Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Rutgers Nisso en SOA Aids NL

Rutgers Nisso en SOA Aids NL

26-11-2010 om 09:25

Praten over seks: hoe?

[ Betaald bericht ]

Praten over seks: hoe?

"Mám, dat weet ik al lang! Of: "Dat is privé, hoor!" Dat krijgen ouders vaak naar hun hoofd als ze met hun zoon of dochter over seks willen praten. Jongeren doen er alles aan om de indruk te wekken dat ze hun ouders echt niet nodig hebben op dit vlak, ze weten het zelf wel.

Toch blijkt dat kinderen uit een warm nest, waarvan de ouders weten wat ze doen op seksueel vlak en hierover open communiceren, minder seksuele risico’s nemen, vaker met condoom vrijen en minder met seksuele dwang in aanraking komen. Reden genoeg dus om het niet bij hun eerste afwerende reactie te laten.

Op www.uwkindenseks.nl vindt u voorbeeldfilmpjes, tips en tools hoe u het gesprek aan kunt gaan met een tegenstribbelende puber. U leest er ook wat pubers zelf voor tips hebben. Ervoor gaan zitten en een serieus gesprek starten, nee, daar knappen ze op af. Houd het licht, breng het terloops, en ga niet moraliseren (om alvast een tipje van de sluier op te lichten).

Uwkindenseks.nl is onderdeel van de campagne MAAK SEKS LEKKER DUIDELIJK van SOA Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep, in opdracht van de overheid, om jongeren seksueel weerbaar te maken. Op Uwkindenseks.nl kunt u ook vinden welke materialen er voor pubers gemaakt zijn, zoals de game "Can you fix it".

Rutgers Nisso Groep en SOA Aids Nederland

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

28-11-2010 om 15:05

Als ze al 12 zijn ben je erg laat met voorlichten

Ik vind deze posting eigenlijk in de verkeerde rubriek staan. Als je pas serieus gaat praten over sex met je kinderen als ze al 12 zijn, dan ben je in mijn mening echt veel te laat.

Starten met een jaar of 4 en dan elke keer herhalen en uitbouwen tot je ergens rond het begin van de puberteit zeker al het belangrijke verteld hebt, zou mijn advies zijn. Als je geluk hebt, dan kun je daarna nog steeds met ze praten en als je pech hebt, kun je blij zijn dat je ze in elk geval genoeg hebt kunnen vertellen.

Ik hoor ook wel eens van ouders die met een jaar of 11, bedenken dat ze HET nu toch wel eens moeten gaan vertellen. En dan zijn ze opgelucht als hun kind zegt: "ik weet alles al, hoor". Vervolgens staken ze dan opgelucht hun pogingen. Ik begrijp daar echt niets van.

Tihama

Annet

Annet

28-11-2010 om 19:57

Toch niet mee eens tihama

Natuurlijk begin je vroeg met voorlichten. Wij zijn met 3 jaar begonnen.
Toch verandert het voorlichten per periode. Ik vond de aanbevolen site best leerzaam. Het was voor een deel bevestiging dat we al op de goede weg waren maar ook deels kleine aanscherpingen op de weg die we al gaan.
Je kunt onderweg zomaar vergeten hoe ver ze al zijn.

koentje

koentje

29-11-2010 om 10:19

Het karakter van de voorlichting

verandert op deze leeftijd. Tot een hele tijd is sex iets voor kinderen in de zin van íets wat grote mensen doen'Ze staan er vaak niet bij stil dat ze dat ook gaan doen en walgen er vaak zelfs van bij het idee.
Als kinderen pubers worden, wordt dat een andere zaak; je praat dan (als je relatie met het kind open genoeg is) meer met hem of haar over iets waar hij zelf mee te maken heeft. Het gaat over keuzes maken en indentiteitsontwikkeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.