mireille
21-09-2012 om 12:22
Project x haren
Vandaag is het zover, project x haren. Ik snap er maar weinig van. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Ik geloof ook nietdat ik mijn kinderen er naar toe zou laten gaan. Lijkt me heel vervelend als je zoiets overkomt.;

Lowie
21-09-2012 om 12:45
Vreselijk hoe dat uit de hand is gelopen. Hoe kan zo iets gebeuren? Via facebook de uitnodiging niet prive verstuurd en zo is het balletje gaan rollen en snel ook Ik denk niet dat er zozeer kinderen maar jongeren op af komen. Ergens moet ik er ook wel om lachen.....

skik
21-09-2012 om 15:16
Hoe zoiets kan gebeuren?
Als je op Facebook een evenement aanmaakt en je vergeet hem op prive te zetten, zodat de halve wereld per ongeluk wordt uitgenodigd. http://nos.nl/op3/artikel/245683-verjaardagsfeestje-loopt-uit-de-hand-na-facebookfoutje.html
Of je maakt wel een besloten evenement op Facebook maar een grapjas maakt er op zijn eigen fb zelf een openbaar evenement van.
Als je vroeger een feestje gaf ging dat nieuws misschien de wijk of de school rond en kon het zijn dat er onuitgenodigde gasten op af kwamen, maar via social media gaat het wel heel erg hard.
Lijkt me trouwens helemaal niet grappig, als 2.400 mensen aangeven dat ze van plan zijn om te komen en de burgemeester dranghekken en politie paraat heeft.
skik

Tineke
21-09-2012 om 16:11
Niet grappig
Het is serieus eng en bedreigend...het is tenslotte niet het leukste/ nuchterste volk wat er nu op afkomt.
We wachten af, we blijven binnen. En maar hopen dat Haren er ongeschonden af komt.

Lowie
21-09-2012 om 16:22
hoop wel dat er een leuk feestje komt en geen vernielingen. Ik heb wel het idee dat het door de media aandacht nog meer speelt. En een burgemeester die roept om vooral niet te komen werkt ook averechts volgens mij. Nou ja, vooralsnog kan ik de humor er wel van inzien. Alleen de vraag, wie gaat dat allemaal betalen?????

Tineke
21-09-2012 om 16:32
Humor
Tja, als je op veilige afstand zit kun je het best grappig vinden allemaal. Maar als je je ook maar een beetje inleeft in de mensen die niet op veilige afstand zitten...ik bedoel maar, zou jij het grappig vinden Lowie, als het bij jou in de straat was?
Wij weten al weken dat dit speelt. Maar net toen de aandacht verminderde, en alle hoop er was dat het niks werd, sprong Slam FM erop in, en meteen daarna de media. Toen pas liep het uit de hand. En tja, bij zo'n nieuw fenomeen bestaan nog geen draaiboeken.

Lowie
21-09-2012 om 16:41
zult het wel niet geloven maar ik woon dus zelf in die gemeente. Ach, ik denk dat alles wel meevalt.

Tineke
21-09-2012 om 16:51
Meer vertrouwen
Haha, dan heb je meer vertrouwen in een goede afloop dan ik. Ik heb gewoon geen zin in stenen door de ruit, uitgerukte coniferen, of auto's die naar binnen rijden. En dan denk ik nog dat ik wel op veilige afstand woon.
Ik hoop serieus dat het echt gewoon grappig is, gewoon lol, zonder vandalisme, zonder rellen.
Maar echt grappig zou ik het vinden als er heel veel media is en alleen maar de vijftig mensen die er nu schijnen te zijn.

mireille
21-09-2012 om 16:58
Toch
En toch snap ik het niet. Dat meisje is vergeten te melden dat het feestje prive is op fb maar iedereen die uitgenodigd is, zal heel goed doorhebben dat het dat wel is, geen reden om het dan openbaar te maken en door te sturen naar je eigen vrienden die het weer doorsturen naar ... etc. Is dit een zeer uit de hand gelopen geval van pesten? Begonnen als geintje? Ik weet niet hoe ik dit moet plaatsen.
Ik denk dat de media-aandacht dit inderdaad in het kwadraat heeft verergerd. Het lijkt me in ieder geval angstaanjagend als je zoiets overkomt en ook voor de rest van het dorp is het bedreigend.
Laten we hopen daT het een storm in een glas water is maar ik weet het niet. Zou nog wel eens vervelend kunnen worden.

mireille
21-09-2012 om 17:00
Ha ha
Dat zou ik ook leuk vinden, 50 man en verder heel veel journalisten. CNN schijnt het er zelfs over te hebben.

