tonny
19-03-2009 om 22:36
Proefstuderen, open dagen, informatiebijeenkomsten...
Gaan jullie als ouders altijd mee?
Of gaat je aanstaande studerende kind ook wel eens alleen/ met een vriendin?
Onze eindexamenklant heeft ineens verzonnen toch nog maar naar een informatiedag te willen gaan. Helaas moeten wij, haar ouders, allebei werken, het kwam wat plotseling op, dit orientatieplan.
In haar eentje erheen, daar vindt ze eigenlijk niks aan (heeft ze eerder dit jaar wel gedaan, maar toen voelde ze zich knap allenig. 'iedereen' was in groepjes, volgens haar), ze heeft geen vriendinnen met interesse in dezelfde studierichting. En áls ze al zouden willen, moeten ze werken: zaterdag! Of hebben ze geen geld om te reizen, in deze pre-OV-tijd.
Hoe lossen jullie zulke dingen op?
He, als ze het nou éérder had verzonnen...
Iemand nog een zoon/dochter die zaterdagmiddag wil rondneuzen in Utrecht en geen meereismaat heeft? (oei, dit zou ze moeten lezen zeg! Dan kreeg ik op mijn kop!)
tonny

Noor
19-03-2009 om 23:45
Nee
Mijn dochters gingen vrijwel altijd alleen. Als er een schoolgenoot was die toevallig ook wilde gaan dan hadden ze een reisgenoot. Ik ben slechts een enkele keer meegegaan. De dames hier zaten of niet te wachten op een meereizende moeder of ze gingen er vanuit dat ik sowieso niet zou kunnen ivm werk. Ze klaagden er niet over en ik heb ook nooit het idee gekregen dat ze extra zielig alleen waren op zo'n info, meekijk, meeloop dag.

Lietje
20-03-2009 om 12:42
Een keer
Oudste wist lang niet te kiezen tussen twee studies. Dus in mei, vlak voor het eindexamen mocht ik toch nog een keertje mee naar de open dagen (vond ik wel erg leuk). Eerdere keren was ze met vriendinnen geweest, en met de meeloopdag is ze geheel alleen gegaan. De open dag van zoon was iets te ver weg in Kopenhagen, maar anders waren we wel meegegaan.
Maar in de 5e heeft de keuze voor welke studie toch nog geen haast, dan kun je rustig overal kijken. Als je geen medicijnen (of andere lotingsstudie) wil studeren, dan kun je je nog tot laat in het jaar inschrijven hoor.
Lietje

tonny
21-03-2009 om 20:24
Hoe het verder ging
Haar vader kon zijn werkdag anders indelen en ging met haar mee. Het ging om een informatief praatje, een rondleiding en een practicum.
Het was leuk en informatief, 'Maar het was nog leuker geweest als de ouders niet allemaal van die domme vragen hadden gesteld. Ze wilden allemaal meer weten over de stof en daarbij moest van alles worden verteld wat wij op school allang hebben gehad. Jammer van de tijd.'
Dus ouders: meegaan is prima als steuntje in de rug op nieuw terrein, ook praktisch om nog even niet heel omslachtig te hoeven reizen - maar beheers prive-nieuwsgierigheid en ga zélf een studie volgen Haha.
Affijn, dochter weet nu nog niet wat het moet gaan worden, komende week gaat ze naar een meeloopdag van een andere opleiding. Gewoon in haar eentje.
Ze wordt er behoorlijk zenuwachtig van dat ze nog geen idee heeft hoe haar leven er na de zomervakantie uit zal zien. Als ze al zeker zou weten in/uitgeloot te worden, zou dat veel rust geven.
Maar kom, geduld is een schone zaak.
Eerst op naar het examen.
tonny

Mariel81
21-03-2009 om 21:24
Loten?
Arts natuurlijk - het allerleukste beroep dat er is
Succes met de keuzes!
Mariel

tonny
21-03-2009 om 22:53
Jaaa...
dat vindt zij nu ook, en dat idee groeit steeds verder. Maar ja, eerst die loting...
Heb je een mooi alternatief voor het geval 't niet lukt, Mariel?
tonny

Lietje
22-03-2009 om 07:39
Tonny
Alternatief kan zijn bio-medisch. Is alleen ook een lotings studie (meestal niet voor 1e keuze), en je mag je maar voor 1 zo'n studie opgeven. Of gezondheidswetenschap. Er is een traject om na je bachelor toch te mogen doorstromen naar medicijnen. Dochter weet daar meer van maar die slaapt nog Gister heeft ze nog practicum op de opendag gegeven, vind ze heel leuk.
Lietje

