Jaymza
19-12-2008 om 00:09
Oproep nieuwe rubriek?
Al een aantal jaren kom ik op dit forum. Mijn kinderen zijn inmiddels ook het puberstadium ontgroeid (de jongste is 20), maar toch kom ik hier nog graag. Dit gaat vast ook voor een aantal anderen op.
Daarom vraag ik mij af of het geen tijd is voor een nieuwe rubriek. Nl. voor ouders van volwassen kinderen. Mopperen op de schoonzoons en -dochters. Klagen over de verkeerde opvoeding van de kleinkinderen. Of juist trots zijn op wat ze presteren (natuurlijk dank zij onze goede opvoeding).
Wat vinden jullie ervan?
Jaymza
Minet
23-12-2008 om 18:49
Na de middelbare school
dat lijkt me wel een leuke titel voor de nieuwe rubriek!
Groetjes, minet (die de rest van de draad niet gelezen heeft, dus excuses als er al zoiets staat)
M Lavell
23-12-2008 om 20:36
Eens met cobi
Voor wie meent dat ouder zijn voor altijd is: Dat mocht je willen. Tot op zekere leeftijd heb je het recht (en de plicht) om je problemen rond je kinderen toe te eigen. Het zijn jouw problemen want je bent verantwoordelijk.
Het ligt een beetje aan de aard van de problemen en de leeftijd van het kind wanneer die band verbroken raakt, maar het staat werkelijk als een paal boven water dat mogelijke problemen die je hebt, voelt of ziet, vanaf 18 jaar niet meer van jou zijn.
Ze worden je hooguit gegund als kind het hart uitstort en jou om hulp vraagt.
Opvoedvragen zijn er niet meer. Er valt niet op te voeden. Omgangsvragen zijn er wellicht wel, maar die passen inderdaad beter in de rubriek relatie problemen.
Voor wie moeite heeft met deze gedachte vast een omgangstip: Let go!
Blijft er één dingetje over en dat is je mogelijke verbazing of verwondering over hoe het allemaal uitpakt. Dat zijn leerzame, hoopvolle (het komt goed) of waarschuwende ervaringen (let daar op). Maar volgens mij kun je die overal kwijt.
Groet,
Miriam Lavell
reina
23-12-2008 om 22:40
Miriam?
"Voor wie meent dat ouder zijn voor altijd is. Dat mocht je willen " "Er valt niet op te voeden" Maar Miriam, dat zijn 2 verschillende dingen, mijn moeder is nog steeds ouder van 5 kinderen, maar opvoeden doet ze al jaren niet meer. Als er echter zaken spelen als ziekte, scheiding, maar ook leuke dingen leeft ze nog net zo mee als vroeger! En om te zeggen dat je terecht kunt bij Relatieproblemen vind ik nogal negatief, er zijn dingen waar ik me zorgen over kan maken, dingen waar ik vragen over kan hebben zonder dat het relatieproblemen zijn! Maar voel jij het zo, nu je kinderen boven de 18 zijn, dat hun problemen de jouwe niet meer zijn?? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Zeker zolang mijn kinderen thuis wonen, dus deel van het gezin zijn, zijn hun problemen de mijne, maar ook als mijn dochter, die al jong heel zelfstandig was en al lang de deur uit is, een probleem heeft kan ik daar slapeloze nachten over hebben, gelukkig klopt ze ook regelmatig bij ons aan om advies te vragen of haar mening ergens over te toetsen. En "let go'? Tot op zeker hoogte, maar ik ben blij dat mijn ouders er niet zo over denken, dat ik nog steeds hun kind ben!
Jaymza
23-12-2008 om 22:42
Tjee miriam
Nou Miriam, jij bent koud zeg. Na hun 18e zijn de problemen van je kinderen niet meer de jouwe!
Ik weet zeker dat de meeste andere ouders meeleven met hun kinderen ook al zijn ze 40 en wakker kunnen liggen van hun sores. Het gevoel voor je kind zal altijd anders zijn dan voor wie ook, uitzonderingen daargelaten.