Thursday Next
21-09-2012 om 17:47
Tja,
familie van mij woont vlak bij deze straat. Het kan zijn dat er niets gebeurt, maar ja, je weet het niet. Het lijkt mij behoorlijk beangstigend.

Lowie
21-09-2012 om 19:50
Het was
ook net bij de wereld draait door. Op weg naar huis (ik was toevallig vandaag met de bus naar het werk) zaten er wel wat jongeren in de bus en ik moest me inhouden om niet te vragen of ze ook naar project X gingen . Ik woon op nog redelijke afstand van de straat. Ik bedoel met "ik zie de humor er wel van in" alle aandacht grappige filmpjes op youtube. Net bij DWDD dat een jongen zegt. "tja ik ben uitgenodigd dus dan kom ik toch
Daar kan ik wel om lachen. En natuurlijk hoop ik dat het rustig blijft en er geen verniellingen komen. Dat is het ook niet leuk meer. Maar tot nu toe kan ik er wel om lachen. Vooral om de overspannen en arrogante reactie van de burgemeester die totaal niet weet hoe die moet reageren. '
Ik zit zelf nog te overwegen om nog even te kijken straks.....

Silone
21-09-2012 om 20:39
In de trein vandaag
Ik zat aan 't eind van de dag in de trein van Rotterdam naar Groningen. Alleen al in mijn treinstel zaten 6 jongens onderweg naar Haren. Bij mijn eindstation stapten er nog wat in zo te horen. Een aantal gewapend met blikjes bier. Lollig maar niet heus. Sterkte daar Kaatje!!

noorderling
21-09-2012 om 21:11
Media-aandacht
"Ik denk dat de media-aandacht dit inderdaad in het kwadraat heeft verergerd."
Onderschat de kracht van social media niet. Het begon op Facebook, maar je moet voor de lol eens op Twitter gaan kijken. Vele duizenden berichten vandaag met de hashtag Haren. Trending topic was het, wereldwijd zelfs. Alleen dankzij social media wordt dit soort dingen zo immens groot. (en daar komt dus geen journalist aan te pas).

Lowie
21-09-2012 om 22:11
Jammer
dat het toch uit de hand loopt. Ik merk er hier nog niet veel van maar triest is het wel. Tuurlijk moet je de de kracht van social media niet onderschatten maar door mede door de media aandacht van de afgelopen dagen is het een trending toppic geworden. Ik ben er van overtuigd als de media er niet zo bovenop had gezeten dit geen trending toppic was geweest.

krin
21-09-2012 om 22:42
Natuurlijk
Geef de (sociale) media de schuld. Iedereen die naar Haren is gegaan weet hoe het werkt, weet dat ze onuitgenodigd op een feestje komen, en weet dus dat ze op een asociale manier partycrashen. Het is onbeschoft en onbeschaafd.
Als ze nu allemaal vriendelijk een cadeautje kwamen brengen was het lollig geweest, dit is stomweg rellen. En dat doen die halvegaren helemaal zelf. Twitter is niet op de trein gestapt, Facebook heeft dit niet bevolen, journalisten springen er alleen als kippen zonder kop achteraan. Die idioten hebben een brein en moeten dat orgaan nodig eens gaan gebruiken.

noorderling
21-09-2012 om 22:52
Social media
Krin, je begrijpt mij verkeerd. Ik bedoel juist te zeggen dat je niet 'de media' (radio, krant) de schuld kan geven. Het zijn nadrukkelijk de mensen zelf - die zichzelf en anderen - via Twitter, Facebook etc. opjutten! Dat bedoel ik met 'de kracht van social media'.

Tineke
21-09-2012 om 22:59
Tsja
Half Haren wordt dus afgebroken. Wat een lol. Voor het eerst woon ik aan de goede kant van het spoor. Ik vind het echt heel erg eng. Wij lijken vooralsnog veilig.

FayW
21-09-2012 om 23:49
Sterkte kaatje
Ik krijg een knoop in mijn buik als ik de beelden op TV zie. Bizar en doodeng. Wat bezield die gasten?
Je kind zal er tussenlopen... Ik begrijp er niets van.

