Mariekje
25-09-2009 om 21:42
Pff heb ik nu weer.[dochter scheldt lerares uit]
Mijn dochter van 12 jaar net een maand in de brugklas heeft zich van haar slechte kant laten zien vandaag. De desbetreffende Lerares kan geen orde houden volgens mijn dochter en ze noemde alleen haar naam. Waarop mijn dochter zonder na te denken tegen de lerares riep" hou je bek joh kut" schaam me nu echt kapot. De teamleidster belde naar me toe. Ze heeft flink wat strafwerk gekregen voor het weekend. Heb haar ook nu ook voor de avond op haar kamer gezet en zo mag ook morgen niet mee zwemmen. Maar hoe moet ik dit afhandelen wat ben behoorlijk geschrokken.
Mariekje

Prulletje
25-09-2009 om 21:52
Genoeg
Jullie zijn ingelicht, ze heeft strafwerk, kamerarrest en niet zwemmen. Lijkt me voldoende voor een eerste vergrijp.
En ja, ik zou me ook rotschamen. Maar meer kan je nu even niet doen denk ik. Alleen hopen dat ze niet onder invloed van klasgenoten (die het vast veel leuker vonden dan jij) vaker dit soort dingen gaat uithalen.
Prulletje

Onyx
25-09-2009 om 22:01
Respect
Een veel misbruikt woord tegenwoordig, maar toch moest ik daar meteen aan denken bij dit verhaal. Mijn evenoude dochter is echt geen heilig boontje, maar het zou werkelijk niet bij haar opkomen om zoiets tegen een volwassene te zeggen. Eerlijk gezegd ook niet tegen een kind.
Jouw dochter heeft genoeg straf gehad, de boodschap dat dit ver over de grens was is wel doorgekomen, lijkt me.
Ik zou me ook doodschamen, maar ik zou ook gaan nadenken over hoe er binnen (en buitenshuis) uberhaupt gepraat werd. Kennelijk is deze taal zo normaal voor haar, dat ze het er zomaar uit kan flappen. En dat zou ik dus door dit incident heel erg gaan bewaken, zeg maar bestrijden dus.
Onyx

Maylise
25-09-2009 om 22:06
Ja, genoeg
Wat straf betreft lijkt me dat er genoeg straf is gegeven. Zowel van jullie kant als van die van de school. Dat geeft wel een signaal dat er absoluut een grens is overschreden.
Ik zou er van het weekend en misschien over een paar weken wel even op terug komen en een paar ernstige gesprekken aangaan over taalgebruik, dingen die wel of niet geoorloofd zijn, respect enzovoorts.
Dit gaat toch wel heel ver een grens over.
Overigens heb ik vroeger een keer een boek naar het hoofd van een leraar geworpen. Dat ging natuurlijk ook veel en veel te ver. Mijn ouders hebben dit nooit geweten trouwens.
Mijn oudste dochters hebben allebei wel eens ruzie gehad met een leraar maar die zijn nooit zover gegaan als ik. Een van mijn zoons heeft een keer rotzak geroepen tegen een leraar. Toen heb ik wel hier serieus met hem over gesproken. Hij heeft ook straf gehad van de school uit (nablijven)
Maylise

sus-anne
26-09-2009 om 08:55
Mariekje
wat ik me afvraag,is dit normaal taalgebruik voor je dochter? of denk je dat ze in de zenuwen iets heeft geroepen wat ze normaal nooit zou doen?

sus-anne
26-09-2009 om 08:57
En ook
nog een vraag; is je dochter zelf geschrokken van het voorval? heeft ze spijt?schaamt zij zich over wat er gebeurt is?

Mariekje
26-09-2009 om 08:58
Nu is ze boos op mij
Ten eerste Bedankt voor de snelle reacties ! Net toen ik even naar haar kamer gegaan om te praten en te kijken hoe ver ze was met haar strafwerk. Nou ze zei nou ik praat niet met jou en toen ik vroeg of ze aan haar strafwerk is begonnen zei ze van niet en dat ze het ook niet gaat maken ook. De reden dat ik haar gisteravond op haar kamer heb gezet is om alvast te beginnen en haar strafwerk. Maar goed ze heeft dus nog niks gedaan. En het moet toch maandag worden ingeleverd. Heb haar duidelijk gemaakt dat ze het alleen erger voor haar zelf maakt als het niet maakt. Nou toen moest ik oprotten want was namelijk ook maar een een stom "kutwijf". Heb haar duidelijk gemaakt dat ik dat niet tolereer ! En haar duidelijk gemaakt dat ze desnoods nu heel het weekend op haar kamer blijf zonder excuus. Hoe moet ik hier nu mee omgaan? En ja hoe zal ik haar toch proberen dat ze toch aan haar strafwerk begint ?
Pfff 12 jaar wat een leeftijd zeg !
Mariekje

