Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

22-10-2010 om 14:15

Op welke leeftijd mogen jullie pubers 's avonds door het donker fietsen?

Mijn dochter (13 jaar)wordt opgehaald als ze later dan 8 uur thuis zal zijn, tenminste als het dan al donker is zoals in deze periode vh jaar. Wij wonen in een stad.
Soms fietst ze met een vriend of vriendin naar huis als ze ergens is geweest, maar in het donker wil ik dat niet. Hoe doen jullie dat? Mogen ze alleen naar huis fietsen,samen met iemand, en vanaf wanneer?
bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
oregano

oregano

22-10-2010 om 14:25

Pelle

Karakter; verstandig , maar dit kan ook even vergeten worden door te nonchalant te zijn, maar welke puber heeft dit niet .Verlichting in de stad is prima, tijdstip ligt tussen 21.00 en 23.00 uur, tot 21.00 mag ze van mij samen fietsen als ze naar huis gaat. Maar dat is ook maar betrekkelijk natuurlijk, voor 21.00 uur kan er ook iets gebeuren, eigelijk heb ik liever helemaal niet dat ze door het donker fietst merk ik, Maar ja, zoals je zegt in de winter is het al om 17.00 uur donker.

oregano

oregano

22-10-2010 om 17:32

Concrete vraagstelling

Mijn dochter van 13 (vrij zelfstandig en verstandig) komt vanavond om 22.20 van een popconcert naar huis met een vriendje van bijna 14. ik zou hen ophalen. Maar zouden ze ook alleen naar huis kunnen fietsen? Het is ongeveer 10 minuten fietsen vanuit het centrum naar de rand vh centrum.
Ik haal ze denk ik gewoon op, maar vroeg me af wat andere ouders zouden doen.
Ben altijd bang dat ik zo'n overbezorgde ouder ben of wordt

School (donker)

Als het probleem 'donker' is....vraag ik me altijd af hoe ze naar school gaan dan in de winter???
Ik weet niet hoor...maar hier is het nog hardstikke donker 's winters als ze vertrekken. En dan fietsen ze toch ook, tenminste hier wel.
En dan is 'donker' geen probleem?
En wat dan als het 's zomers rond die tijd nog licht was geweest, had het dan wel gemogen?
albana

Marjoleine64

Marjoleine64

22-10-2010 om 19:39

Hier een zoon van 13

die bij ons in het dorp bijna alles en altijd zelf mag fietsen. Ook 's avonds, en ook om 10 uur. Maar dat komt eigenlijk nog niet voor... Wel om 9 uur, vanaf de judo naar huis, 5 minuten.
Maar naar school in de 'stad' is het ruim een uur fietsen, en als hij om 10 over 7 weggaat is het echt nog pikkedonker, en een flink deel van de route gaat over onverlichte polderweggetjes. Er is wel een andere route die wat veiliger is (fietspad langs de hoofdroute, door de andere dorpen, met meer scholieren) maar die is wat langer en die neemt hij dus niet. Ik ga me daar niet druk om maken.
Wellicht dat ik daar bij een meisje toch wat anders over zou denken... Ik ken wel meisjes die de polder-route ook fietsen, maar dan samen (zij hebben geen keus, 1 daarvan woont aan zo'n polderweggetje). Het hangt dus helemaal van het kind af. In de stad, bekende route en samen fietsen zou ik denk ik wel laten doen. Misschien even laten bellen als ze vertrekken, zodat je weet wanneer je ze thuis kunt verwachten?
Marjoleine

Biene M.

Biene M.