Kaaskopje
22-09-2012 om 00:13
Ik moest aan je denken kaatje
Wat een ellende daar bij jou! We hebben het tussen de andere programma's door een beetje gevolgd op TV Noord. Wat een chaos zal het zijn. En wat erg voor de mensen waar de tuinen, fietsen, etc. van zijn vernield.
Zoals je weet heb ik twee dochters. Jongste zei vanmiddag dat ze het wel leuk had gevonden om er heen te gaan. Want "wanneer maak je weer zoiets mee?" Ik zei dat ik het ditmaal niet met haar eens was. Als je door hebt dat de oproep voor de verjaardag een foutje was, heb je er niks te zoeken. Ze was nog niet overtuigd, maar vanavond bij de beelden drong tot haar door wat ik 's middags bedoelde. Ook zei zag dat dit niet leuk meer was/is. Tja... ik denk dat wel meer meisjes en jongens die kant op gegaan zijn omdat het wel eens leuk zou kunnen worden, maar het overzicht niet hadden waar het in kon ontaarden. Best naïef natuurlijk. Nu weten ze beter hoop ik.
Sterkte daar in Haren.

albana
22-09-2012 om 09:12
Ook zelfde reactie
Gisteren toen het feestje in Haren allemaal nog mee leek te vallen, hadden de jongelui hier in huis het erover. Het is te ver weg. Maar wás het dichterbij geweest (noemen plaatsen erg dicht bij, fietsafstand). Dan waren ze zeker wel gegaan...al was het alleen maar om te kijken 'wie er komt'. Ook ik was daar niet mee eens....in Haren was het op dat moment meer een gezellige ongeordende chaos volgens sociale media berichten (niks nog aan de hand dus). Heftige discussie gevoerd tussen jongelui en ons en ze waren niet te overtuigen. Ze vonden het wel 'lachen'.....vooral die harkerige niet goed wetende burgemeester
Dat was wel heel anders toen oudste terugkeerde nadat ze met de jongelui 'uit' was geweest (rond 23.00 uur). 2 vriendinnen nog erbij en helemaal 'vol'van alle rellen en chaos in Haren. Nu snapten ze opeens wel wat we bedoelden. "Niet normaal" tot "doodeng" waren hun reacties. Zelfs "zielig" voor de inwoners, het meisje in kwestie en ook de burgemeester. En dan zei ik....dan bén je daar (dat zeiden ze toch eerst?) en hoe kom je dan weg??? (fietsen vlogen door de lucht toch?) Tja,ja,ja....euh...lopen? Naïef, ja dat zijn ze....Ik vind zelfs de DJ's die opeens opriepen om te komen naïef. Ik denk niet dat die zich bewust waren van het feit dat het hierin zou kunnen ontaarden....Die dachten gewoon dat het een leuk 'lolletje' was.
Voor de jongeren die er eerst nog wel de grap van inzagen en die nu tot inkeer zijn gekomen is de lol er wel van af denk ik.
Maar toch op sociale media nu alweer aandacht voor projectX in Gouda en projectX in Amersfoort (zeiden de jongelui) ze willen er nu beslist niet meer heen. En ik denk dat DJ's en pers zich nu ook wel koest houden. Maar dat dan eerst zoiets moet gebeuren is triest om ze de ernst ervan in te laten zien. Vreselijk...
groeten albana

mireille
22-09-2012 om 09:40
Hier
Hier verbaasden dochter en vriend zich dat er zoveel nieuwsgierigen erop afkwamen. Je weet tcoh van tevoren dat dat rellen en rotzooien wordt? Ze vonden mensen die dachten dat er weinig tot niets zou gebeuren maar naief. Je wordt zo meegesleurd met zoiets. Je doet zelf niets maar als je net bij de verkeerde mensne in de buurt staat, kun je een klap krijgen vande ME of zo. Kortom, geen haar op hun hoofd die er maar een seconde over gedacht had daar naar toe te gaan. De andere 2 kinderen zijn jonger en die zouden ook nooit naar zoiets gaan.
Wat ik mij nou afvraag, kan zo´n meisje zich nou nog vertonen in het dorp? Ik zou alleen maar medelijden hebben met haar maar ik kan me voorstellen als jij ¨slachtoffer¨ bent in het dorp, dat je daar heel anders tegenaan kijkt.
En nee, ik onderschat de social media niet, integendeel, ik doe niets anders dan waarschuwen maar ik onderschat ook de kracht van de ouderwetse media niet. Als je hoort dat pers uit de hele wereld zich er mee bezighoudt, is het natuurlijk nog aantrekkelijker daar naar toe te gaan.
En verder wens ik alle inwoners, middenstanders etc veel sterkte. Ik heb begrepen dat er via de socila media al een tegenbeweging is opgezet om te komen helpen opruimen. Dat is dan ook wel weer het fijne van social media. Ik ben beniuwd hoeveel mensen komen helpen.

