Zonnebril
22-09-2010 om 19:54
Proces verbaal?
Mijn zoon (16) is afgelopen vrijdagavond aangehouden en heeft een proces verbaal gekregen begreep ik uit een vanmiddag gekregen brief van de politie. Hij was samen met een stel andere jongens op een schoolplein waar het verboden toegang is na 20.00 uur. Aangezien er nogal wat overlast is de laatste tijd (lawaai, afval (o.a. lege bierflesjes en glasscherven), drank en drugs) werd er wat geregelder gecontroleerd en zij waren het haasje omdat er net gecontroleerd werd toen zij er eventjes waren. Na zijn werk (tot 22 uur) hadden ze een poosje bij de snackbar gezeten en onderweg naar huis waren ze langs het schoolplein gekomen en daar met wat andere jongens nog even staan roken.
In de brief wordt naast het feit dat wij als ouders gevraagd worden mee te werken aan het terugdringen van de overlast, ook gemeld dat hij dus een proces verbaal heeft gekregen. Maar zoon heeft totaal geen bon gehad. Hij heeft (net als de anderen) alleen zijn ID kaart moeten laten zien waarna hun gegevens zijn genoteerd en ze na een gesprekje naar huis zijn gestuurd. Hij zei dat de agent zelf niet eens wist om wat voor bedrag het ging.
Bij een overtreding moet je toch altijd een kopie van het proces verbaal (tekenen) en meekrijgen? Krijgt hij nou wel of toch geen boete? En weet iemand hoe hoog de boete is als je je op onbevoegd terrein begeeft?

Kaaskopje
22-09-2010 om 23:36
Ook een leek
Bij mijn dochter is zondag een verklaring afgenomen en die is meteen daarna in de meest geweldige ambtelijke taal uitgewerkt en in de vroege ochtend door de brievenbus gegooid voor ondertekening. Zou het kunnen dat bij het proces verbaal van je zoon ook nog een officieel exemplaar in elkaar gezet moet worden?

Puck
23-09-2010 om 09:20
Kan wat kaaskopje zet
Een P.V. kan later uitgewerkt worden. Ze hebben zijn verklaring opgenomen en dat wordt dan later uitgewerkt. En als het druk is dan zal zo'n akkefietje vast geen prioriteit hebben. Ooit van auto-inbraak aangifte gedaan en toe nkreeg ik ook pas later het P.V. en Puckman moet nog wel eens aangifte doen van inbraak op de zaak en dan regelt hij telefonisch de aangifte en het P.V. wordt dan ook pas later toegestuurd.
En geen idee of er een boete aan vast zit. P.V. zegt niets over een boete, het is de optekening van wat er gebeurd is.

Sancy
23-09-2010 om 09:53
Art 461 sr
Het is volgens mij het meest bekende strafwetartikel van Nederland:
"Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
Wat de hoogte van de geldboete betreft: categorie 1 is maximaal 380 euro. Zie ook deze link:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-zijn-de-boetes-in-nederland.html

koentje
23-09-2010 om 11:07
Maar
als je alleen maar ´eventjes´ wil roken, waarom neem je dan de moeite over een hekje te klimmem en moet dan dan perse op een terrein waar dat niet mag?

Kaaskopje
23-09-2010 om 12:14
Koentje
Zonnebril weet uiteraard beter wat de situatie is, maar uit haar tekst maak ik niet op dat je over een hek moet klimmen.

Kaaskopje
23-09-2010 om 12:23
Wat ik trouwens wel 'grappig' vind
is hoe vanzelfsprekend Zonnebril ervan uitgaat dat haar zoon daar dus alleen maar stond te roken en niet voor overlast zorgde (proef ik tenminste uit haar woorden). Juist als na 10 uur 's avonds een groep jongeren op het plein staat, luidkeels lachen, naar elkaar roepen, brommers/scooters die opgestart worden... het is te láát. De omwonenden hebben daar echt last van, dus ook als er geen bierflessen op de grond vallen of er niet gespoten wordt.

Zonnebril
23-09-2010 om 12:32
Koentje
Er hoefde idd niet over een hekje geklommen te worden. Het schoolplein is gewoon vrij toegankelijk.

sus-anne
23-09-2010 om 12:41
Wat ik me afvraag?
Het schoolplein is gewoon vrij toegankelijk*.
dus er staat geen hek?
Hoe weet je dan dat er na 20.00 uur niemand meer op mag? staat er een bord,verboden toegang of iets dergelijks?

