lottie
30-04-2011 om 16:05
Op stap? tot hoe laat?
Gaan jullie pubers al op stap? Vanaf welke leeftijd? En tot hoe laat? Onze dochter is bijna 16 en het valt me op dat maar weinig kinderen richtlijnen meekrijgen. Komen wij van Mars? Ik wil niet dat mijn kind zelf bepaalt hoe laat het thuiskomt. Wij halen haar dan gewoon op! Wat is gangbaar bij jullie?

Kaaskopje
30-04-2011 om 16:33
Inmiddels ouder
maar toen ze 16 waren mochten ze in principe om 3 uur naar huis. Met vertrek- en fietstijd erbij betekent dat bij ons uiterlijk kwart over 3. Wij wonen in de stad. Geen fietstochten door verlaten weilanden dus.

tonny
30-04-2011 om 17:30
Met 16. niet jonger. en samen uit samen thuis.
Korte samenvatting
Ze gingen deels met de nachtbus, deels fietsen/lopen.
Middenin de nacht ergens pubers ophalen heb ik nooit gedaan. Zij slapen de dag erna een gat in dag, ik heb weer gewoon mijn verplichtingen.
Oh ja, uitgaan mocht dat eerste jaar maar éénmaal in de maand.
Ik vind verlaten weilanden met een groepje minder gevaarlijk dan een uitgaansgebied met groepjes aangeschoten vechtgraag publiek.
Dat ouders geen grenzen aangeven is jammer.

Kaaskopje
30-04-2011 om 21:50
Tonny
Zolang ze in een groepje fietsen, vind ik een verlaten weiland ook niet erg

Vic
30-04-2011 om 22:36
Echt?!
Jeetje. Tot hoe laat mochten jullie zelf vroeger uit toen je 16 was? Ik mocht op mijn 16e überhaupt nog niet uit. Dat deed ik dus alleen als ik bij een vriendin logeerde Naar schoolfeesten mocht wel, maar dan werd ik klokslag 00.00 opgehaald. Als ik niet buiten stond op het afgesproken tijdstip, kwam mijn vader gerust de school binnen.

Fiorucci
01-05-2011 om 06:39
Ja,echt
Ik ging voor het eerst echt uit toen ik net 16 was, eerst met een tijd dat ik thuis moest zijn, en afspraken, zoals altijd samen naar huis fietsen. Iets ouder maakte de tijd niet meer uit, mits we samen fietsten en de slutel bij ons hadden. En als ik zei: Ik ben om 2 uur thuis, moest ik er ook echt om 2 uur zijn.

tonny
01-05-2011 om 08:48
Tijden
Ben zelf nooit een uitgaanstype geweest, daarmee heb ik dus geen vergelijkingsmateriaal. Van mijn kinderen is er maar eentje echt een uitgaander, hoewel de jongste nu ook gaat maar die is de 16 allang gepasseerd.
Inderdaad zijn het achterlijke tijden, pas om vijf uur thuis of zo. Maar als de hele groep zo lang blijft vind ik het onzin om 'die van mij' in zijn eentje te laten terugkomen. Omdat het zo achterlijk laat (vroeg) wordt, mocht het met 16 ook maar eens per maand met als extra erbij koninginnedag en oudjaar.
Met 17 werd het tweemaal per maand en daarna is het zoetjesaan naar eigen inzicht geworden.

Ernesta
01-05-2011 om 09:17
Samen fietsen
Mijn zoon gaat nog niet uit (bijna 16) maar geeft wel aan vanaf zijn 16e af en toe te willen gaan. Nou had ik zelf ook al bedacht 'samen uit, samen thuis', maar zijn vrienden wonen echt alle kanten op. Vanuit het centrum een stukje samen fietsen zal al niet gaan.
Dus, wat dan?
Ik zit er zelf al aan te denken de ene keer bij een vriend te overnachten en de andere keer een vriend hier.

