Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-11-2008 om 22:01
Mijn dochter van 13 en mijn man kunnen niet met elkaar door een deur. Nu ze pubert, is dat nog erger geworden, toen ze jonger was, ging het redelijk goed. Mijn dochter is erg opvliegend van karakter en mijn man kan daar absoluut niet mee omgaan. Ik heb al heel veel geprobeerd, erover praten( apart of met elkaar), het ze zelf laten uitzoeken (dus me er totaal niet mee bemoeien) maar het lijkt niet te werken.
Wat me ontzettend tegenvalt van mijn man is zijn kinderachtige gedrag naar haar toe, terwijl hij dat niet eens doorheeft blijkbaar. Je zou niet zeggen dat er 40 jaar leeftijd tussen zat! Zij kan niets van hem hebben, hij niets van haar.
Ik heb zelf altijd een heel moeizaam contact gehad met mijn vader en mijn moeder stond er altijd tussen.
Dus of het er nou mee te maken heeft dat hij haar biologische vader niet is?
Ik wil uiteraard niet kiezen, maar zijn er onder jullie mensen die dit hebben meegemaakt en kan iemand me tips geven?
25-11-2008 om 13:08
Emma b
Ik geloof dat de dochter van Beaudien heel goed weet dat hij niet haar echte vader is, dus wat dat betreft geen verrassing. Het is niet dat hij straks opeens te voorschijn komt.
Of een stiefvader vaker de hand boven het hoofd wordt gehouden in een gezin weet ik niet. Ik verlang van iedereen, ongeacht de leeftijd, dat ze elkaar met respect behandelen en dat heeft niets met biologische banden te maken.
26-11-2008 om 13:52
Emma
Nee, ik hou (stief)vader de hand niet boven het hoofd, je moest eens weten.......En nee, ik ga ook niet op haar 18e opeens BioPa uit de kast halen. Mijn dochter weet al heel lang dat er een biologische vader is. Omdat ik dacht dat het goede moment om zoiets te vertellen nooit echt zou komen, is ze er eigenlijk geleidelijk aan mee opgegroeid, oftewel, ze heeft het altijd geweten. (Bijv, foto's van haar als kleine baby, Opa en Oma, Tante ***, maar waar was Papa? Papa was toen nog niet bij ons...enz, enz.....en langzaam aan heeft ze het dus gewoon allemaal meegekregen).
Ik haal de gegevens van BioPa uit de kast als zij daar zelf naar vraagt en bij voorkeur is dat wat mij betreft boven haar 18e. Tijd zal leren of ze dat wil of dat het eerder nodig zal zijn.
26-11-2008 om 13:56
Tinus
Ik begrijp wat je bedoelt.
Ik heb overigens geen grote problemen met BioPa.
Hij wilde toen geen kind en ik wilde geen abortus. Dat is van allebei een keuze. De manier waarop je daarna met dingen omgaat, is ook een keuze en zijn keuze was niet mijn keuze. Hij heeft recht op een eigen leven en het is aan hem hoe hij dat inricht, maar laat ik wel zeggen dat ik het geen lichtend voorbeeld vindt voor een meisje van 13 jaar dat zich ontwikkelt en nu helemaal geeen belangstelling toont voor deze persoon.