Ondertussen heb ik hem weten te overtuigen van mijn scepsis en hij ze nu zelf bellen om te vragen waarom. Als het inderdaad met het dossier van de basisschool te maken heeft, gaat ie niet.
Ondertussen heeft hij in de klassen-app geinformeerd en tot nu toe heeft zich maar 1 klasgenoot gemeld die ook een oproep heeft gehad. Dus het is wel gericht.

Arawen

Arawen

17-06-2016 om 19:11

Ingevuld

Oh, en zoon wist zich inmiddels weer te herinneren dat hij bij een vraag, of hij wist waar hij alcohol en drugs kon kopen, 'ja' had ingevuld. 'Want dat weet ik ook. Maar daarom koop ik het nog niet!' Misschien wordt ie nu wel als een potentiele alcoholist gezien..,-(

Elfje65

Elfje65

17-06-2016 om 19:56

Omg

Dat gaat wel heel ver. Pfffff

Lente

Lente

17-06-2016 om 19:58

Iets over de relatie met zijn ouders?

Zijn daar ook vragen over gesteld? Zijn er problemen in de relatie met zijn vader?
Dat zou ook een reden kunnen zijn.

Met eigen ogen

Herkenning. Gewicht was grensgeval. Toen de dame met eigen ogen kon zien dat dit meer een familiebouw betrof; groot formaat borstkast zonder dikke benen of buik vroeg ze alleen wat hij aan sport deed. Kind gaf aan lid te zijn geworden van een sportschool. Einde gesprek. De dame hoefde geen verdere acties op te starten want kind was zelf al lid geworden van een sportschool die ook nog eens door ouders gefinancieerd wordt. ( Dus niet via de gemeentegelden.)

Dus een kind dat aangeeft te weten waar drugs en alcohol te koop is, hoeft alleen te vertellen dat zijn ouders niet roken, geen rokende vrienden heeft en niet uitgaat behalve schoolfeest waar geen drank geschonken wordt. En als ze vraagt wat hi doet in zijn vrije tijd; sporten bij sportvereniging X en wat hij daar drinkt; 7- up , ( geen red bulll of energydrank ).

Ergens zijn die uitnodigingen m.i. een vorm van werkverschaffing; zo heeft een diëtist en een sportschool weer een paar klantjes erbij.

Ps Als zijn haar te lang is, even naar de kapper.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-06-2016 om 20:22

als ik zoiets lees denk ik altijd:

"Wat ben ik blij dat mijn kinderen daar inmiddels te oud voor zijn!"

Angela67

Angela67

17-06-2016 om 20:23

aardig leermoment

wat vindt hij dan zo Autoriteit Met Hoofdletter eraan?
Weet hij wat ze waarom doen dan?
En vindt hij dat hij een probleem heeft?
Nee? Vinden jullie dat hij een probleem heeft?
Nee?
Waarom moet hij dan aan een totaal onbekend persoon iets gaan vertellen?
Het is een soort 'dienstverlenende' instantie die van jouw belastinggeld wordt betaald waar je je kind kunt laten vaccineren en wegen
gr Angela

ojee

Zoon heeft die lijst ook recent ingevuld en heeft gigantisch zitten trollen. Hij deed net of ie zwaar aan de alcohol zat en elke week sex had. Ook had ie van alles ingevuld bij drugsgebruik. Nou, dat wordt nog een taak om uit te leggen dat het hier om een soort van stoer pubergedrag gaat. Zoon is hartstikke braaf, drinkt alleen weleens een biertje. Zijn vrienden hebben trouwens iets vergelijkbaars gedaan met die lijsten. O ja, zijn postcode was 6969. Pffffff..

Arawen

Arawen

17-06-2016 om 20:54

Probleemgeval

Haha Jutta, jij kunt t schudden, met je 'probleemgeval'..

Zoon is kind van gescheiden ouders. Zoals de helft van de klas, dus dat lijkt me niet echt meer een 'trigger'. Ex en ik zijn trouwens al vele jaren uit elkaar en zoon heeft regelmatig contact met zijn vader. Woont in harmonie bij mij en zijn stiefvader. Als daar al vragen over waren, zal hij niks verontrustends hebben geantwoord. Nu is vader wel een reguliere klant van de lokale GGZ geweest, maar ik geloof niet dat dat aan zoon gekoppeld wordt. Zouden ze dan ook wel een beetje te laat mee zijn ;-(

aardje

Ja, weet je, zoon heeft een vreselijke hekel aan verkeerde bemoeienis. Hij heeft een aardje naar zijn moeder vrees ik. Ik zou dit ook gewoon vreselijk relativeren. Aan je kind vragen of alles goed met hem gaat, en zo ja, dan dit lekker naast je neerleggen.