Mariel81
22-03-2009 om 08:47
Ja wat lietje zegt
Wat Lietje zegt is een mogelijkheid, alhoewel ik veel mensen ken die uiteindelijk niet doorstroomden. Uitwijken naar Belgie kan ook.
Ik ken genoeg mensen die eerst een jaartje zijn gaan werken/reizen om daarna opnieuw te loten. Ik weet dat de meningen daarover hier op dit forum verdeeld zijn maar ik en veel van mijn vrienden vonden het leuk om te doen en hebben tijdens dat jaar goede dingen geleerd (een taal, werken in een andere omgeving etc.).
En met een beetje geluk wordt ze gewoon ingeloot. Succes.
Mariel

tonny
22-03-2009 om 14:10
Alternatieven
Inderdaad denkt dochter over biomedisch als alternatief - maar dat is eveneens een lotingsstudie, dus als je opnieuw mis zit, moet je nóg een plan hebben.
Gezondheidswetenschap zou iets kunnen zijn.
Geneeskunde is niet iets wat ze 'altijd al gewild heeft' het idee ontstond in klas vier toen ze tijdens een infoavond naar een presentatie over deze studie ging, omdat dat nu eenmaal bij haar profiel past. Ze had twee andere dingen op haar lijstje die boeiend leken maar na die presentatie geheel in de schaduw verdwenen.
Een jaar reizen ziet ze niet als alternatief, daar is ze totaal geen type voor, ze wil graag verder studeren. De enige voordelen die ze ziet in een tussenjaar vrijwilligerswerk o.i.d. is dat je dat jaar geen studiefinanciering verbruikt én dat het wellicht kan helpen bij een decentrale loting, daarna, als je een handige keus maakt qua vrijwilligerswerk.
Uitwijken naar Belgie... ze zou liever studeren in een plaats waarheen ze nog enige tijd heen en weer kan reizen. Maar drie klasgenoten van haar zijn vorige week naar een introductie in Gent (?) geweest en ze waren vooral enthousiast over de vele leuke kroegjes.
Pfoe, een heel gedoe hoor. Heb niet eerder met loten te maken gehad, de andere drie deden MBO/HBO en in hun studierichting speelde het niet.
Wie doet dat eigenlijk, die loting? Een computer? Maakt het uit van welke school je komt?
Tellen alle vakken mee, ook gym?
Tonny

Lietje
22-03-2009 om 14:53
Tonny
Lees hier eens: www.geneeskundestudent.nl/studco/gnkstuderen.php of www.ikwildokterworden.nl/loting. Verder is bij de IB groep nog info te vinden. Het gemiddelde van je (school)examenvakken telt mee, dus niet alleen profielvakken, maar gym. weer niet.
Lietje

Kari1
22-03-2009 om 19:06
Wegen naar rome
Idd de decentrale toelating. Maar is die is al niet geweest?
Of zorgen voor die 8. Dat hoeft niet in één keer. Als ze vastbesloten is dat dit haar vak moet worden, dan kan ze volgend jaar via losse vak-examens de punten voor de slechtere vakken proberen op te hogen. Met daarbij in dat jaar een baantje om in levensnderhoud te voorzien.
Kari

ElvO
22-03-2009 om 22:50
Decentraal
Decentraal is wel gunstig hoor. Je motivatie en werkervaring telt namelijk ook mee. Vooral als je kind een actief persoontje is, dan is de kans vrij groot dat hij of zij decentraal toegelaten wordt. Voor de toetsen kan je je zelfs voorbereiden. Daarnaast mag je ook nog loten als je niet decentraal wordt toegelaten. Dus twee kansen.