Yta Chalne
01-05-2011 om 09:46
Regels
Hier geen regels over tijden (sorry . Wel over alleen; dat mag niet. Ophalen: geen haar op m'n hoofd die eraan denkt. Overigens wonen wij op vijf minuten van het (uitgaans-) centrum, dus alle vrienden en vriendinnen logeren altijd bij ons met uitgaan. Ze gaan dus altijd met een groepje.
Overigens gebeurt het hele uitgaan vrij weinig. Er mag tegenwoordig niks met 16, dus op die leeftijd gaan ze naar de film en eten een pizza. Jongerendisco's vallen volgens de kinderen onder 'sneu'.

Merel
01-05-2011 om 11:27
Flexibel
Net als meerdere mensen schrijven heb ik liever dat mijn kind met een groepje mee naar huis gaat en ze hoeft zich dus niet strikt aan een tijd te houden. Ze gaan meestal maar 1 keer per maand uit, soms zelfs minder dan dat. De kroeg gaat om 3 uur dicht dus rond half 4 kunnen ze dan thuis zijn. Meestal zijn ze dat dan ook wel, of ze bellen of sms-en eventjes wanneer ze vertrekken naar huis.
Ze gaan meestal pas rond 23.00 weg, dus dan is het haast niet de moeite als je alweer rond 1.00 uur thuis moet zijn (half uur fietsen heen, half uur fietsen terug)

tonny
01-05-2011 om 12:12
En het 'indrinken'?
Hebben jullie daar regels voor?
Ik was altijd zo 'flauw' dat zoon geen 'indrinkkratje'
mocht kopen en thuis neerzetten. We zijn hier geen grote bierdrinkers, pils is hier bepaald geen wekelijkse aankoop.
Bij vrienden mocht het meestal wel, niet bij allemaal trouwens. Hoe is dat bij jullie?
Ik vind het vervelend als ze aangeschoten vertrekken én als ze in de horeca moeten bestellen, geven ze waarschijnlijk net iets minder uit.

Vic
01-05-2011 om 12:43
Ik weet het niet hoor
Gelukkig ben ik daar nog niet aan toe, maar ik vind toch 3 uur thuis voor een meisje (of jongen) van 16 toch een beetje hmmm tja. Als ik dat al zou toestaan, samen thuis heeft inderdaad de voorkeur boven alleen over straat, dan toch zeker niet wekelijks. En als ze dronken thuis zou komen, de komende maand maar even helemaal niet.

Tihama
01-05-2011 om 12:45
Vic
Ja, ik had een paar vriendinnen die thuis met zo kort gehouden werden als jij. Dat herken ik dus wel. Maar ik mocht zelf tot 4 a 5 uur wegblijven. Mijn 2 beste vriendinnen ook. Op mijn 17e werd het op zaterdag regelmatig 6 uur. Ik heb altijd gezegd dat ik hoop dat ik mijn kinderen net zoveel vrijheid kan geven als ik heb gehad. Ik heb heel goede herinneringen aan dat stapleven dus ik gun mijn kinderen dat ook. Ik dronk overigens nooit ,ik gebruikte geen drugs , ik rookte zelfs niet. Kortom een heel braaf meisje dat minstens 3 keer per week tot heel laat ging stappen. Enige voorwaarde was dat ik veilig naar huis kwam. Of bij een vriendin bleef slapen. Dat regelde ik ook. Verder mocht ik mijn ouders in geval van nood altijd wakker bellen. Dat benadrukte mijn moeder elke keer weer. Ik heb het 2 keer gedaan.