Lente

Lente

17-06-2016 om 21:14

Toch zou dat GGZ-verleden van vader wel een reden kunnen zijn

of inderdaad het gewicht.

Puck

Puck

17-06-2016 om 22:26

lijsten hier dus niet ingevuld

Sinds groep 2 van de basisschool heb ik alle dingen van de GGD netjes geweigerd op de vaccinaties na. Ook op het VO heb ik de kinderen gevraagd om de lijsten niet in te vullen en niet mee te doen aan de "lessen" die de GGD op school geeft. Voor de verandering hebben ze eens braaf naar mams geluisterd Met name omdat de GGD hier heel goed is met kinderen op basis van vragenlijsten in hokjes te duwen die nergens op slaan. En aan de hand van verhalen ben ik er ook maar wat blij om: verhaal van jongste: mam, Pietje werd zo in de klas door de GGD aangewezen dat hij te dik was..... En als ik nu Arawens verhaal lees dan weet ik het weer heel zeker: GGD jeugdgezondheid draaft door.

Zorgen van de school

http://www.ggd.amsterdam.nl/jeugd/jeugdgezondheidszorg-1/onderzoek-4e-klas-vo/

Een vervolggesprek, afhankelijk van de gemeente wat de topics zijn, kan om de volgende redenen:
"als de ouder, of de leerling, heeft aangegeven graag een extra gesprek te willen.
als de lengte of het gewicht van de leerling reden geven voor nader onderzoek of een aanvullend gesprek
als er naar aanleiding van de vragenlijst of het dossier van de leerling een onderwerp is dat de jeugdarts of jeugdverpleegkundige graag met de ouder wil bespreken
als er vanuit de school een zorgvraag is met betrekking tot de leerling"

Het zou toch veel fraaier zijn als men de ouders benaderd als er zorgen zijn en niet de ggd. Lijkt me een onwenselijke situatie.

nooit problemen gehad

bij de GGZ of GGD (is dat hetzelfde), zoon is altijd naar de onderzoeken geweest. Op de basisschool werd verwacht dat er een ouder mee kwam, op de middelbare school niet. Nooit geen lastige situaties gehad. Ook vroeger nooit gezeur gehad op het consultatiebureau overigens, dus er zijn ook wel goede ervaringen!

Ook nooit gezeur.

Prima ervaringen. Zoon heeft ook eens een extra oproep gehad, dat bleek te gaan om zijn lengte, enorme groeispurt. De arts wilde zijn ruggenwervels graag controleren. Hij had een wat kromme houding. We zijn daarvoor ook even langs de huisarts gegaan.

Miekemieke

Miekemieke

18-06-2016 om 10:45

nooit gesprek gehad

Mijn dochter kreeg ook een oproep om met mij samen te komen voor gesprek, geen flauw idee waarom. We zijn 3 maanden bezig geweest om een afspraak te maken maar de deskundige werkte op de dagen dat ik ook werkte of dochter had iets belangrijks op school dus het is er nooit van gekomen. We zijn nu 10 jaar verder en dochter is dik volwassen en maakt het prima. Ik was wel benieuwd waarom we op gesprek moesten komen, vond het wel wonderlijk en dat het ook niet mogelijk was om een afspraak te maken ha ha.

Marte

Marte

18-06-2016 om 11:05

Er is een andere kant

Heel lang heb ik hetzelfde gedacht over dergelijke GGD-onderzoeken als ik in sommige reacties lees: het gevoel op het matje te moeten komen, inbreuk op privacy etc.

Maar sinds ik er vanuit mijn werk als docent mee te maken heb, is mijn idee hierover veranderd. Er zijn elk jaar leerlingen die middels deze vragenlijst en de uitnodiging voor het gesprek aangeven dat er dingen aan de hand zijn of dat ze ergens hulp bij nodig hebben en op die manier hulp krijgen. Het gaat dan juist om dingen die nog niet bekend waren bij school of ouders. Zo'n uitnodiging is vast in de meeste gevallen 'loos alarm', maar je kind zal maar net tot de groep behoren die deze gelegenheid aangrijpt om aan te geven dat er wel degelijk iets speelt op het gebied van sombere gevoelens, zelfbeeld, relaties, drugs of wat dan ook.