Zonnebril
23-09-2010 om 13:12
Klopt
Ja, klopt er staat een bord.
Ik had ook nog op kaaskopje willen reageren maar toen ik mijn vorige posting verstuurde was ineens de verbinding weg. Nu doet internet het weer maar nu heb ik helaas geen tijd meer want ik moet weg.
Kom er later vandaag nog even op terug.
groetjes Zonnebril

sus-anne
23-09-2010 om 13:35
Verboden
er hangt dus een bord dat je daar na 20.00 uur niet mag komen.
in dat opzicht is de bon dus terecht.
de gegevens van je zoon zijn opgenomen,en het proces verbaal is later op het bureau opgemaakt,waarvan je nu een brief hebt ontvangen.
ook al stond jouw zoon daar 8alleen maar te roken* ,hij is wel in overtreding,en daar kan je inderdaad een bon voor krijgen op deze manier.
Het verhaal van kaaskopje gaat niet over een bon,maar over een aangifte die haar dochter heeft gedaan wegens mishandeling.
die moet ondertekend worden door de aangever.
jouw zoon was *dader* en geen slachtoffer,dus hij hoeft dan niets te ondertekenen.
Hij kan zelfs op het moment dat hij de bon wel krijgt aangereikt,hem weigeren aan te pakken of weggooien.
daarmee vervalt de boete niet,maar een bon die je ontvangt hoef je dus nooit te ondertekenen.

Zonnebril
23-09-2010 om 17:17
Kaaskopje en sus-anne
Ik wil nog even reageren op jouw reactie Kaaskopje, waarin je zegt uit mijn woorden opgemaakt te hebben dat ik er vanzelfsprekend vanuit ging dat hij er alleen maar stond te roken.
Dat was niet wat ik als vanzelfsprekend voor waar aannam maar wat mijn zoon vertelde en dat gaf ik aan. Of het al dan niet waar is daar kan ik natuurlijk geen sluitend oordeel over geven. Wat ik wel zeker weet is dat hij tot een uur of 23 in de snackbar was (hij is daar rond die tijd nog gesignaleerd door een bekende). Hij en een vriend hebben smscontact gehad met de 3 jongens die op het schoolplein waren voordat ze daar ook heengingen. Ook dat is waar want daar zijn nog bestaande smsjes van waarop de tijden stonden. Zoon was rond 23.15 uur daar. Agenten waren er om 23.30 uur. Het kan maar zo dat er idd wel geluidsoverlast oid was. Maar deze agenten deden hun ronde dus waren niet opgeroepen ivm die mogelijke geluidsoverlast. Dat er de laatste tijd geregeld overlast is wil nog niet zeggen dat dat er nu dus ook was. Daarnaast denk ik dat het wb geluidsoverlast allemaal nog wel meevalt want de school staat nogal vrij. Huizen staan allemaal een eindje verderop. Ik vermoed dat de meeste overlast is veroorzaakt door het op het schoolplein achterlaten van o.a. bierflesjes en lege zakjes waarin mogelijk wiet heeft gezeten. Veel erger zal het allemaal niet zijn want daar is ons gehucht te klein en te saai voor Overigens vind ik wel dat het achterlaten van die dingen ernstig genoeg is om direct aan te pakken natuurlijk! Die dingen behoor je op te ruimen en horen al helemaal niet thuis op een schoolplein. Ik vind het dus echt heel goede zaak dat daar controle op is! En na 20 uur hebben ze verder ook niets te zoeken op dat plein. Het is een speelplein en geen hangplek voor jongeren. Over het feit of het al dan niet terecht is dat zoon een PV heeft gekregen daarover is geen discussie. Hij had daar niet moeten zijn dus terecht dat hij een PV gekregen heeft. punt. Maar het is wel balen dat hij net het haasje was toen hij er net eventjes bijstond terwijl andere jongens er de hele avond waren (toen hij aan het werk was) en toen de politie langskwam net weer weg waren. En of hij nou wel of geen boete krijgt, hij heeft er wel flink van geleerd.
Mijn vraag was alleen even hoe nu verder. Een brief waarin wordt meegedeeld dat hij een PV heeft gekregen maar geen bon. Hoe zit dat? En wat kan hij verwachten? Sus-anne gaf daarop een duidelijk antwoord. Bedankt!

Sancy
23-09-2010 om 18:02
Zonnebril
"Een brief waarin wordt meegedeeld dat hij een PV heeft gekregen maar geen bon. Hoe zit dat? En wat kan hij verwachten? Sus-anne gaf daarop een duidelijk antwoord. Bedankt!"
Ook graag gedaan.