Royal
01-05-2011 om 13:29
16 jarige dochter
Bij ons in huis ook geen vaste regels omtrent thuiskomen. Ik vind het belangrijkste dat ze veilig samen thuiskomen met diegenen waar ze mee gaat stappen en dat kan daarom wat vroeger zijn dat ik in mijn hoofd heb maar net zogoed veel later. Daarom de thuiskom tijden meestal tussen 3 en 4, afhankelijk met wie ze gaat.
Het verschil met vroeger is echt de gaantijd. Ze gaan nu gewoon niet eerder dan half 11.
Indrinken wordt door dochter niet gedaan maar lukt ook niet echt want ze komt pas om half 9 thuis van werken en dan moet er natuurlijk nog gegeten en "getut" worden.
Ophalen doe ik trouwens wel eens, al ze verder weg gaan stappen. Bijvoorbeeld met koninginnenacht, opgehaald om 3 uur, maak ik me niet zo druk over. Ik ga gewoon naar bed en laat me wakker bellen.

Kaaskopje
01-05-2011 om 13:51
Wekelijks, vic
Mijn dochters gingen bepaald niet wekelijks uit, dat hoefde ik niet eens te verbieden of toe te staan. Wat denk je dat het kost?
Nu denk je nog dat 3 uur laat is, maar je groeit er in mee. Ze gaan sowieso later naar bed tegen die tijd.

Leen13
01-05-2011 om 15:02
Veiligheid
Voor mij staat ook de veiligheid voorop.
Soms heb ik, denk ik, een voordeel dat mijn kinderen autistisch zijn. Zoon heeft een vriend met autisme en die gaat gewoon niet te laat naar bed. Dan hebben ze een metalfeest en dan gaan ze gewoon een uurtje. Meer is te druk. Ze drinken een biertje, geen krat, gewoon thuis want anders zijn ze de controle kwijt. Gisteren samen naar Koninginnedag met hun eigen drinken mee omdat het anders te duur wordt. Hebben ze leuk wat games en consoles gevonden voor niet teveel geld en een leuke dag gehad. Wat zijn die braaf toch, denk ik dan. Hopen dat het zo blijft.

Kaaskopje
01-05-2011 om 15:04
Vic
Nog een keer
Ik denk dat je teveel beren op de weg ziet. Je verwacht nu al dat ze dronken thuis komt. Ik heb mijn dochters nog steeds niet merkbaar dronken thuis zien komen. Ik zou er niet teveel zorgen over maken

Vic
01-05-2011 om 20:01
Kaaskopje
Het zal inderdaad wel loslopen t.z.t. (hoop ik). Dochter is nu erg anti roken en drinken, dus ik hoop dat ze die lijn voortzet Eerlijk gezegd heb ik er vroeger nooit onder 'geleden' dat ik relatief kort gehouden werd door mijn ouders. Ik ben wel uit geweest, maar mijn idee van een leuke avond is niet tot 3 uur in de herrie waar je geen normaal gesprek kunt voeren.

Lynna
02-05-2011 om 06:46
Geen tijd
Zoon van 17 krijgt van mij geen tijd mee. Tot nu toe maakt hij er geen misbruik van en is hij op zijn laatst om 3 uur thuis gekomen. Ook gaat hij niet elke week uit, hooguit 1x per maand. Misschien zelfs wel eens per 2 maanden. Ik wil wel dat hij mij wakker komt maken als ie thuis komt.
Hier gaan ze gewoon in het dorp uit, 5 minuten fietsen, dat scheelt waarschijnlijk.

Paal
02-05-2011 om 14:19
Dochter 16 en de kosten
Als ik dit zo lees dan laten wij haar wel heel erg vrij.
Ze gaat wekelijks uit. Daar heb ik geen problemen mee. Het os voor haar pure ontspanning en over drank hoef ik me geen zorgen te maken.
Afspraak is ook dat ze samen thuis komen. Helaas komt het steeds vaker voor dat het dan als half 6 is. Dat vinden we echt te laat.
Probleem is dat ze ruim 20 km moeten reizen. (nee, het kan echt niet dichter bij, welke kant ze ook uit gaan het is allemaal 15 tot 20 km van hier)
Er zijn ouders die niet van plan zijn te halen, en wij zijn niet gek, we gaan niet elke week reizen, dus dat wordt de taxi de terug weg.
Jullie snappen het al, dit is onbetaalbaar.
Gisteravond goed gesprek gehad met dochter. Wij zijn niet helemaal de enige ouders die dit niet normaal vinden.
Voorstel gedaan om 2x per maand dan maar taxi te spelen. Samen met nog een stel andere ouders.
Vrienden die mee willen kunnen dan een bijdrage doen aan ons.
Voor andere ouders is het geld geen probleem en tijdstip van thuis komen ook niet.
Zo kunnen wij zorgen dat ze ook nog rond half 4 opgehaald wordt.
Alternatief is dat ze niet zo veel uitgaat en vriendin binnnenkort niet meer mag.

