rosa
29-11-2012 om 08:48
Oud en nieuw vieren
Ieder jaar vieren wij oud en nieuw met vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd (16-19). Zij wonen op een uur autorijden afstand van ons. Vorig jaar zijn zij bij ons geweest, en ook hun kinderen kwamen nog mee. Ze gingen wel eerder weg dan vroeger (toen bleven we altijd bij elkaar logeren) zodat de kinderen nog uit konden thuis. Dit jaar zijn we bij hen uitgenodigd. Onze oudste studeert net en wil mogelijk met vrienden hier afspreken. En jongste heeft een vriendje waar ze ook heel graag mee af wil spreken. De kidneren van onze vrienden zijn waarschijnlijk ook niet thuis. Wij ouders zouden het zo jammer vinden om het 'twaalf uur moment' niet met onze kinderen samen te vieren.
We moeten denk ik dus kiezen tussen naar onze vrienden gaan zonder kinderen of thuis blijven met kinderen (die dan naar hun vrienden gaan na 12 uur - dat is prima).
Hoe gaat/ging dat bij jullie?

albana
29-11-2012 om 09:15
Precies hetzelfde
Ook hier wil de jeugd uit en zeker ' ter plaatse' blijven. Wij vierden het altijd met neef en zijn vrouw, ook uurtje verder. Maar ook nog 's niet in ned. Hun kinderen zijn even oud ( 19 net en 14). We hadden eerst alleen gedoe met oudste en vonden dan toch een manier van vieren. Hun oudste is geen type dat uitgaat, dus kwamen ze hier......maar na 2 jaar zo gedaan te hebben verlangden ze een tegenbezoek.......Uiteindelijk wel gedaan, maar wel midden in de nacht naar huis want oudste was thuis ( nou ja, uit dus, was denk ik 17). Wij voelden ook onbegrip van hun kant omdat hun oudste helemaal niet uitgaat, zelfs amper vrienden heeft. En het was gewoon niet leuk..... Ik vond het gewoon kaal zo met 1 kind tekort . Nu zijn we weer een jaar verder en gelukkig wil hun 2 de ook uit! Wij hebben nu afgeproken voor kerstavond.....Dan eten we samen en afhankelijk van de kerstschema's slapen of niet. Alle kinderen kunnen daarmee in stemmen. Ze verheugen zich er zelfs op
Wel hier want jongste moet eerst optreden, dus dat kijken we met z'n allen eerst.
En met oud en nieuw hebben we nog niks bedacht.
Groeten albana

tonny
29-11-2012 om 09:55
Tijden veranderen
je zit nu in een overgangsfase. Sinds hun geboorte was het vanzelfsprekend zulke bijzondere momenten als gezin te vieren, maar langzamerhand gaat dat over en komen er andere prioriteiten. Dat ging hier ook zo.
Het is zoeken naar een optie die voor iedereen acceptabel is, en dat wordt een paar jaar schipperen denk ik. Niks aan te doen, je zult steeds minder 'compleet' de jaarwisseling beleven.
Inmiddels zitten wij met de jaarwisseling geheel zonder kinderen bijeen, haha, en komen na 12 uur de sms-jes binnen.

Jippox
29-11-2012 om 11:10
Bijzondere momenten
Bij de rubriek off-topic is ook al een draadje over kerst. Nou heb ik het niet zo op de feestdagen en al helemaal niet op het gedwongen karakter ervan. Mijn advies is dan ook: creëer als gezin(of familie, of wat voor soort groep dan ook) je eigen bijzondere moment(en). Je kunt een jaarlijks terugkerend 'viermoment' bedenken (al of niet met een concrete aanleiding) en daarmee een eigen traditie beginnen. Zo kunnen je kinderen feesten als oud en nieuw vieren hoe ze willen en heb je toch je speciale momenten samen als gezin/familie/groep. Win-win, volgens mij.

Yvonne
29-11-2012 om 11:46
Wat ik zou doen...
gewoon, zonder argumenten maar het eerste dat in mij opkomt: thuis blijven met de kinderen, zij na 12u uit. Jij misschien in de buurt of met buren ook nog een borrel. Nog slechts een paar jaar en jouw kinderen willen het ook tot 12u niet meer thuis vieren.
Voor je vrienden geldt ongetwijfeld precies hetzelfde. Dus: even een paar jaar zo totdat een van beide stellen de kinderen niet meer thuis heeft, dan kun je het weer samen vieren - zonder kinderen dus.

Fiorucci
29-11-2012 om 11:47
Ik denk......
Ik denk dat we het dit jaar zonder middelste zoon vieren, hij heeft een groot feest bij een vriendin. Ik heb toch liever dat hij een hele fijne avond heeft dan dat hij verplicht bij ons zit. Ik hang ook niet zo aan HET moment hoor, ik zou liever gewoon lekker slapen..

