Onderzoeker lectoraat Hogescho
12-04-2013 om 16:32
Ouders van pubers, laat u horen! (en maak kans op bol.com bon twv 25 euro)!
toestemming forumredactie om in deze rubriek te posten
Beste ouders van pubers,
Mijn naam is Ilona en ik studeer gezondheidswetenschappen aan de VU, Amsterdam. In het kader van mijn afstuderen ben ik bezig met een onderzoek in opdracht van het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van de Hogeschool Leiden. Hieronder wat informatie over het onderzoek: Ouders van pubers, laat u horen!
Kinderen worden groter en dit heeft effect op hun vaders en moeders. De zorg voor een baby vraagt immers iets heel anders van ouders dan de zorg voor een puber!
Het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van Hogeschool Leiden is geïnteresseerd in de ervaringen van vaders en moeders van pubers en doet onderzoek naar hoe ouders ondersteund willen en kunnen worden in het ouderschap.
Wie? Vaders en moeders die in Nederland wonen van Nederlandse, Turkse of Marokkaanse afkomst. U heeft een kind in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar.
Wat? Wij vragen u een vragenlijst in te vullen, dit duurt slechts 10 minuten.
Waarom? Het is belangrijk dat er meer aandacht komt voor ouders. Vaders en moeders zijn niet alleen de opvoeders van hun kind, maar moeten zich ook als persoon goed kunnen voelen en ontwikkelen. We willen graag weten wat helpt om het ouderschap positief te ervaren.
Wat levert het op? Onder de deelnemers worden 2 bol.com bonnen verloot ter waarde van €25 per stuk! Bovendien, ontvangt iedereen die dat wilt een mail met tips om u zekerder te voelen als ouder van een puber. Deze mail wordt verstuurd na het afronden van het onderzoek in juli 2013. Naast dit alles levert uw deelname aan dit onderzoek waardevolle informatie op over positief ouderschap wat helpt om ouders beter te ondersteunen in de toekomst.
Hoe? Meedoen is heel eenvoudig en kan tot 17 mei 2013. Kopieer onderstaande link in uw werkbalk en vul de vragenlijst in:
http://questionnaire.netq-survey.com/17be3aec-3ac7-4501-a5d0-2481f786f184
Vragen? Mail naar [email protected]

MimiKok
13-04-2013 om 12:31
Vragenlijst peuters, kleuters?
Beste Ilona,
De eerste serie vragen van je onderzoek slaan niet echt op kinderen van 12 t/m 18 maar op kinderen die nog niet naar de basisschool gaan. Tenminste zo ervaar ik dat. Zoals bv de vraag 'ik kan door mijn kind heel weinig van huis weg' en zo kan ik er nog wel een hele hoop opnoemen.
En de mail met tips die je na het onderzoek kan ontvangen met tips om je zekerder te voelen als ouder van een puber? Wij gaan allemaal de vragen invullen en dan komen er tips uitrollen?
Waarom alleen ouders afkomstig uit Nederland, Turkije en Marokko?
Is er een connectie tussen dit onderzoek en de jeugdgezondheidszorg?

16-04-2013 om 10:05
Antwoorden
Beste Mimi Kok,
Bedankt voor uw reactie.
Ik kan me wel een beetje voorstellen dat sommige van die vragen niet echt lijken te slaan op een kind van 12 t/m 18 jaar. Toch zijn deze vragen letterlijk overgenomen uit een bestaande vragenlijst die gericht is op ouders met kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Omdat dit zo een brede leeftijdscategorie is, zijn sommige vragen iets meer toegepast op jonge kinderen.
Wat betreft de mail met tips. uit het onderzoek hopen we te halen wat ouders helpt om het ouderschap positief te ervaren. Uiteraard speelt het kind daar een grote rol in. We onderzoeken nu ook in hoeverre de onderlinge relatie tussen ouders een rol speelt en of het uitmaakt op welke manier ouders omgaan met problemen. Met name over het laatste kunnen we tips geven.
We hebben ervoor gekozen om ouders te vergelijken met een westerse en niet-westerse culturele achtergrond. In Nederland zijn Nederlanders de grootste groep vertegenwoordigers van de westerse cultuur en Marokkaanse en Turkse ouders de grootste vertegenwoordigers van de niet-westerse cultuur.
Er is geen connectie tussen dit onderzoek en de jeugdgezondheidszorg. Wel helpen een aantal centra voor jeugd en gezin ons met het verspreiden van de vragenlijst. Uiteraard koppelen wij de onderzoeksresultaten aan hen terug. We zullen nooit gegevens doorgeven die gekoppeld zijn aan een ouder. Alle gegevens blijven anoniem!
Ik hoop uw vragen hiermee te hebben beantwoord. Indien u nog vragen en/of opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag!
Vriendelijke groet,
Ilona

skik
16-04-2013 om 21:43
Ben er mee opgehouden
Ik vond het lastig dat het me ging duizelen bij het invullen. Meestal zijn bij enquetes de regels om en om grijs en wit, of gelinieerd. Hier staan alle vragen met bijbehorende antwoordhokjes onder elkaar. Je wordt er scheel van. Als je één hokje verkeerd hebt ingevuld dan kan je niet verder en moet je uitzoeken waar je de fout ingegaan bent. Ik heb het opgegeven.
skik