tonny
02-05-2011 om 17:06
Elk weekend tot half zes in de ochtend
en de volgende dag dan?
Hebben ze geen van allen een baantje of sport de volgende dag?

Paal
02-05-2011 om 19:22
Nee
Dat doet ze op andere tijden.
En eerlijk is eerlijk, ze gaat er zonder problemen om 10 uur weer uit.
's avonds wat eerder er weer in, zo rond tienen, en nergens last van.
Gelukkig.
Ze zegt zelf dat juist dat dansen haar veel energie geeft.
Het zit hem echt in de kosten en het late thuis komen.
Wij slapen daarna niet meer en wij worden er niet gezelliger op

Kaaskopje
02-05-2011 om 23:51
Paal
Waarom moet ze er om 10 uur alweer uit dan?
Dat dansen energie geeft kan ik beamen.

Kaaskopje
03-05-2011 om 00:00
Tonny
De zondag is de enige dag waarvan zeker is dat ze dan uit kunnen slapen. Dus stappen op zaterdag tot in de vroege uurtjes is dan niet zo'n probleem.
Ik moest laatst trouwens wel in mijn vuistje lachen. Ik werd gebeld door mijn oudste met de boodschap dat ze de laatste trein vanuit Utrecht hadden gemist. Dat werd een nachtje doorhalen op het station. Helemaal niet erg hoor! Tot mijn verbazing kwam ze later in de nacht toch thuis. De vader van haar vriendin was ze tegemoet gereden. Ze hadden het nog wel tot Amsterdam weten te brengen en daar heeft hij ze opgehaald. Ze was toch wel blij dat ze niet de hele nacht op het station hoefde te zitten volgens mij, ondanks haar bravoure van een paar uur eerder. Ik heb dat vroeger trouwens ook wel eens gedaan. We waren naar een feest geweest en er waren er wel meer die tot de ochtend moesten wachten. Best gezellig eigenlijk.

tonny
03-05-2011 om 08:34
Voetbalclubs
die altijd op zondag speelden, schuiven nu soms ook naar zaterdag. Niet vanwege het rustdagprincipe, maar omdat de spelers na het stappen niet fit zijn.
Jaja, door het uitgaan wordt zondag echt een rustdag