Jaymza
Tirza G.
23-12-2008 om 23:06
Je kind blijft je kind
maar je kunt er weinig meer aan doen, wat dat aangaat ben ik het wel met Miriam eens. Ook al wonen ze nog thuis, je gaat een knul van 20 toch niet meer opvoeden? Je gaat onderhandelen over het 'samen in een huis wonen' - ofzoiets.
En wakker liggen als ze problemen hebben: tja, dat zal heel persoonlijk zijn. Mijn vriendin ligt wakker als ík naar de tandarts moet. Ik slaap als een roosje in de toetsweken van mijn kroost. Maar dat wakker liggen helpt, net zoals bij een vriendin, erg weinig. Je kunt misschien praten, adviseren, maar je kunt het niet meer voor ze regelen of oplossen.
Het kind van mijn vriendin heeft gróte psychische problemen, echt een tranendal. Kind woont op kamers in grote stad, moe zit hier. En kan níks, kind is 20. Ja, luisteren, steunen, adviseren. Maar niks meer regelen via een Riagg ofzo, dat moet kind allemaal zelf doen.
Tirza
sus-anne
23-12-2008 om 23:55
Mirjam
je zegt:Ze worden je hooguit gegund als kind het hart uitstort en jou om hulp vraagt.
maar dan zou het toch fijn zijn als je adviezen of tips kan vragen aan medeforummers,als je er zelf niet uitkomt?of als je je zorgen maakt?
bovendien,het forum is er niet alleen voor problemen,ook de leuke dingen van je volwassen kinderen kan je hier delen(zoals de wereldreis van mijn zoon momenteel,past ook niet echt in de rubriek puberteit)dus een nieuwe rubriek zou welkom zijn.
Kaaskopje
24-12-2008 om 01:03
Band
... wanneer die band verbroken raakt...
Ik begrijp wat Miriam bedoelt maar bovenstaande woordkeuze is hoop ik nooit aan de orde. De relatie met je kinderen hoort inderdaad anders te worden. Ik weet uit ervaring hoe erg het is als je ouders niet kunnen stoppen met opvoeden en dat zelfs overhevelen op de kleinkinderen. Fouter kan niet haast. Daardoor kan de band inderdaad verbroken raken. Maar in de ideale situatie passen ouders en kinderen zich aan aan hun nieuwe rol als mede-volwassene zonder dat de onderlinge band eronder te lijden heeft.
M Lavell
24-12-2008 om 09:38
Zo is dat
Cobi:"Andermans problemn bespreek je niet ongevraagd op het net; of het nu van de buren zijn, van je schoonouders of van je volwassen dochter."
Precies.
Groet,
Miriam Lavell
reina
24-12-2008 om 10:02
Zo zie ik het
Tuurlijk wordt de relatie langzaam gelijkwaardig, al zit daar geen leeftijdsgrens aan, met de een heb je dat al op 16-jarige leeftijd, met de ander als ze 20 zijn. En nee, problemen bespreek je niet uitgebreid, maar ik lees op het forum toch ook vragen over hoe te reageren als de buren herrie maken ( etc etc), het moet anoniemer, minder expliciet, maar dat vind ik ook als het om veel jongere kinderen gaat. Wat betreft opvoeden, de een hoef je nauwelijks meer op te voeden als hij 16 is, de ander met 20 nog wel, ligt heel erg aan de jongere zelf. Maar vragen over huisvesting, studietoelage, reizende kinderen en hoe je dat ervaart (zoals al gezegd, het kan ook het delen van leuke dingen zijn), waarom zou daar niet over gesproken mogen worden en wel over bijv. de te dure kado's die oma geeft of over een irritant snurkende echtgenoot? En je kunt niets met de problemen van volwassen kinderen doen? Daar niet over wakker liggen? Ik vind het behoorlijk kil als ouders niet wakker mogen liggen als ze weten dat hun volwassen kinderen verdriet hebben, dat heeft toch niks met leeftijd te maken...? En als mijn dochter of zoon met vragen of om raad komt, zeg ik niet dat ze nu toch echt volwassen zijn en het zelf maar uit moet zoeken! Ik vind sommige reacties erg koud, ben blij dat mijn ouders anders zijn, zij leven nog steeds erg mee met het wel en wee van hun inmiddels al heel lang volwassen kinderen, maken zich zorgen over de een en zijn blij met het geluk van de ander, vind ik helemaal goed en zo hoop ik het ook te blijven doen! Dat is iets heel anders dan blijven opvoeden. En niet iedereen zal het het nut van een nieuwe rubriek inzien, zie ik ook van sommige rubrieken niet, dat maakt toch niet uit, dan lees je daar toch gewoon niet?