18-04-2013 om 13:45
Antwoord
Beste Skik,
Bedankt voor de feedback. Jammer dat het u ging duizelen en dat u ermee op bent gehouden. Bij het opstellen van een vragenlijst komt heel veel kijken en het blijft een leerproces. Het is dus goed om te weten dat we volgende keer beter een andere lay-out kunnen gebruiken!
Als u wilt kan u de vragenlijst in etappes invullen. Wanneer u opnieuw op de link drukt, kan u verder gaan met waar u bent gebleven. Dit ter informatie.
Vriendelijke groet,
Ilona

bibi63
18-04-2013 om 15:03
Kunnen antwoorden
Hoi Ilona,
Wat heel belangrijk is in een enquete, is dat je elke vraag met keuze-antwoorden, moet kúnnen beantwoorden. Als een vraag n.v.t. is voor een bepaalde invuller, om wat voor reden dan ook (bijv. n.a.v. antwoord in een vorige vraag), dan moet de keuze 'n.v.t.' erbij staan. Net zoals een antwoord 'weet ik niet' erbij moet staan, in situaties dat iemand geen keuze kan maken met de gegeven antwoorden. Dan hou je het zuiver én heeft de invuller ook het gevoel goede antwoorden in te kunnen vullen en niet 'maar iets invullen' omdat je iets moet kiezen en niet 'n.v.t.' of 'weet ik niet' in kunt vullen.
Bibi

19-04-2013 om 11:33
Antwoord
Beste bibi63,
Ik ben het voor een deel met u eens. Het is in sommige gevallen nodig om de optie 'niet van toepassing' te geven. In het geval van de OBVL en de VGFO (bestaande vragenlijsten die in de vragenlijst zijn verwerkt)is dit mijn inziens niet nodig. Alle vragen zijn van toepassing op iemand die een kind heeft. Als iemand zich niet in de uitspraak kan vinden dan is het antwoord 'geldt niet' passend. De VGFO gaat over samen opvoeden met een partner. Indien iemand geen partner heeft in de opvoeding dan is het mogelijk de vragen over te slaan.
De antwoordoptie 'weet ik niet' zou ik wellicht wel passend vinden. Het is dan wel zo dat je dan het risico loopt weinig antwoord te krijgen op een vraag. In het geval van geen 'weet ik niet' optie ontstaat er inderdaad wel een risico dat iemand maar wat invult. Als onderzoeker moet je altijd afwegen wat voor 'risico' je wilt lopen. Helaas hou je altijd een bepaalde onbetrouwbaarheid in je onderzoek en kan je nooit met 100% zekerheid stellen dat je de 'waarheid' hebt achterhaald. De vragenlijsten die ik heb gebruikt zijn wel uitvoerig getest en blijken zeer betrouwbaar en valide te zijn.
Bedankt voor uw feedback. Ik leer hier veel van. Het heeft me namelijk aan het denken gezet en wellicht dat ik voor een volgende keer een andere keuze maak.
Vriendelijke groet,
Ilona

bibi63
19-04-2013 om 15:50
Ilona
Hoi Ilona,
Jij hebt ook gelijk en jij weet ongetwijfeld meer van het opstellen, analyseren, risico's, afwegingen enz. van vragenlijsten, dan ik.
Wel is het zo, en daarom meld ik dat, dat ikzelf (als invuller) afhaak bij een vragenlijst (in het algemeen bedoel ik) als ik niet een passende keuze kan maken. Dan heb ik het gevoel e.e.a. niet echt relevant in te vullen en heb er dan geen zin meer in. Kan aan mij liggen, maar ik kan me zo voorstellen dat meerdere mensen dat hebben.
Om een voorbeeld te noemen (heeft niets met jouw enquete te maken): marketingsenquetes van professionele marketingsbedrijven bijv. over een verz.mij of bank, of product enz. Vind ik op zich best leuk om in te vullen, maar dan wil ik wel mijn 'echte' mening daarover kwijt. Dan krijg je heel vaak vragen zoals: "wat voor gevoel roept de abn-amro bank bij u op". Dan krijg je een lijst met tegenovergestelde 'gevoelens' en kun je kiezen tussen: weinig, een beetje, neutraal, enigszins, veel. De tegenovergestelde 'gevoelens' zijn dan bijv.: professionaliteit, kwaliteit, vertrouwen, innoverend, vooruitstrevend enz enz. Nou, dan haak ik echt af of kies dan maar 'neutraal'.... Snap je me een beetje?
Gr. Bibi

23-04-2013 om 13:59
Reactie op bibi
Hi Bibi,
Ik begrijp dat gevoel inderdaad. Ik heb dat ook hoor! Een vragenlijst moet je niet teveel in een bepaalde richting duwen. Als een organisatie een echte mening wil horen moeten ze daar wel de kans toe geven. Ik vind het ook vervelend als ik het idee krijg te moeten kiezen uit opties wat niet representatief voor mij is.
Ik heb het idee dat ik dat met mijn vragenlijst zoveel mogelijk heb voorkomen. In de toekomst zal ik dit zeker meenemen en extra aandacht aan geven omdat het natuurlijk ontzettend belangrijk is dat mensen de vragenlijst met een goed gevoel kunnen invullen.
Hartelijke groet,
Ilona