France
26-01-2010 om 10:59
Oppas voor middelbare scholieren?
Een vraag aan de werkende moeders. Mijn oudste gaat vanaf komend schooljaar naar de middelbare school. Voor de kinderen hebben we altijd oppas aan huis gehad, die de kinderen uit school haalt en er is totdat mijn man of ik thuis komen. Tot welke leeftijd hebben jullie oppas voor je kinderen geregeld? Overigens zijn onze oppassen altijd leuke, jonge meiden van ergens in de 20.
Voorlopig zit de jongste nog een jaar op de basisschool en is deze vraag nog niet actueel, maar er komt een moment dat ze allebei naar de middelbare school gaan.
Dat een middelbare scholier prima af en toe een middag alleen thuis kan zijn lijkt me duidelijk. Maar we praten niet over af en toe een middag; zeker 3 dagen per week is er pas een volwassene thuis rond half 7 ’s avonds.
Hoe doen jullie dat?
France

rugby
26-01-2010 om 14:18
Ik...
ik zou willen weten
wat mn kind/kinderen zelf willen?Zijn het kinderen die jou bellen als er problemen zijn? Ben jij goed te bereiken? Kunnen ze het samen goed vinden? (bij ons is de afspraak dat de oudste de baas is, mag beslissen als dat echt nodig is, en dat we later wel kijken of dat terecht was...) Kunnen ze bij een acuut probleem bv. naar een buurvrouw?
Ik bel zelf altijd even op n afgesproken tijd, dat mn kids bv. een kwartier thuis zijn, ff horen OF ze zijn thuis gekomen, en ff de eerste dingen aanhoren, wat ze op school hebben beleefd.
En eerst oefenen, ga eens bewust weg, laat ze alleen thuis, eerst voor n korte tijd....ach je kent dat wel.Hoe gaat dat? Gaan ze goed met de afspraken om? Zijn ze zuinig met de huissleutel, of halen ze die bij de buuf bv. op, zodat er toch n oogje in het zeil is?Moeten ze jou mss. bellen dat ze thuis zijn aangekomen?eEn dan maar oefenen met die afspraken, toch?
Spreek af voor wie ze wel/niet de deur open doen, waar ze wel/niet heen mogen met/zonder overleg..
Maar het zal denk ik per kind zijn, mn oudste kon ik eerder alleen laten dan mn jongste. Maar samen kunnen ze heel goed alleen thuis blijven, al 2 jaar(12 en 14 jaar zjn ze nu).
Nouja zomaar wat losse gedachten..

Marjoleine64
27-01-2010 om 19:06
Ik weet het nog niet
Ook voor ons breekt dat moment over anderhalf jaar aan. Komend jaar oudste naar het VO, het jaar daarna jongste ook. Nu gaan ze allebei nog 3 middagen naar de BSO, dat houdt voor oudste sowieso op volgend schooljaar. We denken erover om het dan voor jongste ook maar te stoppen - vaak is mijn man wel thuis (kantoor thuis) maar ook best vaak niet. En dan kan het inderdaad zomaar 6 uur zijn voor ik thuis ben, en ik kan ook niet zomaar thuiskomen als er iets is (40 km, files). Maar jongste is wel weer verantwoordelijker dan oudste, dwz minder chaotisch. Zal minder snel een sleutel verliezen of vergeten af te sluiten en zo. Blijft toch een moeilijk dilemma. Maar we hebben nog even de tijd...
Marjoleine

Caroline
27-01-2010 om 20:53
Geen oppas meer
Zoon is 15 dochter 10, dus gelukkig geen oppas meer nodig.
In vakanties komt er vaak een ouder nichtje logeren, eerst als oppas, nu gewoon voor de gezelligheid. Zijn ze met z'n drieen als wij moeten werken. Vinden ze alle drie leuk.
Als we 's avonds weggaan hebben we de gsm en voor noodgevallen staan de buren altijd klaar

France
28-01-2010 om 16:11
Niet zozeer vanwege gevaar
Dank voor jullie reacties. Mijn afwegingen zouden niet zozeer te maken hebben met noodgevallen of ongelukken, o.i.d. Wij wonen in een straat waar iedereen elkaar goed kent en er zal altijd wel iemand zijn bij wie voor noodgevallen aangeklopt kan worden. Ook sleutels e.d. zal het probleem niet zijn (overigens zijn mijn beide kinderen behoorlijk zorgvuldig en verantwoordelijk). En natuurlijk zal tegen die tijd ook de wens van de kinderen een belangrijke rol spelen. Maar ik ben ook benieuwd naar hoe de moeders die buitenshuis gewerkt hebben toen de kinderen jong waren en die van mening zijn dat kinderen niet perse voltijds door hun ouders opgevangen hoeven te worden, tegen deze nieuwe fase aankijken. Heeft de gemiddelde puber niet ook behoefte aan iemand na schooltijd (nogmaals, ik ben altijd van mening geweest dat dat niet perse een ouder hoeft te zijn) om tegen aan te kletsen, vragen aan te stellen, etc? Kan je die zomaar elke middag “alleen” laten en is het voldoende om als ouder er ’s avonds te zijn om bij te praten? Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat de vraagstelling wat vreemd overkomt, want dat is natuurlijk erg van het kind afhankelijk, maar ik vind het wel interessant om te weten hoe anderen dat hebben gedaan of doen.

Vera*
28-01-2010 om 17:06
Huiswerk
Praktisch gezien is het handig als je in je overweging meeneemt of je iemand wilt die je oudste kan helpen met of aansturen van het maken van huiswerk. Zeker in de brugklas is het handig als je dat goed kunt opstarten in plaats van dat je de boel weer vlot moet trekken omdat het toch niet goed ging.
Brugklaszoon gaat naar de studiebegeleiding en daar komt ook een jongen voor zijn huiswerk omdat zijn ouders er niet zijn en hij 'dus' niets zou doen.

Monique D*
30-01-2010 om 18:22
Full-time werk vanaf groep 5 en 8
Toen ik full-time ging werken zaten mijn kinderen in groep 5 en 8. Ik was daarvoor een jaar werkloos geweest. De jaren daarvoor gingen zij naar de naschoolse opvang.
Ik heb toen een goed gesprek met hen gehad. Zij wilden niet meer terug naar de naschoolse opvang en zouden zelf, met hun sleutel, thuiskomen. We maakten goede afspraken zoals alvast het huiswerk maken, niet de deur opendoen als ik er niet ben en geen vrienden binnen zonder mijn aanwezigheid. Bij noodgevallen konden ze mij of hun grootouders bellen. Mocht dit alles niet lukken gaan ze linea recta weer naar de naschoolse opvang. Dat was gelukkig goed gegaan tot nu toe. Ze zijn inmiddels in groep 8 en 3e VO.
Het is wel een manier om zelfstandig te worden. Nu zijn ze zelfs al zover dat ze het avondeten kunnen voorbereiden voordat ik thuis kom (uiten/tomaten/groenten snijden, hamburgers bakken).