Tirza G.
26-09-2009 om 12:43
Strafwerk
Dat is een probleem van school. Die weten héus nog wel leukere sancties als ze het maandag niet inlevert. En ja, natuurlijk is ze boos op jou. Jij bent het eens met schóól, je geeft er nog meer straf bij, tsssss, wat een rótmoeder zeg, jemigdepemig, er is ook helemaal níemand die haar begrijpt of eens naar haar wil luisteren......
Zo gaat dan in een 12jarig hoofd.
Ik zou haar een kopje thee brengen. En dan zeggen: meid meid meid, je moet het wel érg zwaar hebben als je zo vreselijk te keer gaat. Kan ik je ergens mee helpen? Als er nog meer gebler uitkomt ga je weer weg (rustig en zachtjes), maar wie weet is er wel een opening tot een gesprek. Een gesprek in de zin van: zij praat, jij luistert.
Tirza

Mariekeje
26-09-2009 om 19:27
Voorzichtig kunnen praten
Ten eerste weer bedankt voor de reaties. Nou Ben vandaag met me andere dochter, schoonzus en en 2 nichtjes wezen zwemmen vanmiddag. Dus me dochter was aleen thuis manlief is deze weekend weg voor zijn werk. Toen ik thuiskwam van het zwemmen heb ik gelijk even naar de reacties gekeken en met name de tip van tirza viel me op. Heb toen gelijk thee gezet en met de pot thee en 2 kopjes nar haar kamer gegaan en presies gevraagd wat er nou was. Ze bood excuus aan mij dat ze mij een kutwijf noemde. En heb ook gelijk gevraagd waarom ze zo deed gisteren. Mijn dochter is al van oudher een pittige dame. En ze vertelde me dat ze haar meester en juf miste van groep 8. Die konden ook heel goed met haar omgaan. En ze baalt er altijd van dat zij alleen gewaarscuwd wordt als de klas druk is. En toen was ze het zat. En schold haar Lerares uit. Heb met haar een deal gemaakt als ze nu een uurtje een deel van haar strafwerk maakt dan huur ik vanavond een dvdtje. En dan de rest van het strafwerk doet ze dan morgen. Nou gelukkig was er mee eens en zit ze nu braaf haar strafwerk te maken. En ik ga straks gezellig met haar naar een film kijken.
Wat de rest ook terecht ook zegt hoe komt ze aan zulke taal. Dat heeft ze van haar vriendinnen groep. Die gaan echt helaas zo met elkaar om. Normaal gesroken zegt ze zulke dingen niet hier in huis. Zal het ook in de toekomst ook niet pikken.
Mariekje

reina
26-09-2009 om 20:00
Mariekje
Ze heeft straf gehad, dat is okee. Ik denk dat veel ouders zich een rotje zouden schrikken als ze horen wat hun kind er allemaal uitgooit. Ga eens in de bus zitten als de scholen uitgaan, gaat er een wereld voor velen open, helaas. Niet tolereren, consequent straffen als ze zulke taal gebruikt en er op een moment waarop ze wel aanspreekbaar is over praten, dat is gelukt gelukkig! Ze moet inzien hoe dit overkomt op anderen. Maar je hoeft je niet te schamen, want op school snappen ze echt wel dat ze dit niet van jou geleerd heeft. Ik hoor zulke taal regelmatig om me heen, gelukkig niet tegen mij (leerkracht), maar wel tussen leerlingen onderling, ik tolereer het niet.

M Lavell
27-09-2009 om 08:47
Vergeet de school niet iets?
Mariekje, aan dit soort conflicten zitten altijd twee kanten. De individuele verantwoordelijkheid van de schelder, je dochter heeft strafwerk gehad, én de sfeer in de groep of groepsdruk die dit soort negatief gedrag aanmoedigt.
Het is niet zomaar dat je dochter zich dan en daar wel laat gaan. In de groep bestaat kennelijk de sfeer dat dat kan.
Hoe zit dat met 'niet orde kunnen houden'? Vindt de klas dat ook? Bestaat er bij de school het idee dat deze groep zich bij die leerkracht extra vervelend gedraagt?
Als daar aanwijzingen voor zijn, dan zou de school de groep als geheel aan moeten pakken. Niet met straf trouwens, maar met het pestprotocol.
Scholen vergeten nog wel eens dat ook leerkrachten slachtoffer worden van hetzelfde mechanisme (groepsgedrag) dat tot pesten van individuele leerlingen leidt. Het is alsof ze de leerkracht onaantastbaar achten, terwijl dat natuurlijk niet zo is.
Ook als het de leerkracht niet zou raken (wat ik me niet voor kan stellen, maar ach), blijft dat die groepssfeer en druk zeer negatief is en zich dat ene uur misschien wel collectief op die leerkracht richt, maar het volgende moment is een leerling uit de klas of op het schoolplein de pineut. Dat begint ook altijd met eentje die zich binnen de groep veilig genoeg waant om iets naars te zeggen.
Dat mechanisme breek je niet af door individuen te straffen. Vraag de school hoe dat zit met die groep en het pestprotocol. Vraag de mentor daar wat mee te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Mariekje
27-09-2009 om 16:31
Miriam
Je hebt zeker een punt en daarvoor ga ik morgen met haar mentrix over hebben die bel ik morgen dan wel. Die was afgelopen vrijdag ziek dus daarom heeft de teamleidster het afgehandeld met me dochter.
Nou ze heeft haar strafwerk af. Ze was er de net toch wel 2 uurtjes mee bezig en gisteren dan een uurtje is toch veel. Maar goed hoop dat ze hier van geleerd heeft dat ze niet zomaar tegen een lerares zulke taal moet gaan uitslaan. Voor de rest was ze vandaag weer haar eigen gewoon vrolijk hoewel ze baalde van haar strafwerk.
Maar ga dus morgen haar mentrix bellen over de klas en haar.
Mariekje

