Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Egel

Egel

14-02-2017 om 12:06

Pil en condoom?

Het zit er aan te komen dat zoon (17) binnenkort bij zijn vriendin blijft slapen. Het is voor hen allebei de eerste verkering. Vriendin slikt trouw de pil, en zoon vindt dat ze dus geen condoom hoeven te gebruiken. De kans dat een van de twee een soa heeft is nihil, maar mij lijkt een condoomt toch slim. Omdat het de verantwoordelijkheid voor niet zwanger worden wat eerlijker verdeelt. Aan de andere kant: zo'n eerste keer is al spannend genoeg zonder geklungel met condooms.
Wat is wijsheid?

Vesta

Vesta

14-02-2017 om 12:18

advies

ik zou mijn kind adviseren toch beide te gebruiken, maar ja op het moment supreme ben je er niet bij.

Li

Li

14-02-2017 om 12:53

oefenen

Gebruik van een condoom kan je best van tevoren oefenen, desnoods met een bezemsteel of zo. Ze kunnen het maar beter meteen goed leren, want wanneer anders?

Egel

Egel

14-02-2017 om 13:02

O.t. en on topic

Off topic: ik had nooit eerder een Egel gezien! Ik hoop dat dit een eenmalige nick is, want ik ben er wel aan gehecht en anders komt er verwarring (mijn zoon is trouwens lang geen 17).

On topic: ik zou het nooit meer 'geklungel met condooms' noemen.
Ook hoef je je grote zoon niet zielig te vinden als hij wellicht een condoom om zal doen. Ik zou daar vooral positiever over praten.

Groeten, Egel (niet de topicstarter dus)

Argumentatie

Bwah, eerlijk gezegd vind ik de argumentatie "omdat het de verantwoordelijkheid voor niet zwanger worden beter verdeelt" niet zo sterk. Dus dat zou voor mij niet doorslaggevend zijn.

Als het voor beiden de eerste verkering is, dan is het risico niet zo groot. Anderzijds kan het geen kwaad als je zoon wat oefent met het gebruik van condooms. Ervan uitgaande dat er nog meerdere seksuele partners zullen volgen.

Marije

Marije

14-02-2017 om 13:29

hmm

Vind je echt dat je je daarmee moet bemoeien? Laat deze keuze lekker aan het stel zelf. Anders maak je het ook allemaal nog beladener (zelfs m'n moeder is er mee bezig).

Vogel

Vogel

14-02-2017 om 16:39

Ja natuurlijk 'bemoei' ik me er mee

Is toch een normaal onderdeel van seksuele opvoeding? En dan niet alleen als mijn kind acht of tien of twaalf is en het allemaal een ver van zijn bed-show is, maar ook als het daadwerkelijk aan de orde is. Hij hoeft me echt niet te vertellen wat hij allemaal tussen de lakens uitspookt, maar ik leef wel mee en ben betrokken en bereikbaar als er vragen zijn. Vind ik geen 'bemoeien'.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-02-2017 om 17:05

Altijd

Het advies is om altijd een condoom te gebruiken bij nieuwe partners tenzij je beide getest bent of zeker weet elkaars eerste te zijn. Daar wordt wel eens over gejokt.

Moeder van een meisje

Moeder van een meisje

14-02-2017 om 17:12

condoom

Mijn 18 jarige dochter heeft sinds een tijdje vaste verkering en toen kwam dezelfde kwestie ter sprake. Zij en haar vriend waren beiden nog nooit met iemand naar bed geweest. Inmiddels is mijn dochter aan de pil, maar ze gebruikt ook nog steeds condooms (daar waren ze mee begonnen). Mogelijk laten ze dat over een tijdje achterwege, maar ze zijn allebei opgevoed met het idee dat een condoom erbij hoort. Ik hoor ze alleen klagen over de prijs van condooms, niet over het gebruik ervan.
Mijn dochter is overigens heel open, zonder meteen alle handelingen te benoemen. Ik geef haar advies als ik denk dat het nodig is en als ze erom vraagt. Dat vind ik ook geen bemoeizucht, maar een laatste stukje opvoeding. En ik hoef ook nog niet zo nodig oma te worden. Zo had ik haar bijvoorbeeld verteld (voordat ze aan de pil ging) dat als je een condoom binnenstebuiten begint om te doen, je het niet meer mag omkeren (nieuwe pakken). Haar vriend wist dat niet en was vrolijk bezig dat te doen. Dan kun je wel zeggen, waar bemoei je je mee, maar hoe moeten die kinders dat allemaal weten als niemand het ze vertelt?

Anke

Anke

15-02-2017 om 09:17

Meteen goede gewoonte aanleren

Het lijkt mij verstandig dat ze meteen de goede gewoonte aanleren en die is: pil plus condoom. Laat ze er maar meteen aan wennen. Het is voor mij heel normaal dat je eerste double dutch doet en na een tijdje je allebei laat testen, en dan pas condooms achterwege laat. Op voorwaarde dat je erop vertrouwt dat je partner nooit naast de pot piest en dat je je realiseert dat mensen ook nog wel eens niet helemaal de waarheid vertellen.