sus-anne
24-12-2008 om 10:17
Cobi/mirjam
Cobi:"Andermans problemn bespreek je niet ongevraagd op het net; of het nu van de buren zijn, van je schoonouders of van je volwassen dochter."
dus de rubriek relatieproblemen mag ook weg van jullie?
bovendien,OO is er niet alleen voor problemen,op OO kan je ook leuke ervaringen delen,adviezen vragen,culinaire tips,het is geen probleemforum,het is een forum om info en ervaringen uit te wisselen.
Kaaskopje
24-12-2008 om 10:18
Begrijpelijke mening
Ik vind het begrijpelijk en netjes dat jullie het niet juist vinden om problemen van anderen op het net te bespreken, maar waarom is dan in vredesnaam het nickgebruik in het leven geroepen? Dat is toch juist om hier (en op al die andere fora waar dit gedaan wordt) wel je ei kwijt te kunnen zonder dat meteen herkenbaar is dat het om Marietje van de Beatrixlaan in Aa gaat? Als je toch alleen maar over onpersoonlijke liflafjes wilt schrijven kun je net zo goed met je eigen naam in beeld staan. Miriam doet dat, prima. Maar als anderen onder een nick wel persoonlijke dingen willen vertellen of snap ik dat ook en dan is het geloof ik niet aan de mede OO-ers om daar een oordeel over te vellen.
reina
24-12-2008 om 12:22
Cobi
Cobi, ik denk dat het 'koud' slaat op een opmerking als " het staat werkelijk als een paal boven water dat mogelijke problemen die je hebt, voelt of ziet, vanaf 18 jaar niet meer van jou zijn", niet op iemand die aangeeft de problemen van volwassen kinderen niet op het internet te willen bespreken.. ( al zal de aangehaalde opmerking misschien ook heel anders bedoeld zijn dan het er staat). Ja, je kunt ook bij alle andere rubrieken de genoemde opmerkingen posten, maar het leest/zoekt prettiger als je ze onder een bepaalde kop onderbrengt vind ik. Ik laat 'relatie-problemen' ongelezen, want als er 1 rubriek is waarop ik je opmerking 'een vrijplaats creeren voor privacyschending' vindt slaan is het m.i. relatieproblemen. Bij ' sexualiteit' staan ook opmerkingen over bijv. echtgenoten waarvan ik me afvraag of de betreffende personen weten wat er geschreven staat, ook nogal privacy-gevoelig. Waarom heb je met die rubreken geen moeite en met een 18+ wel? En voor alle duidelijkheid, de 'echte' problemen en vragen die ik ervaren heb in de puberteitsjaren van mijn kinderen heb ik hier nooit besproken, zal dat dus bij 18+ ook niet doen, de kleinere dingen soms wel, maar ik kan me voorstellen dat mensen die behoefte wel hebben.
