Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dochter van een machinist

Dochter van een machinist

03-10-2011 om 10:43

Overdrijf ik?

Mijn dochter, brugklas, is vrijdag na schooltijd gaan chillen met vrienden, jongens en meisjes. Via hyves van wat van deze vrienden kwam ik erachter dat dat chillen plaats heeft gevonden bij het treinstation. Een van de jongens heeft op de rails gelopen en is er ook op gaan liggen. Een ander kind heeft dit gefilmd en dat staat op die jongen zijn hyves. Ik ken deze jongen niet, maar zijn hyves staat gewoon open. Hij is in de klas wel een probleemgeval wat ik van dochter begrijp (zijn eerste cijfer was een 1,5) en de verwachting is dat hij met de herfstvakantie wel 1 of 2 niveau's lager geplaatst zal worden. In de les doet hij niet veel meer dan de clown uithangen. Nu ben ik de dochter van een machinist, dus ik flipte zowat toen ik achter dat railsverhaal kwam. Als mijn vader dit hoort wordt hij echt gek. Ik ben continu op de gevaren van treinen gewezen en heb ook wel een aantal keren voorin gezeten waardoor ik het met eigen ogen heb kunnen zien. Mijn vader heeft uiteraard zoals elke machinist ook wel eens iemand dood gereden en ik heb dus van dichtbij kunnen meemaken wat dat met iemand doet, zelfs ook al was dit gewenst door het slachtoffer (zelfmoord). Heb ook de verhalen gehoord van wat collega's van hem overkwam Mij zul je dus in mijn jeugd ook nooit hebben kunnen betrappen op waaghalzerij, zoals nog net even om de halve overwegbomen (die volgens mij ook afgeschaft zijn) om gaan ofzo. Ik heb dus gelijk de voicemail van een van de moeder van een van de vriendjes ingesproken, die ik wel vrij goed ken. Toen mijn man thuis kwam en ik zei dat die jongen wat heel ergs geflikt had, zei mijn man: " heeft hij geblowd?" Waarop ik letterlijk antwoordde: " nee was het maar waar" . Man deed een beetje lacherig en vond dat ik me aantstelde, hij had in zijn jeugd zo vaak bij en op de rails gespeeld, ze legden er ook vaak stenen op. Over dat laatste werd ik met terugwerkende kracht kwaad, weten die gekken dan niet dat een trein dan kan ontsporen en dat dat levens kan kosten? Goed, ik wilde dus de andere moeders ook opbellen of de mentor inlichten, maar mijn man vind dat ik gek ben en niet zo moet overdrijven. Ik heb wel dochter onder handen genomen en dat laat ik volgende keer dat we bij mijn ouders zijn ook nog eens doen door mijn vader. Dochter gaf gelukkig ook aan dat ze had geprobeerd die jongen te overtuigen het niet te doen, maar zei ook dat als iemand het toch doet, ze dan ook niet weet wat ze moet doen. Heb gezegd dat ze daar gelijk in heeft en dat ze van alles mag proberen behalve achter hem aanlopen want dat als die jongen dood wil hij dat dan maar in zijn eentje moet doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee, je overdrijft niet

Als het mijn zoon betrof zou ik je diep dankbaar zijn dat je me inlichtte over dit soort acties. Ik zou je dochter ook aanraden niet meer naar die plek te gaan. Je wil toch niet dat zij er getuige van zou worden of zich schuldig gaat voelen als het mis gaat. Je man moet even van zijn 'boys will be boys' modus af. Dit zijn geen geintjes. What's next, stenen van het viaduct gooien op de snelweg?

skik

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2011 om 12:19

Nee

Ik ben het geheel en al met Skik eens. Nou zul jij ongetwijfeld beter op de hoogte zijn van de negatieve gevolgen van dit soort spielerei en heeft je man alleen Zoete Stoere Jeugdherinneringen, maar ik zou dit als moeder toch echt willen weten.
Wij hadden vroeger jongetjes in de klas die 'doodje' gingen spelen langs de snelweg. Ook zo'n combi van stoer en écht levensgevaarlijk (voor anderen).

Ik snap dat het aantrekt, dat semi-gecontroleerde gevaar. Het is alleen niet semi-gecontroleerd zoals op een kermis. Je denkt (als je al denkt als puber) dat het jóu niet zal overkomen.

Tirza

Kobalt

Kobalt

03-10-2011 om 12:43

Niet overdreven

Ik zou dit als ouder ook willen weten. Niet alleen als ouder van de jongen die het deed, maar als ouder van iemand van de anderen.
Pubers denken vaak dat ze onaantastbaar zijn, helaas is dat een waandenkbeeld.

Dochter van een machinist

Dochter van een machinist

03-10-2011 om 14:01

Mentor

Bedankt dames. Mijn man en ik komen uit zo'n verschillend gezin dat we dingen soms totaal verschillend zien. ik uit een gezin van het platteland met 2 meisjes. Hij uit omgeving Den haag met oudere broer en veel oudere neven, die allemaal niet echt braaf waren zeg maar. Fijn even jullie mening gehoord te hebben. Ik ga vanmiddag proberen de mentor te pakken te krijgen, dan kan ze er misschien morgen in de mentorles aandacht aan besteden. Ga ook nog de ouders van 1 van de andere kinderen te pakken proberen te krijgen. Die wonen vlakbij het station en van daaruit is het feest begonnen vrees ik, die ouders ken ik ook vrij goed. Ik ga ook aan dochter zeggen, wat iemand opperde en waar ik zelf ook al aan dacht, dat als het weer gebeurt ik wil dat ze weg gaat. Ik wil ook niet dat ze toe hoeft te zien hoe iemand overreden wordt. Verder denk ik dat als hij geen publiek heeft hij er wel mee stopt.

Eens met p

Laat opa hier buiten. Ik denk dat het zo ook wel bij je dochter is doorgedrongen dat ze niet bij het spoor moet hangen. En ik denk dat opa dit misschien maar beter niet hoort. Ongetwijfeld weet opa dat het van alle generaties is dat jongeren bij het spoor rondhangen/spelen. Maar moet je er bij opa nu inwrijven dat zijn kleinkind dat ook deed? het lijkt me voor die man een harde teleurstelling. Als jij zeker bent dat je dochter daar niet nogmaals gaat rondhangen zou ik opa er geheel buiten laten, voor ieders bestwil.

Wiske

Fiorucci

Fiorucci

04-10-2011 om 08:12

Inderdaad

Ik zou opa er buiten laten. Beter voor opa ook.

Dochter van een machinist

Dochter van een machinist

04-10-2011 om 08:31

Gesproken

Mentor gesproken en die was erg geschrokken. Die gaat het oppakken in de klas en de ouders van de betreffende jongen inlichten. Na wat googelen vond ik een interessante site over dit onderwerp www.pazzup.nl is van prorail en je kunt een gratis lespakket bestellen, mentor heeft alles genoteerd, heb er wel vertrouwen in. Dus opa houden we er inderdaad maar even buiten.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2011 om 09:59

Ns mensen op school

Bij ons op school is de NS in groep laatst voorlichting wezen geven over de gevaren van bij het spoor spelen.
Ik denk dat dat dit programma was: http://www.luisteris.com/

Dochter van den machinist

Dochter van den machinist

11-10-2011 om 08:18

Geniaal

De school heeft het bij drama opgepakt. Heb ik niet van dochter gehoord, maar zag wat tweets hahaha. Wat een geniaal idee om er bij dat vak wat mee te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.