Ik heb een tijd gedate met een man die me pas achteraf vertelde dat hij genitale herpes had. Wat was ik blij dat we condooms gebruikt hadden! Om van alle verborgen soa's nog maar te zwijgen, hoeveel mensen lopen er rond met onontdekte chlamidia bijvoorbeeld? Of hpv? Ik ben nu alweer jaren samen met dezelfde man, dit is voor ons beiden onze tweede lange relatie, maar we hebben ons ook weer allebei laten testen voordat de condooms de deur uit gingen.

moeder

moeder

15-02-2017 om 12:34

onverwachte so's 1e

hallo allemaal.
Ik vroeg me af: wat vinden jullie van onverwachte so's op het voortgezet? Bij ons hebben ze er een handje van. Als je niet leert, heb je dus al snel een onvoldoende. Vaak zeggen ze er wel bij 'je moet leren', maar niet altijd.
Wat is hier toch het nut van? Geef gewoon een so en laat kinderen er wat tijd voor nemen. kind heeft hierdoor paar maal onvoldoende en dat haalt zijn cijfer naar beneden. Volgens mij zegt het helemaal niets over 'of je iets wel of niet kan'.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-02-2017 om 12:39

Eeeuh

in dit draadje gaat het onder anderen over soa's, maar zeker niet over so's....

Aagje

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2017 om 13:18

Anke

"Ik heb een tijd gedate met een man die me pas achteraf vertelde dat hij genitale herpes had. Wat was ik blij dat we condooms gebruikt hadden! Om van alle verborgen soa's nog maar te zwijgen, hoeveel mensen lopen er rond met onontdekte chlamidia bijvoorbeeld? Of hpv?"

Condooms helpen helaas niet 100% tegen herpes c.q. hpv omdat ook huid buiten het condoom besmet kan worden. Zelfs bij chlamydia en gonorroe heb je geen volledige bescherming.

https://www.soaaids.nl/nl/effectiviteit-van-condooms-bij-de-preventie-van-soa

Pubermoeder

Pubermoeder

15-02-2017 om 15:20

De huisarts adviseerde het hier ook

Ik ben met dochter mee geweest naar de huisarts voor de pil. Op haar verzoek.
Zij was al van plan om pil en condooms te gaan gebruiken, ook al was het voor beiden de eerste keer. Huisarts vroeg ernaar en was het helemaal eens.

Valentina

Valentina

15-02-2017 om 17:40

Wat betreft eerlijke verdeling

Ik heb zoon aangespoord dat hij met zijn vriendin mee zou gaan in plaats van haar moeder. Omdat hij degene was die met haar naar bed ging, en dat het voorkomen van een zwangerschap zijn verantwoordelijkheid en niet die van de moeder van zijn vriendin.

En verder heb ik het volledig bij hen gelaten. Vriendin heeft gekozen voor een Nuvaring, die kun je niet vergeten en werkt ook na veelvuldig overgeven. Dat vond ik een heel geruststellend idee. Volgens die huisarts was een condoom niet nodig bij debutanten.

Misschien is het heel verstandig hoor, om meteen een goede gewoonte aan te leren. Maar om je nou moeten voor te bereiden op wisselende contacten en SOA-preventie bij een pril stel dat net smoorverliefd de eerste stappen op het liefdespad zet vind ik niet heel romantisch.

Pubermoeder

Pubermoeder

15-02-2017 om 23:08

Ze zijn eerder voorbereid op SOA's dan op sex

Tenminste zo ging dat bij mijn dochter. Ze had op school al herhaaldelijk informatie gehad over Soa's. Misschien dat daarom double dutch heel gewoon voor ze was.

Manja

Manja

16-02-2017 om 00:30

Eerlijk gezegd

Vind ik bij twee debutanten condoom bij de pil erg overdreven. En waar moeten ze zich met condooms op voorbreiden? Wisselende contacten in de toekomst zie misschien nooit komen?
Onzin vind ik het. Niet slle jongeren vliegen van de 1 naar de ander. De meeste zelfs helemaal niet. En bij een volgende relatie is het dan opnieuw bekijken of je condooms gaat gebruiken. Mijn dochter was door alle verhalen zo bang gemaakt dat ze echt dacht dat elk sexueel contact onmiddelijk tot een soa leidde. Gelukkig is dat niet waar en met haat levensstijl en partnerkeuze tot nu toe loopt ze geen enkel risico. En ja ik weet dat niet iedereen de waarheid spreekt. Maar veel mensen wel.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-02-2017 om 08:37

Manja

"Mijn dochter was door alle verhalen zo bang gemaakt dat ze echt dacht dat elk sexueel contact onmiddelijk tot een soa leidde."

Ik vind het ook allemaal behoorlijk overdreven. En dat van volwassenen die ongetwijfeld nagenoeg allemaal zonder condooms vrijen. Misschien is dat wel een van de redenen dat de jeugd het voor gezien lijkt te houden met de seks:

http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/593143/waarom-jongeren-veel-minder-seks-hebben-dan-hun-ouders-vroeger.html

"Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat millennials de eerste generatie vormen die minder seks heeft dan hun ouders op dezelfde leeftijd. Slechts 44 procent van de tienermeisjes heeft ooit seks gehad, tegenover 58 procent 25 jaar geleden. Voor tienerjongens geldt hetzelfde: minder dan de helft had seks, terwijl dat 25 jaar geleden nog bijna 70 procent was."

Vogel

Vogel

17-02-2017 om 19:27

@Ad

Ik durf te wedden dat de Amerikaanse situatie zeker wat seksuele opvoeding niet een op een vergelijkbaar is met de Nederlandse.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.