albana
03-05-2011 om 10:38
Hier met bus
i.v.m. de grote afstanden rijden hier nachtbussen naar de regionale-disco (heet zo'n ding nog wel zo?). Gaat dochter (17,5) daar heen en het is winter dan komt ze dus om 2.15, 3.15,4.15 of5.15 of 6.15 thuis. Vorig jaar kwam ze standaard om 2.15 of 3.15 thuis. Tegenwoordig (jaartje ouder) is het meestal tussen 3.15 en 5.15 uur en een heel enkele keer is het dus 6.15.
Onze voorwaarde is dat ze mét anderen samen gaat. Dat gebeurd door te logeren, of hier of daar, meestal 2 of 3 of soms 4 tegelijk. Die laatste bus is eigenlijk niet de afspraak, maar soms zijn de eerdere bussen vol en komen ze er gewoon niet meer in......Dus dan heb je geen keus. Voor de laatste rit zet de busmaatschappij extra bussen in als het druk is (dus die om 6.15 uur) dus thuis kom je altijd. Vanaf de bushalte is het nog zo'n 20 minuten fietsen naar hier. De vroegere bussen daarbij 'hoor'je als 17 of 18 jarige niet mee te gaan (dochters vriendinnen zijn al net iets ouder dus 18+) die zijn bestemd voor de 16 jarigen of je moet een goede reden hebben als dat je moet werken ofzo.....Als alle 17 of 18 jarigen óók met die bussen zouden willen meegaan dan past de jongere garde er niet meer bij in. Op zich wel logisch...toch?
's zomers gaan ze wel eens met de fiets (bespaart busgeld dat toch zo'n 8 euro is p.p.) dat is ong.17 km fietsen. En meestal komen ze dan rond een uurtje of 4.30 of 5.30 thuis. Wel met grotere groep meestal (ook jongens en andere meiden die hier ter plaatse wonen). Inclusief dat uurtje fietsen vind ik het al met al wel meevallen.
'Vroeger' gingen wij stappen bij dezelfde uitgaansgelegenheid en was het al net zo geregeld. Alleen gingen bij ons de jongeren (16 jarigen dus) ergens rond de 1 uur weg en als laatste om 2 uur. De ouderen tot maximaal 4.00 uur (dan gingen de laatste bussen). De boel ging dan ook écht dicht...maar als we fietsten dan waren we net zo laat als dochter nu.
Mijn ouders deden niet moeilijk over hoe laat ik of broer kwamen....dat mochten we zelf weten. Als we maar met de anderen kwamen.
Nu gaat de boel pas écht dicht om 6.00 uur.
Dochter gaat gemiddeld 2 keer per maand daar heen, is ook wel afhankelijk van andere festiviteiten. Is er zoals nu koninginnedag en bevrijdingsfestivals in de omgeving dan gaat ze soms ook een hele maand niet. Gemiddeld gaat ze om de week écht uit tot erg laat. De andere week gaat ze naar café's en kroegen in een andere plaats waar hier de hele omgeving qua jongeren heen gaat(als ze niet naar die grote uitgaansfabriek gaan). Daar sluit de boel wel om 2.00 uur. Dus dan zijn ze mooi op tijd thuis, hahaha. Soms gaan ze daar heen op de fiets (40 min. fietsen) soms blijft ze daar slapen bij klasgenoot of haar vriendin.
Dochter gaat alleen op zaterdag uit want zaterdag moet ze werken en soms om 7.00 uur beginnen dus vrijdag word het meestal niks. Heeft ze wel eens vrijdag's wat (verjaardagsfeestje ofzo) dan blijft ze zaterdags meestal thuis omdat het andere teveel van het goede word en ze dan te moe word (met ook nog werken erbij).
Ik rammel de pubers altijd uit bed als we zondags gaan lunchen. Meestal tegen een uurtje of half 1. Dan staan ze ook braaf op en van dat eten knappen ze meestal ook erg op. De logé 's vertekken daarna naar huis. Soms moeten logé's wel vroeg eruit (om b.v. te werken of bij hun oma op bezoek te gaan ofzo) en ik moet eerlijk zeggen dat doen de logeerpubers hier ook keurig. Dan staat huispuber ook op en zwaait haar logé uit. Wel hangt ze daarna nog een uurtje of 2 in bed t.v. kijkend.Op zondag verdwijnt puber steevast vroeg in bed (rond 10.00 uur) zodat ze 's maandags weer een beetje toppie is.
Ik weet wel dat dochter hier qua tijden en uitgaan zeer gemiddeld is. Er zijn er wel die 3 avonden uitgaan en zelfs 2 avonden is heel gewoon. Die tijden komen ook gewoonweg omdat je afhankelijk bent van de bussen en door de mores dat die jongeren eerder gaan....Ik ken het wel want 'vroeger' was het al net zo.
Zolang dochter het op school nog goed doet en netjes zelf op tijd opstaat om 's maandags naar school te gaan vind ik het best.
Ik vind dát belangrijker dan dat uurtje eerder of later of volgens afspraak (omdat ik dat ze graag wil) thuis komen. Buiten dat werken afspraken toch niet of we zouden constant voor taxi moeten spelen en daar heb ik écht geen zin in.
groeten albana