23-10-2010 om 06:40

Hier

Wij wonen ook in de stad en mijn dochter is een verstandige jongedame. Volgens mij was ze 13 toen ze om 18.30 uur alleen naar huis fietste van zangles, ook langs iets minder drukke stukken (van oost naar zuid). Sinds ze 15 is mag ze tot 23.00 uur met vriendinnen naar huis fietsen vanuit het centrum en tot een uur of 22.00 alleen, maar daar zijn we niet te strikt in.

emma43

emma43

23-10-2010 om 10:09

Ligt eraan

Wij wonen in een dorp.Mijn dochter is 15 en ze mag bv wel s'avonds tot een uur of 11 door het dorp,liefst met iemand samen.Maar ze mag niet 's morgens als ze naar school moet of tegen de avond als ze thuis komt alleen van school alleen fietsen.Dan moet ze een stuk over een fietspad door het bos,waar wel een zandpad naastloopt waar een auto kan rijden,maar geen huizen staan.Dat mag ze absoluut niet.Dan breng en haal ik haar of ze neemt de bus.Maar dat heeft niets met donker te maken,ook overdag mag ze dat stuk niet alleen fietsen,wil ze ook niet,dan fiets ze een stukje om,maar langs een doorgaande weg,ook weinig huizen,maar wel veel verkeer en meer fietsers.
Maar hier in het dorp,mag ze gewoon fietsen in het donker ook 'savonds.

Ligt eraan

Vindt ze het zelf eng?

Persoonlijk vind ik dat jongeren eraan moeten wennen zelfvertrouwen op te bouwen om zelf op stap te gaan. Weeg de risico's af. Is het een gebied waar je ergens zou kunnen aanbellen bij onraad?

Ik snap dat je graag je kinderen haalt en brengt vanwege het veilige gevoel, maar pas op, je kunt dat niet tot in der eeuwigheid blijven doen. Een meisje van 18 kan ook gevaar lopen. Een vrouw van 25. Ook bejaarden worden soms belaagd. Niks aan te doen, zo is het leven al kan het heel ellendig zijn.

Gebruik je gezonde verstand en laat jongeren zoveel mogelijk samen op pad zijn.

Zelf heb ik tweemaal iets intimiderends meegemaakt, en dat was beide keren op klaarlichte dag. Donker is niet per definitie gevaarlijk.

Brianna F

Brianna F

23-10-2010 om 13:53

Niet

Ook al zijn ze de 18 al lang gepasseerd, na zessen mogen ze van mij niet meer in het donker naar huis fietsen vanaf het station. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de route door een donker bos loopt, geen huizen in de nabije omgeving, alleen een crematorium, geen straatverlichting, alleen van auto's die over de ernaast gelegen provinciale weg rijden. Dus, na zessen worden ze door ons steevast opgehaald.

Pfoe

vreemde plek voor een station dan. Geen woningen in de buurt, alleen een bos en een crematorium?
Waarom is dat station op die plek gesitueerd? Waar komen de reizigers vandaan?

Briannaf

Vind jij die fietsroute dermate gevaarlijk,dat jij hem zelf ook niet fietst na 6 uur s,avonds?

en wat als je kind op zijn 19e het huis uit gaat? dan ga je nog steeds halen en brengen na 6. uur s,avonds?

Ik bedoel,wanneer heeft jouw kind daarin een eigen keuze?

Jolijt

Jolijt

24-10-2010 om 15:49

Het ligt natuurlijk

wel een beetje aan de omstandigheden; als onze kinderen met een grote groep gaan mogen ze best fietsen. Maar als de groep onzeker is, dan brengen en halen we en eventueel ook vrienden en vriendinnen. Ook als hun ouders dat niet/nooit doen. Twijfel is brengen/halen (zonder commentaar en zonder gezeur over tijden van ons)
En om de vraag van Sus-anne te beantwoorden: als ze een eigen rijbewijs en auto (eigen of onze) hebben dan hoeven wij er niet meer steeds uit. Onze pubers kunnen zich hier prima in vinden en ik merk dat steeds meer ouders uit hun klassen (dus geen bekenden van ons) dezelfde beslissing nemen.
Al met al heel anders dan toen ik 16 was en mijn ouders als tuttig, vervelend en overbezorgd werden afgedaan door mijn vrienden.