Ja Marte

De vraag is dan vervolgens wat heb je een jongere te bieden en helpt dat ook. Maakt het zaken niet erger of hopelozer omdat de illusie van 'hulp' ontstaat maar gezien de bezuinigingen kun je een oka aan de deur krijgen die het ook niet weet.
Het zou beter zijn als je een, voor jongeren en de volwassenen om hen heen waaronder de huisarts, herkenbaar aanbod zou weten te realiseren.
Opvissen van problemen is een ding, wat doe je er vervolgens mee.
Foldertje? Ook de GGD is aanbodgericht, dus je krijgt waar de politiek net mee gepreoccupeerd is en dat hoeft niets te maken te hebben met een jongeren zelf.

Verlengstuk van de overheid

Ik vind ook dat de lichamelijke screening te wensen overlaat met al die hype over leefstijl en sociaal emotionele problemen. Ze verwaarlozen hun basis. De behoorlijk grote oogproblemen van mijn kinderen zijn er bij de screening niet uitgehaald. Dat kwam pas toen ze op school zaten en ik er zelf bovenop zat.
De 'schooldokter' wilde mijn dochter wel een consult 'hoe ga je toch naar school met pfeiffer' geven. Die balans maakten we zelf wel nadat de huisarts geconstateerd had dat ze actief pfeiffer doormaakte.
ik heb toch niet het idee dat ze dan mijn dochter als uitgangspunt nemen maar de schoolplicht.

Politiek correct

De schooldokter wilde mijn zoon, vier jaar, wel even meedelen dat hij over zijn koemelkeiwitallergie heengegroeid was. Daar weet de goede man helemaal niets vanaf. Dat was toen er berichten in de krant stonden dat zogenaamd teveel ouders hun kinderen een allergie aanpraten en diëten voorzetten.

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2016 om 14:34

Flanagan

Even naar de kapper? Kom nou zeg. Het is geen sollicitatie of een verplicht gebeuren, waar iets belangrijks van af hangt.

Wel verstandig hoor Fiorucci

We gaan tegenwoordig op ons paasbest naar gesprekken. Je wil geen ongewenste indruk wekken op een mogelijk 'speurende' medewerker. Helaas wordt er gewoon ook gewerkt met bevooroordeelde 'profilering'.
Niets mis als je binnen de kaders valt, maar als dat niet zo is draagt het bij aan ongewenste aandacht.

Triva

Triva

18-06-2016 om 14:50

belachelijk

De kapper... yeah right. Kom op zeg, we leven in 2016! Met 16 mogen ze ook een tattoo, die ook maar bedekken? Scheurtje in spijkerbroek mag niet? Het zijn pubers hoor, die horen dat soort dingen te hebben.

Addmoeder

Addmoeder

18-06-2016 om 14:52

Add

Mijn dochter heeft een add-diagnose die bij de huisarts bekend is. Op school niet, ze heeft er nauwelijks hinder van in de praktijk en ik wil dus niet dat er onnodige informatie rondgaat. Ik heb zelf op een school gewerkt en ik weet hoe onzorgvuldig er soms wordt omgesprongen met informatie door goedbedoelende zorgcoördinatoren en
hulpverleners. Vooral bjz kon er wat van
Ik heb geen slechte ervaringen met de ggd, niet als ouder en niet als professional. Bij mijn dochter hebben ze op het consultatiebureau geconstateerd dat ze een bril moet toen ze drie was. dat was maar goed ook, het werd een behoorlijk sterke.

Renée

Renée

18-06-2016 om 17:45

nee hoor Flanagan

Je schrijft: "Dus een kind dat aangeeft te weten waar drugs en alcohol te koop is, hoeft alleen te vertellen dat zijn ouders niet roken, geen rokende vrienden heeft en niet uitgaat behalve schoolfeest waar geen drank geschonken wordt. En als ze vraagt wat hi doet in zijn vrije tijd; sporten bij sportvereniging X en wat hij daar drinkt; 7- up , ( geen red bulll of energydrank )."

Maar de zoon van Arawen hoeft helemaal geen verantwoording af te leggen bij de GGD. Die kan het beste bellen om te vragen waar het over gaat en daarna zeggen dat hij niet komt. Klaar is Kees! Zo doen we dat bij die bemoeizuchtige types.

40er

40er

18-06-2016 om 19:02

Even er aan denken dat mijn puber volgend schooljaar een briefje in zijn agenda krijgt, dat hij niet mee hoeft te doen. Ik zou niet willen dat zijn haar er af moet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.