Tineke
27-09-2009 om 16:55
Bravo voor het kopje thee!
En tipje voor je dochter: een volgende keer zeg je zoiets natuurlijk niet, maar schrijf je dat soort woorden op. Desnoods met dikke zwarte stift dwars over een heel A4tje. Dat helpt namelijk net zoveel, en je kwetst niemand (mits de geadresseerde het niet ziet). Vervolgens het vel papier verscheuren, en klaar.

Mariekje
28-09-2009 om 15:04
Heb net gebeld met de mentrix
Nou haar emntrix belde me de nat op. En gelijk over de voorval gepraat aangezien zij afgelopen vrijdag ziek was en er niet bij was.Ze heeft vanmorgen met mijn dochter gepraat erover en morgen zal ze het met de klas over hebben tijdens het mentor uurtje.
Ze vertelde ook dat dochters klas bekend als druk en rumorig. Maar dat er totaal niet wordt gepest en dat ze juist heel goed met elkaar omgaan. Wel zei ze dat mijn dochter wel bij de aanstichters hoort als ze druk en rumorig zijn. Dat klopt ook mijn dochter is al van oudher een pittige damen wat al begonnen is in groep 1 waar ze ook graag de grenzen opzocht. Ieder juf of meester ging daar op zijn of haar manier mee om. Met name haar meester en juf van groep 8 gingen daar goed mee om. En zoals ik al zei mist ze die enorm. Maar ze kan wel goed omgaan met de andere kinderen van haar klas. Maar haar mentrix zal het nu allemaal kort houden en inderdaad een soort gedragsprotocol gaan invoeren voor deze klas.
Mariekje

yelle
04-10-2009 om 15:12
Kan niet
Dit zijn uitspraken die echt niet kunnen tegen een leerkracht.Vraag me toch ook af of ze dit soort van taal wel vaker gebruikt?
Ik mag er niet aan denken dat mijn dochter van 13 zo'n uitspraken zou doen tegen één van haar leerkrachten.Zou door de grond zakken van schaamte.Zij kon verleden jaar ook niet echt opschieten met een lerares en maakte ook meer dan eens duidelijk,wat ze van dat mens dacht,maar dit bleef dan wel binnenshuis.In ieder geval maakte ik haar duidelijk dat ze zich op school moest gedragen.
Bij haar is het eerder wel grote mond thuis,maar elders durft ze nauwelijks wat te zeggen hoor.
Zou in ieder geval eens serieus met je dochter praten.

eefy
07-10-2009 om 18:39
Tjeempie
Arme jij! We proberen onze kinderen allemaal zo goed op te voeden en dan dit... Ja ik zou me ook kapot schamen maar probeer toch niet al te veel in de emotie te schieten. Vraag aan haar hoe ze nou de relatie wil herstellen met die juf. Ze is al gestraft dus dat hoeft niet meer maar hoe maak je nou zoiets goed. Ik zou dus samen met haar erop uit komen dat ze haar verontschuldigingen moet gaan aanbieden. Echt!!! Zo werkt dat n.l. in de grote boze mensenwereld ; ) Het is nou eenmaal gebeurd en nu komt het opvoedkundige gedeelte. Grote kans dat je dochter dit het allerergste vindt. Dat ze het als vernederend ervaart. Als ze het echt niet durft kun je met haar mee gaan en haar een beetje helpen. Grote kans dat ze het daarna noooooooiiiiit meer doet. Zie het als een kans voor een levensles. Ik zou als ze dat dan gedaan heeft ook een compliment maken. Zo van ja, je hebt een fout gemaakt maar dat kan iedereen gebeuren maar hoe je dit hebt opgelost vind ik echt klasse en ik ben echt weer trots op je. Hierna zal ze zich denk ik weer o.k. voelen. Succes