reina
24-12-2008 om 13:34
Cobi
Persoonlijk heb ik geen vervelende gevolgtrekkingen rondom jouw persoontje getrokken, maar misschien doel je ook niet op mij. Ik denk overigens dat heel veel mensen onder een nick schrijven (zeker ook bij Puberteit), want ook namen die ik als echte voornamen zag blijken regelmatig nicks te zijn (net als Reina trouwens
En daarbij kun je bij het schrijven dingen zo veranderen dat de essentie van je vraag of opmerking blijft, maar je verhaal niet herkenbaar meer is, ik denk dat dat ook regelmatig gedaan wordt. Enne, het feit dat je wakker ligt om je kinderen hoeft niet te betekenen dat ze dat weten (de mijne weten het in elk geval niet
)! Maar ik weet 100% zeker dat mijn moeder er wakker van zou liggen als wij scheidingsplannen hadden, dat hoeft ze me echt niet te vertellen en ik denk dat dat toch echt voor de meeste ouders opgaat ( maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd...). " En zou een avontuurlijke twintiger op reis nou blij worden om steeds op \'t net te lezen dat zijn moeder \'m zo mist? " Mijn avontuurlijke 20-er schreef op het net (waarbenjij,nu) zelf zo nu en dan dat hij ons (en zijn vrienden) erg miste
Ik denk zelfs dat de meeste 20-ers het helemaal niet leuk vinden niet gemist te worden! En daarbij, hoeveel 20-ers lezen op OOL? Ik ken ze niet
Nee, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, dan zou dit forum al snel erg saai worden. En nu ga ik voor mijn 20' ers koken, want vanavond heb ik ze zowaar beiden aan tafel
sus-anne
24-12-2008 om 14:07
Wat is je punt cobi?
Cobi
eerst zeg je:
Andermans problemn bespreek je niet ongevraagd op het net; of het nu van de buren zijn, van je schoonouders of van je volwassen dochter."
En vervolgens zeg je:
Voor ontwikkelingen rond volwassen kinderen kun je bij alle rubrieken terecht: relatie (moeizame schoonzonen), HNH (huisvestingsproblemen) Ouders en school (studiefinanciering) en voor de rest bij Off topic en gezellug.
Wat is precies jouw punt? vind je het onnodig dat er een nieuwe rubriek bij komt?omdat er genoeg andere rubrieken zijn?
of vind je het notdone om andermans problemen op oo te posten?dus ben je het eigenlijk niet eens met alle mensen die op OO hun problemen met anderen bespreken?( in welke rubriek dan ook?)
sus-anne
24-12-2008 om 14:09
Nog een vraag
Maar mi zou zo'n rubriek een vrijplaats creeren voor privacyschending.
waarom is dat alleen in een nieuwe rubriek? dat geldt dan toch ook voor relatieproblemen of andere rubrieken?
sus-anne
24-12-2008 om 14:15
Avontuurlijke twintiger
Cobi :En zou een avontuurlijke twintiger op reis nou blij worden om steeds op 't net te lezen dat zijn moeder 'm zo mist?
Dat weet onze avontuurlijke twintiger niet,want ik schrijf onder een Nick,hij kent deze site niet eens,en ik deel alleen mijn ervaringen met andere ouders.
het gaat dus over hoe IK zijn reis ervaar en beleef.
Tirza G.
24-12-2008 om 15:58
Reina, je zegt het zelf al
Je schrijft: En als mijn dochter of zoon met vragen of om raad komt, zeg ik niet dat ze nu toch echt volwassen zijn en het zelf maar uit moet zoeken!
/////////
Maar dát beweert ook niemand. Maar, zoals je zelf al schrijft: als-ze-bij-je-komen. Net zoals je dat bij ieder ander ook zou doen. Maar als ze nou níet bij je komen?
En dat je wakkerliggen blijkbaar ziet als een vorm van betrokken ouderschap, tja, dat is heel persoonlijk. Ik heb al het nodige te verstouwen gehad en wakkerliggen heeft míj nog nooit ergens mee geholpen. Dus ik doe het niet meer.