Anneque
22-09-2012 om 09:50
Bah
Wat ontzettend naar, ik hoorde dat er met stoeptegels naar ambulanciers gegooid is, geplunderd, gevochten, bah bah bah. Ik vind het zo ongelofelijk triest.
Ik begrijp dat jij er niet middenin woont, Kaatje? En Lowie, buiten schot gebleven? Ik vind het heel erg. En idd mooi initiatief van de Harenaren om samen te gaan schoonmaken (al is het natuurlijk schandalig dat die raddraaiers daar niet zelf toe verplicht worden).

Tineke
22-09-2012 om 10:02
Rondje gelopen
Het is vreselijk om te zien hoe er geplunderd en vernield is. Maar het is goed om te zien hoe iedereen hard aan het werk is om de boel weer op te ruimen. Van jong tot oud, iedereen is actief. Als de schoonmakers komen van de nieuwe facebookactie, is het echt al opgeruimd. Denk ik.
Bizar hoor, ME-busjes in ons dorp. Het past echt niet in het straatbeeld. Was het niet vorige week dat Haren tot veiligste en prettigste gemeente werd uitgeroepen? En nu staan de hakenkruizen op geplunderde winkels. En de term MSA, maar daarvan ken ik de betekenis niet.
Dank voor al het meeleven.

Lizelot
22-09-2012 om 10:06
Onbegrijpelijk
Ik begrijp hier helemaal niets van.Allereerst de uitnodiging op facebook.Mijn dochter krijgt ook uitnodigingen via facebook,ik weet als het meisje de uitnodiging niet afschermt dat de vrienden van mijn dochter het ook op hun tijdlijn krijgen als mijn dochter op de uitnodiging reageert.Dat is het vervelende aan facebook,bij hyves is dit niet.Maar ieder normaal denkend persoon kan toch bedenken dat de uitnodigeng prive is.Als je merkt dat die niet voor jou is reageer je toch niet,je gaat hem toch ook niet delen??Waarschijnlijk ben ik hier erg naief in.Hoe komt de jeugd erbij om hier zo massaal op te reageren??Dan de media erboven op en eindigd het met vernielingen en rellen.Door 1 vinkje te vergeten aan te klikken.Ik vind het heel erg voor het meisje en haar ouders.Voor heel Haren,de winkeliers,de buurtbewoners ,de hulpverleners.
Als zoiets hier in de buurt was,zou ik mijn dochter vragen niet te gaan.Uitleggen dat zoiets niet leuk is.Ze zou ook uit zichzelf niet wilen gaan.Ik vind het heel erg triest.Ik kan best wel lachen als de jeugd iets uithaalt,maar vechtpartijen en vernielingen gaan me te ver.Ik heb gisteren met verbazing zitten kijken.

Wilgenkatje-
22-09-2012 om 11:13
En nu hopen
dat er uit dit ellendige incident iets positiefs naar voren komt.Hoe dan ook, het begin is al het samen opruimen. Maar dan!
Hoe komt het toch dat dat rellen om het rellen kennelijk zo aantrekkelijk is. Bij 'risicowedstrijden' gebeurt het ook, dan zijn er draaiboeken voor en wordt alkles gedaan om ontsporingen te voorkomen (en dat kost ons allemaal veel geld wat beter besteed had kunnen worden), maar dit was zoiets onvoorspelbaars. Je komt er zomaar voor te staan als gemeentebestuur, waardeloos!
Het zou al hebben geholpen als er ter plekke geen alcohol meer te krijgen was geweest, maar ja, hoe regel je dat zo snel.
En al die rellende gasten, wat doen die vandaag?
Stoer napraten? Nieuwe plannen maken?

Lowie
22-09-2012 om 11:33
Triest
Hier wel buiten schot gebleven maar wat een puinhoop. Vreselijk. Mijn man zei al "het is gewoon de harde kern van FC Groningen" en dat lijkt aardig te kloppen. Heel jammer dit. Toch denk ik dat je het wel had kunnen voorkomen door de massa meteen naar het voetbalterrein te leiden en daar een podium met DJ had neergezet. Dan was er idd. een feestje geweest en was het wellicht niet zo uit de hand gelopen. Mar goed, nu opruimen. heb vanochtend ook al geholpen.

Genista
22-09-2012 om 11:36
Goede kant van het spoor
dat hoopte ik al, dat jullie aan de goede kant van het spoor wonen. Blij toe dat de grootste zooi aan jullie voorbij is gegaan. En ach, hoe moeten dat meisje en die ouders zich nu wel voelen. Ik hoop echt dat project Clean-X inderdaad heel veel kan herstellen, maar het neemt niet weg dat er gewoon schade is geleden en dat een aantal mensen zich beslist een tijd onveilig zal voelen.
Lowie? Hoe is het met jou?