Kaaskopje
29-11-2012 om 13:21
Inderdaad overgangsfase
Ik vond het aanvankelijk ook niet leuk dat de kinderen liever iets met vrienden deden dan met ons op oudejaarsavond, maar dat went.
Dit jaar hebben we weer met iets nieuws te maken, waar ik ook aan zal moeten wennen. Dochter is 1 januari jarig en zal haar feest op oudejaarsavond geven. Helemaal geweldig natuurlijk, maar niet bij ons thuis. Ze kan goedkoop in een zaaltje. En als ik zeg dat we daar dan best even langs kunnen komen, hoor ik een heel benauwd gepruttel, dus ik denk dat dat eigenlijk niet de bedoeling is. En deze nieuwigheid doet toch een beetje zeer. Maar ik begrijp het ook. Man en ik zullen dit jaar dus waarschijnlijk helemaal alleen zijn. (hoor de aanzwengelende dramamuziek)

ilonka
29-11-2012 om 16:19
Met zn tweetjes op visite?
@rosa; maar spreekt je zoon dan met zn vrienden ná 12 uur af, of vieren ze de hele avond al in de stad/kroeg?
En je dochter? misschien viert ze het wel bij haar vriendje thuis?
Dan kun jij toch met je man samen naar de vrienden toe?
Zal vast even wennen zijn dat niet alle feestdagen meer samen gevierd gaan worden. Maar dat krijg je ook als de kinderen bij de schoonfamilies "moet" vieren.
Hier moet zoon (17) op oudejaarsavond optreden. We weten nog niet of we daar dan naartoe gaan (dochter houdt er niet zo van) of dat we thuisblijven en hem ophalen of dat hij de rest van de avond daar (met vrienden) viert.

Brianna F
29-11-2012 om 16:35
En hier
vieren dochters het al jaren met de vriendinnengroep. Ze zijn rond een uurtje of 8 vertrokken en komen de volgende dag pas terug. Dit jaar wordt het hier gehouden, wat ik stiekem wel leuk vind.

Genista
29-11-2012 om 21:53
Tijden veranderen
Wij zijn zélf al jaren "niet meer welkom" bij mijn ouders met Oud en Nieuw Zij hebben al jaren hun viermoment met vrienden, ze zijn niet thuis. Zelfs al zo lang, dat wij vroeger en de kinderen van die vrienden vroeger ook meevierden. Toen waren wij die pubers die na twaalven zelf de hort op gingen.
Daar denk ik maar aan terug zodra het met onze eigen kinderen aan de orde komt.

rosa
30-11-2012 om 07:58
Ja helaas
DE oplossing waar iedereen helemaal gelukkig mee is, is er helaas niet. We hebben het gisteren nog even besproken met dochters en jongste wil het liefst naar haar vriendje (die het weer bij familie van hem vieren heel ergens anders) en oudste wil het liefst dat we allemaal thuis zijn en dan na twaalven uitgaan. Maar ze was ook al uitgenodigd op een feest dat natuurlijk voor twaalf uur begint.
We zien het dus wel. Zijn ze er allebei niet (wat ik echt niet hoop), dan gaan we naar onze vrienden. Blijft er minstens een dochter thuis, dan blijven wij ook en gaan we met onze vrienden iets leuks doen op een ander moment. Maar ik vind het maar niks, dat loslaten

Knutselkei
30-11-2012 om 15:14
Dochter
dochter van 15 viert het sinds vorig jaar al samen met vriendinnen bij een van hen thuis, dit jaar is het bij ons wat ik wel gezellig vindt. Maar ik had er vorig jaar ook geen moeite mee dat ze weg was, ik heb er zelf niet zo veel mee, ( kruip liever in bed haha).
Ze komen smorgens terug van skikamp met school dus heel laat zal t niet worden

bob
16-12-2012 om 21:50
Nieuwjaar
Ik(19) en mijn broer(21) gaan dit nu het derde jaar niet meer thuis vieren. we vertrekken dan voor het eten al en eten elks met onze eigen vrienden. zo vier ik het met mijn medeleiding op de scouts. gezellig eten en na 12u gaan feesten bij een scoutsgroep in de buurt waar we elk jaar met zen allen samen komen.
en ja om 12u een sms-je naar de ouders, of zelfs even bellen dat kan evengoed!
het is echter ook het eerste jaar dat we met kerst niet allemaal samen zijn... daar mijn broer mee is op kerst weekend met zijn vriendin...
ik vier het met mijn ouders alleen, das ook tof.
we hebben als tegenprestatie afgesproken dat we 1januari allemaal samenzijn en het dan vieren.
mijn moeder laat me liever ook niet helemaal los... ik denk dat dat wat normaal is bij veel gezinnen... ik weet natuurlijk niet hoe het is om een kind te hebben...
Ik probeer er wel een beetje op te letten door bijvoorbeeld mijn moeder eens te bellen als ik lang(verschillende weken)van huis ben... maar ook dat lukt niet altijd...
je zult waarschijnlijk tot een afspraak moeten komen: voor mij was het gemakkelijk de eerste keer, mijn broer ging sowieso weg zijn, waarom zou ik dan niet wegmogen, ik heb een neef die toen alleen thuis zat die nacht... heb ik het met hem gevierd.
mvg