Tirza
reina
24-12-2008 om 16:18
Nee hoor, tirza
Ik zeg toch nergens dat ik ongevraagde adviezen ga geven? "En dat je wakker liggen blijkbaar ziet als een vorm van betrokken ouderschap" Nee, hoor, dat is gewoon een manier van zeggen en helaas werkt dat bij mij zo. Heeft niet te maken met al dan niet veel te verstouwen gehad te hebben, was het maar zo..., maar aangezien je wakker-liggen niet kunt sturen, overkomt het me nog steeds (ook als ik over andere dingen inzit trouwens...), al helpt het inderdaad geen snars ... Als iemand eenmanier weet er vanaf te komen
? Maar in dit geval bedoel ik ermee 'betrokken zijn' en dat doet ieder op zijn/haar manier.
Kaaskopje
25-12-2008 om 02:05
Ouders Online lijn
Lijkt me niet in de lijn van OOL liggen waar digidossiers en EPD's hot topics zijn===
Hoho Cobi. Ouders Online vertegenwoordigt niet mijn mening, ik schrijf óver mijn mening op OO. Ik kan het eens zijn met andere meningen, maar ook erg oneens. Ik vind dan ook niet dat er een 'lijn van OOL' is. Er is geen gedragsregel die voorschrijft dat je niet over persoonlijke aangelegenheden mag schrijven als het om volwassenen gaat.
Jaymza
26-12-2008 om 00:14
Lidwientje
Niet begrepen dat dat met een knipoog bedoeld was?
En waarom mag het wel in relatieproblemen? Deze nieuwe rubriek is niet alleen voor problemen, je mag ook leuke dingen vertellen die je meemaakt.
Maar forumbeheer geeft geen sjoege, dus het zal er wel niet van komen.
Jaymza
Kaaskopje
28-12-2008 om 00:43
Redactie en 'bezoekers'
Prima dat de redactie en het forumbeheer een mening heeft en daar ook voor uitkomt, zolang bezoekers maar niet het gevoel krijgen dat je hier niet thuishoort als je diezelfde mening niet bent toegedaan. Ik heb niet het gevoel dat de redactie in dat opzicht discussies beïnvloedt en bezoekers dus een bepaalde lijn in gedirigeerd worden.
Bij een onderwerp als het EPD, of welk ander onderwerp waar men een uitgesproken mening over kan hebben dan ook, is het natuurlijk wel zo dat alleen de die-hards door blijven praten en dat de mensen die er minder mee bezig zijn vanzelf wegblijven. Zo ontstaat uiteraard ook het beeld dat een onderwerp erg leeft, terwijl dat misschien tegen- of meevalt (net hoe je het bekijkt) als je bedenkt hoeveel mensen op OOL lezen en reageren.
reina
28-12-2008 om 11:15
Mee eens , kk
Sommige onderwerpen (zoals EPD, digidossier, kleuterverlenging) lijken inderdaad heel erg te leven omdat een paar mensen zich erin vastbijten en ze daardoor lang doorgaan, zelf ben ik dan allang afgehaakt, omdat mijn mening al gevormd (of inmiddels vervormd
) is) en dat geldt vast voor meer mensen. Het feit dat de redactie kritische artikelen plaatst wil hoop ik niet zeggen dat de OOL-er die moet onderschrijven, daar ga ik ook niet van uit (want dat doe ik lang niet altijd!) Een opmerking als 'een rubriek waarin je los kunt branden over je volwassen kinderen niet passen' klinkt mij negatief in de oren, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is als je de reacties terugleest van de mensen die er positief tegenover staan. Ik lees regelmatig dat men zich negatief uitlaat over ouders en schoonouders, is toch net zo privacygevoelig?. En juist over pubers worden veel kritische en sosm privacygevoelige vragen gesteld en dingen verteld, omdat dat een hele heftige periode is voor veel ouders, die rubriek is er toch ook? Ik zou niet weten waarom men minder voorzichtig met privacy om zou gaan als er een speciale 18+-rubriek zou komen, zelf zou ik denk zelfs een nieuwe nick gaan gebruiken (wat ik elders op het OOL-forum ook wel doe...) Maar ik ga in herhaling vervallen, ben benieuwd naar de mening van de redactie!