Jolijt

1 van mijn kinderen is bijna 24.en vind een rijbewijs halen(nu nog niet)belangrijk.
Volgens jou zou dit kind dus nog steeds gehaald en bebracht moeten worden?dat getuigt van weinig vertrouwen in je kind.
Bovendien vind ik het erg overbezorgd gedrag.
want wanneer laat je je kind dan los?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2010 om 22:48

Donker is niet per definitie gevaarlijk

Hoewel ik wel de neiging heb om donker gelijk te stellen met gevaarlijk realiseer ik mij dat dat 'ingeprent' is. Donker is inderdaad niet persé gevaarlijker dan licht. Er zullen niet opeens allemaal enge kerels in de bosjes gaan liggen omdat het donker is. Of in de polder rondjes gaan lopen net zolang tot die ene verdwaalde fietser die wél durft voorbij komt. Met die gedachte probeer ik dus het gevaar wat mijn dochters lopen als ze 's avonds in het donker op pad gaan te relativeren. Zelfs de waarschuwing 'niet door het park', of niet onder het tunneltje door, heeft behoorlijk aan kracht ingeboet nu mijn dochter onder een lantaarnpaal langs een doorgangsweg in onze wijk mishandeld is. Het kan óveral gebeuren, bij daglicht en bij nacht.
Toch kan ik mij ook voorstellen dat Brianna haar kinderen van het station blijft afhalen. Ik weet dat er inderdaad stations zijn die (zo goed als) buiten de bebouwde kom zijn geplaatst. Heel wonderlijk en best irritant, maar je hebt het er mee te doen. Heerlijk als je moeder je dan even komt halen in plaats van door het pikkedonker te moeten fietsen.

Jolijt

Jolijt

25-10-2010 om 06:43

Susanne

Los zijn ze al. Eentje is er zelfs al alleen naar Amerika geweest. Ook wordt er regelmatig met de trein gereisd naar een universiteitsstad 80 km verderop. Rijbewijs is niet iets dat je hier voor je lol doet... dat doe je net als leren fietsen, het vergroot je zelfstandigheid.
Het gaat niet om vertrouwen in je kind, maar in weten wat veilig kan in de omgeving waar je woont.

Het gaat er ook niet om alle gevaar buiten te sluiten, maar wel zoveel mogelijk. Is er dus een keer geen andere keus... dan is het fietsen. (geldt ook voor ritten niet in het donker!)

Marieke

Marieke

25-10-2010 om 16:06

Niet het donker maar de route is bepalend

Ik heb dit weekend ook deze discussie gevoerd. Dochter van 14 wilde om 23.00 ofzo met een vriendin naar huis fietsen, door (leeg) winkelgebied, een stadspark, een tunnel en tussen de voetbalvelden en woonwagenkamp. Nu is dit geen stille route en het is goed verlicht, maar de route die alle stappende pubers uit een giga-vinexwijk moeten nemen. Ik krijg dan visioenen van allemaal testosteron-gestuurde etterbakkies en het antwoord was dus nee.
Zelf fiets ik over een onverlicht bospad (dus 's winters in het donker) naar mijn werk , maar ik ben dan ook allang geen 14 meer

Brianna F

Brianna F

25-10-2010 om 18:18

Sus-anne

Nee, die route fiets ik zelf ook niet. Station ligt in drukke stad, maar het stuk tussen stad en ons dorp voert dwars door het -onverlichte en onbewoond- bos.
Zolang ze studeert blijft ze thuis wonen en zijn we in de gelegenheid om haar op te halen, wat maar 1 keer per week voorkomt en kunnen wij niet, dan neemt ze de bus.
Als ze op zichzelf woont moet ze het natuurlijk geheel zelf weten, maar het voordeel is dan dat ik niet weet waar ze op welk moment is en ik me ook niet druk kan maken. Nu weet ik wanneer ze op dat donkere stuk fietst en kan ik me zorgen maken.

Hier

Wij halen onze dochter op als ze tot 20.00 uur moet trainen. Het is nog geen 5 minuten fietsen, maar ze moet wel alleen en de sporthal ligt bij het winkelcentrum waar vaak wel jongelui rondhangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.