Zonnebril
23-09-2010 om 19:01
Sorry sancy
Tijdens het koken overdacht ik mijn reactie en toen kwam ik al tot de conclusie dat ik waarschijnlijk geen recht deed aan de rest van de reacties waaronder die van jou. Ik heb te snel getypt en verzonden. Natuurlijk was jouw al veel eerder verstuurde reactie net zo goed al een antwoord op mijn vraag. Dat van Sus-anne kwam later en had ik vlak voor ik reageerde net gelezen. Daardoor zat het nog vers in mijn geheugen waarna ik in mijn in haast getypte reactie, de indruk wekte alleen haar te bedanken. Zo was dat uiteraard niet bedoeld! Sorry.... Maar jij (en de anderen!) idd ook evengoed bedankt!

ayla
24-09-2010 om 10:40
Ot maar
dochter zei vanochtend dat ze niet meer in de zandbak mochten op het schoolplein. er lag gebroken glas en poep in. Waarom moet dat nou, dat is toch smerig. Is het nou zo moeilijk zo'n zandbak waar die kinderen inzitten schoon te houden. Ik vind het echt triest hoor. En dat is dan een schoolplein waar wel een hek omheen zit.

ilsepilse
24-09-2010 om 10:48
Wat ik nou niet begrijp
ik ben in Belgie opgegroeid (nog belg) maar bij ons stond er rond iedere school een hek of muurtje, wij konden nooit op ons schoolplein in het dorp spelen.
Misschien ook een optie in Nederland, dan heb je ook weinig last van glas etc op de speelplaats, en hoeven onze jongeren daarvoor niet bekeurd worden.

amk
24-09-2010 om 11:06
Ilse
de meeste grond rond de scholen is van de gemeente en heeft daarom een dubbel functie, niet alleen schoolplein tijdens schooltijd maar ook speelruimte voor kinderen daarbuiten. Zeker in steden is dat het geval.

notje
24-09-2010 om 16:19
Komt nog wel
Die boete bedoel ik.Vorig jaar heeft puberzoon van mijn vriendin op het dak van een school gestaan om er een bal af te halen.Omdat er veel controle was wegens eerdere overlast is hij gesnapt.
Vriendin dacht dat ze niets meer zou horen,maar na bijna een jaar(!) kwam de boete van € 30.
Dus ik zou zeggen wacht nog een jaartje

koentje
24-09-2010 om 17:12
Ziggo, zonnebril;
omdat wij ook ziggo hebben en internet er nogal eens uitknalt...............

albana
25-09-2010 om 15:21
Dak schoolplein
Nou zo verkeerd vindt ik het niet om jongeren/kinderen van het dak van een school te halen als ze erop klimmen en te bekeuren. Hier is een jongen uit de buurt afgelopen zomer eraf gevallen/gegleden (hij was al aan het afdalen)en hij bleef halverwege hangen aan van die pinnen die aan de regenpijp zitten om klimmers/inbrekers te weren. 2 door z'n buik heen...bij het loshalen door andere kinderen (in paniek natuurlijk) is ie nog verder gevallen. Gevolg: 2 weken ziekenhuis waarvan 2 nachten i.c. en daarna maanden revalidatie. Gebroken been, gebroken schouder, gebroken nog iets (ben even kwijt wat) en allerlei inwendige schade waarvoor hij 3 keer is geopereerd. Jongste was op schoolplein...heeft het gelukkig niet gezien, maar wel dat laatste stukje (toen ze 'm loshaalden,grotere jongens). Jongste is ook fanatiek klimmer...zeker als er ergens een bal op het dak ligt (of als ze de sleutel vergeten is). Ik weet zeker dat ze nu wel beter oppast,die boel beter verkent en het misschien wel helemaal laat als het enigzins gevaarlijk is. En natuurlijk mag ze het van ons niet. Het had diepe indruk gemaakt.
Dus prima van die agenten. De boete moest nóg hóger zijn of ze zouden ze moeten aanhouden voor poging tot inbraak.
Brrrr je moet er toch niet aan denken dat je kind zoiets gebeurd. Levensgevaarlijk dus.
En van mij mogen ze rondhangende jongelui met drinken en rookwaar op pleinen en straten in hoekjes die daar maar wat staan te 'hangen' ook best fiks bekeuren na een bepaalde tijd 's avonds. Zéker op plekken waar omwonende het als overlast ervaren. Laat ze in hun eigen straat gaan staan 'hangen'.
groeten albana