Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

28-02-2012 om 14:31

Op welke leeftijd voor het eerst een nacht alleen thuis?

Wij gaan binnenkort een weekendje naar een filmweekend op Vieland van vrijdag t/m zondag. Mijn dochter wordt over 2 weken 15. Nu wil ze heel graag een keertje een nacht alleen thuis zijn ipv uit logeren. Ik vind dit nog te jong. Ik weet dat ze te vertrouwen is, verstandig en geen gekke dingen zal doen. Dus vroeg ze me: maar waarom mag het dan nu nog niet? Tja misschien omdat ik het toch een beetje een eng idee vind, ook al weet ik niet goed waarom.
Wat vinden jullie?
Groet oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien omdat je naar vlieland bent?

dan kun je niet even snel terugrijden bij een calamiteit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-02-2012 om 16:11

Geen moeite mee

Hier ook een 14-jarige, en ik zou er geen moeite mee hebben om hem een nacht alleen thuis te laten. Allereerst is de kans op een calamiteit gewoon ontzettend klein, en ten tweede heb ik voldoende vertrouwen in zijn probleemoplossende vermogen.

Brianna F

Brianna F

28-02-2012 om 17:02

En..

je hebt zelf vertrouwen in je dochter. Je kunt altijd een vertrouwd iemand dichtbij inseinen dat ze deze bij calamiteiten kan bereiken.

Annet

Annet

28-02-2012 om 17:54

Ik zou het wel doen

Mijn oudste is 14 jaar en vrij zelfstandig en stressbestendig. Haar zou ik zeker alleen snachts thuis durven laten. Inderdaad wel met een backup in de buurt die ze kan bellen. En natuurlijk per mobiel tussendoor even contact.

Henriette123

Henriette123

28-02-2012 om 19:43

Vriendin logeren?

Is het een tussen oplossing als er dat weekend een vertrouwde vriendin van haar komt logeren? Onze oudste was 15 toen hij voor het eerst alleen thuis bleef. Prompt werd dat weekend zijn fiets gestolen.Was even slikken toen wij dat hoorden, maar hij heeft het prima opgelost.Ik denk dat ze vaak zelfstandiger zijn dan wij denken.

'eng idee'

Persoonlijk vind ik bijna alles wat oudste op haar pad naar zelfstandigheid voor het eerst 'alleen' doet een 'eng idee'. En die is al bijna 18 en écht alle 'enge ideeën' ebben op een gegeven moment toch wég...ergens naar de achtergrond....als een zeurderig stemmetje dat toch maakt dat ik er soms toch nog aan moet denken
Als ik naar die 'eng idee-gevoelens' in mijn onderbuik had geluisterd en niet naar mijn verstand dat zei dat het 'best kon' zou ze nu niet: Alleen reizen, alleen op vakantie (in groep oke), alleen naar school/club gaan, haar vrije tijd indelen, zelf verantwoordelijk zijn voor school, alleen thuis durven/kunnen blijven, kunnen koken en bakken,etc.etc.
Dus ik heb ondertussen geleerd dat die 'eng idee' gevoelens van mij die in mijn onderbuik tieren en de hele tijd maar roepen: "En wat áls....?" en dat maar herhalen en herhalen en ervoor zorgen dat de ergste doemscenario's zich in mijn kop afspelen, niet reëel zijn. En dat ik die 'los' moet laten en naar mijn verstand moet luisteren dat best weet dat ze dat aan kan, er de leeftijd voor heeft en een zelfstandige en verantwoordelijke meid is.
En het rare is dat mijn verstand tot nu toe altijd gelijk heeft gehad en die onderbuik van mij het écht helemaal mis had. Het enige dat ik ter geruststelling van mijn eigen onderbuikgevoelens nog doe is de eerste keren dat er weer 'iets' voor het eerst gedaan/beleefd moet worden er enige zekerheden inbouwen. Niet voor háár, welnee....dat doe ik voor mezelf. Ik vraag een 'achterwacht' of spreek tijden af waarop we contact hebben of eis dat ze om de dag even belt ofzo of inderdaad een vriendin waarvan ik weet dat ze samen nóg zelfstandiger zijn dan zij alleen.
En het went....En met jongste heb ik de onderbuikgevoelens in mindere mate...want door oudste 'los' te laten is mijn vertrouwen om naar mijn verstand te luisteren in zulke kwesties toch wel toegenomen.
Groeten albana

Yura

Yura

29-02-2012 om 09:09

Omgeving

Ligt er aan wie er verder thuis zijn in de buurt, bijvoorbeeld opa's en oma's, ooms en tantes. Is je dochter alleen of heb je nog een kind? Ik zou het eerder doen als ze met zijn tweeen zijn, daarnaast hebben wij een hond dat vind ik wel een prettig idee ivm inbrekers. Ik weet niet of jullie de auto mee nemen (ok weet dat die niet mee mag hoor naar Vlieland, maar in Harlingen laten staan), dat zou inbrekers op het idee kunnen brengen dat jullie weg zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.