Maylise
23-03-2009 om 11:56
Niet alleen geluk (bet)
Je hebt niet persé geluk nodig om geneeskunde te kunnen studeren; je hebt vooral goede cijfers nodig. Verder kan je altijd een alternatief bedenken zoals in België of Engeland of waar dan ook studeren. Als het echt je levensdroom is dan weet ik zeker dat de gemiddelde nederlandse vwo scholier het wel kan bereiken.
Toen mijn dochter besloot om geneeskunde te studeren heeft ze er voor gezorgd dat haar cijfers hoog genoeg waren. Op mijn aanraden heeft ze ook rondgekeken voor een alternatief maar er was niks wat ze liever wilde dan medicijnen studeren. Ze besloot dus om als haar cijfers tegen zouden vallen (en dat heb je natuurlijk voor een heel groot deel zelf in de hand) dat ze geneeskunde in Frankrijk zou gaan doen. Geen loting maar wel aan het eind van het eerste jaar een loodzwaar examen om over te mogen naar het tweede jaar. Heeft voordelen (je hebt een kans om te laten zien wat je kunt) en ook nadelen (de sfeer in de gemiddelde oorlogszone is gezelliger dan die onder de eerste jaars geneeskunde studenten in Frankrijk) maar dat hou je met elk systeem.
In elk geval was mijn dochter er zeker van wat ze wilde en ik heb geen moment getwijfeld dat het ook zou lukken. Haar eindexamen cijfers waren meer dan goed genoeg om zo toegelaten te worden en anders had ze in de vorm van Frankrijk een mooi alternatief gehad.
Ik zou dochter van Tonny dan ook aanraden om zich over de grenzen te orienteren dus bijvoorbeeld België of eventueel nog verder weg. Mocht de taal een probleem zijn kan ze altijd eerst een jaar zich concentreren op bijvoorbeeld vloeiend engels te leren.
Mocht medicijnen nou niet een droomwens zijn dan zou ze ook kunnen kijken naar andere studies met een medische component zoals bijvoorbeeld farmacie (ken verscheidene mensen die dit zijn gaan doen als alternatief voor geneeskunde en zelfs toen ze alsnog werden ingeloot dit zijn blijven doen want zo leuk vonden ze het)
Maylise

Mariel81
23-03-2009 om 22:57
Reizen en zo
Tonny nog even snel over reizen. Je moet je niet voorstellen dat mijn vrienden een jaar door Zuid Oost Azie getrokken hebben. De verhalen zijn o.a. dit
Broer - paar maanden bij de missie in de Amazone geholpen, paar maanden op een karateschool gewerkt, paar maanden op duikschool gewerkt (en zijn instructeur diploma gehaald)
Ik - paar maanden Rabo gewerkt (wist nog niet zeker of ik niet zakelijke hotemetoot wilde worden), paar maanden keukenmeisje in Oostenrijk (en heel goed leren skien en ski's gekocht) paar maanden als fotograaf aan het strand (en heb tijdens de universiteit dus op die manier bijgewerkt)
Vriendin 1 - zes maanden stom baantje, zes maanden vrijwilliger bij olifanten project in Afrika
Vriendin 2 - jaar bij de luchtmacht om te leren vliegen (dat was echt een gelukje)
Vriendin 3 - half jaar gewerkt, half jaar weeshuis vrijwilligen
Dat zijn allemaal oplossingen om een jaar te vullen. Ze zou zich ook in Engeland kunnen aanmelden maar collegegeld is relatief hoog (3000 pond per jaar) en voor dit jaar zijn de aanmeldingen dicht. Wel is in Engeland je motivatie erg belangrijk en is het dus als je duidelijk gemotiveerd bent makkelijker om hier een plaats te krijgen.
Als ze vragen heeft mag ze best mailen.
Mariel (MdenHoedt apestaartje gmail.com)

ElvO
24-03-2009 om 22:05
Klopt niet bet
Decentraal worden in Rotterdam aan de Erasmus 50% van de eerstejaars decentraal toegelaten. Dat is heel wat meer dan 25 mensen. Voorbereiden: het onderwerp is bekend en je krijgt een reader om te bestuderen. Door als vakantie of bijbaantje iets in de zorg te doen verhoog je je kansen ook. Echt, decentraal is een reële mogelijkheid om je kansen iets te vergroten.

Kari1
26-03-2009 om 14:04
Bet
"En ja, de mogelijkheid het jaar erna vakken overdoen doen en hoog scoren hadden wij ook bedacht. Helaas, ook die weg is afgesloten "
Echt waar? En hoe zit het dan als je zakt en ook niet meer alles opnieuw hoeft te doen, dat is toch eigenlijk hetzelfde? Deel oude cijfers en deel nieuwe cijfers.
Kari

Tirza G.
26-03-2009 om 16:40
Struikelblok dit jaar
Waar je dit jaar over struikelt, is de herijking tweede fase. Kinderen die nú 6V examen doen, doen dat nog volgens de oude normen. De volgende jaren zijn van ná de herijking. "Gewoon" zakken en 6V overnieuw doen, gaat niet. Je moet naar een speciale "bezem"-klas, vaak op een VAVO/ROC georganiseerd.
Tirza