Maylise
04-05-2011 om 19:05
Hier
Ik hanteer geen vaste tijden van thuis komst. Ik wil wel weten wat de plannen zijn en hoe ze precies denken terug naar huis te komen. Naar huis reizen altijd samen met minstens een ander iemand (die hier dan mag blijven slapen) of met een taxi van een echt taxi bedrijf. Ze hoeven niet te zeggen hoe laat ze precies thuis willen komen want ik begrijp dat je dit niet van te voren kan plannen. De avond kan tenslotte leuker/minder leuk zijn dan verwacht.
Niet van te voren indrinken thuis. Dan vind ik een walgelijke gewoonte. Niet zo zeer een glaasje drinken maar wel indrinken met als doel om maar alvast aangeschoten te zijn. Als er met indrinken bedoelt wordt voor het uit gaan alvast even een drankje nuttigen dan ok. Alleen indrinken is meestal gewoon bedoeld om aangeschoten te worden zodat dit later niet meer hoeft. Mijn kinderen zijn ook niet echt drinkers en ze hebben weinig vrienden die veel drinken dus dat scheelt ook. Als ze dronken/aangeschoten thuis zouden komen dan zou het vlug afgelopen zijn met uitgaan want daar heb ik echt een hekel aan.
Vroeger mocht ik trouwens heel weinig op dat gebied. Zaterdag tot 1 uur naar de jeugdsoos vanaf een jaar of 16 geloof ik. Veel later mocht niet want zondag ochtend moesten we altijd naar de kerk. Ik was overigens op die leeftijd zelf ook niet erg rebels en wild dus dat was niet echt een probleem. Echt uitgaan deed ik pas in mijn studententijd.

Paal
05-05-2011 om 14:00
Kaaskopje
Ze hoeft er meestal niet uit, maar doet dat ivm leren of hardlopen.
Kiest ze zelf voor.
Wonderbaarlijke dochter heb ik.

Monique D*
05-05-2011 om 23:37
Verschiil zoon en dochter
Mijn dochter (14) heeft (nog) geen behoefte om te gaan stappen, ondanks dat ze een paar keer is gevraagd om een Fris-feest te bezoeken. Zij zit liever thuis of gaat bij een vriendin. En daar ben ik heel erg blij om! Zeker ook omdat ik vind dat ze 10 uur al thuis moet zijn na een bezoek bij haar vriendin. Ik vind de buurt waar wij wonen 's-avonds niet zo prettig!
Mijn zoon daarentegen laat ik veel meer vrij. Toen hij ongeveer 14 a 15 jaar oud was bezocht hij de Fris-feesten en kwam hij met de taxi of met de nachtbus terug. Nu is hij 16, is inmiddels de Frisfeesten ontgroeid en gaat met een groep stappen zo eens in de maand. Hij gaat bij een vriend slapen of hij slaapt thuis. Ik ken de jongens stuk voor stuk en het geeft mij wel een vertrouwd gevoel.
Ik merk dus dat ik mijn zoon veel vrijer laat dan mijn dochter. Ik ben erg bang dat haar iets naars overkomt. Nu begrijp ik waarom mijn ouders destijds strengere regels hanteerden als ik wilde stappen en bij mijn broer waren ze veel en veel soepeler... vroeger nam ik hen dit enorm kwalijk! Ik moest van de buurtdisco op mijn 14e rond 10 uur thuiskomen en mijn broer mocht zelf de tijd bepalen wanneer hij thuiskomt. En nu doe ik hetzelfde met mijn kinderen.. al heb ik wel besloten dat ik mijn dochter wel zal ophalen als ze het stappen heeft ontdekt.